Jag vill ha en lånemus under reparationstiden, tillverkaren går inte med på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Bryr mig inte, liten trasa så ^^. Vid fotsvett känns det som en gräns går

Seriöst
Gå in till webhallen eller liknande och be om att få låna en gammal ps2 mus från Deltaco

Hade jag fortfarande jobbat kvar i butik hade jag baske mig mött dig på centralen, givit dig en mus, bara för det höga nöjet att få se ett äkta troll i frihet och i en för denne något ovana miljö, dvs verkligheten

Faktiskt, jag efterlyser att de som läser tråden, och som bor i Sthlm och har vägarna förbi centralen lämnar av en gammal sunkig usbmus där åt trådskaparen

Starkt av Qpad att inte lacka ur på den här personen, jag hade inte ens bemödat mig att orka svara på något så urbota fånigt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jämför din mus med andra datorkomponenter.

Dålig hårddisk = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig skärm = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig CPU = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig GPU = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dåligt chassi = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig läsare = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dåligt moderkort = vänta på att man får en ny eller reparation.
etc..
etc..

Varför skulle det vara annorlunda för din mus?

Och att man får en lånebil när bilen är kass är väl ett fall för sig. Inte många som har en extra backup bil på lager..

Samsung och deras skärmgaranti är dock tipp top. Jag hade backlight problem samt lite pixelfel som gick på deras garanti. Ringde deras support och de svarade med att de skickar en skärm till mig som kommer med retursedel som jag skall använda för min tidigare.

Dagen kom och jag fick en ny skärm som tyvärr också hade backlight och allmänt ingen samsung panel (Samsung 226BW skandalen) Ringde yttligare och de skickade ännu en skärm där det inte fanns fel på pixlar eller någon större backlight bleeding.

Alltså vid ett tillfälle satt jag med 3st Samsung 226BW skärmar och testade på Eyefinity innan jag skickade iväg de andra två med deras retursedel.

Logitech brukar oftast skicka in en ny mus utan att fråga om den tidigare musen hade problem. Hade en G9 mus som skalet började bli ganska skadat (mer mindre känt problem). Ringde logitech där de bara skickade en ny mus till mig utan några krav eller frågor om min nuvarande.

Samma sak angående deras tangentbord där mitt bara slutade fungera (G15 blå) och ett samtal senare skickade logitech mig med DHL paket ett Logitech G15 rött.

Både Samsung och Logitech har enligt mig varit utmärkta inom garantiärenden inom mina ärenden.

Western Digital erbjuder också att skicka en hårddisk om ens går sönder dock så kräver de att man betalar in pengar som hålls kvar fram tills du skickar tillbaka den skadade. När de konstaterar att den är skadad och inom garanti ramarna så skickar de pengarna tillbaka.

Så att säga att ingen annan tillverkare satsar på support eller goodwill är bara fel. Även om många inte gör det så finns det tillverkare som gör detta. Detta har gjort att jag exempelvis kommer och är fortfarande en glad kund för alla mina hårddisk köp och går till WD och när det kommer till tillbehör till datorn (mus etc så är det Logitech) tyvärr så hade cooler master bättre tangentbord än logitech samt mycket billigare som gjorde att mitt nya tangentbord kommer inte från Logitech.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Allt i er makt? Struntprat.
Ni har konstaterat att musen är defekt och borde därmed skickat ut en ny enhet. Svårare än så bör det inte vara.
Nu har jag fått lov att köpa en ny mus i stället. Går ju inte att vara utan mus.

Sluta gnäll och var glad att de mot ingen som helst betalning tar in den och byter ut den.

Allt du skriver är f*n det värsta jag läst på ett tag. Om du nu har en mustang som du nu hävdar, har du nog råd att gå och köpa dig en 49 kr mus på kjell o company tillsvidare. Pinsamt

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

En bil kostar oftast ett par hundratusen som ny. Även begagnade kostar tusentals kronor och om du ska ha en hemma i reserv kostar den fortfarande skatt och försäkring. Dessutom betalar du ofta en servicekostnad som i sig inte heller är billig. En ersättningsbil kostar flera hundra kronor om dagen för dig som konsument men betydligt mindre för ett större företag som skulle hålla med en sådan bil. Dessutom behöver många bil för jobbet, dagis eller till handla. Alla bor inte i storstadscentrum. EN bilreparation kan ta veckor, om inte månader.

En mus kostar som mest ca tusen kronor. En reservmus kostar så lite som 49kr och har ingen kostnad att ha hemma. Efter köpet betalar du inget för service eller liknande. En ersättningsmus kan lägg fixas av en kompis om 49kr är för mycket. Skulle ett företag hålls med ersättningsmusar skulle frakten kosta mer än musen. Du överlever utan att använda datorn i 3 dagar. En defekt mus ersätts normalt och en ny mus tar maximalt ett par veckor, oftast några dagar.

Det är knappast branchpraxis eller etablerad goodwill att hålla med ersättningsmöss. Inte ens i datorbranchen som helhet är detta vanligt, om det ens existerar. Istället byts defekta varor ut snabbt. Att TS har detta som krav är faktiskt, även med min ganska välvilliga inställning till konsumenträttigheter, idiotiskt.

Permalänk
Avstängd

Köp logitech istället, du får du en ny i utbyte mot en bild på en krossad mus.

Permalänk
Medlem

Men snälla pojk ta ut den där jävla silverskeden ur munnen och väx upp... ingen skickar ut en lånemus, min jävla mx518 gick sönder, skickade den till Inet för reparation, fick ingen jävla lånemus, satt med en trådlös skitmus och spelade med i dom få dagarna det tog för min mus att bli reparerad.

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag tycker det är anmärkningsvärt att du som kund förväntas köpa en ny produkt. Det bör inte vara svårt att förstå. De flesta kanske har en mus liggande till övers, andra har det inte.

Men om du som kund inte är nöjd med servicen från företaget du köpte produkten från kanske du borde kolla villkoren innan du köper och förväntar dig leverans på silverfat.

Nu gällande kostnader, om du nu har pengar att spendera på en schysst Mustang (Får anta att det är den på bilden) så ska väl en datormus inte vara något problem? Eller? Har jag missat något?

Och tillbaka till principen. Låt oss säga att din stereo inte startar av sig själv i bilen utan att du måste trycka på en knapp för att starta den. (försöker likna ditt scenario med musen nu) Inte tror du att du kan ringa Ford, kräva att dem ska hämta bilen gratis. Lämna en exakt likadan bil som "lånebil" för att sedan byta tillbaka när de löst problemet, utan några kostnader för dig?

svar på borttaget inlägg samt förolämpningar borttagna
Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Nej, den kostnaden betalar alla deras kunder. Hade varit samma pris som om jag inte hade lånat den.

F.Ö. hade jag tänkt vara lite barnslig och backa över Qpad musen med Mussen, hade kännts skönt, men den här nya steelseries musen vet jag inte om jag är helt nöjd över, känns inte som handen ligger lika bra på den, kanske vanesak men känns just nu rikgit störande...

Att behöva ha reservdelar hemma själv.. bara störande och tar plats.. har bara varit behov av det en gång tidigare när moderkortet från komplett pajade och deras support segade...

Alltså, ja du betalar självklart för lånebilen vare se du nyttjar den eller ej, kostnaden tas ju knappast ifrån serviceföretagets vinst. Men lika självklart hade priset på service varit lägre om tjänsten lånebil inte existerat/behövts. Vad är din poäng?

Qpad skulle så klart kunna höja priset på varje mus med 500spänn för att hålla alla med lånemöss vid serviceärenden, men ni som blir glada över en sådan tjänst är garanterat i minoritet.
För en extra datormus kostar väldigt lite jämfört med en extra bil, så ofta har man en över( om man nu inte backat över den dvs?).
Däremot är det sällan man har en extra bil som bara står och dammar, och den är ju kanske ett krav för att över huvud taget ta sig till arbetet....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Flera butiker gör det däremot.
Fast iofs där går man bara in och får en ny direkt ;'9

Beror ju helt på vad det är för fel och vad de har för avtal med sin leverantör.

Har själv jobbat i butik och visst byts saker ut över disk som man vet byts ut av en leverantör eller tillverkare, eller om produkten är tillräcklig billig att bara byta över disk för att behålla en nöjd kund. I nästan samtliga fall så vill leverantörerna ha tillbaka den defekta produkten innan de skickar tillbaka en ny. För små aktörer så är det svårt att ligga ute med kapital i trasiga produkter och således låter kunden vänta till butiken fått ett nytt exemplar av leverantör. På t ex webhallen eller elgiganten är det alltså inga problem för dem att byta ut då en femhunka är en fis i rymden, men det betyder inte att de kommer byta ut eller låna ut något till dig bara för det.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Köper man grejer över disk hos en bra lokal handlare brukar sånt där oftast lösa sig snabbt, köper man hos den billigaste på prisjakt så får man leva med att man kanske blir utan ett litet tag, enklare än så är det inte.

Skulle inte förvåna mig om den där musen fungerar utmärkt i en annan persons dator och det är inte konstigt att qpad vill kika närmare på den. Praxis är ju att man som tillverkare eller tjänsteleverantör vill kunna reproducera ett fel som en kund upplever för att sen ordna med en fix via firmware/drivare eller liknande. Men att skicka en äcklig snuskig lånemus som andra använt tidigare.. nja.. och att ens kräva det är bara larvigt och småaktigt. Skulle en firma skicka mig en gammal använd mus skulle jag ifrågasätta vad i hela friden dom sysslar med och skicka tillbaka den på deras bekostnad omgående med en informationsfolder om överförbara sjukdomar/bakterier osv som förklaring till varför jag aldrig skulle använda en gammal mus som cirkulerar runt. Det vore urbota korkat. En skärm eller någon annan produkt är en helt annan femma.
Med tanke på hur OP beter sig så skulle det som sagt inte alls förvåna mig om musen egentligen fungerar utmärkt med en annan dator som inte ägs av OP. Känns lite som att OP är helt medveten om att felet kanske inte alls ligger i musen och att han bara vill ha en utbytesmus direkt utan att passera felsökning och då funderar i alla fall jag över varför och jag misstänker att även qpad har ställt sig själva den frågan.. En kund som beter sig på detta vis brukar många gånger vara en kund som är fullständigt ute och cyklar och dessutom själv är medveten om det.

Tyvärr får vi nog aldrig veta sanningen men det vore intressant att få reda på hur det egentligen ligger till.

hån borttaget
Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Från diverse hån, otrevligheter, förolämpningar och något off-topicinlägg.

Vänligen tänk på hur ni uttrycker er, oavsett om man anser någon ha fel eller inte så är det inte fritt fram att skriva vad som helst. Diskutera gärna er ståndpunkt, men gör det i så fall sakligt och utan otrevligheter.

Permalänk
Skrivet av fax110:

nu är det faktiskt så att det finns företag som skickar en ny produkt så fort man skickat in den gamla ibland, t.ex så skickade cdon en ny GPU till mig så fort jag meddelat att jag skickat det trasiga,

Jag har ett par extra bilar på lager

jo men han ville ha en ny först & sen skicka in den trasiga,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Dina resonemang är konstiga.
En lånebil? Jo, en bil köper man inte medan sen andra är på lagning, för den kostar inte 49kr som en mus gör som man kan leva med under tiden och ha som extra mus senare. En skärm som var ditt andra exempel. man kan inte laga en skärmpanel för en rimlig peng, dock kan man laga eller byta delar i en mus för en bättre peng.

Jag kan förstå att du är sur över att din mus är sönder, men alla får måndags exemplar någon gång.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IceDread:

Senast jag lämnade in bilen så fick jag en lånebil under perioden, den enda kostnaden var bensinen. I många branscher fungerar det så.

Eftersom jag här måste skicka in musen och blir utan mus i flera dagar blir det att jag måste köpa en ny mus. Alltså lika bra att slänga denna qpad mk5k och gå vidare pga felaktig produkt och dålig service.

Vad kostar en bil? 200 000 kr.
Vad kostar en mus? 500 kr.

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt fått en ny skärm hemskickad till mig då jag ringde till inet (?) och berättade (ingående) vad som var fel på skärmen jag hade. Fick den nya skärmen och skickade sedan in min defekta till dem...

Däremot så tycker jag att Qpad gör helt rätt i detta ärende då din mus eventuellt kan repareras, då det är väldigt ohygieniskt att skicka ut lånemöss som då används av många olika personer. Jag skulle då inte vilja använda en mus som har varit runt hos diverse internet-runkare.

Jag tycker dessutom att du, IceDread, beter dig väldigt omoget, om jag arbetade på Qpad så skulle jag nog inte klara av att vara i närheten av så trevliga och sammarbetsvilliga som dem (där rök mina chanser för jobb hos Qpad ).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceDread:

Senast jag lämnade in bilen så fick jag en lånebil under perioden, den enda kostnaden var bensinen. I många branscher fungerar det så.

Eftersom jag här måste skicka in musen och blir utan mus i flera dagar blir det att jag måste köpa en ny mus. Alltså lika bra att slänga denna qpad mk5k och gå vidare pga felaktig produkt och dålig service.

varför alltid jämföra med en bil? vilket företag som säljer datordelar, hemmabio, skärmar osv, skickar ut en låne produkt? inget nytt att få vänta på sin produkt om den är på reparation. Inget att gnälla över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Senast jag lämnade in bilen så fick jag en lånebil under perioden, den enda kostnaden var bensinen. I många branscher fungerar det så.

Eftersom jag här måste skicka in musen och blir utan mus i flera dagar blir det att jag måste köpa en ny mus. Alltså lika bra att slänga denna qpad mk5k och gå vidare pga felaktig produkt och dålig service.

Jag tror inte att din "enda" kostnad för lånebilen var bensin. Jag är rätt säker på att lånebilen är inräknad i priserna där du lämnade in din bil.

Visst kan man kräva lånemus, men vad skulle kostnaden bli för det utslaget på varan? Små billiga saker får man räkna med att vara utan tills reklamationen är slutförd. Dessutom vet jag inte om konceptet "lånemus" känns så fräscht. Vilka andra har haft sina otvättade fingrar på den innan mig?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Alltså, ja du betalar självklart för lånebilen vare se du nyttjar den eller ej, kostnaden tas ju knappast ifrån serviceföretagets vinst. Men lika självklart hade priset på service varit lägre om tjänsten lånebil inte existerat/behövts. Vad är din poäng?

Qpad skulle så klart kunna höja priset på varje mus med 500spänn för att hålla alla med lånemöss vid serviceärenden, men ni som blir glada över en sådan tjänst är garanterat i minoritet.
För en extra datormus kostar väldigt lite jämfört med en extra bil, så ofta har man en över( om man nu inte backat över den dvs?).
Däremot är det sällan man har en extra bil som bara står och dammar, och den är ju kanske ett krav för att över huvud taget ta sig till arbetet....

Nej, jag pröjsade för bensinen. De frågade om jag ville låna en bil eller ej efter att jag betalt. Jag har då sagt ja, vid fler än ett tillfälle och då fått låna. Så det är en kostnad som indirekt deras företag bär genom alla sina kunder. F.Ö. ett företag som fått 4.9 på rejta.se, kompetenta och sköna att ha och göra med.

Skrivet av El_Raspberry:

Vad kostar en bil? 200 000 kr.
Vad kostar en mus? 500 kr.

Skrivet av JSvanberg:

varför alltid jämföra med en bil? vilket företag som säljer datordelar, hemmabio, skärmar osv, skickar ut en låne produkt? inget nytt att få vänta på sin produkt om den är på reparation. Inget att gnälla över.

För att det låg nära till hands? Nyligen gjort ett par förändringar på bilen och vid annat tillfälle servat den. Känndes inte direkt konstigt att nämna. Hade varit samma pris med som utan lånebil. Fått låna mustang, volvo v70 och någon äldre simplare ford.. så låg rätt nära.

När det däremot gäller datorer och problem så har jag sällan haft problem, det är egentligen bara 3 st problem varav 1 jag var missnöjd med servicen, moderkort som pajade från komplett.

Visst fan kan jag förstå förvåning över en liten mus. Men den kosta ändå 6-700 kr och jag hade ingen mus liggande i reserv, drygt med massa skräp man inte nyttjar. Så då tycker jag det är principielt galet att jag som kund skall behöva pröjsa för en ny mus för att kunan skicka in denna på service. Jag fattar fan inte hur folk kan bli upprörda över min reaktion där. Jag anser, uppenbarligen, att jag är helt i min rätt. Denna mus blev plötsligt 50% dyare. Det är principiellt jävligt galet.

Skrivet av 4everapple1:

Men om du som kund inte är nöjd med servicen från företaget du köpte produkten från kanske du borde kolla villkoren innan du köper och förväntar dig leverans på silverfat.

Nu gällande kostnader, om du nu har pengar att spendera på en schysst Mustang (Får anta att det är den på bilden) så ska väl en datormus inte vara något problem? Eller? Har jag missat något?

Och tillbaka till principen. Låt oss säga att din stereo inte startar av sig själv i bilen utan att du måste trycka på en knapp för att starta den. (försöker likna ditt scenario med musen nu) Inte tror du att du kan ringa Ford, kräva att dem ska hämta bilen gratis. Lämna en exakt likadan bil som "lånebil" för att sedan byta tillbaka när de löst problemet, utan några kostnader för dig?

Ja, visst, poäng. Borde jag kanske kollat upp, men var inget jag tänkte på.

Nej kostnaden är inget problem för mig, gällande mus. Men jag är, som ni kanske märkt, envis tills jag inser att jag har fel. Vilket jag kan tänkas ha, sett till ev. aval ingen orkat läsa.

Det jag dock tycker är konstigt här är att så många är förvånade på min reaktion och anser att jag är löjeväckande i min tanke att qpad borde kunnat skickat ut en ny plastbit till mig att använda under tiden de servar. Folk som arbetar för sina pengar får mer respekt för dem, oavsett om man tjänar bra eller ej tror jag. Det är för mig lätt att tänka tillbaka till student tiden eller på andra som tjänar sämre, alla har väll fan inte extra mus liggandes och ska då behöva slanta för att mjukvaran eller minnet i musen (som håller inställningarna) är dåligt?
Jag anser därmed fortfarande att det är principiellt dålig service från qpad. I min erfarenhet ovanligt dålig sådan också då man köpt en produkt som är dyrare än konkurrenternas och vars tillverkningskostnad troligen är extremt låg.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

varför alltid jämföra med en bil? vilket företag som säljer datordelar, hemmabio, skärmar osv, skickar ut en låne produkt? inget nytt att få vänta på sin produkt om den är på reparation. Inget att gnälla över.

precis, inte ens när jag hade in ett av mina slutsteg för närmare 40" för en defekt fläkt fick jag utskickat ett låneslutsteg och jag begärde inte ens att få låna ett trots att min stereo var obrukbar ett tag.

lånebil är rätt onödigt det också egentligen, det finns i princip alltid buss/tåg/whatnot som alternativ. Att ens jämföra en bil för ett par hundra k med en mus för under tusenlappen är i sig också rätt onödigt, det är inte ens äpplen och päron utan snarare äpplen på lokala ICA och kokospalmer i söderhavet någonstans.

har man ingen mus hemma i reserv är det rätt bra att köpa in en hursomhelst, den man har kan alltid gå sönder. en enklare logitech kostar i princip inga pengar och det är en vettig investering. har man ingen extra hemma kan jag garantera att nån polare har en extramus som ligger och skräpar någonstans om det nu skulle krisa såpass att man inte överlever utan mus. Om man nu har polare vill säga vilket kanske inte är en självklarhet i och för sig men då är det än mer vettigt att bara köpa en extramus så man har en den dagen man behöver en.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av 20kr:

Skönt att det finns flera som "råkat ut för" bra service, kände mig lätt idiotförklarad i den här tråden då jag tycktes vara den enda som faktiskt förväntar sig service och till och med tar det för givet.

Den gemensamma nämnaren med de två fallen i det här tråden där "god" service varit framme är Logitech.
De gör så med sina möss, inget annat företag i världen gör det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted:

Nej, i många branscher funkar det INTE så. En bil är en jäkla skillnad, för många är bilen ett måste för att klara sin vardag, en mus är knappast ett måste.

Idag så är musen än mer ett absolut MÅSTE jämfört med bilen.

Skrivet av Shike:

lånebil är rätt onödigt det också egentligen, det finns i princip alltid buss/tåg/whatnot som alternativ.

Jodu... ifall ALLA kunde klara av att hitta bostad/arbete som ligger på gång/cykel-avstånd eller med kollektivtrafikförbindelse så vore det toppen... antagligen ganska trångbott också. xD

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Sönder?

Oftast lämnar folk in sina bilar för service... eller uppgradering någon del.

Jaså du?

Skrivet av fetakniven:

En mus köpt från en större butik på nätet gick sönder efter ett år. Jag kontaktade dem och fick instruktionen att 1) kasta musen, och 2) invänta ny mus. Jag tycker att reklamationsärenden ska skötas så smidigt som möjligt.

Spelar ingen roll vad varken du, jag eller någon annan tycker. Det finns en lag att rätta sig efter och Qpad har följt den. Att andra företag valt att göra annorlunda är väl trevligt om det gynnar kunden men vi har en lägsta nivå och ovan den kan vi konsumenter inte påverka särskilt mycket.

Skrivet av GaMeR2K5:

Idag så är musen än mer ett absolut MÅSTE jämfört med bilen.

Jag påstår bestämt motsatsen.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag kanske är helt lost med har inte folk missat det uppenbara:
Gå till inköpsstället och be om hjälp, skit i vad Qpad säger.

Kan lova att ingen återförsäljare kommer att orka göra en felsökning på en rutten mus, de kommer bara ge dig en ny i handen direkt och så är alla problem borta. (Tycker det verkar riktigt trololol av Qpad att ha så sniken service på en så pass billig (för Qpad dvs) produkt.)

Men som sagt: strunta i Qpad: vänd dig till din återförsäljare,

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Precis, kan inte fatta hur Qpad orkar diskutera.

Skicka killen till en ÅF bara och låt han byta mus över disk.

Case closed.

trollanklagelse borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jodu... ifall ALLA kunde klara av att hitta bostad/arbete som ligger på gång/cykel-avstånd eller med kollektivtrafikförbindelse så vore det toppen... antagligen ganska trångbott också. xD

Självklart bor en del så illa till att det inte finns varken buss eller båt eller tåg eller något alternativ och i det läget så skaffar man väl en försäkring som medger lånebil om man krockar, ska den in på rep så kan man välja en verkstad där man har möjlighet till lånebil om det är ett måste (långt ifrån alla verkstäder erbjuder detta), det hade jag gjort i alla fall. Man måste ju se till att alternativ finns så man inte hamnar i sjön fullständigt om något väsentligt går sönder, dvs är man beroende av något i sin tillvaro så ser man till att ha en backuplösning i någon form.

men men, nu gick det lite väl offtopic

Jag förstår dock inte varför OP's ÅF inte hjälper honom? Det låter jättekonstigt. Har ÅF konstaterat musen som trasig på något sätt så är det väl inget problem att bara byta ut den?

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rickybobby:

Hade en IntelliMouse explorer 3.0 som gick sönder för ett antal år sedan, ringde upp komplett och de skickade en ny direkt.
Jag behövde inte ens skicka in den.

Du missar dock att det är direkt kontakt med återförsäljaren istället för tillverkaren.

Skrivet av Tino:

Ni som anser att det är okej att vänta på att musen skall lagas eller ersättas så kan jag berätta om mitt senaste mus problem.

Noterade att min Logitech MX 510 som var inköpt på Dustin Home började bli trög att klicka med och den då inte alltid registrerade mina vänster klick. Musen var runt 1½ - 2 år gammal och min två åriga garanti var fortfarande aktuell.

Jag valde att ringa Dustin Home för att se vad de hade att säga om saken, svaret jag fick var följande.
-Vi skickar en ny mus till dig, den bör finnas på ditt lokala utlämningsställe om några dagar
-aha ja, vad bra. Vad skall jag göra med den musen jag har just nu?
-Klipp av sladden och släng den, när du har ersatt den med den nya musen.

Sagt och gjort, en dag senare så fick jag en helt ny mus och jag kunde slänga den gammla. För er som inte visste vad bra support var kan nu relatera till fallet ovan.

Återförsäljare, inte tillverkare.

Skrivet av IceDread:

Vill du ha någon annans fotsvett?

Vill du ha någon annans persons samling av bakterier? Mysigt. Fotsvett smittar iaf inte.

Skrivet av vinterkräksjukan:

Jag kanske är helt lost med har inte folk missat det uppenbara:
Gå till inköpsstället och be om hjälp, skit i vad Qpad säger.

Kan lova att ingen återförsäljare kommer att orka göra en felsökning på en rutten mus, de kommer bara ge dig en ny i handen direkt och så är alla problem borta. (Tycker det verkar riktigt trololol av Qpad att ha så sniken service på en så pass billig (för Qpad dvs) produkt.)

Men som sagt: strunta i Qpad: vänd dig till din återförsäljare,

Även jag undrar varför TS inte vänder sig direkt till återförsäljaren istället för tillverkaren....

Min erfarenhet med Qpad.
David -
"Hej Qpad!
Jag har köpt ett MK-80 begagnat av en kille, jag har således inget originalkvitto. Nu visade det sig att det var svarta brytare istället för blå som det stod på kartongen. Killen hade noll koll men även han hävdade att det skulle vara blå och blev lite paff när jag kontaktade honom i detta ärende.

Ska det vara så här när förpackningen säger att det ska vara blåa brytare?
/David Kvist"

Qpad -
"Hej David.
Det skall självklart inte vara så som du beskriver.
Det du får göra är att du skickar in ditt tangentbord direkt till oss så skeppar vi ut ett MK-80 med blåa brytare till dig direkt!

QPAD AB
Botkyrkavägen 4
143 30 Vårby
Stockholm
Att Utbyte till MK80 blå"

Det tyckte jag var ganska schysst.
Inget kvitto, begagnat köp, Jag tycker att betala frakten på 80kr är helt klart motiverat då de gör ett kostnadsfritt byte och betalar frakten tillbaka i ren goodwill.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Att så få har koll på sina rättigheter här. Visst en lånemus låter löjligt, men är inte fel tänkt.

Om TS tvingas vara utan mus i en vecka på grund utav ett fel på musen, så ska inte TS lida på grund utav detta.
En lånemus är ett alternativ för att slipa lida, ett annat är att TS köper eller hyr en mus och skickar räkningen till QPAD.

Det är fel att TS ska vara utan mus i en vecka för att den musen TS har köpt är trasig.

Oavsett vilken vara en köpare reklamerar, så har du rätt till skadestånd för skadan köparen lider genom att varan är felaktig. Bil, mus eller tejprulle är fortfarande konsumentköplagen som gäller.

Frågan är om TS faktiskt lider på grund utav den felande musen, lidandet måste såklart även vara skälig i förhållande till en eventuell ersättning. Går ju att styra muspekaren med tangentbordet exempelvis, så lidandet blir nog svårt att bevisa i en tvist.

I mitt tycke så har QPAD inte handlat fel, dock så har de varit väldigt dåliga på att förklara varför de inte tillhandahåller en lånemus.

Visa signatur

i7-6700K 4,8 GHz @ 1,350 V | ASUS Maximus VIII Ranger | Corsair LPX 4x8GB | Gigabyte 3070 Eagle | P2 850 W | Silverstone FT02 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du missar dock att det är direkt kontakt med återförsäljaren istället för tillverkaren.

Återförsäljare, inte tillverkare.

Vill du ha någon annans persons samling av bakterier? Mysigt. Fotsvett smittar iaf inte.

Även jag undrar varför TS inte vänder sig direkt till återförsäljaren istället för tillverkaren....

Min erfarenhet med Qpad.
David -
"Hej Qpad!
Jag har köpt ett MK-80 begagnat av en kille, jag har således inget originalkvitto. Nu visade det sig att det var svarta brytare istället för blå som det stod på kartongen. Killen hade noll koll men även han hävdade att det skulle vara blå och blev lite paff när jag kontaktade honom i detta ärende.

Ska det vara så här när förpackningen säger att det ska vara blåa brytare?
/David Kvist"

Qpad -
"Hej David.
Det skall självklart inte vara så som du beskriver.
Det du får göra är att du skickar in ditt tangentbord direkt till oss så skeppar vi ut ett MK-80 med blåa brytare till dig direkt!

QPAD AB
Botkyrkavägen 4
143 30 Vårby
Stockholm
Att Utbyte till MK80 blå"

Det tyckte jag var ganska schysst.
Inget kvitto, begagnat köp, Jag tycker att betala frakten på 80kr är helt klart motiverat då de gör ett kostnadsfritt byte och betalar frakten tillbaka i ren goodwill.

Dold text

Wow! Glad att jag äger Qpad-produkter när de bemödar sig att ge så trevlig service

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hattifnatten:
Dold text

Wow! Glad att jag äger Qpad-produkter när de bemödar sig att ge så trevlig service

Instämmer

svar på borttaget inlägg borttaget
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Efter det att båda parter kommit fram till att musen var defekt så skulle Qpad valt att skicka TS en ny mus.