Jag vill ha en lånemus under reparationstiden, tillverkaren går inte med på detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laurell:

Att så få har koll på sina rättigheter här. Visst en lånemus låter löjligt, men är inte fel tänkt.

Om TS tvingas vara utan mus i en vecka på grund utav ett fel på musen, så ska inte TS lida på grund utav detta.
En lånemus är ett alternativ för att slipa lida, ett annat är att TS köper eller hyr en mus och skickar räkningen till QPAD.

Det är fel att TS ska vara utan mus i en vecka för att den musen TS har köpt är trasig.

Oavsett vilken vara en köpare reklamerar, så har du rätt till skadestånd för skadan köparen lider genom att varan är felaktig. Bil, mus eller tejprulle är fortfarande konsumentköplagen som gäller.

Frågan är om TS faktiskt lider på grund utav den felande musen, lidandet måste såklart även vara skälig i förhållande till en eventuell ersättning. Går ju att styra muspekaren med tangentbordet exempelvis, så lidandet blir nog svårt att bevisa i en tvist.

I mitt tycke så har QPAD inte handlat fel, dock så har de varit väldigt dåliga på att förklara varför de inte tillhandahåller en lånemus.

Lite offtopic.Jag jobbar själv dagligen med konsumentköplagen och blir oerhört glad när jag ser sånna inlägg som ditt. Det florerar mängder av uttalelser på forum, och folk flest bygger sig en egen mening i om vad som är "rätt". I slutändan är det trots allt vad som står i lagboken som räknas.

Många företag löser garanti/reklamationsärenden på goodwill. Kanske för att administration och service i ärendet kostar mer än själva produkten, men förhoppningsvis för att dom önskar att behålla sina kunder (tänk tidigare inägg om Qpad-tangentbordet).

Men till saken. Du kan kräva låneprodukt om du har skälig grund för detta och samtidig beroende på förväntad servicetid.

/ENC1

Visa signatur

CPU: 3770k GPU: MSI Gtx 680 MB: MSI Z77A-S01 PSU: Corsair AX 750w SSD: Corsair Neutron GTX 120GB HD: 2x WD Green 3TB RAM: Corsair Vengaence LP 16GB Chassi: Define R3 Skärm: Dell u2410

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Jag ger upp.
Köpte en ny mus, steel series laser, men den ligger inte lika skönt i handen som qpad musen gjorde.. så det blir till att skicka in musen.

Eloge för att du erkänner detta, hade jag vart dig hade jag antagligen bara smyganvänt den men sagt åt alla att jag absolut inte gör det. Typ. Iof hade jag kanske inte orkat bråka om något sånt men du förstår vad jag menar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UrbanHazard:

PROTIP: köp dig en mus på ullared för 20kr så har du en bra investering till alla "gamingmöss", finns nog väldigt få som håller länge. Dom är designade till att gå sönder förr eller senare(egen erfarenhet)

Protip 2: köp två möss av en sort du gillar, så kan du fortsätta som ingenting hänt när den ena pajar/blir utsliten.
Så dyrt är det inte det möss.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd ännu en gång rensad från personangrepp*

Permalänk
Medlem
Skrivet av running_wild:

Jämför din mus med andra datorkomponenter.

Dålig hårddisk = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig skärm = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig CPU = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig GPU = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dåligt chassi = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dålig läsare = vänta på att man får en ny eller reparation.
Dåligt moderkort = vänta på att man får en ny eller reparation.
etc..
etc..

Varför skulle det vara annorlunda för din mus?

Och att man får en lånebil när bilen är kass är väl ett fall för sig. Inte många som har en extra backup bil på lager..

Dell skickar ut en ny skärm dagen innan de hämtar den som ska in på reklamation. Även bud hem till dörren med UPS.
Sjukt gött!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Isåfall bör man alltså få ersättning för att ta bussen till affären, kostnaden för en ny mus och ev ersättning för den tid man förlorar på det (brukar vara svårt dock).

Jag fick milersättning av Siba när jag fick åka och lämna in en telefon för reparation flera gånger, jag hade fått lånetelefon men brydde mig inte om det eftersom jag hade en hyffsad i reserv hemma.

TS syn på saken är inte orimlig hur fånigt det än kan låta.

Nej, arbetstid får du ej ersättning för.

Dock reseersättning har du full rätt att få. Oftast per mil om du kör bil, eller via kollektiva färdmedel.

Jag hade en kund som tog taxi, även fast han hade ca 10 minuter med buss till affären. Så då fick den kunden ersättning för bussresan.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Nej, arbetstid får du ej ersättning för.

Dock reseersättning har du full rätt att få. Oftast per mil om du kör bil, eller via kollektiva färdmedel.

Jag hade en kund som tog taxi, även fast han hade ca 10 minuter med buss till affären. Så då fick den kunden ersättning för bussresan.

Arbetstid borde man få ersättning för om inte affären har öppet så att man kan ta sig dit utanför arbetstid.
Gissar att det skulle behövas någon som driver det till domstol för att få ett prejudikat om vad som gäller, eller finns det redan med i lagen?

Min ersättning i fallet siba var baserad på bil, buss var inte ett möjligt alternativ.

Men om kunden saknar körkort och bil samtidigt som buss inte är ett alternativ antar jag att man har rätt till taxi?
Eller får det lösas på annat sätt då?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Arbetstid borde man få ersättning för om inte affären har öppet så att man kan ta sig dit utanför arbetstid.
Gissar att det skulle behövas någon som driver det till domstol för att få ett prejudikat om vad som gäller, eller finns det redan med i lagen?

Min ersättning i fallet siba var baserad på bil, buss var inte ett möjligt alternativ.

Men om kunden saknar körkort och bil samtidigt som buss inte är ett alternativ antar jag att man har rätt till taxi?
Eller får det lösas på annat sätt då?

Fraktsedel och skicka via post?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Jag ger upp.
Köpte en ny mus, steel series laser, men den ligger inte lika skönt i handen som qpad musen gjorde.. så det blir till att skicka in musen.

Hade du från början köpt musen direkt från Qpad eller är den köpt från en annan återförsäljare?

Permalänk

Logitec skicka mig en ny mus, jag behövde enbart returnera usb kontakten från min defekta mus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Vi har hört att Logitech går ett steg längre.

Kan du nämna något annat företag som gör detta med möss? Om inte så stämmer det nog ganska bra som qpad hävdar.

Jag för min del skulle aldrig få för mig att fråga efter en lånemus, det skulle kännas absurt och mer till besvär än nytta. Men det är ju bara jag det.

Tycker inte alls att det stämmer ganska bra på vad qpad skriver eftersom att Logitech är en av de absolut största aktörerna på datormöss och kringutrustning.
Men även Dell arbetar som Logitech, jag ringde in och sa att min 1,5 år gamla skärm va död och uppgav bara serial nyckel på baksidan av skärmen så skickade Dell mig en helt ny dagen efter hem till dörren och Dell har även möss i sitt sortiment :).

Så finns fler företag än Logitech som arbetar på det sättet..

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker inte alls att det stämmer ganska bra på vad qpad skriver eftersom att Logitech är en av de absolut största aktörerna på datormöss och kringutrustning.
Men även Dell arbetar som Logitech, jag ringde in och sa att min 1,5 år gamla skärm va död och uppgav bara serial nyckel på baksidan av skärmen så skickade Dell mig en helt ny dagen efter hem till dörren och Dell har även möss i sitt sortiment :).

Så finns fler företag än Logitech som arbetar på det sättet..

Gör dell det med möss? Gör Razer, Steelseries, Corsair, Asus, fUnc, Mionix etc det?

Att Dell har möss i sortimentet säger ju inget i sig självt, sen är det mycket möjligt att de gör som Logitech, men det har jag än så länge aldrig sett att någon stött på.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Tycker inte alls att det stämmer ganska bra på vad qpad skriver eftersom att Logitech är en av de absolut största aktörerna på datormöss och kringutrustning.
Men även Dell arbetar som Logitech, jag ringde in och sa att min 1,5 år gamla skärm va död och uppgav bara serial nyckel på baksidan av skärmen så skickade Dell mig en helt ny dagen efter hem till dörren och Dell har även möss i sitt sortiment :).

Så finns fler företag än Logitech som arbetar på det sättet..

Det är för att Dell uttryckligen har "på platsen service/garanti" angivet på vissa produktkategorier...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:
Skrivet av Tawen:
Skrivet av IceDread:

Senast jag lämnade in bilen så fick jag en lånebil under perioden, den enda kostnaden var bensinen. I många branscher fungerar det så.

Eftersom jag här måste skicka in musen och blir utan mus i flera dagar blir det att jag måste köpa en ny mus. Alltså lika bra att slänga denna qpad mk5k och gå vidare pga felaktig produkt och dålig service.

Gick till skomakaren där jag köpte mina skor för reparation. Fick inga låneskor*=/

Vill du ha någon annans fotsvett?

Vill du ha någon annans handsvett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Senast jag lämnade in bilen så fick jag en lånebil under perioden, den enda kostnaden var bensinen. I många branscher fungerar det så.

Eftersom jag här måste skicka in musen och blir utan mus i flera dagar blir det att jag måste köpa en ny mus. Alltså lika bra att slänga denna qpad mk5k och gå vidare pga felaktig produkt och dålig service.

Men så fungerar inte alla marknader, bilar är något man behöver för att kunna transportera sig plus att servicestället är vänliga att erbjuda dig något de inte behöver göra,, också kostar en bil cirka 200 tusen kronor Ny..
En datormus (som beskriven i tråden) kostar cirka 500 kronor och är vad många räknar som en förbrukningsprodukt, därav så är det väldigt ovanligt att något företag eller tillverkare på något dator-elektronik marknad erbjuder att låna ut något så billigt som en datormus...

Vore som att klaga på att mjölkförpackningen är tom och man kräver ett lånepaket ifrån Arla för det.. Inte lite.. osmart det..

Permalänk
Medlem

Kul att läsa tråden. Vissa personer jämför äpplen med päron och tomater med potatis :D.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Kan säga att när mitt moderkort gick sönder så fick jag ett nytt då jag meddelade att jag skickat in det defekta, detta var då cdon
(dock lyckades de skicka ett chassi tillbaka men det är en annan femma )

Visa signatur

l Antec Three Hundred l Corsair CX 600W l 2x4+2x2=12 gb 1600mhz
l XFX Radeon HD 6950 2Gb l Gigabyte GA-990XA-UD3 l AMD Phenom II x6 3,2ghz
l Noctua NH-U9B SE2 l Verbatim 120Gb ssd l 1tb 7200rpm

Permalänk
Medlem

Skadestånd
Du kan dessutom kräva skadestånd i vissa fall. Du har rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Du kan också få ersättning för skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj. Till exempels om en diskmaskin läcker vatten och skadar golvet.

http://www.konsumentverket.se/lagar--regler/lagar/konsumentko...

Permalänk

Vem fan jämför en lånebil på en verkstad med att få låna en datormus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbe_x90:

Vem fan jämför en lånebil på en verkstad med att få låna en datormus?

Det handlar om en principsak egentligen... då spelar det ingen roll vad man jämför.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbe_x90:

Vem fan jämför en lånebil på en verkstad med att få låna en datormus?

Jadu killen som skapade tråden

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara sänka sense i windows?

För övrigt känns det jävligt skitnödigt att vilja ha en lånemus. Det är bara en mus för fan, inte en bil.

Skrivet av running_wild:

Och att man får en lånebil när bilen är kass är väl ett fall för sig. Inte många som har en extra backup bil på lager..

Plus att en bil är värd jävligt mycket mer och många måste ha sin bil för att kunna ta sig till jobbet osv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det handlar om en principsak egentligen... då spelar det ingen roll vad man jämför.

Men finns det någon gräns för denna principen?
Eller gäller den brödrostar och kaffebryggare också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Allt i er makt? Struntprat.
Ni har konstaterat att musen är defekt och borde därmed skickat ut en ny enhet. Svårare än så bör det inte vara.
Nu har jag fått lov att köpa en ny mus i stället. Går ju inte att vara utan mus.

Men sluta gnäll nu för fan. Att jämföra bil och en mus är ju bara löjligt. Hur skulle dom gå med någon vinst alls om dom ska skicka ut en lånemus för varje reparation. Och att du nu efter att ha köpt en ny fortfarande inte vill skicka in den på en reparation som inte kostar dig något visar att du bara är nonchalant...

Permalänk

dagens skratt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amzo:

Men sluta gnäll nu för fan. Att jämföra bil och en mus är ju bara löjligt. Hur skulle dom gå med någon vinst alls om dom ska skicka ut en lånemus för varje reparation. Och att du nu efter att ha köpt en ny fortfarande inte vill skicka in den på en reparation som inte kostar dig något visar att du bara är nonchalant...

Säger grabben som svarar på något hur gammalt? Lär dig läsa. Läs vad mer jag jämförde med. Du tycks inte kababel att förstå fler än en synvinkel. Innan du kan göra det så kanske du inte borde yttra sig? Vad var det du ville åstadkomma med din post där? Förolämpa? Gå och lägg dig.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Säger grabben som svarar på något hur gammalt? Lär dig läsa. Läs vad mer jag jämförde med. Du tycks inte kababel att förstå fler än en synvinkel. Innan du kan göra det så kanske du inte borde yttra sig? Vad var det du ville åstadkomma med din post där? Förolämpa? Gå och lägg dig.

Gammalt? Spelar väl ingen roll, nu diskuterar vi ditt sätt och se på saker, vare säg det var 5 år eller 1 dag. Du har ju fortfarande samma tankesätt, eller? Det räckte med att du nämnde just den ''synvinkeln'' för att jag skulle yttra mig. Jag vill upplysa dig om hur ologiskt ditt tänkande är.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Trådens ämne verkar ha blivit grundligt diskuterat och utrett, då trådskaparen uppgett att han inte tänker driva frågan vidare och då det riskerar att bli nya personangrepp så låser jag tråden.