Snabbaste fjärrstyrnings programet

Permalänk

Snabbaste fjärrstyrnings programet

Hej! Har tre stycken datorer som står här i rummet, som jag använder ungefär som server datorer, men måste däremot kolla till dem ibland. Att köpa datorerna varsin skärm, eller använda en switch för min nuvarande skärm går på ungefär tusenlappen, så vill hellre hitta något shyst fjärrstyrningsprogram som jag kan kolla till datorerna med.

Jag kollar till dem ungefär två gånger varje dag, ca 15 min, att allt ser bra ut, ibland måste något fixas till och då blir den en jävla musklickande och skrivande. Det är därför jag måste ha ett snabbt fjärrstyrningsprogram.

Just nu använder jag TeamViewer privatperson, och har installerat TeamViewer Host på " serverdatorerna ". Problemet är dock att det laggar rätt mycket, och allt tar sådan tid, det är absolut inte någon direkt fjärrstyrning, utan en delay på ett par sekunder för varenda musrörelse eller liknanande.

Det jag undrar över är vilket som är de bästa fjärrstyrningsprogamet, kan tänka mig att betala en slant också.

- Urtiden

Permalänk
Medlem

Vilket OS körs de på? Om det är Windows så tycker jag att vanliga remote desktop fungerar klanderfritt.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

SSH på Linux, can't beat it.

Permalänk
Medlem

Annars finns ju Teamviewer är gratis och funkar bra.

Visa signatur

|Mobo: Asus P8Z77-I DELUXE mITX |CPU: INTEL CORE I7 2600K 3.40GHZ|RAM: Corsair 16GB (2x8192MB) CL9 VENGEANCE |PSU:Corsair HX 750W 80+ Gold |GPU:EVGA GeForce GTX 670 4GB Superclocked|Chassi: BitFenix Prodigy Svart mITX

Permalänk

Som andra har skrivit Remote desktop för Windows och SSH för Linux men om du kör Desktop på dina Linux burkar så rekommenderar jag VNC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foss3n:

Annars finns ju Teamviewer är gratis och funkar bra.

han nämner i OT att han använder teamviewer atm... read next time please

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt. Vanliga remote desktop fungerar fint om du kör windows

Permalänk

Inbyggda Remote Desktop eller så jag kan rekommendera "http://www.radmin.se/".

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem

För Windows rekommenderar jag Remote desktop connection har aldrig känt behovet av att behöva något annat, snabbt nog funkar felfritt o.s.v.

För att aktivera det gå till System -> Fjärrstyrning. Sedan har du resten av mjukvaran du behöver i så got som alla windows datorer redan installerat och klart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Avstängd

vad är det för os ?

Win 7 Home kan inte agera server för remote desktop.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

vad är det för os ?

Win 7 Home kan inte agera server för remote desktop.

Inte Windows 7 Home Premium eller Windows 7 Basic, samma sak med Windows 8 där behövs Windows 8 Professional.

Permalänk
Medlem

Vad är det du kontrollerar med jämna mellanrum? Är det för att se så att tjänster eller processer är igång så skulle jag snarare titta efter ett övervakningsprogram som ger larm om något inte är som det ska. OpManager är gratis för enklare miljöer, och sedan finns ju Nagios som är kraftfullt. Det senare har dock rätt mycket högre tröskel om man ska konfa det helt ut.

För fjärrstyrning av Windows-maskiner så är tycker jag att vanliga RDP-anslutningen gör jobbet fullt ut.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Synd att du inte kör ESXI i botten på dina servrar. Då kan man enkelt ansluta till de med ESXI klienten. Då kan man även snabbt se CPU Usage, memory, hdd osv.

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Är det unixaktiga burkar så är SSH kung. En annan grej som du skulle kunna kolla på är om du kan få tag på någon begagnad KVM-switch, har själv fått någon sådan riktigt billigt.
Men om du kollar till andra servrar än rena labbservrar dagligen så kanske det är läge att se över hur du jobbar med dem?

Permalänk

Ska väl kolla upp de där med Windows fjärrstyr, förstår dock inte riktigt hur det går till.. väldigt få inställningar på datorn som går att använda. Nån som har en shyst guide på hur man gör, både för servern och för mig?

Angående datorernas OS, 1 har windows 7 premium, 2 har windows XP