Skulle du köpa en HTPC utan cd/dvd etc läsare?

Permalänk

Skulle du köpa en HTPC utan cd/dvd etc läsare?

Ja, några och min kompisar har haft en diskussion om att ingen använder skivor längre och ingen har läsare för detta i sin HTPC. Min ena kompis säger "Varför köpa en mediaspelare som inte kan läsa skivor?" och den andra "man har allt opå disken eller internet(netflix, viaplay m.m), skivor behövs inte".

Så vad tycker ni? Skulle ni köpa en HTPC(eller ni kanske rebtav har en) som inte kan läsa skivor?

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem

Aldrig DVD-spelare för film.

Edit: För hade man det kanske, men aldrig nu.

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk

Har man fina blu-ray filmer så måste man!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Skulle inte ha en läsare då jag kör mina bluray skivor i min bluray spelare, HTPC'n skulle jag använda för material man kommit över på annat håll

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk

Äger inte en enda film på fysisk skiva, så att för mig är en CD/DVD-läsare onödigt på en HTPC.

Fast nu kom jag på att jag faktiskt har BBC's naturdokumentärer osv på skivor. Men det känns fortfarande onödigt

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Jag har mycket dvd-er men en mediaspelare utan inbyggd dvd-läsare har jag köpt ändå. Sedan köpte jag till en extern Blu-ray till den.

Permalänk
Medlem

Har varken cd-spelare, dvd-spelare lr blluray-spelare i mitt hem sedan 3 år tillbaka. Saknar inte något av dem.
Köp en NUC som HTPC lr Brix om du orkar vänta.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem

Har nog precis som sgtspiff inte någon optisk läsare alls i hemmet (förutom i jobblaptopen).
Klarar mig utmärkt ändå. Installera operativsystem via usb och alla filmer/serier streamas.

Enda gången jag saknat läsare var när jag köpte ett spel för ett tag sen och jag hittade ingen nedladdningsbar länk...
Slutade med att jag var tvungen att rota upp en gammal dvd-spelare jag hade nere i källaren och tillfälligt koppla in den.
Jävla gammaldags skit Allt bör vara online 2013!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Säger som tjejen i Alien vs predator "I'd rather have one and not need it, then need it and not have one"

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med en bluray läsare. Har velat skaffa en HTPC länge men har inte hittat något bra chassi för mina ändamål.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Har själv en HTPC utan optisk enhet och har ännu inte känt att jag saknat en. Känns ganska överflödigt då det mesta redan finns på internet...

Visa signatur

"Lite väl många muttrar över att en androidtelefon för 1500 laggar och köper sen en iPhone för 6000 och tycker den är bra och android är skit." -mr_sQuinty

SweC Fraktfritt @ Inet

Permalänk
Medlem

Kört utan optisk läsare senaste sex åren, så ja.

Skivor tar bara en massa plats och blir repade, sen brukar brännarna/läsarna låta förj*vligt.

Permalänk
Medlem

En slim DVD eller BlueRay är ett måste för mig - har för mycket material på skiva för att jag skall kunma köra allt via streaming etc.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Inaktiv

Den får inte rum i en Intel NUC eller en Brix... så svaret är nej. Det finns ju externa om man skulle ändra sig.

Permalänk
Medlem

Jag har cd/dvd läsare i min HTPC bara för kunna installera OS ,för jag har inte en aning hur man gör de via USB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

Jag har cd/dvd läsare i min HTPC bara för kunna installera OS ,för jag har inte en aning hur man gör de via USB

finns guider för det på sweC, både på forumet och som redaktionen har skrivit

on t: Jag skulle köra utan. Har allt mitt material på en server burk så behöver ingen cd/dvd/blu-ray läsare. Dock så skulle det ju bara vara en fördel att ha en blu-ray läsare.
Några polare kommer över med några filmer och skiva. Ja då behöver man ju en så jag behöver ingen själv men kör nog med en iallafall.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mej att köpa/bygga en htpc utan dvd/bluray men jag skulle nog ha det ändå.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Discokungen
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Har man fina blu-ray filmer så måste man!

Japp. Håller med! Ska man nu ha en HTPC så ska man kunna spela upp blu-ray, även om det mest optimala vore att rippa dem och lägga på sin server för uppspelning så ser jag inte poängen med att ha en riktig HTPC om den inte klarar av blu-ray.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Entusiast

Varför öppen omröstning? Har aldrig förstått mig på det...

Jag kan inte minnas när jag använde skivor senast, om man exkluderar xboxen där man inte har något val.
Tror sista gången var några år sedan när jag inte kunde hitta min windows 7 usb och behövde formatera om

Permalänk
Medlem

Jag har också bara DVD-rom för att installera olika OS. Funderat på skaffa ett par snabba USB 3.0 stickor för att installera OS ifrån.

Får ta mig en titt på de där manualerna, tycker alltid det har varit lite krångligt med att installera OS från USB, iaf Windows. Om man inte har tillgång till Microsofts install from USB-tool förstås.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

ingen av mina stationära har en dvd i sig, det enda fallet som jag använder det är när jag känner för att köra något äldre spel som jag inte redan har på en usb hårddisk och då använder jag bärbara för att dra över till den:)

Samma gäller för htpc:n, har endast filmer på hårddisken och sen finns resten att hitta på nätet.

Annars står xbox:et/ps3:an bredvid.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

jag kör på en extern drive om det tvunget måste läsas skivor bara å rycka ur efteråt

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa utan.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk
Medlem

Skulle jag bygga en själv skulle jag skippa skiv-läsare övht. Men skulle jag "tillverka" för att sälja, så skulle jag ha satsat på blu-ray läsare i dem!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

Hade tyckt att det var smidigt att kunna läsa en skiva i NASen och ansluta till den...

Permalänk
Medlem

Jag har en liten slot-in bd-läsare i min htpc då jag har flera hundra dvd och bd-filmer/serier på skiva och har varken haft tid eller ork att rippa dem och lägga dem på min server.

Dessutom skulle det förstås ta upp en hel del utrymme (ca 4 TB senast jag räknade) som jag inte orkar ha 100% backup på, och om serverdiskarna skulle dö så skulle jag vara tvungen att rippa om allt igen. Visst, SnapRAID finns ju förstås, men ändå.

Rippa och koda om till lägre bitrate för att spara diskutrymme? Aldrig i h*****e. Full kvalité eller inget alls. Det är därför jag kommer fortsätta köpa bd-film/serier, så länge som det inte går att tanka hem lagliga rippar med 100% identisk kvalité (eller bättre). Så vitt jag vet finns det ingen filmtjänst som erbjuder det. Headweb har/hade väl något sådant, men det var bara nedkonverterad dvd. Aldrig i livet.

Men jag svarade ja på undersökningen ändå, för nog KAN jag tänka mig att köpa htpc utan optisk enhet. När mina krav kan uppfyllas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har en HTPC utan optisk enhet. Köper lite DVD filmer ibland (barnfilmer) då rippar jag dessa. För barn & DVD-skivor går inte ihop..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Är på väg att bygga en utan optisk läsare. Den kommer användas för rippade filmer, streamat material, för att visa foton med mera. Spelar upp mina icke rippade blueray på PS3:an.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Hemmabyggd htpc utan optisk läsare här, funderade inte ens på det när jag byggde den.

Tuff jag är ;).

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Lego Master

Har optisk läsare i min burk jag använder som HTPC i dagsläget, men windows har "glömt bort" den, så den funkar inte ändå. Och jag saknar den inte. Ska jag lira DVD/Bluray har jag PS3an till det, HTPCn använder jag bara för att strömma via nätverket. Men klart, hade jag byggt helt nytt hade jag nog försökt få in allt i samma. Men XBMC lirar väl inte BD från skiva ändå?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield