AMD förbereder FX-9000 på upp till 5,0 GHz

Permalänk
Medlem

går det att slå några rekord förutom i strömförbrukning och hög klockfrekvens med dessa?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Avstängd

Jag ser en förlovnings eller vigsel-ring på fotografen! Someone, give me ze information?

Permalänk
Medlem

Kan funka till vinterdator. Framförallt om man har dålig isolering. Då är det bara att dra igång datorn med FX-9000 och HD 7970 Crossfire och gejma eller folda eller dyl. när man fryser.

Kör man däremot den på sommaren så "fryser" sig datorn (hänger sig) istället p.g.a. för dålig kylning.

Alltså bör vi ge ett varmt välkomnande till denna coola lansering. Eller ?!?

Permalänk
ASUS Nordic

Gillar detta. Att FX9000 "bara" har ett uppskattat TDP-värde på 220W tyder på att det är ett ordentligt sorterat chip. Med ett konkurrenskraftigt pris tror jag detta är en bra strategi från AMD för att hitta tillbaka till ett högre segment.

Permalänk
Medlem

Ingen förbättring i single threaded peformance?
Då behåller jag min Phenom ett tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte GA-AX370-Gaming 5 | Radeon RX 5700 | Corsair 16GB@2933Mhz | Crucial M500 240GB | EVGA GQ 1000W | Silverstone RV05

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Skönt att höra lite av AMD iallafall, nu när vi strax kommer bli överkörda av Haswell-tåget från och med nästa vecka.

Permalänk
Medlem

Om AMD ändå ska "förlora" kampen om högpresterande cpuer så kan AMD iaf göra det med stil nu.
220W TDP var nog lite att ta i ändå.

Permalänk
Medlem

Ska snart beställa två Alphacool NexXxoS Monsta 280mm radiatorer (80 mm tjocka!) och cpublocket Alphacool NexXxoS XP³ Light - Black Chrome - Edition som fick bäst i test i detta test. Så jag säger bara:
BRING - IT - ON!

Är så jävla skoj att köpa nya prylar, så nu är det bara den där AMD-prollen som saknas så man får dra lite nytta av vattenkylningen!

Permalänk
Medlem

Plocka ut dom fina exemplaren för att tjäna extra pengar.. smart men tragiskt.. tyvärr..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Känns som denna mackapär kommer dra en del ström, och ha en enorm värmeutveckling.
220 W låter rätt saftigt och inte på tal om dess värmeutveckling och hur och vad man ska kyla den med.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av femkantig:

går det att slå några rekord förutom i strömförbrukning och hög klockfrekvens med dessa?

Tydligen går det att slå rekord i antal klagomål i en tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Det han menar är att AMD 8kärniga cpuer är egentligen som 4 kärnor med hyperthreading, dvs man kan inte kalla det en äkta 8 kärnig på samma sätt som deras phenom II x6 var äkta 6 kärnig eller intels värsting serie med i7or som är 6 kärniga.
Detta pågrund av att dom delar på bland annat cache minne och lite annat vilket gör att du inte får ut full prestanda ur 2 kärnor ur en bulldozer module utan ungefär kanske kraften av 1,5kärna

Tror inte problemet är delat cache minne utan att det är "lite annat" som är problemet.
Delat cache minne kan ge prestandafördelar när flera kärnor ska samarbeta på samma problem/behöver tillgång till samma data.
Skulle du däremot enbart köra vitt skilda saker på de olika kärnorna, säg att du kör 8st helt olika enkeltrådade men cpu krävande program så är dedikerad cache till varje kärna bättre.

Permalänk
Medlem

Kanske man skall fråga ingenjörerna på Ringhals om hur man bäst skall kyla denna?

Permalänk
Medlem

känns lite som 3dfx när dom lanserade sina sista gpuer, något måste dom göra men det här känns mer som ett aprilskämt... för vilken kylare ska man ha till en 220w prolle?

lycka till att intel kommer sälja cpuer under 2000:-, priserna kommer säkerligen dubblas :/

Permalänk
Medlem

220 TDP... Hur tänkte de nu?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

känns lite som 3dfx när dom lanserade sina sista gpuer, något måste dom göra men det här känns mer som ett aprilskämt... för vilken kylare ska man ha till en 220w prolle?

Om du bor i Luleå så är det väl bara att beställa en när oktoberlönen kommer och sitta med fönsterna öppna så borde det väl inte behövas någon super duper värstingkylare?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuessWho:

Tror inte problemet är delat cache minne utan att det är "lite annat" som är problemet.
Delat cache minne kan ge prestandafördelar när flera kärnor ska samarbeta på samma problem/behöver tillgång till samma data.
Skulle du däremot enbart köra vitt skilda saker på de olika kärnorna, säg att du kör 8st helt olika enkeltrådade men cpu krävande program så är dedikerad cache till varje kärna bättre.

Det som är intressant med Bulldozer/Pilerdriver är att den delade flyttalsenheten (två trådar i en modul delar på en flyttalsenhet) i praktiken väldigt sällan är en flaskhals.

Det som är problem med designen är att den har en relativt lång pipeline, längre än den ursprungliga P4:an, Willamette men kortare än de 31 steg som Prescott hade. Lång pipeline gör det enklare att nå höga klockfrekvenser men leder också till lägre IPC (Instructions Per Cycle) då kostnaden för felspekulerade hopp ökar med längre pipeline.

Det andra stora problemet både AMD och även ARM har i konkurrensen med Intel är att Intel har en helt överlägsen design på sin CPU-cache. Framförallt L2 och L3 cachen ligger på en helt annan nivå än ARM/AMD. Intel har ungefär hälften så lång latens (12 cykler) mot 20 cykler för AMD (>20 för ARM), vilket är vad Intel mer än Intel har mot L3... Även bandbredd är betydligt bättre hos Intel (L3 på SNB/IVB har ungefär bandbredd motsvarande L2 hos Bulldozer/Piledriver), men det är långt mindre viktigt än latens.

Dold text
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Om den blir varmare än normalt, så har de säkert tänkt på kylningen.
Jag har i alla fall Typ H50/H100 på alla mina datorer även till mina klenare processorer.
Ingen använder väl stockkylare i detta forum...eller?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

om man tar en 3770k och klockar skiten ur den så kommer man bra nära samma tdp eller mer
tar man en phenom 1100t på max oc så kan man slå 220 så det är egentligen ganska bra för en 5ghz 8 core cpu
men det som skulle få mig att tveka lite är att dom kostar säkert en hel del och man kan göra samma sak med en 8350 med en vettig kylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Och alla trollen kom fram.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

ITS OVER 9... nej vänta nu, det hade kunnat bli det bästa namnet någonsin !

angående tdp'n så har min ivy bridge liknande förbrukning (troligast ännu högre, men effektmätarn började bete sig konstigt) i 5GHz.

hoppas på att få se en riktig hemmaserverprocessor från amd, lägre frekvens & fler kärnor till en söt liten förbrukning, tex de som sitter i nya konsollerna. Om de har virtualiseringsstöden som behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Akta er bara så ni har rätt moderkort, denna kommer bli så varm att den smälter fast i moderkortet!

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Akta er bara så ni har rätt moderkort, denna kommer bli så varm att den smälter fast i moderkortet!

Vad är fel moderkort då?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Jag ser en förlovnings eller vigsel-ring på fotografen! Someone, give me ze information?

https://twitter.com/emil_bjorklund/status/339282687028240386 skulle jag tro

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Nu fattas det bara ägg och bacon! En värdig ersättare för min spis!

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Kylare skulle jag snarare vilja säga. Moderkortet kommer förvisso behöva vara anpassat, men kylningen är väl den som påverkar härdsmältan mest..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinc:

Gillar detta. Att FX9000 "bara" har ett uppskattat TDP-värde på 220W tyder på att det är ett ordentligt sorterat chip. Med ett konkurrenskraftigt pris tror jag detta är en bra strategi från AMD för att hitta tillbaka till ett högre segment.

fick liv i effektmätaren och kan bara hålla med dig. Har en 3570k och för klen strömförsörjning i moderkortet så kan inte köra stabilt i 5ghz, MEN !

min dators förbrukning (mätt från väggen) ökar med ~200W vid full belastning (linpack) då jag går upp till 4.9ghz, ökar med 200W !

överklockning är kul
och 450w räcker längre än de flesta tror

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Känns som denna mackapär kommer dra en del ström, och ha en enorm värmeutveckling.
220 W låter rätt saftigt och inte på tal om dess värmeutveckling och hur och vad man ska kyla den med.

Dags för dig att läsa på lite om el och termodynamik.
Den kommer inte dra mer än 220 W och den kommer inte ha en större värmeutveckling än 220 W heller.
Om du menar ampere när du säger ström så får du dela 220 W med den spänningen som prollen matas med.

Processorn kommer ju släppas med en tillhörande kylare, så du behöver inte oroa dig. Man får ju tänka på att en Intel-prolle som man överklockat ordentligt säkert drar minst lika mycket. Det är ju därför vi köper fetare kylare eller vattenkyler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det som är intressant med Bulldozer/Pilerdriver är att den delade flyttalsenheten (två trådar i en modul delar på en flyttalsenhet) i praktiken väldigt sällan är en flaskhals.

Jag trodde det var 2st 128-bitars flyttalsenheter som kan slås ihop till en 256-bitars vid behov?

Citat:

The two 128-bit FMAC units can work independently if the Module is processing two
threads that require 128-bit precision, or can be ganged if a 256-bit fp precision
threads comes along

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2011/10/12/amd-fx-8150-...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Vad är det alla gnäller om? Grafikkort passerade 220W för många år sen nu och fortsätter uppåt i vissa fall. Många sitter dessutom på SLI och liknande, kan inte se hur 700 eller 800W totalt på en speldator gör så stor skillnad... Det än nog inte många som sitter med sina FX-83xx på stock så då gör ju detta ingen skillnad förutom att du får den garanterat att palla 5GHz (vilket för övrigt är ett gigantiskt nytt rekord i frekvens, dock troligen inte prestanda). Jag säger kul att de vågar!