Permalänk
Medlem

Byte av processor i3 -> i7, startar ej

Kära Sweclockers medlemmar,

Vänder mig nu till er för att kanske få lite tips och råd då jag söker klarhet ett problem jag har.

Sitter på en ASUS laptop med moderkort K53SV som köptes med processorn intel i3 2310. Bestämde mig nu för några dagar sen att uppgradera processorn till en i7 2670qm. När jag sätter i processorn och trycker på "on-knappen" så snurrar först fläkten inte, indikator lampan för processorn lyser inte alls, sen börjar fläkten snurra på max men fortfarande så händer ingenting - dvs skärmen är fortfarande kolsvart så jag kommer inte in i POST (BIOS)

Stänger jag av datorn för att sedan sätta på den igen så stänger den av sig efter 3 sekunder och hårddisken klickar till, sen startar den igen bara för att göra samma sak om o om igen.

BIOS är flashat till senaste version (320), moderkortets har Intel® HM65 Express Chipset som ska stödja Intel® Core™ i7 2670QM. Har även mejlat ASUS och frågat om de använder olika Bios men fick svar att de ska vara samma.

Satt och funderade på om de kunde ha att göra med att jag disablat core parking och att den förväntar sig det, eller att den inte får tillräckligt med volt då en i3a behöver mindre än en i7a. Ifall det är det sistnämnda, är det någon som har någon erfarenhet hur man gör det på en laptop?

Alla svar är välkomna och säg till ifall jag har glömt någon detalj så ska ja svara så fort jag kan!

Tack så mycket på förhand!

Permalänk

fel socket?

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem

jag stötte på ett liknande fel. då var problemet att personen jag hjälpte inte hade satt tillbaka heat pipe fästet ordentligt. han hade öppnat upp för att städa bort damm från fläktlådan i en sony vaio och när han satte ihop igen hade han väl glömt precis hur han tog isär den och lämnat skruven i fel läge, varpå datorn vägrade boota. det blev även ett litet glapp mellan cpu och socket.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Socket är den samma vad jag förstår och jag har skruvat in och ut den tre gånger utan förbättring. Glömde tilägga att jag satte in den gamla cpun och kör nu på den så jag vet att ingenting har gått sönder utan fungerar som det ska.

Kom gärna med fler idéer! Tack igen!

Permalänk
Medlem

Asus K53SV har bara officiellt stöd för;
i7 2630QM, i5 2410M och i3 2310M
Så sannolikheten att den helt enkelt inte är "kompatibel" med i7 2670QM är ganska hög.
Men för att vara på den säkra sidan kan du skicka ett mail till Asus-supporten och fråga.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Asus K53SV har bara officiellt stöd för;
i7 2630QM, i5 2410M och i3 2310M
Så sannolikheten att den helt enkelt inte är "kompatibel" med i7 2670QM är ganska hög.
Men för att vara på den säkra sidan kan du skicka ett mail till Asus-supporten och fråga.

Tack för svaret! Hittar dock själv ingen info om att de inte skulle stödja den då det finns k53sv med 2670qm i retail. Är ju något kompatibilitets problem men frågan är vad och om det endast handlar om firmware?

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Tack för svaret! Hittar dock själv ingen info om att de inte skulle stödja den då det finns k53sv med 2670qm i retail. Är ju något kompatibilitets problem men frågan är vad och om det endast handlar om firmware?

Mja, med största sannolikhet är det en begränsning i BIOS.. Men det är väldigt svårt att veta säkert.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem

BIOS har jag fått konfirmerat från ASUS att de ska vara det samma för dem olika processorerna. Gissar på att mitt MB som är revision 2.2 helt enkelt inte stödjer 2670qm då jag vet att det finns en revision 3.0. Vet dock inte vad skillnaderna är...

Märkte idag när jag satt och pillade att CPUn inte går igång överhuvud taget, den värms inte upp eller nånting. Är det ett definitivt techken på att moderkortet inte stödjer eller att processorn helt sonika inte fungerar? Är ju ganska ovanligt med processorer som inte fungerar men man kan ju ha otur... Blir även lite misstänksam då ebay butiken jag köpte ifrån helt plötsligt inte säljer någonting mer och har status "away".

Ska kontakta dem och se va dem säger, alt försöka göra ett byte mot en 2630qm eller i5:a med någon som är villig.