Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knakmupp:

Lite interpunktion på det inlägget skulle behövas, fick läsa fem gånger för att få fram vad du egentligen menade.

Då är jag en stolt, naiv barnrumpa som har tilltro till polismyndigheten. Anmäler man inte vet polisen inte om att ett brott begåtts, hur ska de då ha möjlighet att agera? Hur ska regeringen kunna budgetera mer till polisen om de aldrig får in anmälningar och kan visa upp statistik på det?

Ja då kanske du ska gå om skolan om du inte klarar av att förstå, dom vet hur statistiken är och att det är ett alvarligt problem som finns och har gjort det i många år men dom får ingen budget till det men du kanske inte har så stor koll på det du skriver om för hade du haft det hade du vetat hur det hela ligger till, folk har slutat anmäla för dom vet redan hur det ligger till dom har redan den informationen du saknar.

Permalänk
Medlem

Kontot är avaktiverat innebär en obetald faktura. Tvivlar på att tradera skickade DIG ett mejl om att hans konto är avaktiverat. Sorry att jag länkade fel du hade skapat en tråd igår om just den auktionen så jag trodde du vann den och läste inte hela ditt första inlägg här.. Tycker dock du ska vänta mer än ca 15 timmar efter att auktionen är avslutad att öppna en tråd om att du blivit lurad.. Personen du hänger ut kanske är 100% seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Ja då kanske du ska gå om skolan om du inte klarar av att förstå, dom vet hur statistiken är och att det är ett alvarligt problem som finns och har gjort det i många år men dom får ingen budget till det men du kanske inte har så stor koll på det du skriver om för hade du haft det hade du vetat hur det hela ligger till, folk har slutat anmäla för dom vet redan hur det ligger till dom har redan den informationen du saknar.

Inte bara jag som behöver en dos till av skolbänken tydligen.

Det är väl klart att de inte får mer budget att jobba med om folk slutar anmäla? Moment 22?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Knakmupp:

Inte bara jag som behöver en dos till av skolbänken tydligen.

Det är väl klart att de inte får mer budget att jobba med om folk slutar anmäla? Moment 22?

Haha du fattar visst nada dom har aldrig fått en budget till det så varför skulle dom få det nu det är knappast så att deras budget ökar från år till år oavsett hur många anmälningar som kommer in, det är snarare så att deras budget minskar från år till år och dom blir tvungna att klara sig med det dom har bäst fan dom kan. du kan göra hur många anmälningar du vill men jag kan garantera dig att nästa år går polisen ut som vanligt igen och klagar över att dom fått minskad budget fast brotten i samhället ökar hur gärna du än vill att din teori ska stämma så stämmer den inte med verkligheten så kanske dags att komma ikapp verkligheten.
Sätta press på polisen med anmälningar hjälper inte problemet ligger i dessa feta gubbar med kostymer som styr samhället det är dom du måste komma åt för att samhället ska förändras och polisen ska ha råd att kunna ta tag i sakerna.

Permalänk

Ger du oss lite mer info kan vi iallafall försöka hjälpa dig.

Vill ha all personinfo som du har samt IP adressen som mailen kommit från, så kan vi arbeta oss därifrån.
Att spåra upp en privatperson är inte olagligt, så jag föreslår att min post förblir orörd.

Innebär det info som du inte vill skicka till allmänheten kan du skicka ett PM.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Bara att anmäla idioten, både hos polis och tradera, så kanske vi får lite rättvisa!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Vill ha all personinfo som du har samt IP adressen som mailen kommit från, så kan vi arbeta oss därifrån.
Att spåra upp en privatperson är inte olagligt, så jag föreslår att min post förblir orörd.

Blir glad av detta ; )

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering:

Jag har nu polisanmält med all info jag har fått tag i.

Skrivet av Cosby:

Kontot är avaktiverat innebär en obetald faktura. Tvivlar på att tradera skickade DIG ett mejl om att hans konto är avaktiverat. Sorry att jag länkade fel du hade skapat en tråd igår om just den auktionen så jag trodde du vann den och läste inte hela ditt första inlägg här.. Tycker dock du ska vänta mer än ca 15 timmar efter att auktionen är avslutad att öppna en tråd om att du blivit lurad.. Personen du hänger ut kanske är 100% seriös.

Jag fick ett mail från tradera, kollade därför upp allt (som jag borde gjort innan) och inget av informationen stämmer.

Skrivet av 4everapple1:

Håller med, vill verkligen veta vem denna är. Lägger upp all info jag har i förstaposten inom kort.

Skrivet av Asprarn:

Bara att anmäla idioten, både hos polis och tradera, så kanske vi får lite rättvisa!

Anmäld, vill fortfarande se idioten lida och veta personens bakgrund!

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av palleralla:

Haha du fattar visst nada dom har aldrig fått en budget till det så varför skulle dom få det nu det är knappast så att deras budget ökar från år till år oavsett hur många anmälningar som kommer in, det är snarare så att deras budget minskar från år till år och dom blir tvungna att klara sig med det dom har bäst fan dom kan. du kan göra hur många anmälningar du vill men jag kan garantera dig att nästa år går polisen ut som vanligt igen och klagar över att dom fått minskad budget fast brotten i samhället ökar hur gärna du än vill att din teori ska stämma så stämmer den inte med verkligheten så kanske dags att komma ikapp verkligheten.
Sätta press på polisen med anmälningar hjälper inte problemet ligger i dessa feta gubbar med kostymer som styr samhället det är dom du måste komma åt för att samhället ska förändras och polisen ska ha råd att kunna ta tag i sakerna.

Vad härligt med en överlägsen och nedvärderande ton i alla inlägg, om du mår bättre av det så fine. Vad jag försöker ha sagt i den här fruktlösa diskussionen, med en tegelvägg, är att man ska akta sig för hur man pratar om diverse myndigheter. Cynism och bitterhet leder ingenstans, den förs bara vidare till nästa generation som får samma skeva uppfattning.

Förstår att du inte har någon tillit till polisen och deras arbete, de sitter ju ändå bara och dricker kaffe eller hur? Det är ju inte som att majoriteten av poliserna är hederligt arbetande människor som trots nedskärningar år efter år kämpar vidare, medan några förstår-sig-påare sitter hemma i stugan och ser ner på deras arbete, lite som skolan värld, och det är dessa idioter som kommer till tals i media.

Som jag skrev innan, polisen behöver statistik över vilka brott som har begåtts i samhället för att ha en möjlighet att påverka politikerna och få mer pengar till deras verksamhet. Det blir svårt då Sveriges ekonomi är allt annat än bra just nu, samtidigt som polisen, skolan, vården och en hel drös andra institutioner skriker efter mer pengar för att kunna utföra sitt arbete. Har de ingen statistik över att det begås många brott har de heller ingen chans på ökad budget.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

Fått svar från inbox.com:

Citat:

Thank you for contacting Inbox.com,

SUPPORT ANSWER(6/3/2013 7:48 am ET):

To get any info related to this account, please fax the subpoena to

561.989.7401

Please mark attention to Legal Department / IT Manager.

Let us know if you need our assistance again.

Vill dom alltså ha min polisanmälan för att skicka mer info om kontot?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Fått svar från inbox.com:

Vill dom alltså ha min polisanmälan för att skicka mer info om kontot?

Vart skickade du mail?

Tradera har telefonnummer som du kan ringa till samt polisen SKA du ringa till för polisanmälan.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Vart skickade du mail?

Tradera har telefonnummer som du kan ringa till samt polisen SKA du ringa till för polisanmälan.

Jag har ringt polisen och anmält allt. Tradera gör inget, dom hänvisar bara till att dom inte kan ge ut någon info till mig som privatperson utan ger bara till myndigheter och polis..

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Jag har ringt polisen och anmält allt. Tradera gör inget, dom hänvisar bara till att dom inte kan ge ut någon info till mig som privatperson utan ger bara till myndigheter och polis..

Då väntar Tradera på att polisens IT-brottsavdelning ska höra av sig till dem för att de ska kunna lämna ut IP-adresser och andra uppgifter om denna person.
Tills du hör något från slöa farbror blå igen så får du helt enkelt bara vänta snällt på svar...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Då väntar Tradera på att polisens IT-brottsavdelning ska höra av sig till dem för att de ska kunna lämna ut IP-adresser och andra uppgifter om denna person.
Tills du hör något från slöa farbror blå igen så får du helt enkelt bara vänta snällt på svar...

Varför kan dom inte ge IP till mig så jag kan åka och ta ett snack med personen?
Varför kan inte bara handelsbanken dra tillbaka pengarna innan dom används?
Eller åtminstånde sätta dom i karantän eller ta kontakt med kontoinnehavaren och bara kolla om det ens är denne som har utfört "scammen"? Räcker ju med ett samtal till kontoinnehavaren.

Hur kan ens personen komma igenom att skapa konto på flera banker samt fake-konto på tradera, det är helt sjukt.

Idiotsverige.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Varför kan dom inte ge IP till mig så jag kan åka och ta ett snack med personen?
Eller åtminstånde sätta dom i karantän eller ta kontakt med kontoinnehavaren och bara kolla om det ens är denne som har utfört "scammen"? Räcker ju med ett samtal till kontoinnehavaren.

Hur kan ens personen komma igenom att skapa konto på flera banker samt fake-konto på tradera, det är helt sjukt.

Idiotsverige.

För att du inte ska åka och sticka kniven i honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

För att du inte ska åka och sticka kniven i honom.

Nej istället ska han få gå fri? Hade räckt med ett samtal till grabben och förklara hur det är.. Polisen kommer ju inte göra det.

Och om dom inte vill det, varför fixar dom inte bara så dom kan dra tillbaka pengarna? Det är ju så uppenbart att det handlar om en scam.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av elev10:

Nej istället ska han få gå fri? Hade räckt med ett samtal till grabben och förklara hur det är.. Polisen kommer ju inte göra det.

Och om dom inte vill det, varför fixar dom inte bara så dom kan dra tillbaka pengarna? Det är ju så uppenbart att det handlar om en scam.

Det är heltklart ett problem, men tror inte att Polisen eller tradera för den delen vill att folk ska ta lagen i egna händer.

Permalänk
Medlem

Hej,

Har du ringt personen du hittade på hitta.se?
För är rätt person registrerad där enligt upplysning.se?
Ring och fråga fall han vet något om det och förklara du kommer polisanmäla honom. För är det inte rätt person så upplyser du han att någon har kapat hans identitet.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid har det ens gått?
Kan det inte vara så att säljaren bara tar god tid på sig att ordna i ärendet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av truppenrille:

Det är heltklart ett problem, men tror inte att Polisen eller tradera för den delen vill att folk ska ta lagen i egna händer.

Nej jag vill bara att ungjäveln ska lida.

Skrivet av VonB:

Hej,

Har du ringt personen du hittade på hitta.se?
För är rätt person registrerad där enligt upplysning.se?
Ring och fråga fall han vet något om det och förklara du kommer polisanmäla honom. För är det inte rätt person så upplyser du han att någon har kapat hans identitet.

Jag tänkte ringa nu och kolla..

Skrivet av henkiii:

Hur lång tid har det ens gått?
Kan det inte vara så att säljaren bara tar god tid på sig att ordna i ärendet?

Jag vet till 99,99% att det är fake. Telefonnumret var ett företagsabbonemang och pratade med ägaren av det, helt fel.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Bara för han har blivit avstängd så betyder det inte att han blåst dig.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Idiotsverige.

När du väl får papper från polisen med ett K-nummer (diarienummer) så kan du kontakta Handelsbanken om att du anmält "kontohavaren" i gälla och kan därmed få pengarna tillbaks från banken. Innan det så måste du själv inom rimlig tid (48 timmar) höra av dig till banken och avbryta överföring av pengar från konto till konto.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

När du väl får papper från polisen med ett K-nummer (diarienummer) så kan du kontakta Handelsbanken om att du anmält "kontohavaren" i gälla och kan därmed få pengarna tillbaks från banken. Innan det så måste du själv inom rimlig tid (48 timmar) höra av dig till banken
och avbryta överföring av pengar från konto till konto.

Skrev nyss ett mail på handelsbankens sida, dom ringde upp direkt, och oj oj VILKEN SERVICE! <3
Dom ville ha kopia på polisanmälan för att kunna ta det vidare, och dom säger också att man måste ha visat upp legitimation för att öppna konto hos dem så det ska gå att lösa med mina pengar iallafall och förhoppningsvis få fast personen bakom allt.

Kommer sitta ikväll med att försöka få ihop mer information från dom andra drabbade (kanske mer konton, andra mailadresser mm).

/A

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Enda som får ut såna uppgifter är Polisen.Så gör en polisanmälan och hoppas på att dom bryr sig.

Man hör ju rätt ofta om att storbedragare åker fast så nog ska man anmäla alltid, kommer många på samma så kommer de att ta fast den jäveln och man får relativt hårda straff om man scammat många.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Kan meddela att man kan bli avstängd från tradera på helt godtyckliga orsaker... Har blivit det själv nämligen... Tradera ville inte ens berätta för MIG varför.. De hänvisar till sin säkerhetsavdelning som inte går att kontakta alls.. Och de avbröt alla mina pågående auktioner, och skickade mail till alla som hade bjudit på dem... Och då handlade det om att folk lämnat positiva omdömen, MEN låga säljbedömningar beroende på att de tyckte leveranstiden var för lång.... Vilket iofs berodde lika mycket på mig som på schenker, men alla fick sina grejer och var nöjda med dem...

Resultat; avstängd ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Gör du en polisanmäla när det inte ens gått 24 timmar sedan du vann auktionen? Att telefonnummret går till någon annan kan ju vara att han bara skrev in nått för han ville sköta allt via mejl. Har du fått nått mer svar från personen du vann av via mejl?

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Kan meddela att man kan bli avstängd från tradera på helt godtyckliga orsaker... Har blivit det själv nämligen... Tradera ville inte ens berätta för MIG varför.. De hänvisar till sin säkerhetsavdelning som inte går att kontakta alls.. Och de avbröt alla mina pågående auktioner, och skickade mail till alla som hade bjudit på dem... Och då handlade det om att folk lämnat positiva omdömen, MEN låga säljbedömningar beroende på att de tyckte leveranstiden var för lång.... Vilket iofs berodde lika mycket på mig som på schenker, men alla fick sina grejer och var nöjda med dem...

Resultat; avstängd ett år.

Skickades från m.sweclockers.com

Förstår vart du försöker peka och det är helt sant det du säger.
Men efter lite simpel backtracking ser detta inte ut som en sådan situation med tanke på när personen registrerat kontot, när "hen" köpt senaste pryl, när annonsen lagts upp samt att användarnamn (som vi alla vet) brukar förekomma på fler än ett ställe 10 gånger av 10. Detta finns det inget spår av, bara 3 ord med stor bokstav i varje ord/namn, luktar unket om man får säga det själv.

Visa signatur

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk

Nu till en viktig fråga innan jag gör något fint, har du pratat med honom på det där telefonnummret någon gång?

EDIT* Behöver IP innan jag går vidare.. Har skickat PM

Visa signatur

Permalänk
Geeks
SweClockers

Vi vill inte ha några "name and shame"-trådar i forumet. Vi tillåter inte heller någon som helst publicering eller antydan till personuppgifter, det inkluderar telefonnummer och liknande. Överlämna uppgifterna till polisen istället.

*Låst*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)