Hjälp med att bygga min första dator

Permalänk

vad bra att det gick bra med alla delar ska välja ett OS tvekar vilket win jag ska ha är både 7 och 8 lika bra för spel är det någon skillnad ens mellan de för det verkar som 8 mest har uppdaterat UIn

Permalänk

det blir ett win 7 64 bit för win 8 verkar lite omständigt har någon här provat win 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosbulle:

det blir ett win 7 64 bit för win 8 verkar lite omständigt har någon här provat win 8

Jag har själv inte provat win 8. Men för en gamingrigg fungerar win7 64-bit hur bra som helst! Om du inte tänker skaffa din kopia på "annat" sätt och du har ett mecenatkort så rekommenderar jag pellesoft.se, du kan få en äkta kopia av win7 professional för ynka 150;-

Permalänk
Skrivet av rarifag:

Jag har själv inte provat win 8. Men för en gamingrigg fungerar win7 64-bit hur bra som helst! Om du inte tänker skaffa din kopia på "annat" sätt och du har ett mecenatkort så rekommenderar jag pellesoft.se, du kan få en äkta kopia av win7 professional för ynka 150;-

vad hur 150 kr verkar för lite hur fungerar det är det en OEM licens

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosbulle:

vad hur 150 kr verkar för lite hur fungerar det är det en OEM licens

http://pellesoft.se/area/general/student.aspx

Företaget (drivs väl främst av en person), som har mycket trovärdighet, har ett avtal med Microsoft. Detta avtal gör att en student kan få ladda ner en stor del av Microsofts programvara om de betalar de 150;- för 1 års medlemskap på Pellesoft. I detta ingår Win7 64-bit Professional, som kostar runt 2k i affärer. Win8 ingår även om du skulle vilja testa det. Det finns en del oerhört bra deals för oss studenter ibland.

Permalänk

Hur bråttom har du? Haswell (nästa generations processormodell från intel) släpps inom en månad typ. Mitt tips är att vänta på den. Där kan man dessutom köra casual gaming på den interna grafikkretsen, som står sig helt ok mot grafikkort i mellanklassen (ca 1500kr).

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av whitewhale:

Hur bråttom har du? Haswell (nästa generations processormodell från intel) släpps inom en månad typ. Mitt tips är att vänta på den. Där kan man dessutom köra casual gaming på den interna grafikkretsen, som står sig helt ok mot grafikkort i mellanklassen (ca 1500kr).

har funderat på det fast när de släpps kommer jag inte få i3 fjärde gen för 980 kr sen moderkorten kommer bli dyrare tveksamt att jag hittar haswell mb fr 500 kr

Permalänk

Låter som att du med din budget borde snegla åt AMDs håll.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk

tack för alla svar jag köper delarna snart som möjligt och hoppas det går smidigt att bygga

Permalänk
Skrivet av rarifag:

http://pellesoft.se/area/general/student.aspx

Företaget (drivs väl främst av en person), som har mycket trovärdighet, har ett avtal med Microsoft. Detta avtal gör att en student kan få ladda ner en stor del av Microsofts programvara om de betalar de 150;- för 1 års medlemskap på Pellesoft. I detta ingår Win7 64-bit Professional, som kostar runt 2k i affärer. Win8 ingår även om du skulle vilja testa det. Det finns en del oerhört bra deals för oss studenter ibland.

Fan va grymt! Kom riktigt lägligt för min del, måste köpa till min Htpc
TACK!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Skrivet av rarifag:

Att köpa ett chassi för fläktarna som följer med är inte rätt tänk, och eftersom du valt ett m-atx moderkort kan du ta ett mindre chassi.

Till exempel: http://www.inet.se/produkt/6900462/fractal-design-core-1000-s...

Byggde min storebrors budget-gamingrigg i det, funkar bra.

hej igen köpte delarna och började bygga
stötte på ett problem jag har två chassi fläktar fast 2 moderkort fläkt platser en för cpu kylare en för chassifläkt :S hur kopplar jag in den andra fläkten till mitt nätagg av modellen cx500 modulärt corsair

Permalänk

Hittade ett trådlöst Internet kort som verkar kopplas direkt in på moderkortet fast problemet är att jag är rädd att det är ett 1394 kort för det står i manualen att man inte får koppla det på moderkortet vad ska jag göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosbulle:

hej igen köpte delarna och började bygga
stötte på ett problem jag har två chassi fläktar fast 2 moderkort fläkt platser en för cpu kylare en för chassifläkt :S hur kopplar jag in den andra fläkten till mitt nätagg av modellen cx500 modulärt corsair

Skaffa en sån här http://www.inet.se/produkt/8906148/stromadapter-3pin-ha-2x-3p... och koppla 2 st fläktar till en 3-pinskontakt på moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

allt är klart tackar för alla svar