Microsoft visar nyheterna i Windows 8.1

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar nyheterna i Windows 8.1

Inom kort släpps den första förhandsversionen av Windows 8.1 och inför detta passar Microsoft på att visa upp några av nyheterna i det uppdaterade operativsystemet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite nyheter hemifrån (sett åt Computex).

Jag välkomnar storligen en bättre sökfunktion.

Permalänk

Känns som det börjar bli dags att uppgradera windows 8, börjar fatta tycke för det faktiskt.

Permalänk
Snusfri

Riktigt trevliga uppdatering faktiskt, ser fram emot 8.1 mer och mer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Redan 26 Juni, trevligt då blir det den dagen jag formaterar HDD och lägger in nytt fräscht.

Permalänk
Avstängd

Tycker ju sådana där simpla saker borde ha varit i Win8 till att börja med?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Riktigt smidiga saker de har lagt till! Och sen kunde man snabbt skymta en Windows-knapp längst ner i vänsterhörnet i desktop också som han inte sa någonting om

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Personligen så klarar jag mig utan startknappen, men eftersom det varit sån enorm kritik mot avskaffandet av den i Windows 8 borde Microsoft ha återställt den helt i Windows 8.1. Kritiken kommer med andra ord kvarstå.

Permalänk
Avstängd

Var Sweclockers där och såg Microsofts presentation live?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Tablet Tablet Tablet.
Rent useless i mina ögon.
Apparna fortfarande skräp.
Startknappen fortfarande skräp.

Kommer aldrig använda metro, och vill verkligen inte hoppa från desktop till metro varje gång man ska använda "startknappen".
Startknappen oslagbar som den alltid varit, in med program, sök snabbt efter precis vad som helst.

Start8 etc fortfarande krav, tillsammans med en hel hög med regedit tweaks för att få ett vettigt os.

Permalänk
Medlem

Såg det inte ut som det var en startknapp nere i vänstra hörnet där när han gick till skrivbordet?

Permalänk
Medlem

Linux blir alltmer attraktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Såg det inte ut som det var en startknapp nere i vänstra hörnet där när han gick till skrivbordet?

Jo det var det och Ms har redan bekräftat att startknappen kommer tillbaka, men den kommer inte se ut eller funka som i Win7.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Skrivet av vompen:

Riktigt smidiga saker de har lagt till! Och sen kunde man snabbt skymta en Windows-knapp längst ner i vänsterhörnet i desktop också som han inte sa någonting om

Läs texten i artikeln

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Personligen så klarar jag mig utan startknappen, men eftersom det varit sån enorm kritik mot avskaffandet av den i Windows 8 borde Microsoft ha återställt den helt i Windows 8.1. Kritiken kommer med andra ord kvarstå.

Själva knappen är en väldigt liten del av kritiken. Kritiken består för det mesta av att väldigt få gillar modern UI och att det inte finns något sätt att kringå det utan ett program från tredje part. Oavsett vad en del säger, Modern UI är gjort för plattor. Bara att se på videon i artikeln, det är inget snack om den saken. Därför vill de flesta inte ha det på sina desktops/laptops. Microsofts lösning för traditionella maskiner innebär fler klick, fler gömda menyer och fler undermenyer. Det är ett steg bakåt hur man än ser det och det kommer straffa dem i längden tror jag.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Microsoft förtvivlat försöker stanna kvar i det gränssnitt som passar dem bäst, snarare än att göra vad som passar deras kunder bäst.

Microsofts syfte är sannolikt att stänga ute Google från "sök" samt att få Microsoft Store, Skydrive etcetera centralt placerad hos sina kunder - det vill säga Windowsanvändarna.

Så där står vi. Kunderna. Användarna. Och de skall mjölka varje krona ur oss och dominera marknaden än mer. Att vi får ett gränssnitt som inte passar oss alls det är de uppenbarligen helt ointresserade av. DET SKALL PASSA OSS. Hör sen.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Skumma mest igenom videon men sa han nått om direkt komma till desktop?

Visa signatur

-----------------------------------------------------

Permalänk
Medlem

Finns det inte en viss risk att Microsofts startknapp förstör kompatibiliteten med de nuvarande startmenylösningarna?

Fattar inte hur Microsoft kan lägga tillbaka startknappen men inte startmenyn. Att bara lägga till startknappen gör ingen skillnad för personer som hatar det nya gränssnittet. De som gillar nuvarande Windows 8 kanske tycker det blir fulare med startknappen i hörnet.

Permalänk
Medlem

Skiter mer eller mindre i startknappen eller om det ser ut. Det jag vill ha är att när jag trycker på Windows-knappen och börjar söka så ska det funkar mer eller mindre som i Windows 7. När jag testade Windows 8 kunde jag inte skriva Control Panel utan att först byta från Apps till Settings, sjukt irriterande.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Snusfri
Skrivet av KTL:

Själva knappen är en väldigt liten del av kritiken. Kritiken består för det mesta av att väldigt få gillar modern UI och att det inte finns något sätt att kringå det utan ett program från tredje part. Oavsett vad en del säger, Modern UI är gjort för plattor. Bara att se på videon i artikeln, det är inget snack om den saken. Därför vill de flesta inte ha det på sina desktops/laptops. Microsofts lösning för traditionella maskiner innebär fler klick, fler gömda menyer och fler undermenyer. Det är ett steg bakåt hur man än ser det och det kommer straffa dem i längden tror jag.

Det är mest så att de som gnäller hörs och syns märks mest.
Nästan alla av mina kompisar som testat det, antingen på sina egna datorer eller på min gillar ModernUI och tycker det är snyggt, mer lättöverskådligt och praktiskt än den gamla startmenyn med en liten text.

Nej, ModernUI är inte gjort för plattor, det är gjort för Plattor, Mobiler OCH datorer.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej, ModernUI är inte gjort för plattor, det är gjort för Plattor, Mobiler OCH datorer.

Hehe va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

tack men nej tack

Permalänk
Avstängd

Windows 8 är enligt mig det bästa os Microsoft har gjort hittils. Roligt att se hur de förbättrar det ytterligare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Problemet är att det är två helt olika interface, med finger/pekskärm och mus/tb. Det går inte att göra ett riktigt bra för båda, utan det blir en kompromiss. Hade varit bättre om MS gjort två olika operativ med riktigt bra integration mellan dem istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Nej, det är gjort för touch skärmar & inget annat känns det som..

Köpte själv win8 förra året men intresset för att installera det infinner sig inte!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Wuut, jag som antog att modernUI endast är portat från Windows RT till x86.

Eftersom de verkar inte snacka om någonting annat än deras "förbättringar" till MUI.

Förövrigt, "äntligen" går det att ha olika storlekar på Appar ... woho, nästa uppdatering kommer inkludera att man kan ha TRE appar! Jag lovar. -.-

Permalänk
Medlem

Saken med Modern UI är ju att avancerade desktop användare får lida av det. Därför så undviker vi det. Men Sök funktionen med UI är väl nästan bra , 8.1 är nog mycket bättre som egentligen skulle varit ifrån början.
Sen den saken att UI ska ta upp en helskärm och allt ska vara styrt av MS de är väl inte heller de bästa..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

4 fönster SAMTIDIGT?!

/sarkasm

Vafan är det här? Menar Microsoft att dom inte lyssnat alls på användarna och förbättrat upplevelsen om man kan pilla på skärmen?
Eller kommer det någon separat "win8.1 desktop preview"?

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem

aja, de gräver sin egna grav sakta men säkert, först windows 8, sen xbox one sen och windows 8.1 som ska fixa all negativ feedback de mottagit.. yeah right!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är mest så att de som gnäller hörs och syns märks mest.
Nästan alla av mina kompisar som testat det, antingen på sina egna datorer eller på min gillar ModernUI och tycker det är snyggt, mer lättöverskådligt och praktiskt än den gamla startmenyn med en liten text.

När dom säger "if you have a bigger screen you could run 3-4 apps at the same time", alltså 4a program samtidigt... Hur menar du att det är gjort för PC...?

Neh Metro grejen är ENBART för plattor och telefoner, har inget på dekstop att göra

Visa signatur

Que sera, sera