Enkla behov, svårt beslut. Laptopfråga som håller mig vaken på natten.

Permalänk
Medlem

Enkla behov, svårt beslut. Laptopfråga som håller mig vaken på natten.

Tjo,

Reggade mig precis på forumet, så var snälla

Budget är upp till 7k, eventuellt ett par hundralappar till om det skulle behövas.

Nu till mitt dilemma.

Jag har en stationär dator i dagens läge, utåldrad core 2 duo med 4gb ramminne och gtx 260kort.

Min tanke är att köpa en laptop för att ersätta denna.

Behov är:

Streama upp till 1080P
Internet
Användarvänlig och eventuellt nåt spel i stil med football manager eller liknande (d.vs ingen hardcore gamer).

Problemet jag har är att jag jobbar med datorer, så lite "teknikskadad" är man trots de få behov jag har av en laptop egentligen.

De jag har spanat in är:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Och

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/skarmstorlek/laptop-1...

Nu kanske ni säger, åk till butiken och kläm lite på dem och att de är väldigt olika varandra.

Jo, jag vart iväg idag och klämde på dem.

Acer S3 är helt klart smidigare, dock prestandamässigt så känns det som mer "bang for the buck" med Toshiban.

SSD lockar lite också såklart, men kommer man sakna att det ej finns optisk på den?

Designen är väl helt klart viktig också, och där förlorar Toshiban ganska rejält i mina ögon.

Vidare så tänkte jag använda mina gamla diskar från min stationära i ett hdd kabinett bara, vilket borde vara en helt ok lösning.

Ber om ursäkt över att detta blev en novell, känner att jag behöver lite tips och råd då jag kört fast helt och överväger att inte köpa en laptop pg.a beslutsångest.

Tar gärna emot tips gällande andra modeller med, som ni kanske tror passar bra för mina behov.

/Luftis7

Permalänk
Medlem

Säger SSD. Orkar inte öppna länkar, försöker somna och använder överbelastat WiFi, farsan streamr 1080p 60fps, sitter på 24/1

Optisk enhet skulle jag aldrig klara mig utan, men du kanske kan ha en extern? Förut var man ju nöjd med IDE anslutningar till optiska enheter vilket torde ge en hel del sämre prestanda än en extern enhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Mitt tips är att vänta ett tag och köpa en dator med haswell processor eftersom den kommer ha rejält mycket bättre batteritid och mindre värmeutveckling än dagens ivy bridge.

Permalänk
Medlem

Angående optisk enhet... har haft laptop nu i 4 år.. har inte använt optiska enheten mer än 3 gånger totalt... och då kunde jag löst de på andra sätt. Så tror inte du kommer behöva det, speciellt inte eftersom tekniken mer och mer går ifrån skivor och går mer till usb och molnet.

Av de två alternativen som du la upp skulle jag nog gå med acern. Men helt ärligt, varför laptop?? du får ju mycket mer för pengarna om du går stationär igen. Nu kanske jag låter som en hypokryt, men jag "fick" inte köpa en stationär för min fru, skulle personligen valt en stationär alla dagar om frugan gick med på det bara...

Permalänk
Medlem

Känner igen mig :)

Skrivet av Skonky:

Angående optisk enhet... har haft laptop nu i 4 år.. har inte använt optiska enheten mer än 3 gånger totalt... och då kunde jag löst de på andra sätt. Så tror inte du kommer behöva det, speciellt inte eftersom tekniken mer och mer går ifrån skivor och går mer till usb och molnet.

Av de två alternativen som du la upp skulle jag nog gå med acern. Men helt ärligt, varför laptop?? du får ju mycket mer för pengarna om du går stationär igen. Nu kanske jag låter som en hypokryt, men jag "fick" inte köpa en stationär för min fru, skulle personligen valt en stationär alla dagar om frugan gick med på det bara...

Det är samma sak för mig.

Då datorn befinner sig i vardagsrummet på ett ganska stort skrivbord så har jag fått likadana order som dig.

Där skrivbordet står nu, så ska det stå en skänk istället enligt henne... he he

Så tänkte jag kan lika bra satsa på en laptop då jag inte spelar mycket.

Dock så vill man inte känna sig alltför begränsad heller, därav denna balansgång på vad jag ska välja för laptop i slutändan.

Såg att Siba nu har sänkt Acer S3 till 6495:- och den ligger väl närmast till hands nu om jag inte får in några nya tips i tråden.

Hur pass viktigt är 1920 x 1080 upplösning på en 13-14tums skärm?

Kommer den klara streama 1080p filmer till tvn, spela lite football manager osv.. ja frågorna snurrar i huvudet

Eller bör jag gå upp i budget, för att få en bättre laptop ?

bandit_n1: När är det tänkt att haswell ska komma då? Min tanke var lite tvärtemot att köpa en laptop nu iom att de kanske sänks lite i pris eftersom haswell är på väg ut?

Tack så mycket för responsen

/luftis7

Permalänk

Har hört Q3 alltså nån gång i juli-augusti men är inte säker. Men om du mest ska ha datorn kopplad i väggen så behöver du ju inte så bra batteritid kanske och då kanske pris är en viktigare faktor.

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg raderat*

Notera att s k "bumpning" inte är tillåtet på SweClockers enligt §4 i reglerna.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.