Permalänk

Pröva köra vitt brus i en timme på den. Är det kvar då så returnera den.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Alltså, du skapade tidigare en tråd och frågade om samma TV, fick massvis med tips och nu skapar du en till tråd om samma sak som redan gåtts igenom i den gamla tråden... Läser du inte svaren du får i alla trådar du skapar?

Bara för att vara snäll så citerar jag ifrån din förra tråd.

Skrivet av Laxpudding:

Ifall skärmen har en del fosforrester som till exempel gör den svagt färgfläckig är det inte otänkbart att man riskerar en viss ojämnt slitage av fosforn där man har fläckarna. Typ en grön fläck med en skugga av SVT-loggan i eller liknande, till exempel att man endast tittar på 2,35:1-film och får kvar fosforester där letterboxkanterna sitter.

Generellt upplevs också bilden något mer orolig den första tiden. Så helt onödigt är det kanske inte med en inkörning, men det görs väldigt mycket höna av en bunt fjädrar må jag säga. Använd TV:n som normalt, blanda material och undvik statiska bilder (som att enbart köra SVT) och ifall det är oro i luften, kör skärmtvätten. En del skruvar sönder bilden sönder och samman och tittar på en mörk och dämpad bild av rädsla för inbränningar. Det är väl att dra det hela lite väl långt.

För övrigt behöver alla typer av displaytekniker köras in ifall de ska kalibreras. De förändras ganska rejält under sina första timmar, åtminstone ur mätsynpunkt, men även i hur de upplevs. UHP-lampor förändras väldigt mycket under de första 20 timmarna för att stabilisera kring 80 - 100 timmar och därefter mattas. En plasma som gått i ett par månader upplevs ofta som subtilt "lugnare" än ett exemplar av samma modell som är sprillans nyöppnad, vilket man se ifall man få chansen att jämföra två exemplar sida vid sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Alltså, du skapade tidigare en tråd och frågade om samma TV, fick massvis med tips och nu skapar du en till tråd om samma sak som redan gåtts igenom i den gamla tråden... Läser du inte svaren du får i alla trådar du skapar?

Bara för att vara snäll så citerar jag ifrån din förra tråd.

jo jag läste det men jag visste inte att dem var så fruktansvärt känsliga jag har bara startat tvn och loggan som visar på en svart bakrund har bränts in nu har den förhoppningsvis försvunnit men det ät inte speciellt kul när jag gjorde allt jag kunde för att undvika att något sånt skulle hända

frågade affären som jag köpte tvn av eftersom dem vill också ha bilder på intryckta repor jag hade hittat på baksidan så jag får dra fram den och ta en bild

att göra detta oroar mig lite också eftersom glaset böjs i kanten när man ska greppa tag i tvn och dra den det böjd lite men det böjs ingen trygg känsla man behöver inte ens trycka hårt räcker med att man puttar kanten lite så trycks glaset in

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

jo jag läste det men jag visste inte att dem var så fruktansvärt känsliga jag har bara startat tvn och loggan som visar på en svart bakrund har bränts in nu har den förhoppningsvis försvunnit men det ät inte speciellt kul när jag gjorde allt jag kunde för att undvika att något sånt skulle hända

frågade affären som jag köpte tvn av eftersom dem vill också ha bilder på intryckta repor jag hade hittat på baksidan så jag får dra fram den och ta en bild

att göra detta oroar mig lite också eftersom glaset böjs i kanten när man ska greppa tag i tvn och dra den det böjd lite men det böjs ingen trygg känsla man behöver inte ens trycka hårt räcker med att man puttar kanten lite så trycks glaset in

Mitt tips, se varierat material, undvik långa perioder med statiska bilder och ta några djupa andetag. Det är inte inbränt om loggan försvinner med tiden. Sen att du ser den på en helsvart skärm är en sak, men ser du den vid normalt användande (dvs utan att aktivt söka efter den)?

Inget illa menat, men jag tror du gör lite en höna av en fjäder. Om din nya TV nu är såpass illa som du får det att låta så skulle mina föräldrars 7+ år gamla plasma vara sönderbränd eftersom den aldrig har fått några kontrastinställningar ändrade och enbart använts till TV-kanaler. Jag kan försäkra dig om att jag inte kan se någon logga uppe i hörnet på den, trots dagligt användande de senaste 7+ åren.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Mitt tips, se varierat material, undvik långa perioder med statiska bilder och ta några djupa andetag. Det är inte inbränt om loggan försvinner med tiden. Sen att du ser den på en helsvart skärm är en sak, men ser du den vid normalt användande (dvs utan att aktivt söka efter den)?

Inget illa menat, men jag tror du gör lite en höna av en fjäder. Om din nya TV nu är såpass illa som du får det att låta så skulle mina föräldrars 7+ år gamla plasma vara sönderbränd eftersom den aldrig har fått några kontrastinställningar ändrade och enbart använts till TV-kanaler. Jag kan försäkra dig om att jag inte kan se någon logga uppe i hörnet på den, trots dagligt användande de senaste 7+ åren.

ja det är enbart i en svart bild tittade noga i när det var mörkt och såg loggan och blev riktigt orolig eftersom jag har gjort allt för att undvika sånt var helt säker att jag skulle göra en perfekt inkörning utan problem så detta var en dålig överaskning

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

ja det är enbart i en svart bild tittade noga i när det var mörkt och såg loggan och blev riktigt orolig eftersom jag har gjort allt för att undvika sånt var helt säker att jag skulle göra en perfekt inkörning utan problem så detta var en dålig överaskning

Använd TVn som vanligt bara. Det är en tillfällig inbränning och så länge du inte lämnar TVn på samma bild i timmar kommer inget att sitta kvar länge. Sluta oroa dig så mycket, det räcker med två trådar om din TV nu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Använd TVn som vanligt bara. Det är en tillfällig inbränning och så länge du inte lämnar TVn på samma bild i timmar kommer inget att sitta kvar länge. Sluta oroa dig så mycket, det räcker med två trådar om din TV nu.

efter vad jag gick igenom för att få den (avbetalning) så är det väl normalt att oroa sig för vissa saker?

har iallafalll tänkt att låta den vara tills jag kan köra in den

Permalänk

Anledningen till att jag skaffade LCD LED TV. Man slipper oroa sig för inbränningar.........

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk

LCD kan även dom få permanenta inbränningar vet av egen erfarenhet

Visa signatur

-- Intel i5 750 @ 3,8Ghz Corsair H50 Cooler | MSI P55 CD53 | Corsair XMS3 8GB @ 1600Mhz | Creative SB X-Fi XtremeGamer 5.1 | Gigabyte GTX 580 Windforce X3 | Chieftec 650W PSU | HAF 932 | Windows 8.1 pro --

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zzcool:

efter vad jag gick igenom för att få den (avbetalning) så är det väl normalt att oroa sig för vissa saker?

har iallafalll tänkt att låta den vara tills jag kan köra in den

Men som det redan sagts i din förra tråd så kommer det tillfälliga inbränningar i början på en plasma, så är det med alla plasmor. Detta försvinner, precis som man sagt i din andra tråd med tiden, kör din skärmtvätt i en vecka som du prata om i din förra tråd så kommer TVn att har värmt upp sig tillräckligt för att inte bränna fast.

Och vissa saker kommer alltid att synas mot helt svart bild, oftast blir det ännu värre mot mörkgrå bakgrunder (hehe nu kommer du säkert hitta ännu mer fel), men så är det även med LCD skärmar/TV apparater i början. Det är bara att gilla läget. Kör din skärmtvätt och sen tittar du på TV som vanligt och slutar oroa dig för inbränningar, det händer inte på plasma TV's idag, speciellt inte om man undviker att trycka på pause i ett spel och låta det stå så i 10 timmar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Men som det redan sagts i din förra tråd så kommer det tillfälliga inbränningar i början på en plasma, så är det med alla plasmor. Detta försvinner, precis som man sagt i din andra tråd med tiden, kör din skärmtvätt i en vecka som du prata om i din förra tråd så kommer TVn att har värmt upp sig tillräckligt för att inte bränna fast.

Och vissa saker kommer alltid att synas mot helt svart bild, oftast blir det ännu värre mot mörkgrå bakgrunder (hehe nu kommer du säkert hitta ännu mer fel), men så är det även med LCD skärmar/TV apparater i början. Det är bara att gilla läget. Kör din skärmtvätt och sen tittar du på TV som vanligt och slutar oroa dig för inbränningar, det händer inte på plasma TV's idag, speciellt inte om man undviker att trycka på pause i ett spel och låta det stå så i 10 timmar.

så hur försiktig jag än skulle vara så hade det hänt ändå?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zzcool:

så hur försiktig jag än skulle vara så hade det hänt ändå?

Precis.

Sen vet jag inte hur det är med just zt60, men med tanke på att det är en topmodell så har den nog inbyggda skydd mot inbränning man kan aktivera. Det hade iaf min Samsung PD64E8005 plasma, och den hade aldrig någonsin inbränningar från TV-loggor och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Precis.

Sen vet jag inte hur det är med just zt60, men med tanke på att det är en topmodell så har den nog inbyggda skydd mot inbränning man kan aktivera. Det hade iaf min Samsung PD64E8005 plasma, och den hade aldrig någonsin inbränningar från TV-loggor och liknande.

ja den hade dem funktionerna aktiverade eftersom jag märkte att bilden rörde sig fram och tillbaka ibland trodde det inte skulle märkas men det gör det

jag hoppas jag blir nöjd med mitt köp köpte den för att få den bästa bilden man kan få utan problem i svärta tycker om crt och plasma är nära crt i teknologi

men har ärligt talat undrat om jag inte skulle ha köpt en sony 4k tv för likadant pris istället har tänkt på det ganska ofta nu men jag vet inte om en sån har backlight bleeding vinkel fel eller liknande

vill ha en perfekt bild där inte fel visas

tyvärr har jag också hittat många fel med plasma

för det första så surrar bilden (visste om detta innan men lite mer än jag trodde)
sen verkar hela skärmen lågupplöst men det har nog med storleken att göra (anledningen till att jag har tänkt om jag skulle ha valt 4k istället) man kan inte sitta mindre än runt 3-5 meter ifrån den utan att se pixlarna (kallas dem pixlar)?

svärtan är väldigt olik det jag förväntade mig jag kan få likadan svärta med min crt trodde man inte skulle se att den är på alls så den biten gjorde mig en aning besviken men självklart så duger den eftersom den är som på min crt men förväntade mera av vad jag har läst

har inte sett hur den fungerar ännu så kanske inte ska dömma den riktigt ännu blir nog riktigt förvånad när jag väl ser bilden med högra kontrast och ljus

men jag är väldigt petig nu blir nog glad när jag väl har sett den

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zzcool:

ja den hade dem funktionerna aktiverade eftersom jag märkte att bilden rörde sig fram och tillbaka ibland trodde det inte skulle märkas men det gör det

jag hoppas jag blir nöjd med mitt köp köpte den för att få den bästa bilden man kan få utan problem i svärta tycker om crt och plasma är nära crt i teknologi

men har ärligt talat undrat om jag inte skulle ha köpt en sony 4k tv för likadant pris istället har tänkt på det ganska ofta nu men jag vet inte om en sån har backlight bleeding vinkel fel eller liknande

vill ha en perfekt bild där inte fel visas

tyvärr har jag också hittat många fel med plasma

för det första så surrar bilden (visste om detta innan men lite mer än jag trodde)
sen verkar hela skärmen lågupplöst men det har nog med storleken att göra (anledningen till att jag har tänkt om jag skulle ha valt 4k istället) man kan inte sitta mindre än runt 3-5 meter ifrån den utan att se pixlarna (kallas dem pixlar)?

svärtan är väldigt olik det jag förväntade mig jag kan få likadan svärta med min crt trodde man inte skulle se att den är på alls så den biten gjorde mig en aning besviken men självklart så duger den eftersom den är som på min crt men förväntade mera av vad jag har läst

har inte sett hur den fungerar ännu så kanske inte ska dömma den riktigt ännu blir nog riktigt förvånad när jag väl ser bilden med högra kontrast och ljus

men jag är väldigt petig nu blir nog glad när jag väl har sett den

Allting blir bättre med tiden, precis som dom sagt i din förra tråd (kanske inte om svärtan dock). Men iaf, en plasma surrar mindre (lugnar ner sig) med tiden, och det blir mindre inbränningar när fosforn kört in sig. Jag tänkte lite i samma banor som dig när jag köpte min plasma, men läste en hel del på nätet om hur det fungerar och kom fram till att jag ska ge det lite tid, så jag körde skärmtvätt på den i X antal timmar och hårdvarukalibrera den efter det och har aldrig sett så bra bild som det var på den TVn.

Några inbränningar, dålig svärta, eller orolig bild märkte jag inte heller av efter jag gjort detta.
Denna TV var i klass med min gamla FW900 som jag hade till datorn, så jag var mer än nöjd. Med andra ord bör du också vara det med tanke på att panasonic plasmorna endast är sämre på en aspekt när det gäller samsung vs panasonic. Och det är kalibrerade färger och black floating, de bör dock ha ordnad upp problemen med black float till denna modell, så ja, det är antagligen så bra det kan bli bildmässigt.

Permalänk
Medlem

Tänk om du kunde vara lika petig med den text du skriver, som du är med din TV.
Jag vill inte vara den som är den, men herregud vad ett välplacerat kommatecken, eller en punkt kan göra underverk för en text.

On Topic: Sluta nojja. Använd din TV som det är tänkt att den ska användas, dra upp brightness och contrast till rätt nivåer och njut av bilden, i stället för att leta efter fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zero Cool:

Tänk om du kunde vara lika petig med den text du skriver, som du är med din TV.
Jag vill inte vara den som är den, men herregud vad ett välplacerat kommatecken, eller en punkt kan göra underverk för en text.

On Topic: Sluta nojja. Använd din TV som det är tänkt att den ska användas, dra upp brightness och contrast till rätt nivåer och njut av bilden, i stället för att leta efter fel.

jag vill använda den men jag vågar inte innan jag har kört in den har en ps3 och vill spela red dead redemption men vågar inte än

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av zzcool:

jag vill använda den men jag vågar inte innan jag har kört in den har en ps3 och vill spela red dead redemption men vågar inte än

Du kan ju inte vara seriös... läs vad folk skriver till dig istället för att fortsätta noja och ignorera allt som skrivs till dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Du kan ju inte vara seriös... läs vad folk skriver till dig istället för att fortsätta noja och ignorera allt som skrivs till dig.

jo jag läser det men har också läst att den ska köras in så jag vet inte vilket som är bäst

Permalänk
Medlem

men jösses ... sluta va 12 år gammal å använd den förbannade tvn normalt ...så+ svårt är det inte du har hållt på hela natten nu

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZOiDVOiD:

men jösses ... sluta va 12 år gammal å använd den förbannade tvn normalt ...så+ svårt är det inte du har hållt på hela natten nu

så det är helt enkelt ingen bra ide att köra in den då i 8 dagar konstant?

anledningen att jag vill göra detta rätt är pågrund av det jag betalade för den jag vill göra detta 100% rätt kommer att betala av den en lång tid framöver vill göra detta rätt

Permalänk
Medlem

Lite IR får man på alla plasmor. Det försvinner igen. Jag har tillfälliga inbränningar då och då på min VT50 men de går bort igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag vill använda den men jag vågar inte innan jag har kört in den har en ps3 och vill spela red dead redemption men vågar inte än

Om det vore så lätt att förstöra en modern plasma tv, tror du inte att forumet skulle vara fyllt till bredden av "HEJ KOM OCH HJÄLP MIG!"-trådar?
En Tv måste ju ändå vara gjord för att man ska kunna använda den "out of the box" utan att den ska gå sönder. Det är inget kirurgiskt instrument för 5 miljoner vi talar om. Idioter ska kunna köpa en Tv och använda den, oavsett om det är en Panasonic Ultra Deluxe, eller en NoName-tv för 500kr från Biltema.

Och som andra redan skrivit, har du inte tänkt att kalibrera (på riktigt alltså, med mätverktyg) apparaten, är inkörning meningslös.

Skrivet av zzcool:

jo jag läser det men har också läst att den ska köras in så jag vet inte vilket som är bäst

Ja men kör dina färgslides då, eller vad du använder, och ha en oanvändbar tv i 400h. Du kommer inte längre än såhär i den här tråden.
Du har framfört ditt "problem" och fått feedback, som du ignorerar. Kör vidare på det spåret du varit inne på hela tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Inaktiv

Skulle du behöva göra något särskilt så skulle det stå i manualen. De som byggde apparaten vet MYCKET mer om den än vad någon förvirrad människa på ett forum med information från 90-talet.

Använd din mojt, är du inte nöjd så får du väl returnera den?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon81912:

Skulle du behöva göra något särskilt så skulle det stå i manualen. De som byggde apparaten vet MYCKET mer om den än vad någon förvirrad människa på ett forum med information från 90-talet.

Använd din mojt, är du inte nöjd så får du väl returnera den?

så i princip jag ska bara börja använda den nu utan att oroa mig jag kan spela se på film helt utan problem garanterat och inkörning skulle vara helt meningslöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så i princip jag ska bara börja använda den nu utan att oroa mig jag kan spela se på film helt utan problem garanterat och inkörning skulle vara helt meningslöst?

Ja.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

*Trådar sammanfogade*

Så att informationen ska finnas mer samlad för andra med samma funderingar och för att andra medlemmars trådar inte ska tryckas undan lika fort.

Av rättviseskäl är korspostning inte tillåtet, vi vill att alla ska ha lika stor chans att få svar på sina frågor och få sina trådar uppmärksammade. Skapar någon flera trådar om samma sak (eller väldigt närliggande frågor som skulle kunna ligga i ursprungstråden) trycks andra medlemmars trådar ner i trådlistningen snabbare, vilket blir orättvist.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

så i princip jag ska bara börja använda den nu utan att oroa mig jag kan spela se på film helt utan problem garanterat och inkörning skulle vara helt meningslöst?

Japp. Precis som alla andra i hela världen gör. Precis som tillverkaren tänkte. Eventuellt kanske du vill karlibrera färgerna så att du gillar bilden men mer skall du inte behöva göra :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så i princip jag ska bara börja använda den nu utan att oroa mig jag kan spela se på film helt utan problem garanterat och inkörning skulle vara helt meningslöst?

Jag själv körde efter rekommendationer på stora sidor från Usa som kalibrerar mkt plasmor ett bild schema
i 8 dygn i sträck och ställde ner kontrasten under 50% som rekommenderades.

Tror jag satt 40% kontrast om jag minns rätt.

Körde efter detta. http://www.hometheatershack.com/forums/hdtv-video-displays-pr...

Fick även gå in i strömsparlägen och ställa av saker som att tv stänger av sig automatisk efter en viss tid.

Vet att många annars ställer ner konstrasten som du säger på 50% eller lägre och undviker tv kanaler med skarpa loggor
eller inte spelar på dom men valde istället att ta ner färgschemat och lägga in på en Usb sticka och köra en loop på detta.

Panasonic har större problem med inbränningar som jag sett mot Samsung som jag valde förra året E6505EU som nästan ska
vara omöjligt att få image rentation som de kallas på engelska men chansade inte ändå.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av Jonas79:

Fick även gå in i strömsparlägen och ställa av saker som att tv stänger av sig automatisk efter en viss tid.

Vid normal användning bör man nog ha den automatiken på, så om man tex somnar mitt i filmen man spelar via dvd/bluray, så blir inte tv'n stående hela natten på någon meny sen när filmen är slut..

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Avstängd

Nu orkar jag inte läsa igenom hela tråden så jag vet inte vad som redan är skrivet!

ZT60 ska köras in minimum 350h, färgerna ändras allt för mycket under de tiderna så kalibrering är totalt onödigt.
En sådan fin tv ska kalibreras ordentligt! Hårdvaru kalibrering med någon som kan det bra. Gärna av någon som har blivit direkt upplärd av TVgurun i USA som jag totalt har glömt bort namnet på.