Köra in Panasonic ZT60 Plasma

Permalänk
Avstängd

Köra in Panasonic ZT60 Plasma

har just fått min panasonic zt60 som jag köpte på avbetalning och vill köra in den på snabbast bästa sätt

jag har läst att det ska göras i 200 timmar så har tänkt köra in den 24/7 i 8 dagar

vad ska jag göra vad ska jag använda för att köra in den på ett effektivt sätt hittade en fil med olika färger men jag vet inte hur man får tvn att köra den

det är en zip fil med olika färger helt enkelt tror panasonic har en slideshow funktion

http://www.eaprogramming.com/downloads/files/BreakIn_Images.z...

har också köpt ps3 så kommer snart ha en fungerade bluray

Permalänk
Medlem

Behövs inte köras in. Det är bara att titta som vanligt. Om du nu känner att du absolut måste köra in den så kolla enbart på material i 16:9 första veckorna. Det räcker så

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har just fått min panasonic zt60 och vill köra in den på snabbast bästa sätt

jag har läst att det ska göras i 200 timmar så har tänkt köra in den 24/7 i 8 dagar

vad ska jag göra vad ska jag använda för att köra in den på ett effektivt sätt hittade en fil med olika färger men jag vet inte hur man får tvn att köra den

det är en zip fil med olika färger helt enkelt tror panasonic har en slideshow funktion

http://www.eaprogramming.com/downloads/files/BreakIn_Images.z...

har också köpt ps3 så kommer snart ha en fungerade bluray

Var har du läst detta och vad skulle resultatet bli annat än att all elektronik blir sliten med tiden och tappar effekt och skärpa allt eftersom...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Behövs inte köras in. Det är bara att titta som vanligt. Om du nu känner att du absolut måste köra in den så kolla enbart på material i 16:9 första veckorna. Det räcker så

problemet är att jag helst vill göra det så fort som möjligt för att sedan använda den som jag vill istället för att använda den dem första veckorna med lågt ljus och kontrast

har läst att man ska låta en plasma köra dygnet runt tills 100-200 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

problemet är att jag helst vill göra det så fort som möjligt för att sedan använda den som jag vill istället för att använda den dem första veckorna med lågt ljus och kontrast

Varför ska du använda den med låg kontrast? Om du är rädd för inbränningar så kan jag informera dig om att den risken inte minskar med åldern. Snarare tvärtom.

Jaja du gör som du vill. Jag har inte kört in ngn av mina plasmor och de fungerar fint.

Permalänk
Bildexpert 📺

Plasma kan komma med en nivåer av fosforrester från fabrik. På flera av Panasonics modeller har jag noterat detta som gröna fläckar vilka syns tydligt med testbilder eller i situationer med stora snarlika ytor, till exempel hockey. På ett exemplar körde vi skärmtvätten i en hel vecka i sträck, andra exemplar visar inga fläckar alls.

Kravet på inkörning handlar främst om dessa fosforrester och de påverkar en kalibrering. Därför bör man köra en plasma några hundra timmar innan den kalibreras vilket inte är något nytt - alla displaytekniker behöver in inkörningsperiod innan kalibering.

Men det är alltså innan kalibrering. För vanligt användande, kör på!

Permalänk
Medlem

Och med kalibrering så åsyftas inställning av proffs med kalibreringsverktyg. Att skruva lite på tvn är ingen kalibrering

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zzcool:

Anledningen till att vissa gör detta är för att så snabbt som möjligt komma förbi inkörningperioden på 2-300 timmar då skärmens bildegenskaper brukar ändra sig som mest så att de snabbt ska kunna göra en kalibrering av skärmen. Har du inga planer på att kalibrera skärmen (med en kalibrator d.v.s.) så skulle jag nog säga att dessa "color slides" är totalt onödiga. Bildläget THX Night/Day ska tydligen vara riktigt bra direkt ur kartongen hur som helst.

Det enda du bör vara lite försiktig med i början är väl att inte visa statiska bilder (t.ex. TV-kanalers logotyper eller bildförhållanden som inte täcker hela skärmen) under längre tidsperioder.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casgar:

Anledningen till att vissa gör detta är för att så snabbt som möjligt komma förbi inkörningperioden på 2-300 timmar då skärmens bildegenskaper brukar ändra sig som mest så att de snabbt ska kunna göra en kalibrering av skärmen. Har du inga planer på att kalibrera skärmen (med en kalibrator d.v.s.) så skulle jag nog säga att dessa "color slides" är totalt onödiga. Bildläget THX Night/Day ska tydligen vara riktigt bra direkt ur kartongen hur som helst.

Det enda du bör vara lite försiktig med i början är väl att inte visa statiska bilder (t.ex. TV-kanalers logotyper eller bildförhållanden som inte täcker hela skärmen) under längre tidsperioder.

det är också problemet vill spela på den så fort som möjligt så vill helst bli klar med inkörning så det är klart

låta den köra dygnet runt i 8 dagar

istället för att använda den halvt dem första timmarna jag använder inte ens tv så ofta så det hade tagit för evigt vill ha den för film kvällar och spel och netflic inget enkelt tv tittande

Permalänk
Skrivet av zzcool:

det är också problemet vill spela på den så fort som möjligt så vill helst bli klar med inkörning så det är klart

låta den köra dygnet runt i 8 dagar

istället för att använda den halvt dem första timmarna jag använder inte ens tv så ofta så det hade tagit för evigt vill ha den för film kvällar och spel och netflic inget enkelt tv tittande

Läs svaren du har fått, igen. Laxpudding, sweclockers skärmexpert, skriver ganska tydligt att en 'inkörning' är helt onödig för dig/en vanlig användare. Använd tvn som du vill använda den direkt.

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tinardirith:

Läs svaren du har fått, igen. Laxpudding, sweclockers skärmexpert, skriver ganska tydligt att en 'inkörning' är helt onödig för dig/en vanlig användare. Använd tvn som du vill använda den direkt.

så den blir inte mer känslig mot IR då

sen kanske jag vill kallibrera den också om jag vet hur man gör beror på

men jag kan använda den då? enligt hembioconsult så höll dem med om inkörning men jag ska bara starta den nu och använda den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

så den blir inte mer känslig mot IR då

Nej (om du inte har någonting som alstrar fruktansvärt mycket IR-strålning?)

Skrivet av zzcool:

sen kanske jag vill kallibrera den också om jag vet hur man gör beror på

Kör den ett tag först. Vill du sedan kalibrera, fine! Då har du ju redan kört in den.

Skrivet av zzcool:

men jag kan använda den då? enligt hembioconsult så höll dem med om inkörning men jag ska bara starta den nu och använda den?

Ja

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Inkörning var väl främst något man gjorde för 6-7 år sen på plasma? Men det är allmänt rekommenderat att bara sänka kontrastreglaget lite grann och titta som vanligt, och undvika extremfall av statiska bilder. Hur som helst, om du skulle se lite skuggbilder så är det inget att oroa dig jättemycket för. Det är skillnad på inbränning och ghosting. Förut rekommenderades myrornas krig för att "tvätta bort" det. Ville du snabbt komma över den där tröskeln för att vänja tvn så var myrornas krig utmärkt även där, det har jämnt fördelning över skärmen, aldrig någon pixel som blir statisk, och när pixlarna lyses upp är det på maxfart så att säga. Men det var som sagt ett tag sen man körde så

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Inkörning var väl främst något man gjorde för 6-7 år sen på plasma? Men det är allmänt rekommenderat att bara sänka kontrastreglaget lite grann och titta som vanligt, och undvika extremfall av statiska bilder. Hur som helst, om du skulle se lite skuggbilder så är det inget att oroa dig jättemycket för. Det är skillnad på inbränning och ghosting. Förut rekommenderades myrornas krig för att "tvätta bort" det. Ville du snabbt komma över den där tröskeln för att vänja tvn så var myrornas krig utmärkt även där, det har jämnt fördelning över skärmen, aldrig någon pixel som blir statisk, och när pixlarna lyses upp är det på maxfart så att säga. Men det var som sagt ett tag sen man körde så

vill helst inte dra ner ljus och sånt den första tiden det jag vill är att bli klart med det sen använda den hur hårt jag vill (undvika helt still bilder som skrivbord) men inte spel och andra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

vill helst inte dra ner ljus och sånt den första tiden det jag vill är att bli klart med det sen använda den hur hårt jag vill (undvika helt still bilder som skrivbord) men inte spel och andra saker

Har du kollat på tvn hemma än? Vill du verkligen ha kontrastreglaget på max? Vanligtvis fås bäst bild med bioläge och kontrasten på nånstans runt 70%, annars tappar man lätt detaljer i det mörka och det ljusa. Och ljusstyrkan på max? Jag har min 6 år gamla panasonicplasma på kanske 20-30% nu, och den punkten är ju en av de som utvecklats mest på plasma de senaste åren

Men först och främst, slå av det horribla dynamiska läget, sen borde det inte vara någon större fara hur du än har inställningarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Bildexpert 📺

Ifall skärmen har en del fosforrester som till exempel gör den svagt färgfläckig är det inte otänkbart att man riskerar en viss ojämnt slitage av fosforn där man har fläckarna. Typ en grön fläck med en skugga av SVT-loggan i eller liknande, till exempel att man endast tittar på 2,35:1-film och får kvar fosforester där letterboxkanterna sitter.

Generellt upplevs också bilden något mer orolig den första tiden. Så helt onödigt är det kanske inte med en inkörning, men det görs väldigt mycket höna av en bunt fjädrar må jag säga. Använd TV:n som normalt, blanda material och undvik statiska bilder (som att enbart köra SVT) och ifall det är oro i luften, kör skärmtvätten. En del skruvar sönder bilden sönder och samman och tittar på en mörk och dämpad bild av rädsla för inbränningar. Det är väl att dra det hela lite väl långt.

För övrigt behöver alla typer av displaytekniker köras in ifall de ska kalibreras. De förändras ganska rejält under sina första timmar, åtminstone ur mätsynpunkt, men även i hur de upplevs. UHP-lampor förändras väldigt mycket under de första 20 timmarna för att stabilisera kring 80 - 100 timmar och därefter mattas. En plasma som gått i ett par månader upplevs ofta som subtilt "lugnare" än ett exemplar av samma modell som är sprillans nyöppnad, vilket man se ifall man få chansen att jämföra två exemplar sida vid sida.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bara en passus: Hos Panasonics plasma styr kontrastreglaget nivån av ABL-justering (Automatic Brightness Limiter) och fungerar som en ljusventil i hur mycket cellerna ska tillåtas släppa ifrån sig ljus. Den har minimal inverkan på vitnivån och hur bilden rullar av mot signalmässigt vitt. Först när man sänker kontrastreglaget för mycket påverkar det vitnivån. Panasonics plasma saknar ett traditionellt kontrastreglage, i alla fall de modernare modellerna.

Reglaget som heter Ljusstyrka/brightness på en TV har inget med faktisk ljusstyrka att göra som på en datorskärm där det styr bakgrundsbelysningen, utan på en TV styr reglaget nivån för svart i förhållande till signalen. För lågt ställd och svarta nyanser försvinner ned i ett kompakt mörker. För högt ställd och svartbotten blir gråblaskig.

Bästa gratisinställningarna är AVS HD 709. Finns som mp4-filer för er som kör mediaspelare och dator.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Starric:

Har du kollat på tvn hemma än? Vill du verkligen ha kontrastreglaget på max? Vanligtvis fås bäst bild med bioläge och kontrasten på nånstans runt 70%, annars tappar man lätt detaljer i det mörka och det ljusa. Och ljusstyrkan på max? Jag har min 6 år gamla panasonicplasma på kanske 20-30% nu, och den punkten är ju en av de som utvecklats mest på plasma de senaste åren

Men först och främst, slå av det horribla dynamiska läget, sen borde det inte vara någon större fara hur du än har inställningarna

jag vill ha så hög kontrast som det går utan att en bit av bilden blir som du sa förstörd vet inte om svärtan påverkas

Permalänk
Medlem

Kontrasten ska inte påverka svärtan. Det gör det inte på min VT50 iaf.
Ljusstyrkan ska man aldrig röra. Den justerar man endast om det är ngt fel på svärtan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ozo64:

Kontrasten ska inte påverka svärtan. Det gör det inte på min VT50 iaf.
Ljusstyrkan ska man aldrig röra. Den justerar man endast om det är ngt fel på svärtan.

har hört med affären jag köpte tvn av dem rekommenderar att köra tvn 8-10 dagar i sträck och om det inte skadar så gör jag det men får nog köpa en UPS till den eftrersom jag börjat bli paranoid att strömmen kan gå medan den gör detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

har hört med affären jag köpte tvn av dem rekommenderar att köra tvn 8-10 dagar i sträck och om det inte skadar så gör jag det men får nog köpa en UPS till den eftrersom jag börjat bli paranoid att strömmen kan gå medan den gör detta

Är du seriös eller?
Det är inte att du måste köra 8-10 dagar utan avbrott, det är att du du måste köra den i ~200 timmar. Om du gör ett avbrott på en hel dag så blir det bara att det tar en dag längre innan det är klart.

Sen är det där rent trams i mina ögon. Skulle dock aldrig köpa en plasma mer. När jag köpte min 50" plasmatv för 3 år sen så sa dom att det bara var gamla plasmatv's som brände in, likförbannat bränns allt möjligt in på denna skit-tv bara efter någon minut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FL3JM:

Är du seriös eller?
Det är inte att du måste köra 8-10 dagar utan avbrott, det är att du du måste köra den i ~200 timmar. Om du gör ett avbrott på en hel dag så blir det bara att det tar en dag längre innan det är klart.

Sen är det där rent trams i mina ögon. Skulle dock aldrig köpa en plasma mer. När jag köpte min 50" plasmatv för 3 år sen så sa dom att det bara var gamla plasmatv's som brände in, likförbannat bränns allt möjligt in på denna skit-tv bara efter någon minut.

detta sa dem

Citat:

Hej Jonathan,

Ja det är de första 150-200 timmarna som är känsliga för inbränningar!

Så du borde kunna köra den dygnet runt i 8-10 dagar så skall det nog inte vara några problem efter det.

Permalänk
Avstängd

Beror på märke också det varierar med olika gällande inbränning.
finns dock ingen anledning att chansa utan köra igenom de första 200 timmarna med smart användande etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

detta sa dem

Och ingenstans där påstår de att den absolut inte får stängas av under tiden.

Permalänk
Inaktiv

Ställ den i THX läge och titta som vanligt. Jag spelade timtal i sträck, kollade på film och allt möjligt med min VT30 från start. Inga som helst inbränningar eller något. Tror det mest är struntprat. Dock ska jag erkänna att jag kände exakt som dig i början efter man läst att det är så viktigt med inkörning.

Permalänk
Avstängd

Jag fattar ingenting har använt Plasma i snart 10 år, aldrig sett tillstymmelse till burn-in, aldrig sett fosforrester eller fläckar. Nu har jag iofs bara köpt Pioneer, men är det så illa med Panasonics värstingar? Just nu sitter jag som vanligt med datorn kopplad till plasman, använder bara dator, xbox och ps3 till min plasma. Har dessutom stängt av orbiter (Pioneer funktion för att förhindra burn-in genom att flytta runt bilden någon pixel lite då och då). Att bränna bort 200 timmar prima ljusstyrka verkar riktigt dumt...

När min nuvarande Kuro brunnit ut (halverad ljusstyrka är för lite för mig) dvs om ca 1-2 år, kommer jag tvingas ändra mina vanor/få burn-in?

Permalänk
Avstängd

om det inte vore ett problem med inbränning skulle det finnas på garantin.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

har jag redan lyckats bränna in min zt60?

ännu ett problem nu

jag har nu haft min zt60 i drygt 1 vecka något sånt jag har satt upp den samt lekt runt i menyerna samt satt upp min ps3

så jag har använt den runt 5 min 3 gånger nu jag har blandannat

visat en helt svart bild i under en minut för att se hur det är

lekt runt i menyerna bara flyttat runt lite fram och tillbaka

satt upp min ps3 med menyer etc vilket tog väl runt 10 min att göra

kontrasten/ljuset har sedan jag fått tvn varit på lägsta drog ner båda så fort jag kunde

är det bara jag som inbillar mig eller har jag redan lyckats bränna in något såg en väldigt svag fyrkant i en helt svart bild men nu ser jag den inte längre

blir bara mer och mer orolig börjar ångra att jag köpte den

vill nog inte läsa från någon att jag lyckats bränna in den även om det går bort vill läsa att det är omöjligt under en sån kort tid

japp den har faktiskt lyckats bränna in jag ser loggan av tvn vågar inte röra den här tvn längre funderar på att sälja den eftersom jag kan inte ta hand om den ändå

läste att man ska vara försiktig inte att man inte ens för starta den

Permalänk
Bildexpert 📺

Alla plasma (och LCD:er för den delen) kan drabbas av tillfälligt kvardröjande bilder på som beror på tillfälliga fysikaliska förändringar, till exempel att plasmacellerna inte har exakt samma temperatur, vilket också påverkar mängden ljus de skickar ut. Har du kört vit text på svart bakgrund kommer cellerna som kört vitt att bli varmare än de omgivande cellerna vilket kan ses som en mild skugga. Sådant försvinner snabbt i takt med att temperaturen jämnas ut.

Skrivet av zzcool:

ännu ett problem nu
kontrasten/ljuset har sedan jag fått tvn varit på lägsta drog ner båda så fort jag kunde

Nej, varför det? Varför göra bilden sämre? Att sänka "Ljus"-reglaget saboterar endast bilden och får den att klippa i svärtan. Använd TV:n normalt istället och undvik statisk bild ifall du är orolig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zzcool:

ännu ett problem nu

jag har nu haft min zt60 i drygt 1 vecka något sånt jag har satt upp den samt lekt runt i menyerna samt satt upp min ps3

så jag har använt den runt 5 min 3 gånger nu jag har blandannat

visat en helt svart bild i under en minut för att se hur det är

lekt runt i menyerna bara flyttat runt lite fram och tillbaka

satt upp min ps3 med menyer etc vilket tog väl runt 10 min att göra

är det bara jag som inbillar mig eller har jag redan lyckats bränna in något såg en väldigt svag fyrkant i en helt svart bild men nu ser jag den inte längre

blir bara mer och mer orolig börjar ångra att jag köpte den

vill nog inte läsa från någon att jag lyckats bränna in den även om det går bort vill läsa att det är omöjligt under en sån kort tid

japp den har faktiskt lyckats bränna in jag ser loggan av tvn vågar inte röra den här tvn längre funderar på att sälja den eftersom jag kan inte ta hand om den ändå

läste att man ska vara försiktig inte att man inte ens för starta den

Om den är så känslig så hade jag returnerat den. Moderna skärmar/TV's skall kunna visa en och samma stillbild i tusentals timmar utan att "bränna in". Även om plasma förvisso är lite känsligare. Om inte så är det fel på den.