Intel tar bort överklockning för icke K-märkta Haswell-processorer

Permalänk
Melding Plague

Intel tar bort överklockning för icke K-märkta Haswell-processorer

Den som inte vill punga ut med slantarna för en K-märkt processor har ändå kunnat överklocka en smula, men denna möjlighet försvinner nu med Intel Haswell.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt okej. De som vill överklocka köper ändå K-varianten och de som inte vill / vet vad det gör borde inte ge sig in på det ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Tycker det är helt okej. De som vill överklocka köper ändå K-varianten och de som inte vill / vet vad det gör borde inte ge sig in på det ändå.

Visst är det så till viss del, sen finns väl också dem som bara vill ha "det bästa". Det är ju ingen hemlighet att mycket reklam pushar för K-modellerna. Enda anledningen till att syrrans nya burk fick en K i5:a var att den paradoxalt nog var någon hundring billigare än övriga i5:s vid den tidpunkten.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Så nu kommer man inte kunna klocka icke-K modeller, samtidigt som Haswells K-modellerna klockar lika bra som föregående generations icke-K modeller.

Logic!

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att kunna klocka i3. :/

Permalänk

ingett nytt under solen, för övrigt har jag aldrig klockakt en upplåst processor så jag borde inte hålla på med det då?
för övrigt så tycker även jag att det är helt okej att låsa prollen...

jag hade aldrig råd med en fx prolle när det begav sig dom var ruskigt dyra

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

Oj...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Hmm bara jag som tycker det luktar lite som om att de vill få folk att köpa nytt oftare? hade jag t:ex inte kunnat klocka min förra q9400 till 3,4ghz så hade jag bytt den säkert 1-2år tidigare än jag gjorde..

Visa signatur

Rigg : Asus Rog Strix B450 | 16gb Corsair 3200mhz | Ryzen 5700X | Gainward RTX 2070 | Silencio 550
Cube : Asus H81I | 8gb Corsair Vengeance 1866mhz | i5 4570S@Cold like ice | HD7970| Node 304 White

Permalänk
Medlem

Vad gör TSX och VT-d för något då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Vad gör TSX och VT-d för något då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det ger direkt tillgång till hårdvaran i virtuella miljöer, tex om man kör vmware så får man tillgång till GPU, nätverkskort osv direkt istället för emlerat. Jag kan ha fel, och det är bara en väldigt förenklad förklaring.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Kanske kan Intels nuvarande policy med svårklockade grejjer ge AMD chansen att i framtiden komma igen hos entusiasterna?

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Avstängd

Detta är ju på inget sätt ett problem.
Prisskillnaden mellan en 4770k och en icke-k är mindre än 200kr. Och då är ju dessutom k-versionen 100MHz snabbare i stock-fart. Problem?

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem

Njaa, jag ser detta som en slags DRM, att "låsa" cpu:erna. Håller mig därför helst till amd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 2012- Chassi: Antec Solo 2 Nätagg: OCZ 750w ZT series CPU: intel 3570k Moderkort: Asrock z77 extreme4 RAM: A-DATA 2x8GB SSD: 128GB A-DATA SX900 HDD: 3TB Seagate Barracuda 7200rpm, DVD-brännare: Plextor PX-L890SA
Skärm: (TV) LG32LS560T @ 32" TGB: Ducky G2pro PTB MX green

Permalänk
Medlem

I praktiken har det ju redan varit så; den som köpt en icke-K-modell har inte klockat, så det blir ju ingen egentlig skillnad.

Rent principiellt är det dock dåligt. Men Intel har ju alltid gjort artificiella strypningar för att segmentera deras produkter till olika målgrupper. AMD är mycket bättre när det gäller sånt här.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Men snälla nå'n. Intel försökte begränsa överklockningsmöjligheterna på 90-talet också.. Och det gick ju sådär.

Det är bara onödigt detta. Lika korkat som när AMD brännde av ledningsbanorna på processorerna till socket A, fast det gick ju iofs att fixa med blyerts, och senare silverepoxy och tejp

Att det i sig inte innebär några problem då alla som överklockar köper K-varianten är mindre viktigt. Det viktiga är intels vidriga attityd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Detta är ju på inget sätt ett problem.
Prisskillnaden mellan en 4770k och en icke-k är mindre än 200kr. Och då är ju dessutom k-versionen 100MHz snabbare i stock-fart. Problem?

Har svårt att hitta i3 4770K. Eller upplåsta dualcore i7:or.
Hade varit skönt om man bara kunde dra upp bussen en jävla massa på en i3 3220.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så nu kommer man inte kunna klocka icke-K modeller, samtidigt som Haswells K-modellerna klockar lika bra som föregående generations icke-K modeller.

Logic!

Är det verkligen så? Då blir det ingen Haswell för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Detta är ju på inget sätt ett problem.
Prisskillnaden mellan en 4770k och en icke-k är mindre än 200kr. Och då är ju dessutom k-versionen 100MHz snabbare i stock-fart. Problem?

Prisskillnaden efter detta beslut riskerar att ge underlag till framtida prisförändringar. Så att titta på dagens utbud är rätt tappat.

Permalänk
Medlem

Så med Haswell-refresh som kommer 2014 kan man kanske inte förvänta sig att ens får turbo-funktionen i icke-K modeller, enligt samma logik. Men det egentliga problemet här är inte detta eller att Haswell överklockar ännu något sämre än Ivy, utan att Intel fortsätter med dumheten att lägga in artificiella begränsningar för vissa funktioner i dessa dyrare modeller.

En troligtvis smått underhållande undesökning vore att ta två i5'or ur olika generationer, en 2600k och en 4670k, överklocka dem så att belastningstemperaturen går upp i max 80C med samma kylare, föreslagsvis någon populär modell som inte kostar mer än 500kr. Hur mycket blir då kvar av prestandaförbättringarna i arkitekturen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Så med Haswell-refresh som kommer 2014 kan man kanske inte förvänta sig att ens får turbo-funktionen i icke-K modeller, enligt samma logik. Men det egentliga problemet här är inte detta eller att Haswell överklockar ännu något sämre än Ivy, utan att Intel fortsätter med dumheten att lägga in artificiella begränsningar för vissa funktioner i dessa dyrare modeller.

En troligtvis smått underhållande undesökning vore att ta två i5'or ur olika generationer, en 2600k och en 4670k, överklocka dem så att belastningstemperaturen går upp i max 80C med samma kylare, föreslagsvis någon populär modell som inte kostar mer än 500kr. Hur mycket blir då kvar av prestandaförbättringarna i arkitekturen?

Vore onekligen kul experiment. Men man får se till helheten. Haswell är väldigt mycket bättre till bärbart och ultrabooks, samtidigt så är IB och Haswell billigare att tillverka än SB. Sedan måste man ta steget in i framtiden. Vissa tekniska framsteg måste komma innan de kan börja användas. Har du en Nehalem och en Haswell klockade så de har ungefär samma prestanda i program från 2010 så kan det vara en annan visa i program programmerade 2014.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av trolliban:

Detta är ju på inget sätt ett problem.
Prisskillnaden mellan en 4770k och en icke-k är mindre än 200kr. Och då är ju dessutom k-versionen 100MHz snabbare i stock-fart. Problem?

Inget problem om man inte tänker köra virtuellt, då har man nytta av TSX och VT-d.
Men att inte kunna virtualisera lika väl med K-modellerna, har det varit ganska länge vad jag vet, tror även att Sandy har begränsingar.

Vill man köra virtuella maskiner och kunna överklocka är det AMD som gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
99:e percentilen

De låsta modellerna har ändå bara ett syfte: "Stationärt kraftpaket för hela familjen med senaste generationens Core i7-processor" – 3770 – "och senaste generationens prestandagrafikkort från Nvidia" – GT 640 – "för knivskarp bild, nu med hela TVÅTUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!"

Rekommenderar ALDRIG de låsta modellerna till någon. De kostar i princip lika mycket men har betydligt lägre andrahandsvärde, om vi nu ska bortse från möjligheten till överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Fan vad dåligt.
Jag hoppas att AMD kommer igen med något riktigt bra.
Jobbigt när Intel ska bete sig svinigt och håla på att låsa processorer och stänga av instruktioner!
Intel, sluta jävlas!

Permalänk
Medlem

nej fyfan, buuuuuu

blir nog amd nästa gång också

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Kan verkligen inte se problemet vilket vissa verkar tycka är gigantiskt. Det finns modeller som klockar, vill man klocka köper man dom. Vill man inte klocka finns det alternativet nu också, förhoppningsvis blir dessa billigare i framtiden också och på så sätt en win för konsumenten som inte vill betala för klockningsmöjligehten.

Permalänk
Medlem

Hade AMD gjort samma sak hade kommentarerna varit fyllt med massor av arga inlägg.

Permalänk

Jag tycker det verkar som att företagen bara blir girigare, kört själv med både 2600k, 2550k och nu 3570k. Men börjar bli så trött på att företagen inte kan bjuda på någonting längre, vad är mening med desktop processorer om man inte kan kräma ut så mycket prestanda som går för att uppoffra mobiliteten, och jo var inte alltför längesedan man själv gick gymnasiet och varenda krona räknades när man byggde datorer så kunde man få en billigare CPU och överclocka den så man kunde spela bättre, hell det var ju av den anledningen jag började, bara för att man själv har en viss ekonomisk situation ska man inte räkna med att andra har samma förutsättningar, detta är inte utveckling det är stagnation och dekadens. Ber om ursäkt för stavningen då jag skriver på telen.

Visa signatur

SKÄRM: DELL: U2311H MUS: Logitech G500 TANGENTBORD: Microsoft SideWinder X6 Datorlös för tillfället.

Permalänk
Medlem

Får hoppas det de ändrar på detta tills nästa arkitektur kommer annars blir det nog AMD.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas de sänker priserna på icke-K modellerna som kompensation. Är själv sugen på en 4770 icke-K eftersom jag ändå inte överklockar och jag är intresserad av VT-d. Men lite småaktigt är det ändå. AMD har väl inga sådana begränsningar på sina FX-modeller (de har fullt virtualiseringsstöd har jag för mig)? Eller så får det bli någon Xeon-variant igen. Min gamla Xeon X3350 tickar fortfarande på i min huvuddator.

Får se framåt hösten om jag uppgraderar. Känner att prestandan räcker hyfsat till det jag gör och Arch Linux är ju snabbt även på gammal hårdvara. Men mer krut i videokomprimering hade inte varit fel. Och egentligen är det ändå skoj att kunna överklocka lite även om jag aldrig gör det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

De låsta modellerna har ändå bara ett syfte: "Stationärt kraftpaket för hela familjen med senaste generationens Core i7-processor" – 3770 – "och senaste generationens prestandagrafikkort från Nvidia" – GT 640 – "för knivskarp bild, nu med hela TVÅTUSEN GIGABYTE HÅRDDISK!!!"

Rekommenderar ALDRIG de låsta modellerna till någon. De kostar i princip lika mycket men har betydligt lägre andrahandsvärde, om vi nu ska bortse från möjligheten till överklockning.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, tänker bara på Elgigantens reklamer på TVn med den skrikande killen när jag såg ditt citat XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro