Permalänk
Medlem

Projekt, trädator

Innan ni börjar:
Det finn absolut inga garantier för att det här bygget vare sig kommer bli snyggt, gå fort eller ens bli klart. Med fyra halvfärdiga chassin i ryggen har jag nog oddsen lite emot mig vid det här laget.
__________________________________________

Hejsan allihopa!
Mitt förra projekt stannade av något när skolan drog igång igen i höstas, och kom aldrig igång riktigt igen. Då jag inte tycker att det blev särskilt snyggt gjort heller började jag fundera över ett nytt bygge. Denna gång tänkte jag att eftersom min far är snickare och har snickeri med maskiner och sådant på gården, så varför inte göra något i trä så att man har lite bättre förutsättningar att lyckas? Började fundera lite på det och kom till slut fram till en design med rundade hörn. Hela bygget kommer inte vara i massivträ, sidorna, toppen och botten är av 12mm MDF och kommer målas antingen svarta eller vita, har inte bestämt mig än.
Här är en tidig skiss på hur jag tänkte mig:

Ledsen för mobilbilder, bättre bilder kommer på eventuellt slutresultat och om ni har tur på senare bilder.

I spoilern kommer lite byggbilder och mer text.

Fräsen postas och görs i ordning för att göra spår att fästa materialen i. Det är en mycket gammal fräs utan särskilt mycket (läs:någon) skyddsutrustning, och vi råkade ut för ett litet missöde, stålet lossnade och flög in i ett anhåll. Hade kunnat gå riktigt illa men som tur var blev det endast skador på ett stål.

Spår i MDF och kvartslist gjorda och limmat!

Detalj på ett hörn, på denna bild är även en sida ditsatt.

"Stomme"

En fram och en baksida tillverkade, ser inte så mycket ut men det var en hel del jobb med dem.

Baksidans underliga hål är figursågat för att passa i moderkortsplåten och nätaggregatet.

Baksidan sett bakifrån. På bilden ser det ut som att "överkanten" på moderkortsplåten står ut längre än underkanten, vilket den gör. Hela plåten är vikt, fraktskada. Efter lite förhandlingar med inet skickade de mig en ny som antagligen kommer användas istället, om det blir för vekt/syns att den här är böjd. Gör det inte det tycker jag att det inte spelar så stor roll, och jag har den böjda som "mall" under bygget för att inte skada den fina.

En extra bild på skadan, var inte jättelycklig när jag äntligen fått den men det löste sig ju.

Helhetsbild på hur det förhoppningsvis kommer se ut när det är klart.

Nu vill jag ha er hjälp.
Hade från början tänkt ha någon form av fötter på lådan, men efter ett tags fundering kom jag fram till att det nog skulle vara häftigt om fronten och baksidan gick ned lite nedanför botten-MDFskivan, så att lådan stod på dessa. Det skulle då bli lite mellanrum under så att jag kan ha insug/utblås även där. Däremot var ju fronten och baksidan redan tillvärkade, och jag har ingen vidare lust att göra nya sådana. Därför funderar jag på att limma på några små lister på undersidan, antagligen i MDF, tror ni att det skulle kunna bli snyggt? Front och baksida kommer antagligen att betsas och MDFen kommer ju ha vanlig färg, kommer det synas mycket att det är annorlunda där nere och blir det fult?

Här är jag nu, var ute och limmade för en halvtimme sedan. List för att hålla fast den löstagbara sidan, hur jag ska få den att sitta fast har jag inte funderat ut riktigt än men det får bli ett senare bekymmer.

Bilderna blev väldigt stora, är det någon som vet hur man på ett enkelt och snabbt sätt kan förminska bilder?

Dold text

Det var allt jag hade att bjuda på för den här gången, hoppas att någon tycker att det är intressant! Kommentera gärna idéer, tankar och vad ny tycker om "fötterna".

Ha det bra!
MvH Hag

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

du skulle ju kunna såga ut typ "handtag" occh sätta på botten som fötter, så det blir som en förlängning av kurvan med en liten luftspalt i sig.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

du skulle ju kunna såga ut typ "handtag" occh sätta på botten som fötter, så det blir som en förlängning av kurvan med en liten luftspalt i sig.

Har funderat på det också, är bara rädd att det blir väldigt vekt. Däremot kanske det skulle gå att limma många lager med fanér så att det blir starkare. Dock återstår ju fortfarande problemet med om det kommer synas, men det är nog en smäll jag får ta.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

men kan du inte limma dit "fötterna" och sen klä hela front och bakände med faner. det är en billig och snygg lösning samt då kan du måla allt som ska målas och sen sätta dit alla trädetaljer med faner erfteråt!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

men kan du inte limma dit "fötterna" och sen klä hela front och bakände med faner. det är en billig och snygg lösning samt då kan du måla allt som ska målas och sen sätta dit alla trädetaljer med faner erfteråt!

Jo, det skulle säkert bli absolut snyggast, dock har jag varken kunskap eller maskiner för att fanera så stort. Måste typ ha en jättestor press eller något vad jag hört, och så ska det torka i en halv evighet.... inte kul.

Men jag tror att jag ska ge limmad båge av faner ett försök, har tagit in en provbit och ska testa hur snävt den kan böjas innan den går av.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Jo, det skulle säkert bli absolut snyggast, dock har jag varken kunskap eller maskiner för att fanera så stort. Måste typ ha en jättestor press eller något vad jag hört, och så ska det torka i en halv evighet.... inte kul.

Men jag tror att jag ska ge limmad båge av faner ett försök, har tagit in en provbit och ska testa hur snävt den kan böjas innan den går av.

Jag är verkligen inget proffs men jag har använt det en del i hobby-bruk. Mitt tips är kontaktlim! du tar på det på båda sidorna som ska limmas ihop väntar tills det blir klibbfritt och sen lägger ihop dem! sitter som berget på direkten. Dock har du bara ett försök och jag vet inte om man behöver lägga lite vikt på eller spänna ihop under härdningstiden men i så fall så lägg en stor planka/skiva på varje limmad del och spänn ihop med spännband och/eller tvingar!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Jag är verkligen inget proffs men jag har använt det en del i hobby-bruk. Mitt tips är kontaktlim! du tar på det på båda sidorna som ska limmas ihop väntar tills det blir klibbfritt och sen lägger ihop dem! sitter som berget på direkten. Dock har du bara ett försök och jag vet inte om man behöver lägga lite vikt på eller spänna ihop under härdningstiden men i så fall så lägg en stor planka/skiva på varje limmad del och spänn ihop med spännband och/eller tvingar!

Jaha, fungerar det så lätt? Då kanske jag testar det senare om det andra skiter sig.
Testade böja lite, och det gick att få till riktigt snäva kurvor bara man blött ned den lite.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Jaha, fungerar det så lätt? Då kanske jag testar det senare om det andra skiter sig.
Testade böja lite, och det gick att få till riktigt snäva kurvor bara man blött ned den lite.

Jag vill minnas att det var så lätt! om du ska ha tex svängar/böjar i hörnorna så ta och blöta(koka om det går) lägg det på plats utan lim. Ta fram en jädrans massa spännband och spänn den på sin plats så den håller formen alternativt gör en plankbit du kan spänna utanpå och låt det torka helt i den formmen(typ1vecka beroende på tjocklek). när den är torr så på med lim, vänta tills klibbfritt och på med faneren och spännbanden igen!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem
Skrivet av gs242:

Jag vill minnas att det var så lätt! om du ska ha tex svängar/böjar i hörnorna så ta och blöta(koka om det går) lägg det på plats utan lim. Ta fram en jädrans massa spännband och spänn den på sin plats så den håller formen alternativt gör en plankbit du kan spänna utanpå och låt det torka helt i den formmen(typ1vecka beroende på tjocklek). när den är torr så på med lim, vänta tills klibbfritt och på med faneren och spännbanden igen!

Har tänkt försöka mig på något sådant, blir nog även likadana uppepå också. Skulle nog bli snyggt med handtag a la prodigy eller g5.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Miniupdate

Hej igen!
Idag har jag hållt på med en liten detalj, usb-portarna. Jag har köpt lösa usbportar och en parallellport, så jag har tänkt ha parallellport på datorn och en liten kloss-adapter med usb! Häftigt va?
Bilder i spoiler.

Den är inte limmad eller så, och jag har bara gjort en usb hittills.

När jag testade om det passade hände också en liten sak, jag råkade kanske ha sönder en port. Jag testade den på ett minne som går trögt, och när jag skulle försöka få av den fick jag klämma ganska hårt vilket resulterade i att den böjde sig när den väl släppte. Lyckades få tillbaks det skapligt, men jag vågar nog inte använda den porten. Får köpa nya när jag kommer in till sta'n nästa gång.

Insidan.

Dold text

Tidsåtgång? Ca en eftermiddag.
Tror att det kommer att bli ganska nice, vi får väl se när det blir klart. Kommer att klippa upp en intern kontakt eller liknande och försöka löda pol till pol via parallellen. Kommentera gärna.
Ses!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Fick någon timme fri nu på eftermiddagen och har varit ute och jobbat på fotmallen. Den ena (svåra) delen är klar nu så snart kanske jag kan börja pressa.
På veckorna kommer jag inte att ha tid att bygga, men på helgerna brukar det kunna gå lite då och då. Och nästa vecka är det ju påsklov, då ska jag nog kunna bygga lite. Om jag inte får alltför mycket att göra vill säga, har varit lite sjuk och ledig för körkort..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Sjukt intressant, drömmer om att göra något liknade. Drömmer är nyckelordet latheten, pengar, tiden är inte direkt på ens sida. Något som hade varit snyggt hade varit om du skaffa såna fractal design fötter, hade gett ett stilrent intryck: http://www.brightsideofnews.com/Data/2013_2_3/fractaldefiner4...

finns säkerligen ett enormt utbud av såna fötter i alla dess former

Själv hade man varit intresserad av att göra en liknade fractal design låda i trä, och ha höga fötter så man kan ha en 400mm radiator i botten som skjuter ut luften(sen ha en metalskiva som skapar en våning till där nätagg, hdd bur ect ligger). Sen en i fronten som i mitt projekt http://www.sweclockers.com/galleri/11049-define-r4-med-400mmf.... sen sätta en dvdspelare på något kul ställe så den kommer ut på sidan. Sen på taket 2st 14cm platser för 2 fläktar som skjuter in luft. hehe lite kul ideer som flyger runt i huvudet som man inte kommer palla genomföra

Haha, anyway kul projekt du har. verkligen intressant och se hur du gått till väga. Ser fram emot och se hur detta utvecklas

Permalänk
Proffsmoddare

Ser riktigt lovande ut!

Älskar trä, så sjukt härligt material att hålla på med! Snyggt är det också!

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndenAnden:

Sjukt intressant, drömmer om att göra något liknade. Drömmer är nyckelordet latheten, pengar, tiden är inte direkt på ens sida. Något som hade varit snyggt hade varit om du skaffa såna fractal design fötter, hade gett ett stilrent intryck: http://www.brightsideofnews.com/Data/2013_2_3/fractaldefiner4...

finns säkerligen ett enormt utbud av såna fötter i alla dess former

Själv hade man varit intresserad av att göra en liknade fractal design låda i trä, och ha höga fötter så man kan ha en 400mm radiator i botten som skjuter ut luften(sen ha en metalskiva som skapar en våning till där nätagg, hdd bur ect ligger). Sen en i fronten som i mitt projekt http://www.sweclockers.com/galleri/11049-define-r4-med-400mmf.... sen sätta en dvdspelare på något kul ställe så den kommer ut på sidan. Sen på taket 2st 14cm platser för 2 fläktar som skjuter in luft. hehe lite kul ideer som flyger runt i huvudet som man inte kommer palla genomföra

Haha, anyway kul projekt du har. verkligen intressant och se hur du gått till väga. Ser fram emot och se hur detta utvecklas

Kul att du gillar mitt bygge, men som sagt, kom ihåg att det inte finns några garantier för att det kommer att bli klart.
Jo, sådana där stilrena fötter är riktigt snygga men ve inte riktigt om de kommer att passa till ett bygge som detta, i trä. Till ett bygge i metall skulle jag alla gånger försöka få tag på sådana. Min mormors man är gammal svarvare/maskinist och skulle kunna göra sådana nästan hur jag vill, grymt!

Skrivet av Brodholm:

Ser riktigt lovande ut!

Älskar trä, så sjukt härligt material att hålla på med! Snyggt är det också!

Tackar! Jo verkligen, men hade nog helst av allt velat göra något i plåt, utskuret på liknande sätt som ditt bygge. Men eftersom jag inte kan någonting just om plåt och betydligt mer om trä, och då jag dessutom har tillgång till träverkstad så föll valet på trä ändå. Och det kan ju bli ordentligt snyggt även det som sagt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Mindre uppdatering 30/3
Hej igen!
Har idag jobbat några timmar på lådan igen, den här gången blev det att fixa centrumtappar till fronten och baksidan samt lite smådetaljer. Fronten och baksidan sitter nu fast med fyra tappar var, har dock inte limmat än. Bilder i spoilern.

Luftspalt?
Nejdå, tro det eller ej men jag kortade faktiskt ned pluggen lite.

Hittade en skruv att skruva fast moderkortsplåten med. Ska försöka komma iväg till järnhandeln snart och inhandla fler liknande, snyggare kupolmuttrar och någon form av galler till fläktarna om jag hittar det.

Dold text

Tog in lådan idag också och passade på att väga det, ungefär 5 kilo vägde det just nu, med moderkortsplåt och moderkort i.
Vet inte riktigt hur de mäter max höjd för CPUkylare, men om man räknar från PCB:n i moderkortet blir höjden ca 162 mm, så en zalman FX100 cube som jag tänkt använda går antagligen in, phew. Det skulle nog gå in även en kylare på 170 mm om man fräste ut lite i MDFen precis ovanför cpun, men det känns lite onödigt särskilt om det jag tänkt använda går in. Men som en sista utväg kanske.

Nu funderar jag på vad som ska göras härnäst och tror nästan att det börjar bli dags för målningen! Däremot vill jag ha era åsikter om det, vilken färg ska lådan ha? Fronten och baksidan har jag tänkt betsa mörkt så de är väl relativt bestämda men MDFen ska också målas och det väger antagligen mellan svart eller vitt. Vad tycker ni? Lämna gärna en kommentar!
Höres!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Mindre uppdatering 30/3

....

looking good!

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem

Ärad vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

looking good!

Tackar!

Skrivet av superapan:

Ärad vare gud i höjden, denna har jag gjort i slöjden.

Exakt! Burken är helig!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 020413

Hej! Ny uppdatering!
Nu har det hunnit hänt en hel del. Eller, jag har spenderat en hel del timmar på lådan men det kanske inte syns så mycket. Här är i alla fall några bilder.

Jag har borrat extra hål i moderkortsplåten för att kompensera mot det hål som sitter för nätaggregatet. Det hålet sitter dessutom så lägligt till så jag kan använda det till att skruva fast nätagget till, så jag tyckte att det vore dumt att göra en massa extrajobb om det inte behövdes. En plåt för de hål som inte täcktes av moboplåten tillverkades, resultatet blev väl godkänt iaf. Den ska dock slipas lite till innan den är klar.
Denna blid togs för övrigt igår och jag har hunnit jobba vidare idag, så allt är inte med här.

En äldre plåt från ett tidigare bygge fick agera mall.

Här kommer dock dagens jobb.
Jag har beslutat mig för att det kommer bli enormt med jobb om jag ska formpressa faner, så jag har rundat hörn på fronten och baksidan i stället. Hålet för fläktar är inte färdigputsat, och jag har inte fräst i hålet i toppen. Men sedan kan jag nog hoppa på målning.

En bild på fronten och baksidan fastsatta. Ni skulle bara känna hur mjukt och skönt allt är, har slipat med 360 fint våtslipspapper, mmmm...

Dold text

Min far kläckte en rätt häftig idé också, man skulle kunna lasera fronten, baksidan och kvartslisten, och sedan måla MDFen i jämn färg, vad tycker ni om det?

På återseende!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jävligt snyggt bygge, man får hopas att du gör klart det! Själv vill jag ju ha ett chassi gjort av trä, men som AndenAnden sa, jag är för lat och har nog inte råd med något misstag

Visa signatur

PC specs: Mobo: MSI Z87 G45 CPU: 4670k RAM: 8GB Kingston HyperX blu 1600mhz GPU: Sapphire radeon 7850 PSU: XFX Core 550W 80+ Bronze HDD1: Seagate Barracuda 1tb 7200rpm 64mb cache HDD2: WD Caviar Blue 500gb
Tangentbord: Qpad MX 85
Mus: QPAD 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av TerraSwe:

Jävligt snyggt bygge, man får hopas att du gör klart det! Själv vill jag ju ha ett chassi gjort av trä, men som AndenAnden sa, jag är för lat och har nog inte råd med något misstag

Tack så mycket!
Ja, det skulle vara kul att få färdigt ett bygge (för en gångs skull). Om du ändå skulle göra, lägg upp en bygglogg, alltid kul att se andras byggen.

Det är faktiskt inte så jättemycket kvar att göra nu, så det finns nog hopp. Det som är kvar är väl

* Måla klart och vaxa det betsade
* Korta av den lite på längden och gör nya hål för plugg
* Sätta dit galler för fläktar
* Fixa vanliga fötter (a la FD)
* Fixa så att man kan fästa moderkortsplåten ordentligt med skruvarna
* Hitta på något åt sidan
* Gör någon form av fläktfäste, alt köpa hållare och sätta dit
* Mät ut och gör hål för startknapp, LCD och lite annat smått och gott
* Limma fast front och baksida
* Fixa till nätaggregatsplåten, den passar inte helt och har lite ful yta
* Skaffa brytare och löd ihop någon slinga så att jag kan styra fläktar och stänga av dem om jag skulle vilja det. Passivt kylt, mmm...

Sedan kanske det kan vara någorlunda klart. Nu kommer det dock nog inte bli särskilt mycket gjort på några veckor, nästa vecka ska jag på utomlandsresa med språkgruppen och kommer väl att ha en hel del skolarbeten att göra på helgerna. Så det kanske kan hända något i början på sommarlovet om det vill sig illa. Sedan ska jag köpa delar i höst, när jag (förhoppningsvis) sommarjobbat och haswell kommit ut. Och man kanske rent utav skulle kunna få någon sponsor om det blir snyggt...

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Update!

Ok då, en liten update kan ni väl vara värda.
Det är som sagt mycket att göra nu, går andra året på naturlinjen på gymnasiet, så proven hopar sig... Men idag fick jag lite tid över att göra lite.

Det som är gjort från förra gången är att trädetaljerna är betsade och vaxade, och hela lådan är lite nedkortad, den var ju så onödigt lång tidigare. Plugghålen blev därmed för grunda för de tidigare pluggarna, gjorde snabbt några nya men de blev inte särskilt bra så det måste göras om. Maskeringstapen för målningen fick även sitta lite för länge så när jag drog bort den drog den med sig fibrer från MDFen, inte snyggt.
Här är två bilder, ursäkta för att den ena är vriden och hade egentligen en till, men den föll tyvärr bort.

Brungrå bets, ska likna lite äldre färg tror jag. Blir nog snyggt.

Vet inte alls varför den blev vriden.

Dold text

Det var tyvärr allt jag hade för denna gång, glöm inte att lägga en kommentar med kritik, åsikter eller tankar.
På återseende!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Har fortsatt lite på chassit idag, bygget är inte helt dött. Inga bilder dock, inte så mycket nytt att se. Har sågat till sidan, gjort hål så att man kan fästa de sista skruvarna och sågat till några pluggar.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Wihoo! Update!

Hej igen.
Fick ett roligt paket igår, innehållande lite delar till lådan.
En fläkt, känns mycket premium, men lät dock en hel del. Usb-uttag, apparatfötter och en liten sata-III sladd.

Högg ut lite i fronten för usb, det blev dock inte jättebra. En hel del urslag, men förhoppningsvis syns det inte så mycket efter att man målat över det igen. Fötterna är också ditsatta, dessa blev jag dock riktigt nöjd med.
Några dåliga suddiga bilder:

Lådan med fötter och usb. Ska sätta dit startknappen också, men hittade ingen 19mm borr.

Här syns urslagen och märkena riktigt tydligt. Inte alls snyggt.

Dold text

Ha det bra, och glöm inte att kommentera!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Ny update! Har hänt en hel del sedan förra gången, dock syns det inte särskilt mycket.
Ledsen att det gått ett tag mellan dem, men det känns lite motigt att hålla på att uppdatera hela tiden när man så sällan får någon feedback. 5 poster i rad själv nu.
Men men, över till bilder!

Lödde och sleevade startknappen. Mycket nöjd med resultatet. Köpte mig även en 19mm borr för att kunna fästa den, man kan väl säga att utbudet av sådana inte var särskilt stort.

Utbudet av perforerad plåt är inte heller stort. Det är ju helt omöjligt att få tag på, någon som vet något ställe där de har?
Pappa hade lite vitt med kvadratiska hål, kommer dock (antagligen) inte använda mig av det. Lådan kommer ju se ut som ett kylskåp eller något. :s

Funderar på hur jag ska fästa sidoskivan. Det lutar mot att jag helt enkelt anväder några snygga skruvar, det verkar vara det enklaste.

Början till fläkthållare. De blev dock inte särskilt bra, ett av hålen på alla sitter lite fel så har man stora skruvar passar de inte. Dock passar det med fästena jag fick med noiseblocker-fläkten, och det är sådana jag tänkt använda mig av så jag tror att jag kommer att köra på dessa ändå.

De var även för tjocka. I toppen fungerar det, men inte i fronten. Fläktarna sticker ut så mycket att de täcker kontakter på moderkortet, så det måste jag göra något åt.
Planerar att fräsa rundkanter på dessa och sedan fästa med vanlig skruv.Här kan man även skymta fästanordningen för USBhistorian. glömde ta kort på den, ska nog försöka ta några till nästa update.

Dold text

Är det någon som vet var man kan få tag på plåt? Hade tänkt beställa från specialtech snart, är i stort sett det enda ställe jag hittat som har perforerad plåt.
Kommentera gärna, på återseende.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det. Hur är det att arbeta med mdf? Var det lätt att löda startknappen, och funkar den bra? Är det en sådan som går att köpa på Kjell?

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Jag gillar det. Hur är det att arbeta med mdf? Var det lätt att löda startknappen, och funkar den bra? Är det en sådan som går att köpa på Kjell?

Tackar.
Mdf är riktigt trevligt att arbeta i. Hårt på ytan, men är uppbyggt i skikt ungefär, och mellan dessa är det poröst. Det dammar dock något förskräkligt..
Nästa bygge tror jag att jag ska försöka mig på att fanera.
Ja, det är en kjellknapp, modell vit. Riktigt härlig känsla att trycka på den. Det var hyfsat lätt att löda den, dock tror jag att jag hade på lite klent med lödtenn, så måste kanske bättra på det senare. och hålet till knappen blev inte heller jättebra, det slog ur en liten flisa. Det är inget som syns frammifrån, men ändå tråkigt. Förhoppningsvis syns det inte särskilt mycket när jag betsat det som syns.
Den kommer anslutas till molex (om jag inte hittar något bättre) och jag ska försöka få dit en kondensator jag har liggandes hemma, så när man stänger av datorn kommer ljuset sakta att tona bort. Mäktigt!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Fixat nya hållare. 4mm plywood och hål på mycket bättre ställen. Inte fullt lika snygga dock, men de ska ju målas så det gör inte så mycket.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Börjar ju ta sig riktigt fint detta nu! Men ja, dendär hålplåten bör du ju hitta någon annan variant på! Kaaaanske kan gå att lacka den snyggt i nödfall om du inte hittar nått bättre dock?

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spille:

Börjar ju ta sig riktigt fint detta nu! Men ja, dendär hålplåten bör du ju hitta någon annan variant på! Kaaaanske kan gå att lacka den snyggt i nödfall om du inte hittar nått bättre dock?

De enda plåtar jag hittat är en uppbyggd av romber från aquatuning, två med runda (dock små tror jag) hål och en med "hexagonala" sexkantiga hål från specialtech. Tror jag går på det med hexagonala hål, då det verkar vara bäst på att släppa igenom luft.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.