Permalänk

500w och nytt grafikkort

Hej där.
Kan man fråga er, ni som kan, kan jag köra ett gtx 670 på mitt 500w nätagregat??? Jag köpte detta http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348 om det hjälper. Sen fyra fläktar och en CD/DVD-spelare. En SSD och en terra HDD.

Tänkte köpa detta --> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=751639.

P.S. Vet ni om jag maxar bf3 med det också???

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Exakt vilket nätagg snackar vi om? Om det är gammalt/ inte 80+ certifierat så duger det inte. Oavsett hur nytt det är så skulle jag överväga att köpa ett nytt på ca 600W.

PS. Ja du maxar BF3 med det kortet.

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Exakt vilket nätagg snackar vi om? Om det är gammalt/ inte 80+ certifierat så duger det inte. Oavsett hur nytt det är så skulle jag överväga att köpa ett nytt på ca 600W.

PS. Ja du maxar BF3 med det kortet.

Corsair CX 500w PSU är det jag har. (80+ bronze)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrJulle:

Corsair CX 500w PSU är det jag har. (80+ bronze)

Du bör kunna driva runt det. Ganska bra också. Men skulle inte satsa på någon voltökning på kortet.

Permalänk
Skrivet av rarifag:

Du bör kunna driva runt det. Ganska bra också. Men skulle inte satsa på någon voltökning på kortet.

Mm. Har vart ock kicka runt lite här och var. Det ska vara att jag nätt och jämnt klarar. Så det blir nog så det blir om inget annat går ivägen.

Permalänk

360 watt från väggen med en rätt strömtörstig CPU som är överklockad.
Så i spel kommer du väl att ligga på runt 50% av vad ditt agg klarar.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Sen om du kan maxa i BF3, ja kolla själv.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/9#...

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Skrivet av JonnyRocker:

360 watt från väggen med en rätt strömtörstig CPU som är överklockad.
Så i spel kommer du väl att ligga på runt 50% av vad ditt agg klarar.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/17...

Sen om du kan maxa i BF3, ja kolla själv.
http://www.sweclockers.com/recension/15394-geforce-gtx-670/9#...

Så då kommer jag ligga på håret med agget

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrJulle:

Mm. Har vart ock kicka runt lite här och var. Det ska vara att jag nätt och jämnt klarar. Så det blir nog så det blir om inget annat går ivägen.

Watt är inget problem över huvud taget men om överklockningar som inte borde vara några problem krånglar är det förmodligen nätaggregatet som bråkar för att det inte är gjort av high-end delar och blir det problem kan du överväga nytt aggregat men innan dess behöver du inte bry dig.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk

Tekniskt sett, man kan "maxa" bf3 med alla kort, men det är frågan om vad du tycker är acceptabel FPS

Permalänk
Skrivet av HerrJulle:

Så då kommer jag ligga på håret med agget

Nej, om du kör utan överklockning så kommer du att dra ca: 250watt av ditt 500 watts agg, alltså ca: 50% av vad det klarar.

Visa signatur

Intel Core i5-8600k / ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING /Corsair 2x4GB DDR4 3000MHz / PowerColor HD5750 1GB SCS3 Passiv kylning / Intel SSD 256GB / 2st Samsung SpinPoint F1 1TB / Be quiet! Pure Rock Cpu-kylare / Be quiet! Straight Power 10 400W / Antec Sonata Elite /

Permalänk
Medlem

Det stora problemet är inte antal watt utan att det är ett budget agg. Budget agg ska bara köras med billiga budget grafikkort oavsett antal watt. Var beredd på att få typiska budget agg problem om några månader om det inte händer direkt.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Det stora problemet är inte antal watt utan att det är ett budget agg. Budget agg ska bara köras med billiga budget grafikkort oavsett antal watt. Var beredd på att få typiska budget agg problem om några månader om det inte händer direkt.

Med Corsairs nya CX serie, dom som har Bronze cert. har dom endast fått lovord i tester.
Att det inte skulle orka med att driva ett system på ca: 50% av sin kapacitet anser jag vara ren okunnighet.
När Sweclockers testa fick den Utmärkt produkt, men om du har någon annan källa så är du välkommen att presentera den.
http://www.sweclockers.com/recension/16951-be-quiet-kraft-och...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Med Corsairs nya CX serie, dom som har Bronze cert. har dom endast fått lovord i tester.
Att det inte skulle orka med att driva ett system på ca: 50% av sin kapacitet anser jag vara ren okunnighet.
När Sweclockers testa fick den Utmärkt produkt, men om du har någon annan källa så är du välkommen att presentera den.

Och du är helt säker på att det är samma revision som TS har? Corsair har bytt tillverkare tre gånger med sina CX serier. Första revisionen är rent skit. Andra är väl hyfsad och den tredje är väl godkänd.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Du har missat att dom i alla artiklarna bara snackat om budget agg och budget byggen. Sånt kör man bara med budget grafikkort. Sen finns det massor av "datorn är trasig" trådar i forumet som visar hur det kan gå med dessa agg.

Jag tvivlar att hans nätagg är från v3.

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Och du är helt säker på att det är samma revision som TS har? Corsair har bytt tillverkare tre gånger med sina CX serier. Första revisionen är rent skit. Andra är väl hyfsad och den tredje är väl godkänd.

Han skriver själv att det är med Bronze cert.
Dom enda CX 500 som har bronze cert. är den nya serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Detta påstående kan endast komma från någon som inte har personlig erfarenhet av nätagget ifråga... Man skall inte ta för givet att ett test som utspelar sig på ett antal timmar är lika tillförlitligt och detsamma som för ett nätagg som har fått bekänna färg under ett par tre månader eller mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonnyRocker:

Nej, Jag hittar 2 st i listan på 80+ hemsida.
Budget agg är fortfarande budget agg.

Edit:
Tester måste man läsa ordentligt vilken kategori de testar och vad det innebär.

Bra resultat i tester kan man inte heller lita blint på. Man behöver bara titta på hur det var med Hiper som man numera vet är skräp. Testerna och priset fick folk att tro att Hiper var ett bra nätagg men folk erfarenhet i forumen visade efter flera månader att något var allvarligt fel med dom. Trots det så finns Hiper aggen fortfarande med i listan på 80+ märkta nätagg och hade finnas resultat i tester.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonnyRocker:

Revision 1.1 hade 80+ brons och 1.2 har det. 1.0 hade "bara" 80+ certifiering. Dessutom kommer budget alltid vara budget.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Kommer säkert fungera hur bra som helst, har själv kört 3570k + GTX 670 OC i över ett år på ett 5 år gammalt VX450 (som iofs är högre kvalitet än CX-serien).

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

Men har fått grafikkortet nu. Men asså, kan allt gå sönder efter några månader bah??? Vad händer då. Ska jag förlita mig på att det fungerar, för det fungerar just nu iallafall as bra;) Så hoppas det inte kronglar sedan... (blir ju halvt rädd när ni skriver att man kanske inte kan lita på det...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrJulle:

Men har fått grafikkortet nu. Men asså, kan allt gå sönder efter några månader bah??? Vad händer då. Ska jag förlita mig på att det fungerar, för det fungerar just nu iallafall as bra;) Så hoppas det inte kronglar sedan... (blir ju halvt rädd när ni skriver att man kanske inte kan lita på det...)

Inget kommer gå sönder men om du börjar överklocka och överklockningar som inte borde vara några problem resulterar i bluescreens och krascher är det förmodligen nätaggregatet som är problemet.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Cruentusa:

Inget kommer gå sönder men om du börjar överklocka och överklockningar som inte borde vara några problem resulterar i bluescreens och krascher är det förmodligen nätaggregatet som är problemet.

Så om allt börjar krascha så är det förmodlingen agget som står för det???

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrJulle:

Så om allt börjar krascha så är det förmodlingen agget som står för det???

Ja, men inget kommer gå sönder av krascherna.

Visa signatur