Skramlande ljud från iPhone 5!

Permalänk
Medlem

Det är en designmiss från apples sida. Det ska vara så, det är inget som är fel på telefonen och därför tror jag inte att du kan få en ny. Om du mot förmodan får en ny så kommer den lida av samma "problem". Du har ju köpt en telefon som är konstruerad på detta sättet.

Permalänk
Medlem

Vet precis vad ni menar, min kusin och hans far har också var sin Iphone 5. Något som skramlar i dom ja.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify Skärm: LG C2 oled GPU: 6950XT CPU: 5800X3D SSD: 480GB, M2 3TB PSU: Dark Power Pro 1,5KW Mobo: TUF GAMING X570-PLUS RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy Tbord: Logitech MX Mech Mini Lurar: DT1990 Pro OS: Win10Pro AI: Tascam 20x20 Monitorer: Yamaha HS7 Router: Wyse 5070 @ opnsense WIFI: Ubiquiti U7 Pro Switch: Zyxel 2.5Gbit. Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Hejsan sweclockare!

Va igår och hämtade ut min iPhone 5 i en av Telias butiker i Göteborg! Glad för att min nya telefon hade kommit efter ca 2 veckors väntetid packar jag upp den och upptäcker att den skramlar något djävulusiskt!
Det skramlande ljudet uppstår när man tappar lätt med med fingrarna från nedersidan av Apple loggan och upp till ovankant telefonen! Det skramlar även när man håller telefonen och skakar den!
Så jag besökte Telia butiken idag och blev hänvisad direkt till deras serviceverkstad Lan Master i Göteborg!

Kommer dit och blir mött av en tjej i receptionen och förklarar mitt problem för henne och plockar upp telefonen och tappar på den! Då uppstår denna konversationen:

Jag: som du hör så skramlar den
Tjej: ja. Och det finns en förklaring till det och det är att den tillverkas så.
Jag: va? Är du seriös?
Tjej: yes, det är kamera linsen i den som ska ligga löst för zoom och autofokus.
Jag: men det är väl ändå digital zoom på telefoner?
Tjej: ja men det ska vara så
Jag: även om man håller i den och skakar den?
(Tjejen plockar upp telefonen och skakar den)
Tjej: jag hör ingenting

Jag: nu får du ge dig, det är ju tydligt.
Tjej: jag hör inget och det är ändå inte något Apple gör något åt för det ska vara så. Så du får ingen ny
Jag: såg jag ska gå med en telefon som låter som en maracas? Min kompis fick sin 4s utbytt för att den skramlade
Tjej: man ska inte jämföra olika telefoner
(Tjejen tar fram sin iPhone)
Tjej: lyssna här (hon knackar på den och den skramlar) min skramlar också
Jag: men man skulle inte jämföra olika telefoner?
Tjej: eh nej. Men det är så Apple tillverkar sina telefoner och vi kan inte hjälpa dig.

Då tröttnade jag och gick där i från.

Så till poängen, ska det på fullaste allvar skramla om en ny telefon? Låter helt sjukt enligt mig.
Kan jag kräva en ny telefon? Reklamera den?
Är kameralinsen lös? Är det inte allt det digitalt?

Skulle jätte gärna behöva eran hjälp med det här. Så undvik all smutskastning m.m.

Bara jag som reagerar på det uttalandet?

Permalänk
Medlem

Låter sjukt kul, men kan aldrig tänka mig att den skall låta så

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt, det är kameralinsen/autofokusen. Min SGS3 låter likadant när man "skramlar" på ett visst sätt med den

alla telefon

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem

lånar tråden lite... Har en 4S och glaset därbak är liksom väldigt lätt löst, man kan vicka den fram och tillbaka nån millimeter, och jämförde med andras och deras sitter som sten, vad kan det vara? inte när jag skakar, utan när jag vickar på glaset fram o tillbaka...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Men det är ju helt sjukt att en telefon ska skramla? Det är ju ett irritationsmoment av rang!
Så fort jag lyfter i den så skramlar den, mina brorsdöttrar tycker säkert den är underhållande men inte jag!

Svarar på ett ''gammalt'' inlägg då jag inte orkar läsa hela tråden. Alla upprepar allt så förbannat och androidfankiddz tar chansen direkt och hacka.

Iaf, om jag knackar vid kameralinsen så ''skramlar'' de som du säger vilket är normalt. Men i övrigt så hörs de inget.

Om de skramlar när du lyfter den så är de fel på din och se till att få den utbytt!

Permalänk

Har faktiskt inte lagt märke till det förrens nu :D. Låter lite men det är väl bara ett problem, vänta tills du har några märken på sidorna så tror jag att du kommer störa dig på det ännu mer.

Permalänk
Medlem

Slutsats, Apple suger så sälj den och köp en Lumia 920 ist!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Min S2 är knäpptyst.
Hur kan man som konsument fortsätta köpa lurar från ett företag som haft detta problem i flera generationer?

Och bara för att de flesta iphones skramlar är det normalt? Ställ lite högre krav på er tillverkare kanske, kommer dom undan med o släppa maraccas kommer de fortsätta göra det, för nej, det är inte normalt att en telefon skramlar, har känt på flertalet iphones som både har och inte har lidit av detta, så uppenbarligen gör foxconn inte så jäkla bra jobb.

Permalänk

Jag har aldrig hört talats om detta problem eller upplevt det.
Ingen av mina förra telefoner har skramlat och inte heller min iphone 5 som köptes igår.
Men tydligen verkar det som jag har haft tur då.

Visa signatur

| Chassi: Fractal Design Define XL R2 | MB: Asus P8Z77-V PRO | CPU: i7 3770K @4,7Ghz | GPU: GeForce GTX TITAN | PSU: Cooler Master Silent Pro 1000W | SSD: Samsung 840 256GB | HDD: 3TB WD Red | RAM: Corsair 16GB |
Annat onödigt: Xbox 360/One, SGN 3, iPad Mini, Nexus 7, Bärbar HP och två dumburkar som kallas Smart-TV.

Permalänk
Medlem

Kompisens Iphone 5 låter likadant. Helt normalt.

EDIT: För Iphone alltså. Mina Samsungtelefoner är naturligtvis helt skrammelfria Var tvungen..

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd

Min Hox skramlar med om man skakar den nån cm ifrån örat

Sjukt att din iFåne x5 låter så mycket om man skakar den..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Avstängd

Personligen hade jag tagit telefonen o slagit den idioten i örat med telefonen o sagt nu hör du väl din döve fan!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Kompisens Iphone 5 låter likadant. Helt normalt.

EDIT: För Iphone alltså. Mina Samsungtelefoner är naturligtvis helt skrammelfria Var tvungen..

Enkelt. Plast skramlar inte.

Permalänk
Medlem

* Tar upp min telefon och skakar på den *

Kan faktiskt också höra ett svagt klickande, verkar som det kommer från kameran. Har en Sony Xperia S, så verkar ju som om det är så på alla telefoner?

Har du superhörsel eller ngt? Har aldrig märkt det förut men nu när jag testade så kan man faktiskt höra att den klickade lite. Förövrigt, vem går runt och skakar på sin telefon?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Det ska va så.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Bosseh:

Om det sitter löst eller är löst i telefonen så jo.

Permalänk
Medlem

Min skramlar inte alls vare sig jag skakar eller knackar på den.. Men å andra sidan har jag en SGS2
...
Ledsen kunde inte låta bli att retas lite

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att alla iPhone 5or skramlar, det är power-knappen som sitter löst, den går att föra fram och tillbaka. Prova själva.

Jobbar i butik där vi säljer bland annat iPhone 5 och det är så på alla jag testat hittills.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Skulle tro att de mesta från äpple skramlar. Min macbook skramlar med både tangenter och något annat i datorn

Visa signatur

CPU: I5 2600k 4,7ghz | GPU: 2X Gigabyte HD 6950 @ 6970 | RAM: Corsair Dominator 20 GB | SSD: Intel 520 120 GB |
HDD: 4x WD Green 2TB EARS | Mobo: Asus Sabertooth Z77 | Nätagg: Corsair ax 1200 | Chassi: Corsair 200r | Rad: Phobya G-Changer 360 | Res: EK Combo DCP 4.0 | Pump: EK DCP 4.0 | Cpu Block: EK Supreme HF Acetal Nickel

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Min skramlar inte alls vare sig jag skakar eller knackar på den.. Men å andra sidan har jag en SGS2
...
Ledsen kunde inte låta bli att retas lite

Plast skramlar väl inte lika mycket bara...hähä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Plast skramlar väl inte lika mycket bara...hähä.

Touché

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AP TX Screw-in

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosseh:

Skrotbilar brukar också skramla. Inget jag relaterar till kvalitet men vi är alla olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Skrotbilar brukar också skramla. Inget jag relaterar till kvalitet men vi är alla olika.

Det gör väl ingen?

Permalänk
Medlem

Tjena alla! Återupplivar tråden lite grann! Har nu lärt mig att leva med skramlet! Men nu är det lite andra grejer som jag har lite funderingar runt! Det är så att vibrationen låter väldigt konstigt, när jag får ett sms så vibrerar den och sen låter det precis som att det fortsätter att skramla, och så ska definitivt inte en telefon låta enligt, vad tror ni garanti eller ej?

Sen har jag börjat få problem med dock-kontakten på tlf, väldigt svårt att få till laddning etc då lightning kabeln inte riktigt får kontakt (glapp).
är väldigt noga på att hålla i telefonen och sen med pekfinger och tumme dra ur sladden vid användning efter laddning!
Jobbar med el och data så har vett att hålla i sakerna och inte rycka ur sladden!
Vad tror ni om det här problemet, täcker garantin det eller inte?

Orkar inte lusläsa garantidokumenten så jag hoppas ni har någon koll på det här

Visa signatur

No pain, no gain.

Permalänk
Medlem

Men snälla, sluta larva er, klart som fan den skramlar lite när du knackar på den och lyssnar, så är det på min iphone 5 också. Dock hör jag det endast om jag har den 0,00001 mm från örat sen knackar på logon, och då hör jag det jävligt svagt, tror nog du överdriver om den låter som en maraccas (stavning). Du kan gärna lägga upp en video men ljudet tack och hej.

Permalänk
Skrivet av Palie:

Tjena alla! Återupplivar tråden lite grann! Har nu lärt mig att leva med skramlet! Men nu är det lite andra grejer som jag har lite funderingar runt! Det är så att vibrationen låter väldigt konstigt, när jag får ett sms så vibrerar den och sen låter det precis som att det fortsätter att skramla, och så ska definitivt inte en telefon låta enligt, vad tror ni garanti eller ej?

Sen har jag börjat få problem med dock-kontakten på tlf, väldigt svårt att få till laddning etc då lightning kabeln inte riktigt får kontakt (glapp).
är väldigt noga på att hålla i telefonen och sen med pekfinger och tumme dra ur sladden vid användning efter laddning!
Jobbar med el och data så har vett att hålla i sakerna och inte rycka ur sladden!

Skramlet kommer från fokuselementet i kameran som många sagt, demonstrera det med att ha på kameran och fokusera på ditt tangentbort så nära du kan, sen tar du och knackar vid linsen så slängs bilden ur fokus.

När det gäller sladden får du kolla om det är sladden eller kontakten i telefonen som det är fel på, är det telefonen ska du givetvis få den reparerad/utbytt är det dock sladden så har du tyvärr inte en chans där då sladden ses som en förbrukningsvara som inte täcks av garantin.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palie:

Så länge det inte var mer än ett år sedan du köpte den kommer du säkert att få den utbytt då Apple lämnar just ett års garanti.

Hade du däremot reklamerat efter ett år och en dag hade det blivit svårare, hur bevisar man att en kontakt som fungerat i ett år var trasig vid leverans?

Ska bli spännande att höra om nästa telefon också är en maraccas

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Gå in och fråga igen. Det är ju nått fel min 5 skramlar inte och det ska ju inte din heller. Vänd till ko om det blir mer problem. Foxconn som tillverkar telefonerna har haft problem med kvalitén när de byggt ihop 5 så att det är väl det som är problemet. Det ska ju inte vara så.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb