Permalänk

cat6a eller cat7 på rulle?

Var kan man få tag i en rulle med cat6a eller cat7 på 50-100m? Gärna nån butik runt sthlm så man kan svänga förbi och hämta imorgon men beställa går väl bra i annat fall. Hittar mest cat6 som metervara ej 6a eller 7 Många har också bara cat6 verkar det som.

Visa signatur

Sent from my Commodore 64

Permalänk
Rekordmedlem

Elfa verkar ha 100m rullar i lager i Solnabutiken https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=30-702-77

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns även på webhallen. Dock 305m.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176780-deltaco_utp_ca...

Kanske inte var helt rätt nu iförsig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har inte Dustin också rullar?
Eller är det bara till företag, nä ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

CAT 5e räcker definitivt...

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Vid vilket tillfälle skulle man som vanlig privatperson möjligen kunna ha ett behov av annat än Cat5?

Hm... egen serverhall hemma kanske.

Cat5 är väl lite av en utdöd standard i dagsläget, precis som Cat5e nu håller på att bli. Visst, Cat5e räcker gott och väl. Men varför inte spendera det lilla extra för en mer framtidssäker installation?

Till TS: Installera Cat6, numera standard hos nätverksinstallatörer och stödjer hastigheter upp till 10Gbit, framtidssäkert och bra Tror jag pröjsade 370kr för 100m Cat6 när jag drog kabel i lägenheten, kommer dock inte ihåg vart jag köpte kabeln.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Rekordmedlem

Gör man en installation hemma bör man nog dra cat 6 då prisskillnaden mot 5-5e är försumbar, men cat 7 låter mest jobbigt och eftersom det är skärmat så lär det kunna bli problem om man inte gör allt rätt och kör skärmat/korrekt jordat på alla anslutna delar.
Men vill man så går det ju, även om de flesta prylar inte är anpassade för det idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Kommer nog dra vanlig cat6, helst vit om jag hittar en butik som har det inne :).

Kan förresten rekommendera dessa verktyg, rätt billigt om man jämför vad delarna kostar enskilt annars: http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör man en installation hemma bör man nog dra cat 6 då prisskillnaden mot 5-5e är försumbar, men cat 7 låter mest jobbigt och eftersom det är skärmat så lär det kunna bli problem om man inte gör allt rätt och kör skärmat/korrekt jordat på alla anslutna delar.
Men vill man så går det ju, även om de flesta prylar inte är anpassade för det idag.

Har dragit massvis med skärmad Cat6 så du kan välja skärmad eller oskärmad där med..
men Cat7 är väl antagligen alltid skärmad. Problemet är väl ett att riktigt instrument som mäter in nätverket kostar 75K eller mera.

Inte helt insatt i hur exakt allt fungerar, men varför ska man välja oskärmat, annat än att det är billigare ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alpha77:

Har dragit massvis med skärmad Cat6 så du kan välja skärmad eller oskärmad där med..
men Cat7 är väl antagligen alltid skärmad. Problemet är väl ett att riktigt instrument som mäter in nätverket kostar 75K eller mera.

Inte helt insatt i hur exakt allt fungerar, men varför ska man välja oskärmat, annat än att det är billigare ?

Det kan bli stora problem med olika jordpotentialer när man använder en skärm, saker kan gå sönder pga det och ska det funka bra så bör man inte blanda skärmat och oskärmat och de flesta enklare hemmaprylar är oskärmade idag.
Skärmen fyller inte heller någon större funktion för att dämpa störningar utan det sköter partvinningen om genom att ge ett högt cmrr http://en.wikipedia.org/wiki/Common-mode_rejection_ratio
Skärmen skapar alltså mest problem och bör undvikas, Cat 7 ska däremot alltidskärmas och det innebär att alla delar då kommer att kopplas rätt och inte blandas och förhoppningsvis fungerar det bra när det börjar slå igenom, om det nu gör det, fiber går ju neråt i pris och 802.11ad är på väg så man får nog även fråga sig om 10Gbit och mer kopparnät kommer att bli vanligt i hemmen överhuvudtaget, radio är ju bekvämt och funkar bra till plattor och telefoner där inte en stor kontakt ryms och fiber är ju i princip imunt mot yttre påverkan av signalen och det ger även galvanisk separation, jag tror inte cat 7 kommer att bli nått man har hemma i normala fall utan det är teknik som stannar i serverhallar och hos de som kör avancerade hemmaservrar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dessutom för att fylla på vad mrqaffe skriver, om du skaffar en skärmad kabel och så har du inte jordbläck i utrustningen som du kopplar in kabeln så kommer skärmen att fungera som en antenn för störningar, motverkar lite idén. Varför alla som inte förstår säger "Varför ska man _inte_ välja skärmat?", just för att du inte förstår hur det fungerar. Yttre störningar som exempelvis att du måste dra kabeln längs en stege med flertalet högspänningskablar då kanske vi pratar behov men om du ska dra lite patchkabel hemma i kåken är det faktiskt helt onödigt och dessutom kan det leda till mer problem än du tror. Så fort du drar skärmat måste du jorda korrekt.

För att svara på TS fråga så skulle jag väl säga att du kan dra på Kjell&Co eller nåt och köpa sån kabel.

Och så avslutar jag med en stor smiley, du gör precis som du vill men jag skulle inte välja skärmad kabel.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk

oskärmat it is, tack för all info!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Cat5 är väl lite av en utdöd standard i dagsläget, precis som Cat5e nu håller på att bli. Visst, Cat5e räcker gott och väl. Men varför inte spendera det lilla extra för en mer framtidssäker installation?

Till TS: Installera Cat6, numera standard hos nätverksinstallatörer och stödjer hastigheter upp till 10Gbit, framtidssäkert och bra Tror jag pröjsade 370kr för 100m Cat6 när jag drog kabel i lägenheten, kommer dock inte ihåg vart jag köpte kabeln.

Var precis på Jula och handlade litet till min "kommunikationscentral". Priset för 100m Cat6 låg på den nivån, så kanske köpte du det där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qn1f3:

Var precis på Jula och handlade litet till min "kommunikationscentral". Priset för 100m Cat6 låg på den nivån, så kanske köpte du det där.

Jora, Jula var det

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | MSI RTX 4070 SUPER | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Allt som heter sladd, eller är en sladd, i alla standarder till olika bruk köper jag från Tradera från privatpersoner eller "Kinabutiker" till en tredjedel av priset. Har kört så i några år nu, och har sparat tusentals kronor.

210kr för 100m Cat6. Var senaste klippet. Privat.

DVI skärmkabel för 16Kr Jag upprepar: sextonkronor!!!! (tror att butikspriset landar på runt 160Kr) Privat.

HDMI sladd 5meter (Sleevad i hög kvalitet) 79Kr Tar en vecka extra från Hong Kong visserligen, men det är inget jag ligger sömnlös över precis. Vad skulle samma sladd kosta här i butik? 4 - 600kr Hong Kong

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Allt som heter sladd, eller är en sladd, i alla standarder till olika bruk köper jag från Tradera från privatpersoner eller "Kinabutiker" till en tredjedel av priset. Har kört så i några år nu, och har sparat tusentals kronor.

DVI skärmkabel för 16Kr Jag upprepar: sextonkronor!!!! (tror att butikspriset landar på runt 160Kr) Privat.

HDMI sladd 5meter (Sleevad i hög kvalitet) 79Kr Tar en vecka extra från Hong Kong visserligen, men det är inget jag ligger sömnlös över precis. Vad skulle samma sladd kosta här i butik? 4 - 600kr Hong Kong

Vad trodde du egentligen en sladd kostar att tillverka?

Ja självklart är det hutlösa priser men det är som med allt annat på marknaden. Konkurrens .

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Allt som heter sladd, eller är en stod, i alla standarder till olika bruk köper jag från Tradera från privatpersoner eller "Kinabutiker" till en tredjedel av priset. Har kört så i några år nu, och har sparat tusentals kronor.

Jag bara älskar eBay. Skulle köpa xenon till bilen, 995kr förfrån en svensk sida. Strax under 900kr för 4kit på eBay....

Permalänk
Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk

Jag köpte just en cat7 rulle 100m, men jag hittar inga rj45 plugar som stöder cat7 standarden. Hittar bara på alibaba. Är det någon som känner till någon svensk leverantör som säljer?

Visa signatur

Allt som har en början har ett slut. -förutom evigheten
Gigabyte P55 UD6 - Intel Core I7 875K- BenQ24 - Fractal Design Define R2 Titan - 4x2GB DDR3 Corsair Dominator - Asus A -OCZ (PSU) 700W - Asus EAH 5850 - Corsair Hydro H50 - hackintosh -Windows-7 Ultimate + en massa be-quiet Noise Absorber Kit.

Permalänk

För Cat7 är det tänkt att använda andra don, t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/GG45

Visa signatur

Two types of people laugh at the law: those that break it and those that make it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sQuille:

Jora, Jula var det

Har du artikelnummret på den? Hittar bara cat5e på rulle på julas hemsida.....

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndersF:

Har du artikelnummret på den? Hittar bara cat5e på rulle på julas hemsida.....

oj, det var typ 2 år sedan jag köpte den kan se om jag hittar rullen hos brorsan när jag åker dit nästa gång

Visa signatur