Widevine plugin i Chrome - stort problem!

Permalänk
Medlem

Widevine plugin i Chrome - stort problem!

Det verkar omöjligt att installera Widevine plugin i Chrome och behöver nu professionell hjälp!

På exvis TV4Play Premium så behövs på vissa program DRM / Widevine vara installerad för att man ska kunna starta programmet.

När man laddar hem Widevine kan man ju tro att det bara ska vara att installera, men det är det inte.
I Firefox och IE, ja.
Men inte i Chrome.

Men det enda som händer efter man hämtat installationen är att programmet laddas ner, man trycker på Kör och accepterar som administratör. Innan dess har jag stängt av både UAC, brandvägg och antivirus!
Skärmen blinkar till och efter det händer inte ett skit mer med installationen. Nada.

Ibland kommer felkod 0 x80040905, ibland händer inget mer alls.

Har också testat att hämta hem och sparat programmet via Firefox och testat att föra (dra) över det till Chrome Tillägg (som man gör med andra icke chrome-program ibland).
Det som händer då är att hela Chrome fryser och det står "Släpp för att installera".
Släpper man här Widevine plugin så händer inget mer utan Chrome bara fryser och det fortsätter i grått stå "Släpp för att installera". Det är som att Chrome inte känner av Widevine och kan aktivera det!?

Har avinstallerat Chrome, rensat i registret, rensat med CCleaner och ominstallerat.
Andra plugin fungerar att dra-o-släppa men inte Widevine och det är ett program jag verkligen behöver.

Kan nån hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag fick göra såhär då jag felaktigt använde chrome till HBO nordic. Videvine suger även när det fungerar till chrome, gjort för IE känns det som.

Jag valde att trycka på länken som man ska trycka på på hemsidan deras vid nedladdningsproblem, då laddas den hem som den ska, sen visa i mapp och högerklickaa på exe och kör som admin. sen händer inget men vänta ett tag och stäng sen ner chrome och starta igen så funkade det för mig, om än så hackar HBO i Chrome men inte i IE samt att bildkvaliten är sämre med Chrome.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Har högerklickat på WdevineMediaOptimizerChrome.exe och "kör om administratör". Programmet döps då om till WdevineMediaOptimizerChromeAdmin.exe.
Det som händer sedan är att .exe öppnas och det står att den installeras, men sedan händer inget mer trots reboot.
Någon plugin hamnar inte i Chrome (oavsett omstart).

Testade att hämta hem Chrome's plugin via Firefox och IE men det hjälpte inte heller.
Fler förslag, någon?
Har letat i flera veckor på nätet efter svar men mängder har stora problem med just Widevine och Chrome men ingen tycks veta hur man löser det. Är det något i registret som blockerar?

Permalänk
Medlem

Varför inte bara köra det i IE där det faktiskt fungerar väldigt bra?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Det fungerar med både FF och IE, ja, men vi gillar Chrome mest och vill att det ska fungera även där.

Permalänk
Medlem

Widevine är en enda stor bugg. Jag hade enorma problem med att få Widevine (för att se Magine) att fungera på en helt nyinstallerad maskin. Till slut kom jag på att klockan gick lite fel på maskinen, det var bara det som gjorde att Widevine inte fungerade överhuvudtaget. När jag ställt in klockan så vart allt som det ska...

Permalänk
Medlem

Bra tips (tack) men vi har ett atomur hemma och datorns klocka går på sekunden lika, så det kan inte vara felet.
Inte heller att Java inte är uppdaterat (som jag läst någonstans kan vara orsaken).

En enda stor bugg? Ja minst sagt! En uppfinning från djupaste träskmarken, snarare!
Och precis som du skrev så behövs den på vissa TV4Play Premium program och även på Magine.

Söker vidare efter svar, avinstallerar, ominstallerar, googlar och testar!

..........
Tillägg :

Detta felmeddelande kommer när man installerar Widevine i Chrome :

https://support.google.com/installer/answer/170685?rd=1

En fråga : Vad har ni för version på Chrome? -m eller -dev?

Permalänk
Avstängd

widevine blockeras nu också av google chrome och går inte installera i Explorer 11. Grattis TV 4 play premium sport som använder sig av skiten! Viaplay nästa.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Behövs inte, har övergett Chrome sedan länge och kör Firefox. Ser inte längre någon fördel att köra Chrome framför Firefox.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)