Vilken 27" skärm 2560x1440 för ~3000kr?

Permalänk

Vilken 27" skärm 2560x1440 för ~3000kr?

Hej hej, nu kanske man skulle inhandla en ny skärm och som rubriken lyder så söker jag en 27" skärm som har 2560x1440 upplösning för runt 3000kr.

Tänkte först höra om 2560x1440 passar just spel? Hur mycket Hz behövs det egentligen? Går det bra att köra 1080p på 2560x1440?

Kollade runt lite på sweclockers forum och flera rekomenderade de koreanska yamakasi skärmarna de såg faktist riktigt bra ut och de var billiga, fast flera på overclock.net hade fått backlight bleeding på sina skärmar så jag blev osäker på om man skulle köpa dom. hittade också crossover som verkar vara något liknande.

Så nu står frågan vad ska man köpa X-STAR, QNIX, CROSSOVER eller något annat?

MvH NewViking

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Hej hej, nu kanske man skulle inhandla en ny skärm och som rubriken lyder så söker jag en 27" skärm som har 2560x1440 upplösning för runt 3000kr.

Tänkte först höra om 2560x1440 passar just spel? Hur mycket Hz behövs det egentligen? Går det bra att köra 1080p på 2560x1440?

Kollade runt lite på sweclockers forum och flera rekomenderade de koreanska yamakasi skärmarna de såg faktist riktigt bra ut och de var billiga, fast flera på overclock.net hade fått backlight bleeding på sina skärmar så jag blev osäker på om man skulle köpa dom. hittade också crossover som verkar vara något liknande.

Så nu står frågan vad ska man köpa X-STAR, QNIX, CROSSOVER eller något annat?

MvH NewViking

24" max till spel enligt mitt tycke, finns en del fina 120hzare mellan 2000 - 3000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Hej hej, nu kanske man skulle inhandla en ny skärm och som rubriken lyder så söker jag en 27" skärm som har 2560x1440 upplösning för runt 3000kr.

Tänkte först höra om 2560x1440 passar just spel? Hur mycket Hz behövs det egentligen? Går det bra att köra 1080p på 2560x1440?

Kollade runt lite på sweclockers forum och flera rekomenderade de koreanska yamakasi skärmarna de såg faktist riktigt bra ut och de var billiga, fast flera på overclock.net hade fått backlight bleeding på sina skärmar så jag blev osäker på om man skulle köpa dom. hittade också crossover som verkar vara något liknande.

Så nu står frågan vad ska man köpa X-STAR, QNIX, CROSSOVER eller något annat?

MvH NewViking

Att köpa dom skärmarna för att sedan spela i 1080p är inget att rekommendera då det är ingen som helst nedskalning, du får bild men det ser helt och hållet värdelöst ut.

hz är högst personligt, satt med en CrossOver i runt 1år men fick ont i huvudet pga 60hz. Kör nu med en 1080p skärm i 120hz och även om det kanske ser lite mindre bra ut så är det en fröjd för mitt huvud och mina ögon.

Har inte tänkt öht på upplösningsskillnaden inuti spelen då det ändå inte är det som jag koncentrerar mig på:)

För min del: (ont i huvudet) > (högre upplösning) + (högre hz) > (högre upplösning) = 1080p 120hz (åtminstone tills det kommer bättre skärmar med högre uppdateringsfrekvens...

Bägge skärmarna var/är 27" men det beror ju lite på hur långt ifrån man sitter, jag har ett skrivbord som är 1m djupt och sitter även en bit ifrån bordet.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen större roll bland de märken du nämner. Risken att få blb från korea-skärmar anser jag som relativt hög. Men risken att få det när man beställer från dell är minst lika hög om inte snäppet värre. Du kan komma undan med 2400kr ink frakt och tull om du väljer en från t ex, assocsiersworldwide. eller vad dom nu heter. Jag skulle chansa om jag var dig, alternativt köpt någon här hemma i fysisk butik, för att slippa skicka fram och tillbaka skärmar man inte är nöjd med.

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NewViking:

Tänkte först höra om 2560x1440 passar just spel? Hur mycket Hz behövs det egentligen? Går det bra att köra 1080p på 2560x1440?

Kollade runt lite på sweclockers forum och flera rekomenderade de koreanska yamakasi skärmarna de såg faktist riktigt bra ut och de var billiga, fast flera på overclock.net hade fått backlight bleeding på sina skärmar så jag blev osäker på om man skulle köpa dom.

Jag har en Koreaskärm, närmare bestämt en Yamakasi Catleap Q270 2B, vilket innebär att jag har både IPS, 2560x1440 och 120 Hz (i praktiken dock "bara" 110 eftersom kabeln och/eller GPU:n (7970) inte klarar mer).

I BF3 spelar det enligt mig ingen roll om man kör 2560x1440 eller 1920x1080. Vad som däremot spelar roll är uppdateringsfrekvensen. Jag kan inte spela i 60 Hz längre utan kräver minst 100 för att inte klaga. IPS är också av mindre betydelse i BF3. Så jag hade valt en äkta 1080p 120Hz TN om jag mest skulle spela.

I annat arbete, däremot, är både IPS, hög upplösning och 120 Hz trevligt. Om jag måste välja en av dem väljer jag IPS.

Min skärm har inga defekter på panelen, men den har störande coilwhine om man överklockar den. Det har jag löst genom att sätta skumgummi på de kondensatorer som låter.

Du måste ha möjlighet att mörklägga rummet (och då menar jag inte kolsvart, utan dra ner rullgardinen räcker), annars är det svårt att se något på skärmen, eftersom den är blank.

Man bör känna till att det krävs patchning av drivrutiner etc för att överklocka skärmen, och medan jag INTE kan bekräfta något KAN det leda till problem.

Skrivet av Curemylife:

Att köpa dom skärmarna för att sedan spela i 1080p är inget att rekommendera då det är ingen som helst nedskalning, du får bild men det ser helt och hållet värdelöst ut.

Nej, det går att köra i 1920x1080. Man låter GPU:n sköta skalningen, och det blir hyfsat. Det blir givetvis inte lika bra som native, men absolut inte "helt och hållet värdelöst".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Tänkte först höra om 2560x1440 passar just spel? Hur mycket Hz behövs det egentligen? Går det bra att köra 1080p på 2560x1440?

Det här känns väldigt förvirrat. Ja du kan spela 1920x1080 på en sån skärm om du vill. Varför du skulle vilja göra det vet jag inte. Varför skulle det inte passa spel och vad menar du med hur många hz som egentligen behövs?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Ojojoj vilka snabba svar

Skrivet av deadich:

...Varför skulle det inte passa spel och vad menar du med hur många hz som egentligen behövs?

Undrade bara om man värkligen märker så stor skillnad på tex 60Hz och 120Hz (har hört någonstans att ögat "ser" bara i 60Hz), jag sitter nu och spelar på 60Hz och har inga problem med det.

Skrivet av Xeter:

...Jag skulle chansa om jag var dig, alternativt köpt någon här hemma i fysisk butik, för att slippa skicka fram och tillbaka skärmar man inte är nöjd med.

Priset om man skulle köpa det i någon butik i sverige skulle bli ganska mycket högre och som studerande så är det inte möjligt... på ett bra tag

Skrivet av HurMycket:

Jag har en Koreaskärm, närmare bestämt en Yamakasi Catleap Q270 2B, vilket innebär att jag har både IPS, 2560x1440 och 120 Hz ...

IPS vad är det? är det nödvändigt?

Jag tänkte mest på att köpa en 2560x1440 skärm för att redigera bilder och dylikt, inte enbart spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Ojojoj vilka snabba svar

Undrade bara om man värkligen märker så stor skillnad på tex 60Hz och 120Hz (har hört någonstans att ögat "ser" bara i 60Hz), jag sitter nu och spelar på 60Hz och har inga problem med det.

Priset om man skulle köpa det i någon butik i sverige skulle bli ganska mycket högre och som studerande så är det inte möjligt... på ett bra tag

IPS vad är det? är det nödvändigt?

Jag tänkte mest på att köpa en 2560x1440 skärm för att redigera bilder och dylikt, inte enbart spel.

Man kännare stor skillnad på 120fps vsync och 60fps vsync i många spel. IPS har överlägsen bild och betraktningsvinkel jämföt med TN-paneler.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av NewViking:

Undrade bara om man värkligen märker så stor skillnad på tex 60Hz och 120Hz (har hört någonstans att ögat "ser" bara i 60Hz), jag sitter nu och spelar på 60Hz och har inga problem med det.

Det är rent trams. Ögat ser inte i en viss framerate utan synen är, precis som alla våra andra sinnen, analog. Det är stor skillnad på 60 och 120 Hz och JAG måste ha 100+ för att inte tycka att det är störande, men jag säger inte att 60 Hz inte är spelbart, för det är det. Det beror också på vilket spel man spelar. League of Legends, till exempel, tycker jag är spelbart i 30 fps (jag har dock bara suttit bredvid) medan jag kräver 100+ i BF3.

Citat:

IPS vad är det? är det nödvändigt?

Jag tänkte mest på att köpa en 2560x1440 skärm för att redigera bilder och dylikt, inte enbart spel.

IPS är en annan paneltyp som ger betydligt bättre färger och betraktningsvinklar än TN. Den är dock långsammare och (tydligen) svårare att få 120 Hz på. Därför använder gamers TN @ 120 Hz medan grafiker föredrar IPS, och därmed i praktiken tvingas till 60 Hz.

Du behöver en IPS. Mer vet jag tyvärr inte. Beror på budget och så. Hög upplösning är ju löjligt dyrt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

...Du behöver en IPS. Mer vet jag tyvärr inte. Beror på budget och så. Hög upplösning är ju löjligt dyrt.

Så IPS är värt några hundralappar vid bildredigering?

Permalänk
Medlem

Om du vill ha 99,9% korrekt färgåtergivning och 178/178 graders betraktningsvinkel jämfört med 170/160 grader: Ja.
Ska du huvudsakligen spela: kör en TN i 120Hz. Mitt tips.

Permalänk
Medlem

Har en QNIX QX2710, 2560x1440 IPS panel. Kör den i 120Hz utan problem, skillnaden mellan 60 och 120Hz är enormt stor, skulle aldrig kunna tänka mig att gå tillbaka till en 60Hz skärm. Färgåtergivningen och betraktningsvinklarna är underbara på skärmen, rekommenderar den varmt till alla som letar efter högupplöst skärm. Visst är det en risk med att beställa en korea skärm, det finns exemplar med blb och döda pixlar, även garanti o.s.v.
spin2win

Permalänk
Avstängd

QNIX QX2710 här med och fick ingen blb eller döda pixlar men kommer bara upp till ca 110hz.

Ångrar inte att jag köpte denna skärm men har läst om de som får sämre exemplar vilket inte är så kul kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewViking:

Undrade bara om man värkligen märker så stor skillnad på tex 60Hz och 120Hz (har hört någonstans att ögat "ser" bara i 60Hz), jag sitter nu och spelar på 60Hz och har inga problem med det.

Nej, skillnaden är minimal.
Det du märker med 100+ fps är lite mer flyt i snabba rörelser, that's it.
Jag personligen tar bra färgåtergivning och högre upplösning framför 100+ hz alla dagar i veckan, därför jag sålde min senaste 120hz TN skärm och köpte en ips.
Och då spelar jag mycket.