Grafikkort går väldigt varmt - Radeon 6970

Permalänk
Medlem

Grafikkort går väldigt varmt - Radeon 6970

Har på sistone fått problem med min GPU.

Det ligger mellan 40-55c i idle när jag kör mellan 30-35% i fläkthastighet, vilket jag spontant tycker är ganska varmt. När jag spelar spel som inte är speciellt grafikkrävande, t.ex. Football Manager 2013, så måste jag höja fläkthastigheten på GPUn till 75-80% för att ens datorn ens skall fortsätta vara igång. Annars blir kortet för varmt och datorn stängs av. Jag har ett MSI Radeon 6970 i datorn och det har fungerat klockrent innan. Kortet är inte överklockat och det är kopplat på precis samma sätt som tidigare. Senaste drivrutinerna är installerade. Jag har standardfläktarna på grafikkortet.

Ibland när jag sätter igång ett spel och jag märker att kortet går varmt, så stängs antingen datorn av per automatik, eller så stänger jag ned spelet innan det händer och så får jag sedan "grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts".

Detta kort är kortet jag har - bild.

Jag märkte även precis att kortet helt plötsligt, gick riktigt varmt, då jag hade autofläktfunktion på. Jag hörde att den började gå snabbare och snabbare, så jag drog upp CPUID Hardware Monitor och kollade värmen - det låg på 72c och gick upp till 77c på några sekunder. Jag satte på 80% på fläktarna och har nu fått ned den till 42c igen.

Det känns inte alls bra att kortet går så varmt utan att jag ens pressar kortet speciellt mycket. Nyss gick kortet som sagt upp till 77C bara i idle, vilket är riktigt skumt. Vad tror ni kan vara anledningen till att min GPU strular?

Permalänk
Medlem

Är nog snarare så att en av fläktarna blivit kass eller att kylningen håller på att lossna, det sistnämnda är väl inte så troligt dock.
Testa även att återgå till äldre drivrutiner och se om det är dom som spökar först av allt.
Om inte det löser problemet så får du rent fysiskt ta en titt på kortet och se om du märker något skumt.
Kan hur som helst tipsa om att du troligen kan undervolta kortet helt utan problem.
Jag kör mitt 6970 stock i 1,1v för att få ner tempen och det går som en klocka.
Vet flera som fått riktigt bra exemplar och kört stabilt med 1.0v men mitt börjar strula vid så låg spänning.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Hedersmedlem

Är kortet rengjort regelbundet? Standardflänsarna är väldigt täta och sätts lätt igen av damm och överhettningsproblemen kan komma rätt plötsligt. Krävs tryckluft eller isärmontering för att få tillräckligt rent. Har ett 6970 själv.

*Tråd flyttad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Är kortet rengjort regelbundet? Standardflänsarna är väldigt täta och sätts lätt igen av damm och överhettningsproblemen kan komma rätt plötsligt. Krävs tryckluft eller isärmontering för att få tillräckligt rent. Har ett 6970 själv.

*Tråd flyttad*

Nej, kortet är knappt rört efter att det har kopplats in i datorn eftersom allting har fungerat perfekt tidigare.

Problemet med mig är att jag inte har verktygen som krävs för att plocka isär kortet eller använda kompressor, vilket är väldigt synd. Finns det någon "enklare" variant av hur jag kan rengöra kortet utan att riskera att förstöra det?

Permalänk
Medlem

Åk till tex biltema och köp tryckluft på burk! fungerar prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Åk till tex biltema och köp tryckluft på burk! fungerar prima

Bor tyvärr på Irland och har ingen egentlig koll på grejerna här borta.

Öppnade nyss upp chassit och kollade lite på grafikkortet och det känns som att det på baksidan har "släppt" lite. Det känns lite som att kortet inte riktigt ligger helt emot fläktarna. Detta är bara på den bakre delen av kortet, d.v.s på den sidan av kortet som ligger in mot hårddiskplatserna. Längre fram sitter kortet mer tight mot fläktarna, men det är ju rimligt med tanke på att kortet sitter fast i chassit på framdelen och det blir mer "tvingat" att det sitter tightare där. Det känns således som att det är en fysisk defekt som kan vara problemet i detta fall. Det gäller väl ett par millimeter.

Vad kan man göra i detta fall egentligen? Köpa nytt grafikkort hade väl varit smidigt, men eftersom jag sällan använder datorn numer och för egen del skulle det inte vara berättigat att lägga 2000-3000 på ett nytt grafikkort.

En annan fråga nu när jag ändå är här inne. Är det någon skillnad på grafikkortets två DVI-utgångar? Kan man, som i mitt fall, hämma/tjäna på att använda en viss utgång när kortet glappar lite mot fläktarna?

D.v.s, använda port 2 istället för 1 för att det kanske är mindre glapp där, eller vice versa?

Permalänk
Medlem

personligen har jag alldrig hört om att flänsarna skulle kunna slita sig från kortet. men om det inte funkar med en redig urblåsning kanske det skulle hjälpa med en ny kylare tex http://www.inet.se/produkt/5322090/arctic-cooling-accelero-xt...

ps: allt som krävs för att plocka isär kylaren är en skruvmejsel och ny kylpasta

Permalänk
Medlem

Det kortet är känt för att gå varmt. Det klarar sig kanon även på 80c. Har min fläkt på 45% hela tiden och de går aldrig över 60-65c. Så värmen är ingen fara på dom korten.

Permalänk
Medlem

Som jag har fått för mig så klarar GPUer ganska hög värme, körde mitt 460 närmare 85-90grader (max belastning under kombustor) utan problem.
Men du säger att drivrutinerna dör när du spelar ibland. Testa göra så här:

1. byt tillbaka till de äldre drivrutinerna, kolla om det fungerar.
2. höj volten ett litet litet snäpp, kolla om de fungerar.
3. om inget fungerar så måste du blåsa ut det från damm, antingen med tryckluft på burk eller lungorna. (om du blåser med lungorna låt det stå ett tag då det blir lite fukt på kortet)

4. testa att uppdatera BIOSet på graffakortet. kolla om det fungerar.

Om inget av det här fungerar så får du nog kanske skaffa dig ett nytt kort, men det finns kanske någon annan som vet hur du ska göra // lycka till,

Melker Simonsson

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro