Att köpa en surfplatta eller inte köpa surplatta, det är frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Smått obegripligt hur någon kan vilja ha en surfplatta. Mer onödig pryl får man leta efter. Totalt överflödig.

Mobiltelefon + laptop är vägen att gå.

Surfplatta är underbar är att läsa på.
Böcker och framför allt serier är grymt. Nyheter mm också.

Däremot fattar jag inte folk som ser på tv/film??
Jag kollar gärna youtube-klipp, trailrar mm på min ipad, men jag skulle aldrig få för mig att se en film eller tv-serier utom möjligen på resande fot och även då tar jag helst fram laptopen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min surfplatta är den minst använda elektronikenheten jag någonsin ägt. Jag avråder dig från att lägga pengar på det. Det är dock helt och hållet min personliga åsikt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Surfplatta är underbar är att läsa på.
Böcker och framför allt serier är grymt. Nyheter mm också.

Däremot fattar jag inte folk som ser på tv/film??
Jag kollar gärna youtube-klipp, trailrar mm på min ipad, men jag skulle aldrig få för mig att se en film eller tv-serier utom möjligen på resande fot och även då tar jag helst fram laptopen.

Böcker är underbart att läsa på läsplattan, vilken jag använder extremt mycket, på surfplattan tycker jag enbart att det är jobbigt för ögonen. Film/youtube etc. är ganska trevligt!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Skrivet av tokgubben:

Okej då åker jag till USA den 18:e och det blir med största sannolikhet så att jag köper en sony xperia z tablet där

några frågor, är det bara att flytta över mitt miscro-sdkort från mobilen till tableten(har en sony xperia z mobil) och det ska funka utan att behöva formatera och vise versa? Och måste jag stänga av mobilen och plattan innan jag tar ut och sätter in sd-kortet? eller bör jag köpa ett separat?

Såg på ebay att det fanns riktigt billiga 64 gb micro-sd som saknade märke, går dessa att lita på eller är det sandisk som gäller?

Vad gäller laddaren är väl enda skillnaden att jag behöver köpa en liten adapter för själva eluttaget va? volt mm är samma och det kommer inte bli några problem att ladda plattan här i sverige va?

Är det svårt att hitta plattan i USA till ett bra pris tro? Skall till Californien, LA och san fransissco. Är det bara att knalla in på någon lätthittad leketronikedja eller walmart och köpa en eller?

något annat att tänka på inför USA köp av platta?

tack på förhand!

Någon som har svar på någon av dessa frågor? Kom igen nu sweclockers, man börjar tro att det bara sitter skitungar utan någon som helst kunskap här ju

Hur är det med kringutrustning, typ fodral och dyligt, finns det i större mängd och billigare i USA än här i Sverige?

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Yes, till och med om du går in på Best Buy eller någon annan av de stora kedjorna är det billigare än i Sverige. Mycket tack vare dollarns låga värde jämtemot kronan men också tack vare den oftast väldigt mycket lägre momsen. Även om den sistnämnda varierar från stat till stat är den aldrig så hög som här. Kom själv nyligen tillbaka till Sverige efter att ha bott ungefär en timme utanför Detroit ett par år och är det något man saknar ibland så är det 6% moms, öl för $2 på krogen och bensin för $3 - $4 / gallon.

Sen är marknaden så sjukt mycket större därborta (300 miljoner möjliga kunder jämfört med 9 miljoner här) så utbuded på i princip allt är betydligt större och mer varierat.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokgubben:

Någon som har svar på någon av dessa frågor? Kom igen nu sweclockers, man börjar tro att det bara sitter skitungar utan någon som helst kunskap här ju

Hur är det med kringutrustning, typ fodral och dyligt, finns det i större mängd och billigare i USA än här i Sverige?

Ett vänligt råd: om du vill ha svar på dina frågor och funderingar gör du nog klokast i att inte inleda med en förolämpning.

Permalänk
Skrivet av Leg:

Ett vänligt råd: om du vill ha svar på dina frågor och funderingar gör du nog klokast i att inte inleda med en förolämpning.

hehe jag förutsatte att de som sitter inne med en del kunskap(vilket majoriteten här gör?) inte skulle känns sig träffade av ett skämt

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Skrivet av tokgubben:

något annat att tänka på inför USA köp av platta?

tack på förhand!

Kan vara värt att kolla upp hur länge du måste befinna dig i USA för att slippa tull osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Kan vara värt att kolla upp hur länge du måste befinna dig i USA för att slippa tull osv.

Tull slipper man väl alltid bara man slänger emballaget innan man åker hem. Plattan har man ju självklart inte köpt där...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Kan shoppa för 4300 utan att behöva betala något extra vid ankomsten till Sverige. Beroende på hur mycket tjejen handlar för är det bara att säga att en av oss köpt plattan och den andra alla andra saker antar jag om man nu vill behålla lådan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Köpte en här i USA för ca 3500 kr. Kändes som ett hyfsat pris ändå. Har inte pillat så mycket på den ännu då jag tänkte Vänta med det tills efter jag varit i grand Canyon.

jäkligt najs än så länge i alla fall och det är synd att man ska behöva köpa ett skal till den för den e ju så sjukt tunn o go. Fast i en väska jag köpte fick man med en sorts ficka att ha plattan i så jag kanske nöjer mig med den och skiter i att köpa skal. Hur har ni andra gjort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb