Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem

Jag skulle GLÄDJELIGEN betala hela min tv-avgift till min ISP så de kunde blockera allt vad tv-licensering heter och i samma veva lägga en brun kabel på deras bord.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

Klassiskt PC-V2000 med mycket SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Klart de kan. Innehav av tv-mottagare utan att betala tv-licens är ett brott enligt svensk lag och kan resultera i dagsböter som påföljd.

---

Det räcker med att ha tillgång till en dator för att betala avgiften.

Inte sant. Dator i sig medför inte förpliktigande att betala

Citat:

Den som äger en dator med internetuppkoppling måste betala tv-avgift

Permalänk
Medlem

inte ok. direkt helt idiotiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Inaktiv

Ehm...jag reagerade på att man måste betala om man har tillgång till en dator via jobbet, dock vet jag inte hur jag ska tolka det. Om man sitter på kontor och använder jobbets stationära eller om man får ha med sig jobbets bärbara hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MilkoTigern:

haha, mottagningen är klockren vill inte utsätta antennen för all skit som sänds bara, och som jag tvingas betala för..

Sätt inte på Kanal 2 då

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Till er studenter framför allt men kanske också er arbetande som bara har en dator ifrån jobbet/skola och ingen TV eller annan dator kanske ska läsa det här mailet jag fick av radiotjänst:

Hej,

Tack för ditt mail.

Radiotjänst grundar uppbörden av radio- och tv-avgifter i ett lagstöd, Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst. Avgiften har ingen koppling till något utbud av tjänster från Radiotjänst, programinnehåll från SVT eller något annan tv-bolag utan är kopplat till själva innehavet av en avgiftspliktig utrustning, en tv-mottagare i juridisk mening. Dvs så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet och så har det varit ända sedan lagen infördes.

I grund och botten ligger det i Radiotjänsts uppdrag att arbeta utifrån gällande lagstiftning i vår uppbörd och administration av radio- och tv-avgiften. Lagstiftning och förarbeten går inte djupare in på tekniska detaljer än att man konstaterar att en dator eller motsvarande som är internetansluten och som kan ta emot rörlig bild är avgiftspliktig. Lagstiftningen ställer inte krav på att programvara typ Flash ska vara installerad.

Varje kortvarigt eller tillfälligt nyttjande av en mottagare i hemmet inte att betrakta som ett innehav och är således inte avgiftspliktigt. Om du har en dator du fått från skolan för att sköta ditt skolarbete (skoldator) som du varje dag tar hem från skolan och dagen efter tar med till skolan, d.v.s. man innehar inte tv-mottagaren stationärt i sitt hushåll, betraktar Radiotjänst detta innehav som kortvarigt eller tillfälligt nyttjande.

Med vänlig hälsning

Daniel Anundi

RADIOTJÄNST I KIRUNA AB

Kommunikationsenheten

Dold text

Min fråga till dem var ifall min skoldator var avgiftsbelagd, vilket jag inte tyckte men damen som knackade på dörren sa att alla datorer var avgiftsbelagda. Betala Tv-licensen i 2 månader och fick tillslut det avanmält!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Föredetting

Perfekt. Nu har de en helt ny marknad av tolvåringar de kan kräva pengar av.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av l4nky:

Varken piratpartiet eller SD lär ändra tv-avgiften. Hela anledningen till att det är en avgift är för om det hade varit skattefinancierat så hade det även varit politiskt riktat. Man vill hålla SVT och Radion neutral.

Hade lite copyswe's jäkla avgifter på tanke oxå. Och vad ska krävas att dom ska tänka om hela tv-licens avgiften då?
Den är ju garanterat styrd av politeker på något sätt, eftersom det är dom som bestämmer vilka som ska betala (när dom ändrar lagen).

Om man vill hålla SVT och Radio neutralt så är det ända rätta (enligt mig) att allt ska vara betaltjänster. Så man kan välja själv.

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Demokrati = Hyckleri i högsta grad!

Varför ska vi behöva betala för att SVT valt att sända sitt skit på Internet!
Inte ett öre får de från mig iallafall jag har ingen TV, Ingen data och ingen surfplatta tack och hej..

Att Sverige är en demokrati har inte ett dyft med detta att göra, förutom att det faktiskt är till folkets fördel mot statliga SVT.

Däremot behöver det demokratiska systemet i Sverige (för att inte tala om samtliga demokratier i världen) förbättras, då det är förfärligt förlegat, långsamt och gammalmodigt. För att inte tala om byråkratin...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Proffsmoddare

Fattar ni inte hur j*vla bra mello kommer bli nu med mångdubblad budget?!

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

1. Varför tvingas betala för något man inte ser på?

2. Varför inför man inte betalkanaler som alla andra demokratiska företag gör? Skulle det vara OK Telia tar betalat av dig bara för att dom har möjlighet att sända sina kanaler på webben?

3. Hur ska man ta betalt av alla utomlands som kan se?

4. Hur ska man kontrollera 100.000 nya dator och mobilägare?

5. Hur ska man bevisa att just den tvn och den datorn är min och inte min kompis?

Svar:
1. Detta beror helt på att du betalar en licens för att äga en visst produkt, Alltså inte för att kolla på något som licens pengarna går till.
2. Återigen, Detta är en licens för att du äger en TV t.ex. Som när du köper t.ex Office Word måste du betala för en licens. Det spelar alltså ingen roll vart pengarna från den betalade licensen går till sedan.
3. Åker man utomlands blir SVTs innehåll åtminstone för kanalerna spärrade då man är utanför Sverige.
4. Man kolla genom att se vilka som har ett internet abonnemang.
5. Man betalar inte för att äga en TV. Utan för att ha en TV och/eller dator i sitt hem eller där man vanligen brukar befinna sig. Detta gäller även t.ex en skoldator som du inte äger men som du använder, och då måste du ändå betala licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Lägg in avgiften på SVT Play - alla som vill kolla på deras kanaler kan ansöka om det därifrån. Ex som TV4 Premium där man behöver betala en viss summa för att se vissa klipp.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Klart de kan. Innehav av tv-mottagare utan att betala tv-licens är ett brott enligt svensk lag och kan resultera i dagsböter som påföljd.

---

Det räcker med att ha tillgång till en dator för att betala avgiften.

Inte riktigt sant.
Tillgång till en dator har varje människa i detta land på ett eller annat sätt. Jobb, bibliotek, kompisar m.m.
Man betalar om man äger utrustningen. Och har jag jobbdator hemma så är det ju inte jag som är ägaren...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Inte sant. Dator i sig medför inte förpliktigande att betala

Enligt http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

"Innehavet avgör. Man måste alltså betala även om datorn eller tv:n ägs av jobbet. Det räcker med att man har tillgång till den."

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteMC:

Snälla Radiotjänst, gå och dö...

Skrivet av MrNeikter:

Och hur hög löneökning får Eva Hamilton och Stefan Hämäläinen? Jag är övertygat att det är mutor inblandade.

Skrivet av addol95:

instämmer. way to go, radiotjänst.

haha!

De är regeringen som bestämmer lagarna. Och de har valt att inte göra om "TV-avgiften" till något annat. Man kan vara irriterad men man ska vara de på rätt personer. Nämligen vår riksdag! Skärpning riksdagen! (själv betalar jag TV-licens trots att jag inte har något TV... TROTS att jag tycker de är idiotiskt så är lagen sådan.)

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det många gånger och säger det igen, vad är meningen med "public service"? Precis som alla andra kanaler man kan köpa, fast så länge man har möjlighet att se deras material så måste man köpa dem. Om det nu ska vara obligatoriskt att betala för kanalerna så kan de väl i alla fall lägga det på skatten, eller ännu bättre, låta de som vill betala för kanalerna göra det och de som inte vill få slippa punga ut 140kr varje månad för något de inte vill ha. Helt jävla sjukt att något företag kan ha rätten att göra så här, hur statliga och public service de än är.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Så du betalar TV-licens trots att du inte har TV? Varför gör du det? Det låter inte särskilt smart eller ekonomiskt.

Permalänk
Entusiast

Bör noteras att det är överklagat till högre instans. Skulle bli förvånad om det inte tas upp eftersom det är ett principiellt viktigt mål.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Klart de kan. Innehav av tv-mottagare utan att betala tv-licens är ett brott enligt svensk lag och kan resultera i dagsböter som påföljd.

---

Det räcker med att ha tillgång till en dator för att betala avgiften.

Hur ska dom bevis min dator är min?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Borde det inte vara enklare om man helt slopade tv-avgiften och istället införde en "mediaskatt"
Politiker: -"För att säkra medias mångfald och bla bla bla."
På så vis skulle den inte synas och då skulle alla betala den utan att klaga.
Det är trots allt inte mycket pengar vi pratar om.
Copyswede tar ju mer av oss....

TV/radio-Avgiften för ett hushåll för hela 2013 blir 2 076:-

Copy-Swede har en maxtak om 80:- per intern hårddisk och 40:- per extern hårddisk och upp till 40:- per USB-minne (max 80GB).
För att komma upp i samma pengar som Copyswede stjäl genom sin lobbyism som Radiotjänsten så krävs det att du är en enormt aktiv konsument utav lagringsenheter.

Köper du bara interna hårddiskar så krävs det att du köper 26st hårddiskar innan du kommer upp i samma pengar som Radiotjänsten förväntas ha från dig årligen.

Med det sagt, skall man jämföra de två så levererar Radiotjänsten mer kontenta för pengarna. Att bedriva oberoende, om än fortfarande enormt slösaktig, media är betydligt mycket viktigare än att ge någon fjomp som varit med i SVT eller radio en peng. Men de båda drivs av samma bakåtsträvande och självkonserverande agenda i deras förnyade policier.

Skrivet av timez:

Fattar ni inte hur j*vla bra mello kommer bli nu med mångdubblad budget?!

Vad fan är "mello"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonMike:

För er som inte läst lagen ordentligt utan mest vill ha något att vara arga över.

I lagpropositionen (prop. 2005/06:112 http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf Se sida 101.) står följande: "Med TV-mottagare avses sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. En teknisk utrustning kan ha ett eller flera användningsområden. Begreppet "avsedd" innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program."

Oavsett vad den vanliga uppfattningen av ordet "avsedd" är, så står det klart och tydligt att datorer, surfplattor och smartphones m.m. omfattas. En lag består alltså av mer än bara en mening. En överklagan är därför ganska orimlig.

Du har helt rätt om att en överklagan är orimlig pga av det skälet dock så är det något annat som är fel:
"ta emot utsändning eller vidaresändning" är inte vad Internet gör, internet sänder inte ut www.svtplay.se. Internet är ett klient/server nätverk där man måste begära information. Man som användare skickar en förfrågan till hemsidan för att få tillbaka information, gör man inte detta så har man aldrig varit i närheten av TV-programen.

Det är Internet dagens rättsamhälle har problem att förstå.

Permalänk
Medlem

Public service är en viktig del av samhället, det är opartisk och oberoende journalistik som alla ska ha tillgång till.

När det gäller idén att baka in TV-avgiften i skatten så fungerar inte detta då SVT och SR inte blir oberoende från staten och därmed inte kan ses som opartiska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Svar:
1. Detta beror helt på att du betalar en licens för att äga en visst produkt, Alltså inte för att kolla på något som licens pengarna går till.
2. Återigen, Detta är en licens för att du äger en TV t.ex. Som när du köper t.ex Office Word måste du betala för en licens. Det spelar alltså ingen roll vart pengarna från den betalade licensen går till sedan.
3. Åker man utomlands blir SVTs innehåll åtminstone för kanalerna spärrade då man är utanför Sverige.
4. Man kolla genom att se vilka som har ett internet abonnemang.
5. Man betalar inte för att äga en TV. Utan för att ha en TV och/eller dator i sitt hem eller där man vanligen brukar befinna sig. Detta gäller även t.ex en skoldator som du inte äger men som du använder, och då måste du ändå betala licens.

2. Jag har betalt för licens för att använd Office Word. Radiotjänst tvingar däremot mig att betala en tjänst jag inte vill använda

4. Så Radiotjänst ska få tillstånd granska min operatör nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Hur ska dom bevis min dator är min?

Räcker med att den finns i ditt hem, även om den är lånad eller din så ska du betala innehav.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Så det är därför de publicerade SVT play från början, för att få in mer pengar?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Skrivet av ficklampa:

Enligt aftonbladets artikel räcker det med att man har tillgång till dator via jobbet för att vara tvungen att betala.

Skrivet av ficklampa:

Enligt http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article17011002.ab

"Innehavet avgör. Man måste alltså betala även om datorn eller tv:n ägs av jobbet. Det räcker med att man har tillgång till den."

Läs mitt tidigare inlägg!
Om datorn inte är stationerad i erat hem är den alltså inte avgiftsbelagd!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Sen när är datorer avsedda för att vara tv-mottagare?

Sedan SvT beslutade att öppet streama sitt programinnehåll via nätet och tyckte att för få betalade TV-avgift.

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

2. Jag har betalt för licens för att använd Office Word. Radiotjänst tvingar däremot mig att betala en tjänst jag inte vill använda

4. Så Radiotjänst ska få tillstånd granska min operatör nu?

2. Du vill väl använda din dator för att läsa Sweclockers eller för att spela, Inte vet jag, Men du är däremot inte tvingad om du slänger din dator, din TV och säger upp ditt Internet. Som jag tidigare sa så är tjänsten du betalar för är att få innehav till en dator, alltså inte för att titta på det innehåll som licens-pengarna därefter går till.

4. Radiojänst har rätt att kräva tillstånd från din operatör för att enkelt få bevis. Det är alltså samma sak som sker i en rättegång när man ska hitta bevis för att en är skyldig, Det är samma sak här, Radiotjänst har rätt att kräva tillstånd för att hitta bevis för att det är du som är skyldig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Svar:
1. Detta beror helt på att du betalar en licens för att äga en visst produkt, Alltså inte för att kolla på något som licens pengarna går till.
2. Återigen, Detta är en licens för att du äger en TV t.ex. Som när du köper t.ex Office Word måste du betala för en licens. Det spelar alltså ingen roll vart pengarna från den betalade licensen går till sedan.
3. Åker man utomlands blir SVTs innehåll åtminstone för kanalerna spärrade då man är utanför Sverige.
4. Man kolla genom att se vilka som har ett internet abonnemang.
5. Man betalar inte för att äga en TV. Utan för att ha en TV och/eller dator i sitt hem eller där man vanligen brukar befinna sig. Detta gäller även t.ex en skoldator som du inte äger men som du använder, och då måste du ändå betala licens.

Så Radiotjänst har patent på tv-mottagaren och kräver licens för alla som köper en? Tv-licensen är inget annat än att tvinga alla med tillgång till tv-mottagare att köpa deras kanaler. Skillnaden mellan office och svt är att office väljer du att köpa och betala för och du tvingas inte att köpa office så fort du har tillgång till en dator. Du måste inte betala för en licens när du köper office, du betalar licensen när du köper office och licenspengarna går till företaget som utvecklade office.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Avstängd

Hade följande konversation för ca två veckor sedan med en kvinna från radiotjänst:

- "Hej pixelpuke, mitt namn är Klimakterie-Karin och jag ringer från Radiotjänst i Kiruna!"
- "Hej!"
- "Hej hej! Jag ser att du har inte anmält något tv-innehav så jag tänkte att vi kunde lösa det nu på en gång över telefonen! Det går jättenabbt!"
- "Jaså du, men alltså... jag har ingen TV. På riktigt alltså. Jag har i stället en projektor utan en tuner och den är inte heller kopplad till någon digitalbox eller liknande. så den behöver jag inte betala någon tv-licens för"
- "Okej, nej det är sant men du vet väl om att du måste betala tv-licens även för datorer också? För du har väl en dator som alla andra va?" *fånigt och tillgjort skratt*
- "Jadå, jag känner mycket väl till idiotin bakom allt. Men vet du vad? Min arbetsgivare står för min dator, min mobiltelefon samt min surfplatta så jag har idagsläget ingen som helst anledning till att betala någon tv-licens."
- "Jaha... men... får jag fråga för vilket företag du jobbar för?"
- "Nej , vi vet båda två om att jag har ingen skyldighet att berätta för dig för vem jag jobbar för. Dessutom är jag helt säker på att tv-licensen för samtliga saker är betald redan så det spelar nog ingen större roll om jag skulle berätta för dig vilket företag det är jag jobbar för. Eller hur?"
- "Nej, det är ju sant. Men då ska jag inte störa dig mer idag och så får du ha en fortsatt trevlig dag!"

Min arbetsgivare står inte för någonting men saken är att det finns ingenting dom kan göra eller säga om du säger att det är din arbetsgivare som står för allt. Det är så gott som helt vattentätt, än så länge.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.