Rätt av Radiotjänst att kräva tv-avgift för datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av arnell:

Vad är problemet? Om de ringer och frågar om ni har en tv/dator/radio säg bara nej, om de hävdar att ni köpt något nyligen så är det en present som införskaffats och du vill inte uppge till vem Jag förstår inte varför folk är ärliga när RadioTjänst ringer, men de kanske vill betala så mycket skatt/avgift som möjligt.

Jag föredrar att vara ärlig.

Jag svarar Nej jag äger ingen licencspliktig utrustning 'avsedd att användas för sändning eller mottagning av TV-signaler'.

Det är så det står i lagtexten nämligen.

Hur i helvette domstolen och radiotjänst kan få det att inkludera datorer också är vad jag undrar över... Enligt min tolkning inkluderas inte datorer i utrustning avsedd att sända eller ta emot TV-signler dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jovisst, Men den som är Singel har ju en TV eller till och med två, Frågan är ska man betala per TV eller per person som tittar på TV.
Den som bor i familj har oftast inte mer än 2 tv-apparater, Det vill säga att den som lever Singel har oftast lika många TV-apparater som i en familj.

Eftersom det är personen som nyttjat tjänsten och TVn bara är ett redskap så tycker jag att det borde vara en kostnadsfråga per person. Sen omfattar tjänsten även radiosändningar, vilket hade gjort det ytterligare komplicerat om man skulle räkna enheter.

Anledningen till att det beräknas per hushåll som det gör nu är att inte vända familjerna mot sig. Det är min teori i vart fall.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Min lokala Kabel-TV operatör tar 225kr per år för "centralantennen" och då ingår

Radio SVT 1 2 24 Barnkanalen Kunskapskanalen TV4 Finsk TV

Jag tror nog majoriteten är mer villig att betala 255kr för grundpaketet än 2000kr per år. Mycket pengar för 100000 i flera grupper med knapert ekonomi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jovisst, Men den som är Singel har ju en TV eller till och med två, Frågan är ska man betala per TV eller per person som tittar på TV.
Den som bor i familj har oftast inte mer än 2 tv-apparater, Det vill säga att den som lever Singel har oftast lika många TV-apparater som i en familj.

Bara för att en familj i praktiken kanske inte har mer än ett fåtal avgiftsbelagda apparater så blir det ju inte mer rättvist. De kan lika gärna ha minst en apparat per person (vilket är extremt vanligt åtminstone i min bekantskapskrets).

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpitZen:

Jag köpte då ingen dator för +10000kr för att kolla på tv på, alltså är den inte avsedd för det ändamålet oavsett vad dom där filurerna påstår.

Skickades från m.sweclockers.com

Men du äger en dator och du har "möjlighet" att se

Permalänk
Medlem

tekniskt sätt så är en "tv-mottagare" en apparat som sitter i tv-apparater som möjliggör mottagning av tv-signaler i tvn,
datorer har ICKE tv-mottagare inbyggda, man kan däremot sätta in en tv-mottagare i en valfri PCI-x8 slot.

Förvaltningsrätten har därav dömt fel baserat på bristande förmåga till teknologisk kunskap och bör därför göra om sitt inkompetent framkomna beslut, om inget annat bör hela kommittén för Förvaltningsrätten ersättas och en ny kommitté kan komma fram till det korrekta beslutet.
Om Förvaltningsrätten fortsätter ignorera det svenska folket, lagboken och logiken som förekommer så kommer de ställas inför rätta i svensk domstol, de kan inte tro sig vara inkompetenta och göra fel beslut, sen tvinga det svenska folket lida för dess inkompetens...

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

tekniskt sätt så är en "tv-mottagare" en apparat som sitter i tv-apparater som möjliggör mottagning av tv-signaler i tvn,
datorer har ICKE tv-mottagare inbyggda, man kan däremot sätta in en tv-mottagare i en valfri PCI-x8 slot.

Förvaltningsrätten har därav dömt fel baserat på bristande förmåga till teknologisk kunskap och bör därför göra om sitt inkompetent framkomna beslut, om inget annat bör hela kommittén för Förvaltningsrätten ersättas och en ny kommitté kan komma fram till det korrekta beslutet.
Om Förvaltningsrätten fortsätter ignorera det svenska folket, lagboken och logiken som förekommer så kommer de ställas inför rätta i svensk domstol, de kan inte tro sig vara inkompetenta och göra fel beslut, sen tvinga det svenska folket lida för dess inkompetens...

De kommer undan det genom att erbjuda digital mottagning via internet. Det var först när SVT Play etablerats fullt ut som de kunde börja kräva avgift även för datorer.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av WijK:

Varför inte låta de som vill utnyttja tjänsten betala? det är ju inte särskillt ovanligt med en betalmöjlighet som ger dig mer friheter på en sida.

Jag har haft en hyfsat fin tv i ca 4 år nu. Antennkabeln är bara inkopplad under OS. Annars är det 100% fiilm. Varför skulle jag vilja betala för något som jag inte använder?

Detta är som att tvinga på någon en dagstidning bara för att dom har ögon och kan läsa.

Snart kommer får jag väl betala för touchpanelen på spisen med.

Det är många som resonerar som du, men jämför det med skatter, du betalar en del av din skatt till ett museum som handlar om slipstenar, lite samma princip som med tv-licens.

Jag är säker på att public service gör samhället en tjänst. Sen håller jag med om att det kostar för mycket till vad som faktiskt är nyttigt för samhället. Som exempel, sport skulle slopas helt och även melodifestivalen/diverse underhållningsprogram, då skulle jag kunna tänka mig betala eftersom tjänsten levererar viktig information men inget annat lullul som egentligen inte hör hemma i public service.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Så någon fattig student som inte äger en TV men måste köpa en dator för skolan i och med att skolornas läroplattformar finns på internet kan tvingas att betala dubbelt så mycket för "datorn" (förutsatt att datorn och avgiften ligger på snarlik summa)?

Jädra parasiter de som kommer på sådana här "lagar".

Precis så det är för mig..

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

"Public service"... På vilket sätt är det public service man betalar för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryptomast3r:

Hur får jag in SVT-Play från terminalen i Ubuntu Server ?

Svtplay.se ser inte alls bra ut i lynx (textbaserad webbläsare)

Spelar ingen roll om du så har en Intel 8080, du ska betala. Undantag bara för att din utrustning just nu inte kan ta emot finns inte. Även om datorn inte kan ta emot TV utsänd på nätet.

Idiotiskt tycker jag, men det blir väl lättare för RIKAB så och det är antagligen också syftet,

Skrivet av sn0w:

Så om jag rent hypotetiskt inte äger varken tv eller dator, men lånar min grannes dator ibland för att betala räkningar, ska jag då behöva betala licens för den? För jag har ju faktiskt TILLGÅNG till den en gång i månaden.

RIMLIGT RADIOTJÄNST

Du slipper faktiskt betala, lagen säger att du ska ha utrustningen i mer än 14 dagar, lånar du några timmar i månaden behöver du således inte betala.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem

Kan inte internetleverantörerna införa en "tjänst" som innebär att de spärrar all trafik till och från SVT? Hur skulle i så fall avgiften fungera?

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Inaktiv

Jag kommer aldrig någonsin betala till Radiotjänst så länge de har en massa låtsasjobb i Kiruna och statuerar liknande exempel. Över min döda kropp, riktiga diktatorfasoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så om man inte har Flash player installerat, då kan man ju inte se på SVTplay och då blir inte datorn avsedd för att ta emot dessa signaler? Någon som vet om detta gäller?

Det har ingen betydelse, för att du har ändå möjlighet att installera flash player på din dator... du har också möjlighet att läsa det här inlägget, så jag ska kräva en avgift för det.

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Det är många som resonerar som du, men jämför det med skatter, du betalar en del av din skatt till ett museum som handlar om slipstenar, lite samma princip som med tv-licens.

Skillnaden blir att museet får ett viss summa pengar att klara sig på och får vara försiktiga med hur dom spenderar pengara. Och man betalar inte 2000 varje år till ett museum.

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Vore bättre om de lägger avgiften på skatten istället för att ringa runt och störa titt som tätt. Förmodar att det är en hel del som inte betalar avgiften, av olika anledningar, varpå Radiotjänst kommit fram till summan på ca 2100kr / år. Om alla skattepliktiga betalar avgiften via skatt, då sänker dom troligtvis avgiften för att täcka kostnader etc? Eller? Nä, troligtvis inte...

indirekt brottsuppmaning borttagen
Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Så om man inte har Flash player installerat, då kan man ju inte se på SVTplay och då blir inte datorn avsedd för att ta emot dessa signaler? Någon som vet om detta gäller?

SVT funkar utan flash.

Permalänk

Vilket jävla skit detta är rent ut sagt. Snacka om att de gör allt för att driva in varenda krona till sitt Radiotjänst otroligt dåligt av dom.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Tv>Dator>Surfplatta>Mobil>Radio.

Snart får man väl betala för att få se med ögonen öppna!!

Seriöst!!!!!!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jo, det tycker jag också.
Men det är lite komplicerat att göra det och vi måste ändra på en hel del lagar osv.

Och folk som tycker det ska läggas på skatten så finns det mycket poäng i att ha det som separat avgift skild ifrån skatten då regeringen har makt över skatterna på ett sätt som jag inte vill se dom ha över public service.

Jag är för att det finns public service som är fristående från de styrande politikerna, men det skulle ju gå att göra via skatter som var inskrivna i grundlagen och därigenom inte kan styras direkt.
Bara för att det kräver en del arbete med att ändra lagar så betyder det ju inte att det inte går att göra. Problemet är nog att det inte är något som är högt prioriterat av politikerna att se över, det är för få röster att vinna på att omarbeta dessa lagtexter och de för "kasettskatten" och få dessa att matcha teknikutveckligen.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Dags att de gör om det till en skatt istället. Det är inte rättvist som det är idag att singlar betalar lika mycket för SVT som de som bor många i samma hushåll.

Permalänk
Medlem

Tur att man inte har en tv eller dator.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Entusiast

Nu vet ju jag inte hur svårt det är att undvika denna avgift men min farmor har sagt att hon inte har betalat TV-avgiften i cirka 20 år och hon har minsann ingen snigel i ögat och hon tittar massvis på TV

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VonMike:

För er som inte läst lagen ordentligt utan mest vill ha något att vara arga över.

I lagpropositionen (prop. 2005/06:112 http://www.regeringen.se/content/1/c6/06/01/11/65e42afa.pdf Se sida 101.) står följande: "Med TV-mottagare avses sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. En teknisk utrustning kan ha ett eller flera användningsområden. Begreppet "avsedd" innebär att det är tillräckligt att ett av dessa användningsområden är att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program."

Oavsett vad den vanliga uppfattningen av ordet "avsedd" är, så står det klart och tydligt att datorer, surfplattor och smartphones m.m. omfattas. En lag består alltså av mer än bara en mening. En överklagan är därför ganska orimlig.

Du citerar propositionen till lagen (och exakt vad du citerar vet jag inte eftersom jag inte kan hitta stycket i den länkade pdf'en). Själva lagen säger följande: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Citat:

2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798).

Däremot så säger propositionen bland annat följande följande, vilket jag tolkar som att en dator inte räknas i på det sätt som nu beslutats. Flera liknande skrivningar finns i propositionen.

Citat:

En TV-mottagare bör definieras som sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vida resändning av TV-program, även
om utrustningen också kan användas för annat ändamål. På samma sätt som tidigare bör utgångs punkten vara att utrustningen tekniskt sett skall vara en anordning avsedd för mottagning av rundradiosändningar som förmedlar rörliga bilder.

Med utsändning eller vidaresändning avses i enlighet med vad som gäller enligt 1 kap. 1§ radio- och TV-lagen (1996:844) en sändning som är avsedd att tas emot av allmänheten och som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst som vill ta emot den (rund-radiosändning). TV-tjänsten beställ-TV (video on demand) omfattas således inte av definitionen. En sådan tjänst är inte riktad till allmänheten Prop. 2005/06:112 92 eftersom den sändande inte utan särskild begäran från mottagaren riktar sändningen till vederbörande. Utsändning av IP-TV kan ske bland annat genom s.k. IP-multicastteknik eller IP-broadcast. Dessa tekniker för utsändning eller vidaresändning får jämställas med rundradiosändning (”broadcasting”) i lagens mening.

Märk väl att SVTplay vare sig använder IP-multicast eller IP-broadcast. I själva verket sänder SVTplay bara till den dator som begär att få titta och då endast till just den datorn. Därför är SVTplay en beställningstjänst, vilket enligt propositionen är undantaget från licensplikten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Tur att man inte har en tv eller dator.

Modermodem räknas som TV mottagare

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Hahaha, det är så att man funderar på att emigrera nu.
Ryssland verkar vara ett bra alternativ

Detta är knappast unikt för Sverige som många verkar tro, de flesta länder har nåt liknande. I tyskland betalar alla tv-licens tex.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Eller så gör de bara helt enkelt så att ALLA måste betala? Så att det ingår i skatten? Vad är problemet?

Då får dom i så fall se till att göra något så att gifta par med gemensam ekonomi inte behöver betala dubbelt.

Jag har inte ägt en egen tv i hela mitt liv och det är säkert 13 år sedan jag såg på någon form av svt sist och då var det melodifestivalen jag såg på och det i sällskap som ändå tittat på det...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Gör om Svt till betalkanal, så kan dom 10 personer i sverige som vill se det göra det. Istället för att debitera 9 miljoner andra människor, som blivit påtvingade att betala för skit dom inte vill ha.

SVT = Sämsta val av television!

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Medlem

Vart har alla fått 150:-/mån ifrån?
173:-/månad suger de jäklarna ut.

Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Är det bara jag som gillar vissa delar av utbudet svt och sr erbjuder?

SR Dokumentär är ju fan det bästa man kan lyssna på i radioväg.

Betalar hellre 500 spänn i kvartalet till Svt och SR än 10 kr per år för trean och femman.

Det är inte bara du. Både SVT och SR har en hel del bra program. Speciellt när det gäller radio så är samtliga av SR:s kanaler totalt överlägsna (särskilt P1, den enda kanal det går att få ut något vettigt av, annat än bara underhållning).

Dock anser jag det inte rätt att avtvinga avgift från alla, oberoende av om de nyttjar tjänsterna eller ej. Jag anser det fullkomligt rättsvidrigt att påstå att bara för att man KAN göra något så är man automatiskt skyldig till att ha gjort det. Det är ett extremt bekvämt sätt för SVT/SR att säkra sina inkomster, men borde enligt mig vara olagligt.

Att frivilligt betala för någon form av autentisering (lösenord, nyckel, whatever) som gör det möjligt att nyttja tjänsterna är det enda rätta anser jag.

Men, SVT/SR vill förstås inte ha det så:

1. De skulle få in mindre pengar, och mängden kan variera kraftigare (pga de som säger upp abonnemanget tillfälligt osv).

2. Den tekniska lösningen för autentisering skulle kosta dem en hel del pengar, och det blir säkerligen många supportärenden. Men det är ju bara att byta namn på Radiotjänst till Radiokundtjänst och låta dem sköta det, kan man tycka.

3. Risk för pirater.

4. Risk att folk tycker det kostar för mycket för vad man får, varpå kundunderlaget minskar och abonnemangskostnaden måste öka för att kompensera bortfallet (alternativt nedskärningar eller ökad sponsring).

Och som kund blir det förstås också nackdelar - autentiseringslösningen (oberoende av vilken) kommer säkerligen att ställa till problem i många fall, så i praktiken upplevs det som att den som gör rätt för sig blir straffad (på samma sätt som DRM i praktiken enbart djävlas med de som faktiskt har betalat).

Visa signatur

9950X3D | 5080