Scythe gör Kaze Chrono – fläktkontroller med stor LCD-display

Permalänk
Melding Plague

Scythe gör Kaze Chrono – fläktkontroller med stor LCD-display

Den som vill ha koll på fläktar och temperaturer kan se fram emot en ny fläktkontroller från Scythe, som nu är på väg till marknaden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bara jag som tycker den är sjukt cool?

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocose Jake:

Bara jag som tycker den är sjukt cool?

Haha tror det

Skämt åsido, liiite overkill med så stora siffror imo. Jag sitter inte 20 meter ifrån min burk.

Borde hetat "Scythe Senior Citizen"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

När det äntligen kommer en spartansk fläktkontroller som inte är överdesignad (bortsett från storleken på siffrorna) så har man begränsat antalet kanaler, typiskt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Haha tror det

Skämt åsido, liiite overkill med så stora siffror imo. Jag sitter inte 20 meter ifrån min burk.

Borde hetat "Scythe Senior Citizen"

Håller helt med, första tanken som dök upp i huvudet var äldre gubbar med dålig syn och korvar till fingrar

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Hedersmedlem

För "blaffiga" siffror för min smak, men det är alltid roligt med lite nya fläktkontrollers på marknaden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Varför inte gå "all in" och sätta dit en vettig display som låter användaren själv välja storlek, färg och kanske till och med typsnitt på siffrorna?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Obs! Nu kan även våra äldre "modda" sina datorer!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Siffrorna var ju vulgärt fula enligt min smak. Lite mer diskret kanske och sen vet jag inte hur tydligt det blir om man sitter en halvmeter från datorn. Ibland är stort inte det bästa.

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB

Permalänk

När ska det komma fläktkontroller som ställer in fläktarna automatiskt efter temperaturen i chassit? Eller finns det redan?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

När ska det komma fläktkontroller som ställer in fläktarna automatiskt efter temperaturen i chassit? Eller finns det redan?

Det finns redan: http://www.corsair.com/en/corsair-link/corsair-link-kits/cors...

Permalänk

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att tillverka en fläktkontroller med många kanaler?
4 st? Seriöst? Tveksamt om ens 2 st såna fläktkontrollers räcker, suck.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan jag se varvtalet på mina fläktar utan att ha glasögonen på mig!

Visa signatur

Har ett moderkort men vart fan köper man ett pappakort!?
Dator som moddas för fullt: SilverStone Raven RV02 White| i7 2600k @ 4,6GHz | ASUS P8P67 WS Revolution| Tri SLI Asus GTX580 DCII| 16Gb Corsair Vengence 1600MHz | Corsair AX 1200i| 2st OCZ Vertex 3 MI 120GB | Skärmar: 3x Dell U2311

Permalänk
Medlem

Undrar om det är en full-hd panel?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker att det ar smidigare att anv. moderkortets flaktstyrning an att sitta och pilla med en massa knappar och rattar i fronten av chassit?

Visa signatur

4770k @ 4.8Ghz | MSI Sea Hawk 1080ti | 600w SFX | Fractal Design Nano | Kraken X31 | 1024Gb SSD Raid0 | 16Gb Corsair Vengeance LP | MSI Z87i AC | Sennheiser HD650 | Acer Predator Z35 35" 21:9 144hz | Schiit Modi | Schiit Vali | Blue Snowball Mic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelathur:

Bara jag som tycker att det ar smidigare att anv. moderkortets flaktstyrning an att sitta och pilla med en massa knappar och rattar i fronten av chassit?

Smidigare, ja. Dock brukar moderkort vara begränsade i antal styrda portar, sedan kan man behöva fläktar för olika ändamål också, t.ex. vissa för att kyla grafikkortet.
Man får lite större flexibilitet (och möjlighet för fler fläktar) med dedikerad kontroller helt enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocose Jake:

Bara jag som tycker den är sjukt cool?

Jag tror det, min Aquaero 5 Pro slår denna på fingrarna alla dagar i veckan trots att den har ett par år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

5 dpi skärm. Första jag tänkte när jag såg artikeln var att den här blir nog nice. Sen när jag såg siffrorna så blev jag besviken. Ful var den. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Jag tror det, min Aquaero 5 Pro slår denna på fingrarna alla dagar i veckan trots att den har ett par år på nacken.

Skickades från m.sweclockers.com

Som också kostar 4 gånger så mycket om jag inte minns fel
Och med cool syftade jag inte riktigt på prestandan, utan mer på den nytänkande utformningen!
Gillar att den inte är så överdrivet designad, som så mycket annat är imo.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Medlem

Förstår ärligt inte detta med att det behöver vara en display samt 4kanaler.
Lägger man pengar på en fläktkontroller så har man troligen mer än 4fläktar som man vill koppla upp.

Kan dom inte bara göra en med 8-10kanaler som man styr med små rattar.
Att man behöver koppla in en extra molex bryr sig fan ingen om då man slipper ju köpa en till kontroller.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

När det äntligen kommer en spartansk fläktkontroller som inte är överdesignad (bortsett från storleken på siffrorna) så har man begränsat antalet kanaler, typiskt.

http://www.lamptron.com/product/controllers/fc-touch/
https://www.overclockerstech.com/lamptron-fc-touch-fan-contro...

Jag har precis fått hem en sådan, och den känns riktigt bra måste jag säga. Stilren design och bra touchskärm med mindre siffror
Jag har ett par bilder på den i min projektlogg (länk i signaturen) under uppdatering 24/6.
Att man dessutom kan koppla ett gott antal fläktar till den eftersom den kan leverera 30w/kanal över 6 kanaler gör den ju för övrigt ännu vassare!

Skrivet av Overclockerstech ovan:

"We attached a total of EIGHT fans to one channel with no adverse effects other than (for example) on channel six the fan icon no longer rotates even though the fans are working perfectly."

Visa signatur

|i7 6700K | Corsair h110i GTX | Asus ROG Maximus VIII Hero | Asus GTX 980ti STRIX | 16Gb DDR4 | Samsung 950 Pro 256 GB | Samsung 850 Evo 500Gb | EVGA Supernova G2 750W | NZXT H440W | Asus ROG Swift PG278Q |

Permalänk

Tack så mycket, ska beställa hem en nästa gång jag uppgraderar datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Varför kan inte PC-tillverkare av datorer/tillbehör anställa designers? Tragiskt

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Keeper of the Bamse

Haha halva sweclockers försvinner som målgrupp eftersom alla kör Fractal Design-chassin

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av safarisoya:

När ska det komma fläktkontroller som ställer in fläktarna automatiskt efter temperaturen i chassit? Eller finns det redan?

NZXT har ett par också.

http://www.nzxt.com/product/detail/77-sentry-2-fan-control.ht...
http://www.nzxt.com/product/detail/78-sentry-lx-fan-control.h...
http://www.nzxt.com/product/detail/79-sentry-lxe-fan-control....

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå bara folk som inte vet hur man använder Speedfan som använder sig av såna där fläktkontrollrar och grejer. Vad har man annars för nytta av den? Förstår inte vitsen med något externt när man kan låta datorn styra allt helt gratis, med mer inställningsmöjligheter och möjlighet att logga temperaturer, varna osv.

Finns väl ingen fläktkontroller som t.ex kan öka fläktvarvtalet på en viss fläkt så fort GPU'n blir varm? Eller processorn? Dom använder väl egna externa temperaturprober som man får hänga i chassit osv, eller kan man mata den med sensor-data via USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är väl ändå bara folk som inte vet hur man använder Speedfan som använder sig av såna där fläktkontrollrar och grejer. Vad har man annars för nytta av den? Förstår inte vitsen med något externt när man kan låta datorn styra allt helt gratis, med mer inställningsmöjligheter och möjlighet att logga temperaturer, varna osv.

Speedfan är ju dock ett program som tuggar i bakgrunden och använder lite resurser... Och kan ju faktiskt tänkas bugga ur och sluta funka tex.

(Numera kommer det ju mer och mer avancerade fläktkontrollers direkt i BIOS dock, vilket ju känns som en bättre lösning än en extern kontroller)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det är väl ändå bara folk som inte vet hur man använder Speedfan som använder sig av såna där fläktkontrollrar och grejer. Vad har man annars för nytta av den? Förstår inte vitsen med något externt när man kan låta datorn styra allt helt gratis, med mer inställningsmöjligheter och möjlighet att logga temperaturer, varna osv.

Finns väl ingen fläktkontroller som t.ex kan öka fläktvarvtalet på en viss fläkt så fort GPU'n blir varm? Eller processorn? Dom använder väl egna externa temperaturprober som man får hänga i chassit osv, eller kan man mata den med sensor-data via USB?

Jag har 5st fläktar jag vill styra och mitt moderkort har bara 2 st fläkt-platser som är styrbara (tror det är ovanligt att ha fler). Dessa kanaler på moderkortet är rätt begränsade i hur många watt dom klarar leverera så därför kan jag tyvärr inte använda moderkortet + speedfan, hade jättegärna gjort det då det absolut är den smidigaste lösningen... Förhoppningsvis så fixar moderkortstillverkarna detta i framtiden.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

grymt koncept, dock kunde dem gjort mycket bättre ifrån sig och inte använt sig utav en sidobelyst display

Permalänk

Kan man inte koppla in flera fläktar på samma "port"?
Dvs att istället för att styra 4 fläktar med en kabel vardera så styr man istället tex 8, om man kör en y-kabel mellan två fläktar så att de får en och samma kontakt till fläktkontrollern?

Eller det funkar inte....?

Danne