Permalänk

Dator slocknat, får inte igång igen.

God kväll

Jag kom hem till den förfärliga synen att min dator hade stängts av. Jag hade startat en virusskann innan jag åkte. När jag kom hem efter cirka 3 timmar. Så var datorn av.

Jag försökte slå igång den men den gav inte ett ljud. Ingen fläkt drar igång, PSUn går inte igång. Jag får ingen lampa att lysa som jag har fram på chassit (dom brukar lysa upp när jag startar datorn)
Jag misstänker PSUn eftersom den är ca 6 år och hade börjat coilwhinat nått förfärligt.

PSUn är en NorthQ 500 watt. Jag har tagit bort graffekortet. Försökt kortslutit 'start' pinnarna på moderkortet men inte ett knysst händer. Finns det nått man kan testa för att vara säker på att det är PSUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skarvsladd:

God kväll

Jag kom hem till den förfärliga synen att min dator hade stängts av. Jag hade startat en virusskann innan jag åkte. När jag kom hem efter cirka 3 timmar. Så var datorn av.

Jag försökte slå igång den men den gav inte ett ljud. Ingen fläkt drar igång, PSUn går inte igång. Jag får ingen lampa att lysa som jag har fram på chassit (dom brukar lysa upp när jag startar datorn)
Jag misstänker PSUn eftersom den är ca 6 år och hade börjat coilwhinat nått förfärligt.

PSUn är en NorthQ 500 watt. Jag har tagit bort graffekortet. Försökt kortslutit 'start' pinnarna på moderkortet men inte ett knysst händer. Finns det nått man kan testa för att vara säker på att det är PSUn?

Ja, felsök den!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/74-chassin-och-nataggregat/7...
Kolla in denna sida, kontrollera så att nätagget funkar, ifall det inte startar upp är det garanterat nätaggsproblem

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

NorthQ var brandfacklor, har du otur är fler saker än nätagget skadat. Iaf med största sannolikhet nätagget. Om det dragit mer sig mer pga dess låga kvalitet återstår för dig att upptäcka.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Ok, testade att tjuvkoppla nätagget. Inte ett smack händer. Blir att beställa ett nytt. Hade tänkt göra det endå av all coilwhine, hoppas att inget mer drogs med i döden...

Har ni tips på nått bra nätagg. Har 500 Watt nu. Tänkte kanske upgradera datorn senare, men vill mest ha igång den. Har en AMD Phenom II 965 BE, AMD Radeon HD5550.