Får ingen anslutning utan att behöva /release /renew

Permalänk
Medlem

Får ingen anslutning utan att behöva /release /renew

Jag satte ihop en dator för en vecka sen till en kompis. Allt funkar bra men han får inget anslutning om han startar datorn. Han måste varje gång han slår på datorn skriva i cmd ipconfig/release sen /renew då fukar det fint fram tills han startar om datorn.

Jag har testat installera om drivrutinerna men det hjälper inte vad kan de vara för fel? Andra datorer i nätverket har inga problem. Jag sitter på jobbet så har inte tillgång till namnet på moderkortet han använder, kan kollas upp om så önskas.

Tänkte om ni har någon teori. Annars vore det ju bra att göra något CMD script som körs automatiskt varje gång windows startas så han slipper skriva manuellt.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

skulle gissa på felkonfigurerat nätverk, har han flera routrar inkopplade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

skulle gissa på felkonfigurerat nätverk, har han flera routrar inkopplade?

Han har ett adsl modem samt en switch. Och datorn sitter i Adslmodemet som den förra datorn gjorde.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | ASUS RTX 3080 STRIX OC | Corsair Dominator Platinum DDR5 6400MHz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte är en laptop, men När datorn startas och loggar in så har den

1. inget IP?
2. ett 169.x.x.x. IP nummer?
3. vad säger ipconfig /all i det läget?
4. vad händer om du sätter ett statiskt IP i datorns nätanslutning ex 192.168.1.50 och bootar om?
5. kan du logga in i modemet och kolla vad det gör, om det har en IP-tabell som visar anslutna enheter och om den ser datorn ifråga alls?
6. ett enklare bat-script kan ju alltid skrivas och genvägen kan läggas i Startupmappen men jag skulle undvika det. Testa med en nyare driver till nätverkskortet.
7. vad händer om datorn kopplas in i switchen istället?

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morna:

Jag antar att det inte är en laptop, men När datorn startas och loggar in så har den

1. inget IP?
2. ett 169.x.x.x. IP nummer?
3. vad säger ipconfig /all i det läget?
4. vad händer om du sätter ett statiskt IP i datorns nätanslutning ex 192.168.1.50 och bootar om?
5. kan du logga in i modemet och kolla vad det gör, om det har en IP-tabell som visar anslutna enheter och om den ser datorn ifråga alls?
6. ett enklare bat-script kan ju alltid skrivas och genvägen kan läggas i Startupmappen men jag skulle undvika det. Testa med en nyare driver till nätverkskortet.
7. vad händer om datorn kopplas in i switchen istället?

Jag ska försöka se om jag kan kolla det där när jag kommer hem

Visa signatur