Konsumenterna får inte de internethastigheter de betalar för

Permalänk
Medlem

BBB 100/10, får ut detta och då har jag även två stycken TV-boxar igång varav en visar HD-TV just nu. Stänger jag av boxarna så hamnar jag på minst 100Mbit/s. Grymt nöjd!

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

*Inget*

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Internetanslutning via UpUnet-S ingår i min hyra, men det är sämsta skiten man kan ha. Teoretiskt är linan 10/10 fiber vilket inte borde vara något problem, men under belastningstimmar ligger nedladdningshastigheten ofta under 1Mbit. Upp är det stabilt på 10, men det har jag inte lika mycket användning för. Skulle gärna byta och betala en hundring extra i månaden för någonting stabilt, men det går inte för hyresvärden släpper inte in några av marknadsaktörerna. Trams och kommunism.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Ja, fy fan, den är verkligen värdelös. Har du någon gång besökt sidan för Smart:en och försökt ändra inställningarna? Sämsta UI som existerar och oavsett vad man ändrar så händer det inte ett skit i slutändan. För att inte tala om port forwarding - är det ens möjligt med den?! Jag blir nedkopplad från spelservrar hela tiden, alternativt så laggar det i princip konstant. Så fort jag kör med en rak uppkoppling utan Smart flyter det på fint. Suck.

Ja hu, deras UI är inte alls något vidare. Jag har inte hittat något om port forward (inte så konstigt med tanke på det vi redan konstaterat), men brygga kan man väl inte heller göra med den? Hursomhelst borde man stämma Telia för att de prackar på en sådant skit som bara gör allt sämre.

Permalänk
Medlem

Mina päron får definitivt inte det de betalar för. De har en 24/1 adsl-uppkoppling från Telia med tv via internetuppkopplingen, tv:n kapar alltid hälften av bandbredden oavsett om man har tv:n på eller inte. Hastigheten som man normalt kommer upp i är cirka 7-8 vid surfande. Det stora problemet är dock att det knappt tål att man surfar och tittar på tv för då fryslaggar både tv:n och datorn, helt värdelöst.

Jag har försökt prata med telia men de är ju hopplösa att ha att göra med, skickar tekniker som kopplar in fel kablar och som ger oss ett nytt modem/router som är värre än den som fanns innan. Tyvärr har Telia monopol på internet här i princip så man får rätta sig.

Permalänk

Det går att brygga Telias smart-modem/router. Bara att ringa till kundtjänst.
Själv har jag tröttnat på allt som heter Thomson och har med nätverk att göra. Kör med Asus RT-N66U som fungerat felfritt i flera månader. Dyr, men värd priset.

Permalänk

Vi har fått lov att byta BBB router och modem 3 gånger och för varje gång så har hastigheten alltid blivit sämre, den första routern vi hade fick vi ut rätt hastighet, men den andra började vi tappa och nu efter att blixten tog den andra så får vi den här skit hastigheten, tur att fiber finns i huset men vi fick en router som inte fungerade så väntar på en ny.

Visa signatur

Gummiankor är mening med livet.

Permalänk
Medlem

Tillhör en av de som har en whitebox från SamKnows för mätningen i snart över ett års tid.
Har Bredbandsbolget 100/100 via fiber och snittar med 96/92 i månaden.

Så jag får väl säga att jag är nöjd med det. Ibland mer, ibland mindre men utslaget per månad är 96/92 helt OK.

Visa signatur

..:[EVGA Z97 Classified][Intel Core i7 4790K @ 4.8][4x8GB Dominator @ 2133 XMP][2x EVGA GTX 980 Ti SC+ ACX 2+][Cooling EKWB custom loop]:..
..:[EVGA X99 FTW K][Build in progress]:..

Permalänk
Medlem

vi ska vara glada att vi bor i Sverige. I andra länder har dom mycket långsammare än oss. En snubbe från USA vägrade tro mig när jag sa att jag hade Mbit/s och att jag kunde installera Steamspel i 10 MB/s

Permalänk

Ganska nöjd.

Permalänk
Medlem

Har Bahnhof 100/10 och får ut ca 90/15 vilket jag tycker är klart godkänt. Skulle säkert kunna byta till något som ger närmare 100/10 men tycker att Bahnhof har varit grymt bra med support. De har klippt fiberkabeln på min gata 3 gånger och varje gång har jag fått 2 veckors avdrag på fakturan, trots att det inte är Bahnhofs fel. Symbolisk summa men ändå.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

Telia adsl 8/1

Men får som max 5/0.7..
Pingen brukar däremot vara bra 10-30ms, men har hoppat spikat ganska mycket på sistone upp mot 100ms men tror det beror på att vi har en 5 år gammal netgear router

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Enligt Bredbandskollen iaf så ligger jag på 94/11 utav 100/10 med 9ms i ping. (Telia Fiber)
Satteh, jag är nöjd iaf!

Men jag har alltid haft stora problem med att få ut rätt hastighet via ADSL-anslutningar ;/

Får som bäst 115/12 med 4ms, har Com Hem 100/10.
Dock så har man ju hur många enheter som helst kopplade så man
får ju aldrig riktigt maxat längre.

PS: Får dock aldrig under 10 i uppladdningshastighet vilket är konstigt
då nerladdningen kan gå ner mot 85-90 ibland.

Skrivet av Mayth:

Betalar för 100/10 fiber i min hyra. Men får ut 380/12 när det fungerar som bäst. Inte vart under 200 ner oavsett när jag mätt.

Bor du granne med närmaste station eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeafBox:

Enligt Bredbandskollen iaf så ligger jag på 94/11 utav 100/10 med 9ms i ping. (Telia Fiber)
Satteh, jag är nöjd iaf!

Men jag har alltid haft stora problem med att få ut rätt hastighet via ADSL-anslutningar ;/

Samma här när jag hade ADSL och VDSL så var det långt ifrån den hastighet det stod, medans mitt Telia fiber nu fungerar väldigt bra och även fått goda resultat på http://www.bredbandskollen.se/

Rätt nöjd med Telia Fiber här uppe i Norr.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/100 Mb/s, får 88 ner 33 upp genom VPN

Kanske beror den kassa upphastigheten på att jag surfar via en brödrost då jag inte äger någon dator (eller någon annan licenspliktig utrustning heller...)

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Kan väl inte direkt säga att jag är onöjd men med mina tester så brukar jag få ut ungefär 94/75 av 100/100

Permalänk

Jag har Bredbandsbolaget, men ska snart göra mig av med dem...

Förut betalade jag för 12-24 Mbps, men i och med att jag inte fick ut mer än 8 Mbps ringde jag upp dem och bad dem att ändra kostnadsavtalet så att jag endast skulle betala för 8-12 Mbps, då jag faktiskt inte fick ut bättre hastighet än så.

Dock betedde de sig illa åt och ändrade inte bara kostnadsavtalet, utan även också min hastighet. Så nu betalar jag för 8-12 Mbps och får ut ungefär 4 Mbps. Tack så jävla mycket Bredbandsbolaget. Det är JÄTTEKUL att inte ens kunna streama 720p på YouTube utan att videon ska stanna för att buffra hela tiden. Det är också jättekul att ständigt behöva betala för hastigheter som ni långt ifrån uppnår.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag har Bredbandsbolaget, men ska snart göra mig av med dem...

Förut betalade jag för 12-24 Mbps, men i och med att jag inte fick ut mer än 8 Mbps ringde jag upp dem och bad dem att ändra kostnadsavtalet så att jag endast skulle betala för 8-12 Mbps, då jag faktiskt inte fick ut bättre hastighet än så.

Dock betedde de sig illa åt och ändrade inte bara kostnadsavtalet, utan även också min hastighet. Så nu betalar jag för 8-12 Mbps och får ut ungefär 4 Mbps. Tack så jävla mycket Bredbandsbolaget. Det är JÄTTEKUL att inte ens kunna streama 720p på YouTube utan att videon ska stanna för att buffra hela tiden. Det är också jättekul att ständigt behöva betala för hastigheter som ni långt ifrån uppnår.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en gång i tiden Bredbandsbolaget 12-24Mbps och ja "fick" ut skapligt bra faktiskt men priset tro de va lite över 600 eller 800 kr, jag hade inga problem dom o skulle ja få något problem så hjälpte dom mig med det. Jag gillade med dom för att deras support va riktigt snabb när man skulle kontakta dom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Jag hade en gång i tiden Bredbandsbolaget 12-24Mbps och ja "fick" ut skapligt bra faktiskt men priset tro de va lite över 600 eller 800 kr, jag hade inga problem dom o skulle ja få något problem så hjälpte dom mig med det. Jag gillade med dom för att deras support va riktigt snabb när man skulle kontakta dom.

Deras support är trevlig, ja. Men jag har upptäckt att det finns en väsentlig skillnad mellan det de säger och vad de faktiskt gör.

När jag endast bad dem om att ändra kostnadsavtalet sa supporten "ja, absolut!". Men trots det ändrade han ändå på min hastighet och nu har jag gått från att betala för 12-24 Mbps och få ut 8 Mbps till att betala för 8-12 Mbps och få ut 4 Mbps.

BBB verkar ha någon slags ideologi som går ut på att kunden, till vilket pris som helst, inte ska få vad den betalar för...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har BBB 100/100 via fiber, och får utan problem 12 MB/s (megabyte alltså, inte megabit) både ned och upp, och så har det varit i många år. 100% för min del, alltså.

Har haft BBB sedan 2001 och det har alltid fungerat extremt bra. Tror inte att nätet varit nere ens 10 gånger under alla 12 år, och då aldrig mer än någont timme mitt i natten. Väldigt bra support om det varit problem också (det strulade lite med deras ip-telefoni ett tag i början). Och billigt. 200-250:- i månaden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Deras support är trevlig, ja. Men jag har upptäckt att det finns en väsentlig skillnad mellan det de säger och vad de faktiskt gör.

När jag endast bad dem om att ändra kostnadsavtalet sa supporten "ja, absolut!". Men trots det ändrade han ändå på min hastighet och nu har jag gått från att betala för 12-24 Mbps och få ut 8 Mbps till att betala för 8-12 Mbps och få ut 4 Mbps.

BBB verkar ha någon slags ideologi som går ut på att kunden, till vilket pris som helst, inte ska få vad den betalar för...

Skickades från m.sweclockers.com

Okej supporten sakna erfarenhet av att lyssna/läsa när kunden säger/skriver något...

Du kanske får vara ännu mer tydligare mot supporten, typ så här:
1.
2.
o sen vidare...

Nä men de där både du faktiskt kontakta dom igen o klaga lite, använd chatten som dom ha då blir det annan ton. Ge aldrig upp tills du ha det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Har ownit fiber 100/100 men fick från början ut 45/45 och nu så lite som 35/35. Ibland ligger den över 45 ner men det är fortfarande inte okej tycker jag. Hade väntat mig 50+

Visa signatur

| Temjin TJ08B-E | Asus Xonar Essence STX | i5 2500K @ 4GHz | Asus 1070 | Asus Gene-Z | Dominator 8GB 1600mhz | Samsung 250GB + WD 2TB | RM750W | Cooler Master V8 utan plastkåpa, + Enermax-fläkt | Asus 144Hz | Logitech Vertical | Filco Minila MX Brown |

Permalänk
Medlem

Har telia 250mbit fiber. Och får ut detta.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem

Hade Telia ADSL 24/3 innan och det var helt värdelöst, fick ut en 12/2,5 och hade mängder med problem. Nu har jag Tele2 Fiber 100/10 och får ut detta:

Visa signatur

Dator 1: Intel 6700k @ 4.5ghz |Asus Z170-A |Corsair 16GB Vengence LP |Palit 1080 Jetstream |Samsung 850 EVO 512GB + Crucial m4 128GB
Dator 2: Intel 2500k @ 4,4ghz |Asrock Z68 Extreme4 |Corsair 8GB Vengence |Gigabyte 970 G1 Gaming |Crucial m4 128GB

Permalänk
Medlem

Jag är helnöjd med mitt fiberlan från Tele2, får precis vad jag betalar för inga konstigheter här inte:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snigeln Bert:

Ja hu, deras UI är inte alls något vidare. Jag har inte hittat något om port forward (inte så konstigt med tanke på det vi redan konstaterat), men brygga kan man väl inte heller göra med den? Hursomhelst borde man stämma Telia för att de prackar på en sådant skit som bara gör allt sämre.

Man kan brygga den om man ringer till Telia och ber dom att göra det åt en. Annars, nej. Japp, det borde finnas en lag någonstans som säger vad som är rimligt eller inte i det här avseendet. Man kan ju knappt använda deras fiber utan Smart heller, så då borde det i alla fall finnas olika alternativ på routers.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med hastigheten och jag får ut vad jag betalar för, 250/100. Jag är dock mycket nyfiken på om uppkopplingen känns lika stabil och snabb när jag uppgraderat till 1gbit/s - vilket sker inom kort.

Permalänk
Medlem

Vilken j*vla skitundersökning ärligt talat. Vem bryr sig om vad abonnenterna säger? Den här undersökningen säger lika mycket om hur bra hastigheterna är jämfört med vad som avtalat som en påse sten. Om du inte får utlovad hastighet har du rätt att bryta avtalet så jag förstår inte ens hur siffran (ens i teorin) inte kan vara 100%. Undersökningen tyder snarare på att Svenskar är dåliga på att bryta avtal. Har du 12-24 men får ut säg 8 så har du rätt att gratis nedgraderas till en tjänst där det nya AVTALET säger i princip 6-8mbit. Kan någon förklara för mig vad det här är för skitundersökning?

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7

Permalänk
Medlem

Ni som påstår att ni får ut +100Mbit, sitter ni med kabel direkt i väggen eller har ni en router/switch med 1Gbit WAN? Båda alternativen känns lite osannolika faktiskt.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Betalar för 100/100 men får ~55/50, fiber via stadsnät Telia Öppen Fiber, Bredband2 som ISP. Borde ta och klaga lite på dem men har inte orkat.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)