Att gå från idé till hållbar verksamhet: Projektdagbok 1

Permalänk
Medlem

Att gå från idé till hållbar verksamhet: Projektdagbok 1

Hej allesammans! En vägg av text - men räds inte, tar er tiden och läs gärna.

Allt för ofta sitter jag som drömmare och (just) drömmer om allt som skulle kunna vara.
Kanske skulle jag sätta mig isolerad och skriva en bok? Eller vad fan, ett manus till nästa
'blockbuster'? Tacksamt nog har jag med åren kommit att inse var min kompetens bäst
används - jag är en projektsamordnare.

Det finns fullt av kreativitet överallt. Alla har vi olika drömprojekt vi vill förverkliga. Ibland är
begränsningarna rent kreativa, kanske finns inte tiden eller de ekonomiska resurserna. Hinderna
är många och inte finns det något facit heller. Det krävs erfarenhet. Jag har bestämt mig för att
använda min erfarenhet av företagande för att uppfylla min absolut största dröm - En studio för
digitalt skapande
, spelutveckling, kalla det vad ni vill.

Just nu är frågorna många, var skall jag börja? Är idén hållbar? Vilka resurser krävs för genomförande?
Var kan jag vända mig för eventuell rådgivning? Hur ser framtiden ut inom industrin? Finns det samarbetsvilliga
i min närhet? Om inte, var finns de?

Min första tanke: Internet.

Tanken är att sätta ihop ett litet lag av utvecklare, designer och animatörer på deltid för att skapa en
demoprodukt för distribution. Vid färdigställning är tanken att följa upp detta med en *Kickstarter kampanj
(den amerikanska) eller söka distributionsstöd från större utvecklare och bolag. Demoprodukten kommer att
använda en befintlig spelmotor, ev. Cryengine, Unity eller UDK för att rimligt vara genomförbar på ett litet lag.
Vald spelmotor kommer vid eventuell försäljning licensieras för distribution.

Projektet kommer att finansieras ekonomiskt med hjälp av Leader Sverige inom målen för Åtgärd 413, det vill säga
"Projektet uppfyller målen inom åtgärd 413 och främjar ungdomsinitiativet, kompetensutveckling samt kulturaktiviteter."
Pengarna kommer riktas direkt till er som utvecklare och oss i produktionen, men stort fokus på markandsföring, aktivering
av talanger (unga som gamla) samt innovation.

Oavsett din kompetensnivå är du välkommen att skriva en kort resumé om dina förutsättningar och vad just DU kan bidra med.
Framförallt behövs personer med faktisk kunskap i de kända spelmotorerna, 3D-designer(s) och animatörer. Teamet kommer sedan
byggas på med folk till förproduktionen (skrivande av manus, exponering på webben, koncept-bilder och verksamhetsfrämjande.)

Bas för projektet kommer vara Nyköping/Stockholm - men mycket av arbetet är tänkt att vara förlagt i hemmet.
En bredbandsanslutning är ett måste för alla de viktiga Skype-mötena som skall äga rum!

Detta markerar Dag 1 av projektet, var med och påverka hur de andra dagarna ser ut.
Projektet kommer aktivt att uppdateras direkt här på Sweclockers forum.

För referenser på tidigare projekt, läs gärna: http://www.leaderinlandet.se/projekt_2010_I_058.html

Projektledare:
Dan Rozén
072-3712608
Nyköping

PS. Om du har kunskap om röststyrning eller röstigenkänning och integration i spelmotorer/mjukvara uppmanas du härmed att ansluta dig!

*Det är fullt möjligt med betald hjälp att genomföra ett kickstarter projekt från Sverige.
*Deltagare kommer ha möjlighet till viss ersättning.

Visa signatur

Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.

Permalänk
Medlem

Hej jag är intresserad, du ser ju faktist riktigt seriös ut med det här projektet.

Men man vill väl veta lite mer om vad du har i åtanken att göra, FPS, RTS, MMORPG?

Vad jag själv kan bidra med är följande:

Har lång erfarenhet av programmering och problemlösning, även om jag inte brukar gräva ner mig särskilt djupt i programmeringen har jag en ganska bred förståelse för koncepten. Har använt mig av Java och C++.

Skulle kunna bidra med att konfigurera och anpassa vald spelmotor till spelet.

Annars kan jag tänka mig att bidra med leveldesign.

Mvh Alex

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem

Hej Alex!

Hej Alex!

Seriositeten kommer ifrån ambitionen. Jag vill vara en del av något som ger jobb på sikt, något bestående.
Det kräver planering och struktur, givetvis någon form av budget, men kanske framförallt - en hållbar vision.

Spelet skall använda sig av en 3rd-personsvy alt. första-person. Det är tänkt att främst vara ett spel som bygger
mycket på simulering av faktiska moment i samband med utforskning av okända platser - tänk havet, tänk is, tänk
avgrunder. Det skall inte vara 100%-ig simulering, men ge sken av en mycket verklig miljö. Atmosfären är allt.
Sekundärt hoppas jag arbeta in mer actionfyllda moment i samband med att handlingen knyts samman. Det kan
vara igenom eldstrid, problemlösning eller flykt.

Mycket av handlingen skall utspela sig under vatten. Spelaren har möjlighet att kartlägga området omkring sig, se vilka
resurser de har till sitt förfogande och också vilka djurarter som huserar i regionen. Resurser skall spelaren kunna utvinna
och använda till att exempelvis bygga upp mindre byggnader och fordon.

Manuset som är skrivet utspelar sig till 70% i vatten eller i direkt anslutning till vatten, resterande 30% på torra land.

Nu är detta väldigt intetsägande, det förstår jag, men det är i grova drag vad tanken är. En action/simulation av en
expedition till botten på ett hav. Jag beskriver gärna mer ingånede över PM om så önskas? Skulle också vara kul att
se mer av vad du gjort tidigare - om du har något att visa dvs!

Har du några andra funderingar eller kanske fler bekanta som är intresserade av att ansluta sig? Vilken typ av spelmotor
lämpar sig bäst för undervattensmiljöer? Kanske är alla snarlika? Jag har fått för mig att Cryengine är det bästa valet.
Vill gärna höra dina åsikter!

Ha det gott,

Dan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill uppdatera att det är två personer som anslutit sig till projektet och en mindre presentation på projektets helhet skall (om allt går enligt planen) presenteras inom en veckas tid!

Håll utkik efter ett sammandrag av manus, titel och detaljer kring inblandade i kommande uppdatering!
Officiell tråd på ModDB kommer upp under veckan, länk kommer!

Ännu är vi i behov av någon som vågar ta sig an animation och design av 3d-objekten nödvändiga för produktionen!
Skriv mig mer än gärna en rad i min inbox eller kontakta mig per telefon. Telefonnumret finns listat ovan!

PS. Glöm inte att presentera er.

Dan

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danrozen:

Hej Alex!

WALL OF TEXT

Dan

Få inte för dig något angående motorerna - studera de och titta på deras nackdelar osv...
UE är inget som ska användas om du inte gillar att hela tiden bygga nodes, lights, paths, geometry etc etc hela tiden du ändrar ett objekt - detta var något som en viss person vid namnet zh1nt0 klagade om under ett seminarie i skolan ang. hur problematiskt och tidskrävande det vart med UE sätt att hantera ljus under utvecklingen utav M.E(nej, mirrors edge byggdes inte med frostbite som många har fått för sig)

UE har dynamiska ljus men inga så kallades "flares/lens flares" utan använder sig utav texturer har för mig att detsamma gäller unity men inte CE, dock så har CE högre systemkrav och är mindre beprövad när det kommer till hela spel medans UE har en lång tid bakom sig som bevis för att deras koncept funkar.

och nu med UE4 releasen så kan saker och ting ändras...

GL HF - studera lite om varje motor och se deras pros and cons.

Permalänk
Medlem

Det är klart jag studerar de olika motorerna. För att hållbart presentera något (med den ringa budget som Leaderstödet ger, kanske max 500 000 kronor över en tre års period) är tanken att göra en "mod" för proof of concept - är det intressant för andra? Ska vi bygga vidare? Cryengine upplevs då minst krävande vad det gäller erfarenhetskrav och budget. Vid licensiering är det en helt annan femma. Då är det helst en egen motor eller en väldigt modifierad version av en befintlig spelmotor som behövs, då kan man börja titta mer ingående - personligen tycker jag Unity är väldigt intressant, där finns det mycket möjligheter vid licensiering.

Vad skulle du rekommendera med det sagt? Vad är en enklare grund för att snabbt klara av att arbeta fram ett "Proof-of-concept" demo som kan anpassa för flera olika plattformar (jämfört med CE)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena,

Från den information man sett ovan så ser det ju rätt intressant ut. Jag har arbetat en del i Unity med C#. Min främsta erfarenhet kommer dock inte från spelutveckling utan snarare digital röntgen och bildhanteringssystem/journalsystem.

Jag är en självlärd nörd i C#, XNA, Unity, photoshop, UDK samt lite 3DS Max (se min deviantart http://undeadstawa.deviantart.com/gallery/).
Vet inte om mina 3D "skills" räcker för spelskapande.

Just nu arbetar jag mycket i Unity och programmerar till mina Oculous Rift.

/Robin

Permalänk
Medlem

Hallå!

Jag är väldigt intresserad om att följa med på eran resa!

Jag är hyffsat bra i 3ds max, kan dock ej animera characters. Men kan göra enklare objekt. (Tex stolar, hus, med mera.)
Har arbetat lite i Cryengine 3.4.5 innan, där jag bland annat skapade ett first person survival spel, dock blev det aldrig klart..
men juag skapade en egen GUI i Flash för Health, hunger och energy(Väldigt grundläggande... )
Kan även grundläggande om AIs i Cryengine, kan sätta ut paths och få AIs att röra sig, attackera och gömma sig.

Jag går just nu systemutveckling på distans via Mittuniversitetet, så jag kan C# och SQL relativt bra.
Jag har lätt för att lära mig saker, och jag har viljan att lära mig mer!

Har barn och sambo, så kan hänga med på kvällar och helger under sommaren (Sommarjobb) och från och med september då skolan drar igång kan jag egentligen när som helst, då jag sitter hemma och pluggar varje dag.

Tycker för övrigt att Cryengine är en riktigt bra motor. Det är väldigt lätt att få till en realistiskt map. Så det tror jag är ett bra val för den typen av spel. Sedan har Cry-Ruan på crydev.net skrivit att det är ej någon licenskostnad, utan att kostnaden endast består av loyalties. (Vet dock ej om det gäller även för att få tillgång till CE source)

En negativ del med CE är att man ej kan importa .Obj filer, utan måste använda sig av i mitt fall 3ds max CryTools. Samt att alla modeller/objekt måste ha multi textures(Kommer inte ihåg vad den heter). En för collision och en för texture osv, och jag vet att det krånglade väldigt mycket med collisions i 3.4.5.

Sedan tycker jag att Flowgraph systemet är riktigt bra i Cryengine. Där man som okunnig c++ eller lua programmerare kan "Koda" lättare funktioner, såsom dörrar, hissar med mera.

Mvh
Robin

Permalänk
Medlem

Kul med fler intresserade!

Skönt att höra att jag inte är HELT ute och cyklar med föreslagna CE som utgångspunkt.

Robin och Robin #2, skicka gärna lite kontaktuppgifter till mig i ett privatmeddelande.
Om ni har något att visa som referens, skicka gärna med länkar till portfölj och liknande.

Tack på förhand!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Ett första möte kommer äga rum Fredagen den 5 Juli.

Alla intresserade av information uppmanas kontaka mig över Skype, användarnamn: Danrozen2

Lägg tilll mig, skriv en rad relaterat till projektet. Närmare detaljer kring tid tar vi där - kan bli väldigt sporadiskt
då jag inte vet hur schemat för samtliga ser ut.

Tack på förhand,

Dan

Visa signatur