Att gå från idé till hållbar verksamhet: Projektdagbok 1
Hej allesammans! En vägg av text - men räds inte, tar er tiden och läs gärna.
Allt för ofta sitter jag som drömmare och (just) drömmer om allt som skulle kunna vara.
Kanske skulle jag sätta mig isolerad och skriva en bok? Eller vad fan, ett manus till nästa
'blockbuster'? Tacksamt nog har jag med åren kommit att inse var min kompetens bäst
används - jag är en projektsamordnare.
Det finns fullt av kreativitet överallt. Alla har vi olika drömprojekt vi vill förverkliga. Ibland är
begränsningarna rent kreativa, kanske finns inte tiden eller de ekonomiska resurserna. Hinderna
är många och inte finns det något facit heller. Det krävs erfarenhet. Jag har bestämt mig för att
använda min erfarenhet av företagande för att uppfylla min absolut största dröm - En studio för
digitalt skapande, spelutveckling, kalla det vad ni vill.
Just nu är frågorna många, var skall jag börja? Är idén hållbar? Vilka resurser krävs för genomförande?
Var kan jag vända mig för eventuell rådgivning? Hur ser framtiden ut inom industrin? Finns det samarbetsvilliga
i min närhet? Om inte, var finns de?
Min första tanke: Internet.
Tanken är att sätta ihop ett litet lag av utvecklare, designer och animatörer på deltid för att skapa en
demoprodukt för distribution. Vid färdigställning är tanken att följa upp detta med en *Kickstarter kampanj
(den amerikanska) eller söka distributionsstöd från större utvecklare och bolag. Demoprodukten kommer att
använda en befintlig spelmotor, ev. Cryengine, Unity eller UDK för att rimligt vara genomförbar på ett litet lag.
Vald spelmotor kommer vid eventuell försäljning licensieras för distribution.
Projektet kommer att finansieras ekonomiskt med hjälp av Leader Sverige inom målen för Åtgärd 413, det vill säga
"Projektet uppfyller målen inom åtgärd 413 och främjar ungdomsinitiativet, kompetensutveckling samt kulturaktiviteter."
Pengarna kommer riktas direkt till er som utvecklare och oss i produktionen, men stort fokus på markandsföring, aktivering
av talanger (unga som gamla) samt innovation.
Oavsett din kompetensnivå är du välkommen att skriva en kort resumé om dina förutsättningar och vad just DU kan bidra med.
Framförallt behövs personer med faktisk kunskap i de kända spelmotorerna, 3D-designer(s) och animatörer. Teamet kommer sedan
byggas på med folk till förproduktionen (skrivande av manus, exponering på webben, koncept-bilder och verksamhetsfrämjande.)
Bas för projektet kommer vara Nyköping/Stockholm - men mycket av arbetet är tänkt att vara förlagt i hemmet.
En bredbandsanslutning är ett måste för alla de viktiga Skype-mötena som skall äga rum!
Detta markerar Dag 1 av projektet, var med och påverka hur de andra dagarna ser ut.
Projektet kommer aktivt att uppdateras direkt här på Sweclockers forum.
För referenser på tidigare projekt, läs gärna: http://www.leaderinlandet.se/projekt_2010_I_058.html
Projektledare:
Dan Rozén
072-3712608
Nyköping
PS. Om du har kunskap om röststyrning eller röstigenkänning och integration i spelmotorer/mjukvara uppmanas du härmed att ansluta dig!
*Det är fullt möjligt med betald hjälp att genomföra ett kickstarter projekt från Sverige.
*Deltagare kommer ha möjlighet till viss ersättning.
Asus G74JW - Intel Core i7 2920XM - 8GB DDR3 - Geforce 580m - 120hz monitor.