AMD hoppar över smarta telefoner – satsar på gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Pratar du mjukvara? Vad har då GF med mjukvara att göra? Varför drog du in dem? Och jag vet inte om du medvetet är osaklig och pratar runt mig när du pratar om surfplattor och Android när mina argument inte har med dem att göra. Jag skiter väl i Android?

Det gör inte Intel eller marknaden. Android och BSP med kvalité är viktigt.

Utan mjukvara, och anställning av nya utvecklare är det bara Windows de har. AMD råkar vara något bredare än detta däremot, och tråden handlar väl ändå om AMDs strategi.

Det var du som svarade på mitt inlägg så lite hyfs får du visa. Du behöver inte kommentera delar du inte vill diskutera vidare.

GF tillverkar åt de som redan har produkter och mjukvara för att stödja dessa på Android. Det är både relevant vad det gäller plattor så väl som vad konkurrenterna gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte Intel eller marknaden. Android och BSP med kvalité är viktigt.

Utan mjukvara, och anställning av nya utvecklare är det bara Windows de har. AMD råkar vara något bredare än detta däremot, och tråden handlar väl ändå om AMDs strategi.

Det var du som svarade på mitt inlägg så lite hyfs får du visa. Du behöver inte kommentera delar du inte vill diskutera vidare.

GF tillverkar åt de som redan har produkter och mjukvara för att stödja dessa på Android. Det är både relevant vad det gäller plattor så väl som vad konkurrenterna gör.

När jag kommenterade ditt första inlägg så kommenterade jag inte allt. Du sa att det var tungt att gå in i telefoner från inget. Men eftersom de vill fortsätta med surfplattor, vilket är en nödvändighet om de vill hålla sig kvar i windows-marknaden framöver, så menar jag på att det inte finns någon teknik de behöver för mobiltelefoner som de inte också behöver för surfplattor. Om du ska svara på det så kan du ju svara på det och inte på saker jag inte pratat om. Det känns som att du pratar om en jävla massa som jag inte inflikat något om.
Och jag ser fortfarande inte hur det kan spela roll att GF tillverkar åt andra tillverkare. AMD kan anlita dem för att tillverka chip eller låta bli. Jag ser inte heller hur GF kan bry sig om mjukvaran kretsarna tillverkas för.
Det känns som att du säger halva meningar och utelämnar mycket som du har i huvudet som aldrig kommer på pränt.

Permalänk

Känns ju som att AMD och Android möts på vägen på ett sätt: AMD breddar sej bortom den klassiska persondatormarknaden, medan Android rör sej mot den. Och AMD under Linux är ju redan bra, men inte riktigt i klass med windows. Det här borde ju betyda att fokus skiftar till Linux-drivrutinen igen. Jag tycker AMD har varit halvhjärtade på den fronten, men det var ju innan Android "tog över världen"

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

När jag kommenterade ditt första inlägg så kommenterade jag inte allt. Du sa att det var tungt att gå in i telefoner från inget. Men eftersom de vill fortsätta med surfplattor, vilket är en nödvändighet om de vill hålla sig kvar i windows-marknaden framöver, så menar jag på att det inte finns någon teknik de behöver för mobiltelefoner som de inte också behöver för surfplattor. Om du ska svara på det så kan du ju svara på det och inte på saker jag inte pratat om. Det känns som att du pratar om en jävla massa som jag inte inflikat något om.
Och jag ser fortfarande inte hur det kan spela roll att GF tillverkar åt andra tillverkare. AMD kan anlita dem för att tillverka chip eller låta bli. Jag ser inte heller hur GF kan bry sig om mjukvaran kretsarna tillverkas för.
Det känns som att du säger halva meningar och utelämnar mycket som du har i huvudet som aldrig kommer på pränt.

Mjukvaran styr marknaden. Atom tillverkas när vi talar om strömsnåla chip åt Androidsurfplattor och telefoner. När vi pratar kraftigare grejer så har de Haswell att konkurrera emot och då duger inte Jaguar. Det är därför en marknad som egentligen inte finns. Det säljs knappt några Windows-slates, men det säljs iaf några utan att behöva bygga nya produkter och anställa nya mjukvaruutvecklare. Det beror inte på AMD om området blir vettigare eller inte utan Microsoft. De behöver drivrutiner för att hålla på med Android-surfplattor, något som de inte har. De kan leverera lösningar för Windows, men om du nu tycker de ska krympa ner det till telefoner så blir de helt utan mjukvara då du inte kör x86-Windows i telefoner. De kommer ifrån investeringen så länge de inte rör Android! Investeringen är inte bara i kisel utan plattformen. Därför Intel byter till sin egna grafikkrets i Atom nu, även hos plattor och telefoner. Ska AMD härma något som det tog Intel runt 5 år efter kisel/arkitektur kom att nå?

AMD ägs till 19.4% av samma bolag som äger GF. Eftersom AMDs ARM-satsning dels är för att förse SeaMicro med chip, för att bland annat integrera deras Freedom Fabric så har de intresse av att använda ARMs och foundry-bolagens jobb och t ex köpa in IP som redan är anpassat för tillverkning – bara inte placera den i SoCs anpassade för telefoner. Det är något som kräver mer investeringar, mer tid, mer resurser och där det finns stentuff konkurrens de inte har teknik att röra oavsett hur bra GCN och Jaguar är i 4-15W.

Enda jag utelämnat är ditt gnäll om Steamroller. AM3+ är helt enkelt en gammal plattform för 2014. Det kan man motivera med ålder, chipset, minnesstöd osv. Själv ser jag hellre en ny prestandaplattform som är en ny plattform. Förstår du inte att det jag vill framföra är och det mesta av det jag diskuterat även om det inte bara berör dig att de inte tänker röra telefoner de närmaste åren, så får du väl skrika om hur irrelevant Android någon annan stans. Andra förstår nog att telefoner har med mjukvaruplattformar att göra. Det enda vi har sett om AMDs serverroadmap är att Steamroller för 1P tidigareläggs. Efter 2H 2014 vet vi inte. AMD har aldrig publicerat vilka serverchip som ska lansera så långt fram. Klient-roadmapen för ett och ett halvt år sedan var Vishera, Kaveri och Kabini, det är den idag med. Allt utom Kaveri är lanserat där, men det är demonstrerat i kisel vid det här laget. På serversidan hade de inte presenterat något annat än Piledriver för 1.5 år sedan. Det enda de presenterat för 2H 2014 är deras ARM-chip. Det är för tidigt att uttala sig om andra chip eller när server får Excavator. Skiter du i Android skiter du i surfplattor och x86 för låg strömförbrukning, du behöver inte hänga upp dig här. Jag har skrivit tillräckligt för att motivera mina synpunkter och behöver inte motivera dina, därför jag jag inte lämnat något större utanför om de punkter jag tagit upp. Jag har inte suttit och tänkt på annat jag inte skrivit och har inte slutat skriva mitt i, min diskussionsstil är inte att utlämna fakta men ett tema kräver att man håller sig till ämnet, även när det finns grejer det bygger på som inte var person bryr sig om. Däremot behöver vi inte recensera ett inlägg som bara var menat som ett kort svar för det spelar ingen roll hur man ser på saken eller presenterar den för dig. Antingen ser man att Android är viktigt eller så ser man det inte. AMD kommer inte röra telefoner utan att röra Android, börjar de väl jobba med det kan de leverera till telefoner om flera år men det är AMD som bestämmer vad de pysslar med.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Jag skulle våga lägga pengar på att vi kan förvänta oss bättre grafik än farmville[/img]

Det blir bättre än det där, och sämre än Skyrim. WoW är en bättre liknelse. Det blir inget steg uppåt i grafiken för en PC-gamer som har en mindre än fem år gammal dator. Men det kan bli ett rejält lyft för den som har en padda.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Petterk:

AM3+ är helt enkelt en gammal plattform för 2014. Det kan man motivera med ålder, chipset, minnesstöd osv. Själv ser jag hellre en ny prestandaplattform som är en ny plattform.

Socket AM4, pinkompatibel med AM3+ (Spekulation)?. AMD har haft stöd för flera olika minnestyper i minneskontrollern tidigare, tex. Phenom II. Jag tycker det låter unisont att behålla samma linje som tidigare.

Citat:

AMD kommer inte röra telefoner utan att röra Android, börjar de väl jobba med det kan de leverera till telefoner om flera år men det är AMD som bestämmer vad de pysslar med.

Jag håller med,
det dröjer förmodligen betydligt mycket längre innan AMD möjligen skulle försöka sej på att slå in på smartphonemarknaden.
Det är nog tablets och hybrider som skulle ligga i den direkta skottzonen: Passar ju som handsken med nuvarande Richland/Jaguar APU:er?
..Förutsätter dock att android för x86 är en seriös satsning, återstår att se om någon verkligen tar tag i det, och om google kan tänkas vara intresserade av att officiellt understödja det. För det gör de väl inte ännu?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Mjukvaran styr marknaden. Atom tillverkas när vi talar om strömsnåla chip åt Androidsurfplattor och telefoner. När vi pratar kraftigare grejer så har de Haswell att konkurrera emot och då duger inte Jaguar. Det är därför en marknad som egentligen inte finns. Det säljs knappt några Windows-slates, men det säljs iaf några utan att behöva bygga nya produkter och anställa nya mjukvaruutvecklare. Det beror inte på AMD om området blir vettigare eller inte utan Microsoft. De behöver drivrutiner för att hålla på med Android-surfplattor, något som de inte har. De kan leverera lösningar för Windows, men om du nu tycker de ska krympa ner det till telefoner så blir de helt utan mjukvara då du inte kör x86-Windows i telefoner. De kommer ifrån investeringen så länge de inte rör Android! Investeringen är inte bara i kisel utan plattformen. Därför Intel byter till sin egna grafikkrets i Atom nu, även hos plattor och telefoner. Ska AMD härma något som det tog Intel runt 5 år efter kisel/arkitektur kom att nå?

AMD ägs till 19.4% av samma bolag som äger GF. Eftersom AMDs ARM-satsning dels är för att förse SeaMicro med chip, för att bland annat integrera deras Freedom Fabric så har de intresse av att använda ARMs och foundry-bolagens jobb och t ex köpa in IP som redan är anpassat för tillverkning – bara inte placera den i SoCs anpassade för telefoner. Det är något som kräver mer investeringar, mer tid, mer resurser och där det finns stentuff konkurrens de inte har teknik att röra oavsett hur bra GCN och Jaguar är i 4-15W.

Det är uppenbart att du inte läst min argumentation över huvud taget. Du har låst dig vid en uppfattning om vad jag har att säga och argumenterar emot den.
Jag pratar om framtiden, att du försöker koppla in GFs intressen i Android (?) i vad AMD ska utveckla är mest bara vimsigt. Som sagt, tror du har argumenten klara för dig i ditt huvud men du utelämnar hälften när du skriver.

Du tycks tro att jag argumenterar för att AMD ska in i Android-telefoner och vimsa. Eller åtminstone så känns det som den mest logiska förklaringen på varför du kommer med så många ovidkommande argument. Jag pratar inte om att de ska konkurrera med massa ARM-tillverkare. Jag pratar om att de ska överleva i PC-marknaden.

Skrivet av Petterk:

Enda jag utelämnat är ditt gnäll om Steamroller.

Försöker du medvetet svara på annat än jag tar upp? Jag säger inte att du utelämnar att bemöta argument. Utan att du skriver osammanhängande och verkar utelämna vissa meningar som skulle förtydliga hur dina tankebanor går. Du som har allt komplett i ditt huvud tycker säkert det låter jättebra, men det blir mest förvirrat och svårt att överblicka vad du vill få sagt.

Skrivet av Petterk:

AM3+ är helt enkelt en gammal plattform för 2014. Det kan man motivera med ålder, chipset, minnesstöd osv. Själv ser jag hellre en ny prestandaplattform som är en ny plattform. Förstår du inte att det jag vill framföra är och det mesta av det jag diskuterat även om det inte bara berör dig att de inte tänker röra telefoner de närmaste åren, så får du väl skrika om hur irrelevant Android någon annan stans. Andra förstår nog att telefoner har med mjukvaruplattformar att göra. Det enda vi har sett om AMDs serverroadmap är att Steamroller för 1P tidigareläggs. Efter 2H 2014 vet vi inte. AMD har aldrig publicerat vilka serverchip som ska lansera så långt fram. Klient-roadmapen för ett och ett halvt år sedan var Vishera, Kaveri och Kabini, det är den idag med. Allt utom Kaveri är lanserat där, men det är demonstrerat i kisel vid det här laget. På serversidan hade de inte presenterat något annat än Piledriver för 1.5 år sedan. Det enda de presenterat för 2H 2014 är deras ARM-chip. Det är för tidigt att uttala sig om andra chip eller när server får Excavator. Skiter du i Android skiter du i surfplattor och x86 för låg strömförbrukning, du behöver inte hänga upp dig här. Jag har skrivit tillräckligt för att motivera mina synpunkter och behöver inte motivera dina, därför jag jag inte lämnat något större utanför om de punkter jag tagit upp. Jag har inte suttit och tänkt på annat jag inte skrivit och har inte slutat skriva mitt i, min diskussionsstil är inte att utlämna fakta men ett tema kräver att man håller sig till ämnet, även när det finns grejer det bygger på som inte var person bryr sig om. Däremot behöver vi inte recensera ett inlägg som bara var menat som ett kort svar för det spelar ingen roll hur man ser på saken eller presenterar den för dig. Antingen ser man att Android är viktigt eller så ser man det inte. AMD kommer inte röra telefoner utan att röra Android, börjar de väl jobba med det kan de leverera till telefoner om flera år men det är AMD som bestämmer vad de pysslar med.

De har FM2 som utan problem borde kunna köra 8-kärniga Steamroller. Men det är inte det jag talar om (igen) jag tog upp att de inte kan konkurrera på prestandasidan och att det är oroväckande att de ändrar planer och utvecklar saker i onödan för att sedan lägga ner i sista stund. Jag tycker det är ett dåligt tecken att de planerat 8-kärniga Steamroller till AM3+ och sedan lägger ned dem månader innan release. Tycker inte du det är oroväckande beteende från deras sida?

Ditt argument att de inte kommer röra telefoner eftersom de i så fall måste gå vidare in i Android vilket de enligt dig inte kan blir bara dumt. Du säger alltså att man inte kan göra A eftersom man då lika gärna kan göra B, och eftersom man inte kan göra B enligt dig kan man inte göra A. Cirkelargument?

Känns som att jag måste ta det från början. PC-marknaden är till 80% laptops eller hybrider redan nu. Laptops ger snabbt vika för hybrider av olika slag. Och AMD har identifierat att surfplattor är något de vill syssla med eftersom det är så viktigt för PC-marknaden. Precis all teknik de behöver för att göra mobiltelefoner behövs för att göra surfplattor också. Oavsett om vi snackar androidplattor/telefoner eller windowsplattor/telefoner. När det nu kommer vara essentiellt för dem att tillverka Jaguar-deriverade eller liknande processorer för plattor de närmaste åren för att få plats i den bärbara PC-marknaden, ska de då verkligen säga nej till mobiltelefoner? Ska de blunda för nästa steg i datorns evolution? Säg en enda sak de behöver för att tillverka en windows-telefon som de inte behöver för en windows-platta. Och det där med mjukvara, tror du på allvar att om de har en processor som fungerar på Win8 i plattor att de inte kan få den att fungera på Android ens efter flera år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vaedehäfömupp:

..Förutsätter dock att android för x86 är en seriös satsning, återstår att se om någon verkligen tar tag i det, och om google kan tänkas vara intresserade av att officiellt understödja det. För det gör de väl inte ännu?

Klart dem gör? Android SDK-kompilerar för x86 som standard och Intel har gjort massor med arbete. Finns ju produkter på Jelly Bean från Intel, de levererar redan mjukvara och chip för det och det sitter i plattor och telefoner. Intel har också sitt bibliotek som emulerar/översätter ARMv5 för vissa gamla program. De har jobbat med att få JIT (Dalvik, ligger i AOSP numera) osv att rulla på x86. Det får anses som en förstklassig medborgare vid det här laget. För AMD är det längre väg att gå. De måste utveckla ordentliga drivrutiner grafik med mera först. Att demonstrera en Temash (Jaguar)-platta till att kunna leverera lösningar för mobiler och andra lösningar som fungerar att sälja är en bit att gå. Det går inte att tillskriva deras nuvarande affärsplan, och är arbete som skulle ta några år iaf sen hade de behövts lyckats bättre än Nvidia inom samma område. Intel har ju iaf radio/baseband de också säljer till konkurrenterna/ARM-lösninigar och de är motiverade att utveckla WiFi-lösningar för klasser enda ner till telefoner eftersom det är något de är bra på i bärbara.

Sen har AMD såklart inte heller något baseband att integrera eller sälja tillsammans med systemkretsen, något många mainstreamprodukter inom segmentet har idag.

@Aleshi

GF har intresse av att tillverka chip. De samarbetar således med ARM Ltd, Qualcomm och andra. AMD har intresse av att sälja färdiga lösningar, inte hålla fabriker igång. Kaveri lär gå till GF igen, men Jaguar fabbas hos TSMC. De verkar behålla den uppdelningen. Att gå efter en lågmarginalsmarknad där de saknar mycket konkurrenterna har, även grafiklösningar och drivrutiner så väl som SoC som drar ~1-2W som mest betyder att det handlar om ett par år att ta sig in på telefoner. Du måste både ha chip och plattform. Till Windows finns det redan, de har fungerande drivrutiner sedan länge och kretsarna får dra mer än i telefoner. Fast de måste göra mer än att leverera till Windows-tablets om de ska in i segmenten under detta. Det är ganska omfattande arbete som de helt enkelt inte gör och inte säger sig vilja arbeta mot. Då kommer det nog ta ett tag för dem att bestämma sig, de ger sig inte in i det nu. Deras Linux-drivrutiner är långt efter de andras, bara där handlar det om år med arbete.

AMD har såklart annat att jobba med, de har inte ännu tagit sig in på notebook ordentligt alltså mer professionella prylar. Det har bara varit billiga maskiner som har svårt att konkurrera. AMD har alltid haft dålig närvaro på den bärbara marknaden och det är fortfarande katastrof där. Ska de inte bli mer premium och ta en bredare andel av bärbara så kommer de ha svårt att existera överhuvudtaget, hur som helst måste de lägga resurserna någonstans. När de väl gjort det så tar det tid om de vill ändra på sina planer.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men borde vi inte se en generellt sett bättre optimering av amd:s gpuer på next-gen spel som portas till pc? Om alla konsolerna har amd i sig borde de väl vara lättare att optimera till en dator med amd gpu? Jag säger inte att Nvidia kommer prestera sämre i alla spel men risken finns väl om utvecklarna gör en dålig port?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Rätta mig om jag har fel, men borde vi inte se en generellt sett bättre optimering av amd:s gpuer på next-gen spel som portas till pc? Om alla konsolerna har amd i sig borde de väl vara lättare att optimera till en dator med amd gpu? Jag säger inte att Nvidia kommer prestera sämre i alla spel men risken finns väl om utvecklarna gör en dålig port?

Det är andra APIer och drivrutiner på dessa och man programmerar inte grafik eller kommer åt funktionerna på samma sätt som om det vore en OS X-maskin eller en Windows-maskin. Det Nintendo suttit och gjort är att de skrivit ett eget grafikbibliotek t ex. Microsoft kör en variant av D3D på ett "spel-os". Sony kör egen mjukvara/os. Eftersom det är drivrutiner och eventuell lågnivååtkomst man optimerar till så handlar det bara om att de har liknande förmågor. Att t ex spelmotorer kan optimeras för AVX, SSE4, FMA3 och så vidare så väl att de bara behöver vara kompatibelt med x86 samt att det liknar en vanlig PC betyder att andra optimeringar och förenklingar följer med däremot. Rena assembleroptimeringar måste fortfarande porteras, men det handlar om att ändra asm-format som skiljer sig beroende på kompilator. Det är däremot helt olika "renderingsvägar" beroende på plattform, även om det handlar om samma chip, man skriver om den biten för varje konsol och varje PC-operativ helt enkelt. Det är bara en liten del eftersom själva spelmotorn och andra middleware hantera så pass mycket av det hela. Till många motorer skriver man t ex shaderkod för motorn, inte grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Exempel på lösningar som fallera pga mjukvara är t ex Nvidias Tegra 2, den klarade inte video ordentligt pga att de inte hade ordentliga drivrutiner, videoavkodare byggda för chippet. Något som fungerar betydligt bättre så här två år efter enheterna kom. De klarar t o m 1080p numera. Något som ofta kräver custom ROM och tredjepartspelare däremot. De som var längre fram på området TI, Qualcomm, Samsung osv lyckades mycket bättre. Gör man fel kan det ta lång tid att återhämta sig.

Permalänk
Medlem

Dårar…! Helt efter… ja, då är det snart slut. AMD vet inte vad de håller på med, och än mindre vad de ska göra.

De kommer aldrig få en sån här bra deal med konsoler igen. Om det ens blir en nästa gång… High-end-grafiksegmentet är ingen kassako. Möjligtvis bra reklam för mellan- och lågsegmentet, men Intel kniper ju ändå volymmarknaderna med sina integrerade chip. Att satsa på andra OS är ju sådags, nu när hela PC-branchen är påväg ner så sakteliga (den kommer inte dö, men trondagarna är över).

De borde åtminstone försöka med mobila enheter, både med X86 och ARM. Jag kan inte tänka mig att det finns så mycket plats kvar på den traditionella x86-marknaden. Intel kommer äta upp de som blir kvar. Men ja, det kanske är för sent med det ändå. AMD är trängda från alla håll, och tycks ha missat sista tåget.

Skrivet av anon179444:

Det kan ju också vara så att Nvidia fattat att framtiden för spel ligger inom billiga androidenheter och cloud computing.
AMD är ensam eftersom de andra fattat att det här är sista konsollgenerationen där jobbet görs i konsollen.

Fördelen med androidkonsoller som streamar är förutom att de är billiga för konsumenten, också gör det omöjligt att piratkopiera spelen eftersom det krävs abbonemang. Så vi får ju se vilken plattform AAA utvecklarna kommer lägga krutet på de närmaste åren.

Skrivet av anon179444:

"Vädigt starka produkter"? Inom serversegmentet så svänger ju Kepler GK110 åttor runt allt vad AMD har. Och Nvidia jobbar ju aktivt för den här utvecklingen till skillnad från AMD. Det är ju därför de har hoppat av racet om premiumkonsollerna. Dyra men ändå lågpresterande jämfört med en pc.

Och när det gäller androidkonsollerna så är ju AMD överhuvudtaget inte med. Nvidia har sin egen shield, Ouya kör tegra, och jag kan lova dig att Googles inte kommer köra AMD. De satsar ju inte på små ARMbaserade processorer.

Små Armbaserade konsoller poppar ju upp som svampar ur jorden nu. Det är för att alla har fattat att det är framtiden. Alla utom AMD vill säga.

Detta.

Skrivet av ronz:

Jag tror absolut inte att små Armbaserade konsoller är framtiden..

Du menar att du hoppas inte... Det gör inte jag heller, men man ser ju vart utvecklingen går. Alla köper "spel"/tidsfördriv till sin smartfåns och surfplattor, då de i regel är väldigt billiga och lätta att ta till sig. Alltså inte bara hängivna spelare, utan allt casualfolk och till och med tomtar som aldrig skulle tagit i en konsol ens med tång. Risken för utvecklare är betydligt mindre och marknaden enormt mycket större. Allt eftersom fler ger sig in i det kommer det att även börja utvecklas lite större och djupare spel.
Jag gillar inte heller den utvecklingen, jag vill fortsätta ha "riktiga" spel på "riktiga" spelmaskiner. Men vi lär nog få ge oss till sist.

Efter ett tag kommer utvecklingen ha gått så långt att spelen blir tillräckligt bra på de mobila enheterna, för att alldeles för få ska orka bry sig om "riktiga" spelmaskiner. Och rätt vad det är har vi holografiska bilder, och konsoler och hemdatorer kommer betraktas ungefär som CDn idag. Fortfarande bättre kvalitet, men smidigheten i mp3 väger över för alla, och efterhand glömmer folk vad den gamla kvalitén är.

Skrivet av Aleshi:

AMD avsäger sig därmed sina framtidsmöjligheter.
Det är inte lätt att ha en halv bransch. AMD borde ha lärt sig detta vid det här laget.

Jupp.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Fast ni förbiser något, AMD behöver bli mer high-end eller mainstream inte mindre. De behöver ordentliga chip även för kraftiga laptops och även inom företagssegmentet, som t ex kräver managements-funktioner. Med en två-chip eller arkitektur-strategi så täcker de inbyggnad, mikro och kompakt-servrar samt sånt som enklare slate-pcs så väl som alla andra former av enklare klienter, nu också så väl konsolerna. Deras x86-chip t ex Jaguar tävlar i nya marknader som mikro/kompakt-servrar med många noder (kluster), både mot sina egna framtida ARM så väl som mot andra.

Det tog många år innan Atom kunde göra sitt i mobiltelefoner t ex, AMD behöver göra mer än att klocka ner Temash/Jaguar för detta. De behöver en mjukvaruplattform, de behöver drivrutiner som gör mer än demonstrerar att mjukvaran rullar utan också har OpenGL ES, hårdvaruacceleration för video, och ordentlig hantering av strömsparfunktioner. Tittar ni på t ex Android-x86 projektet så ser ni att det fattas ordentliga drivrutiner, och att de använder Linux-communityts opensource-drivare. Som är osupportade av AMD. De måste alltså skapa ett nytt mjukvaruteam för att utveckla drivrutiner om de ska flyttas mot det hållet att de kan köra konvergerande enheter på Android, men sen att ta sig ner till telefoner kräver ytterligare förfining och ny kisel/förändrad och optimerad design. Eftersom de inte ens kan ta sig in på bärbara ordentligt och bredare så är det lite tidigt att tala om att de måste inrikta sig på andra saker. Låt AMD få utveckla större APUer. Att bara skala ner något gör inte någon konkurrenskraftig produkt ändå. Nvidia lyckas inte bäst på mobila området när det gäller grafik t ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gibbe:

Dårar…! Helt efter… ja, då är det snart slut. AMD vet inte vad de håller på med, och än mindre vad de ska göra.

De kommer aldrig få en sån här bra deal med konsoler igen. Om det ens blir en nästa gång… High-end-grafiksegmentet är ingen kassako. Möjligtvis bra reklam för mellan- och lågsegmentet, men Intel kniper ju ändå volymmarknaderna med sina integrerade chip. AMD är trängda från alla håll, och tycks ha missat sista tåget.
....
Man ser ju vart utvecklingen går. Alla köper "spel"/tidsfördriv till sin smartfåns och surfplattor, då de i regel är väldigt billiga och lätta att ta till sig. Alltså inte bara hängivna spelare, utan allt casualfolk och till och med tomtar som aldrig skulle tagit i en konsol ens med tång. Risken för utvecklare är betydligt mindre och marknaden enormt mycket större. Allt eftersom fler ger sig in i det kommer det att även börja utvecklas lite större och djupare spel.
Jag gillar inte heller den utvecklingen, jag vill fortsätta ha "riktiga" spel på "riktiga" spelmaskiner. Men vi lär nog få ge oss till sist.

Efter ett tag kommer utvecklingen ha gått så långt att spelen blir tillräckligt bra på de mobila enheterna, för att alldeles för få ska orka bry sig om "riktiga" spelmaskiner. Och rätt vad det är har vi holografiska bilder, och konsoler och hemdatorer kommer betraktas ungefär som CDn idag. Fortfarande bättre kvalitet, men smidigheten i mp3 väger över för alla, och efterhand glömmer folk vad den gamla kvalitén är.

Klockrent. Du fattar.