Permalänk

Ny till LoL tips?

Hej är ny till lol och skulle behöva några starter tips.

Jag är helt lost när det kommer till såna här spel, så jag vet inte vad jag ska börja?
Ska jag bara hoppa in i ett spel på direkten eller ska jag göra nånting annat?

All hjälp hjälper till för jag vet inte ett smack om det här och LoLs egna guide är inget direkt att ha:/

//RoflCopter

Permalänk

bara kör co op games ett tag så blir du bättre och glöm inte att speca dina abbilities kolla upp guider på vad du ska köpa på solomid.net och mobafire sök bara på guide leona eller guide ashe beroende på vem du spelar på nätet så kommer det upp guider.

Permalänk
Skrivet av Swedish gamer:

bara kör co op games ett tag så blir du bättre och glöm inte att speca dina abbilities kolla upp guider på vad du ska köpa på solomid.net och mobafire sök bara på guide leona eller guide ashe beroende på vem du spelar på nätet så kommer det upp guider.

Aha tack, är det speciellt någon slags klass man ska börja spela på och speca upp sig på eller gäller det alla klasser?

Permalänk
Medlem

Du kan hoppa in i spel hur du vill, risken med när du är helt nybörjare är att det finns s.k "Smurfs", alltså level 30s som gör nya acc och köttar noobs...
Jag rekommenderar inte co-op games utan spela bara jätte mycket summoners rift och försök att lära dig den vägen
Välj helst inte att spela support (om du vet vad det är), man lär sig mer av att spela gubbarna som man ska kötta med
Det roligaste med league of legends tycker jag är att gå runt och luras med folk i buskar, så tappa inte bort nöjet när du vill bli pro!

När du är ny: Gå efter kills och minions! Försök vilseleda dina fiender!

Permalänk
Medlem

Kör med dina vänner låt dem lära dig små grunderna eller som Swedish_gamer sa gå in på mobafire osv eller så kan du kolla på youtube?

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska köra mycket ARAM för att lära dig champions etc.
Sen; ta det jäkligt passivt, funkar aldrig att köra kamikaze har jag märkt...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av RoflCopter:

Aha tack, är det speciellt någon slags klass man ska börja spela på och speca upp sig på eller gäller det alla klasser?

I LoL finns det 3 Lanes i vanliga games.

Top - Där ska du hellst spela en "tank" eller "bruiser" som kan hålla sin lane själv och farma minions.
Mid - Där ska du spela en "ap" champion, som hellst ska ha viss mån av cc (crowd controll), bygga ability Power items och kunna hålla ut också.
Bot - Där ska du antingen spela "adc" champion som ska farma minion samt bygga attack skada, eller spela "support" där du ska som det heter supporta din "adc" och hjälpa den att farma samt hålla fienden borta och "warda" buskar så ni ser om det kommer en "jungler" och försöker döda er.
Jungle - här ska du spela en "jungler" som ska kunna ambusha, dvs smyga sig på och hjälpa den "lanen" att få en kill.

Mitt bästa tips till dig är, kör några co-op games, några tutorial games, vs bots och sånt i början, du kommer tids nog lära dig att spela spelet

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Spela Dota 2 eller HoN istället! xD

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem

kolla på streams på twitch.tv

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoflCopter:

Nja, jag tycker att du ska försöka spela det mesta (vänta med support till senare, möjligen jungler ett tag också) och när du senare kommer upp i högre nivåer kan det vara värt att fördjupa sig i olika roller då man faktiskt kan känna en aning teamplay!
Försök att spela många olika karaktärer då det är lättare att vinna om man vet vad man möter och hur fiendens mekanik fungerar (och dina lagkamrater för den delen)
Guld får man genom att:
1. Döda minions - de som alltid kommer från nexus
2. Döda monsters - Monster i jungeln
3. Döda andra champions
4. Döda torn (alla på laget får guld av det)
5. Passivt eftersom tiden går.
Jag kan dra basic-rollerna som alltid finns i de flesta ranked games!
Top - En person går ensam i top lane (längst upp) och vanliga gubbar där är ofta tankiga närstridskaraktärer, såsom Garen, Jax etc.
Mid - Också ensam, den i mid lane är oftast en mage, som i allmänhet får skada av att köpa ap, Ability Power Man kan tänka ungefär: Magi får skada av AP och fysiska attacker får skada av AD, T.ex basic attacker och så.
Jungler - En person väljer smite på ena summoner spell och levlar främst genom att döda monster i skogen, jungeln. Det är viktigt för att också kunna ganka lanes lättare. Ganka är ungefär som att göra ett inlägg och skjuta på fotboll, man kommer helt enkelt till en lane med målet att döda någon.'
Carry/Adc - Ad-carry är den i laget som oftast skjuter (ashe t.ex) och köper mer eller mindre bara attack damage (motsvarigheten till AP), attack speed och critical chance. Carryn ska vara den på laget som gör mest damage, han har en support i sin lane.
Support - Som support är det viktigt att dels placera ut wards (Wards är små "spionkameror" som utvidgar lagets sikt över banan.) för att bl. a vara redo på Ganks. Supporten ska också hjälpa carryn. Som support får man helst inte ta någon farm (ta sista slaget på minions) och man har oftast mycket CC (Crowd-control, basically man slowar, stunnar eller förhindrar fienden på något sätt)
Missade jag något får ni lägga till
En sak som gillas är att man säger ss
Det innebär att när man märker att ens fiende(r) sticker till en annan lane antingen skriver man SS i chatten eller gör en s.k missing ping genom att hålla inne alt och sedan klicka och dra musen till vänster.
När folk får rage och börjar skriva skit i chatten, strunta bara i det. De flesta är bara arroganta snorungar

Edit: Märkte nu att någon redan fått med det mesta jag skrev här. Skitsamma

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa så är det bäst att spela lugnt, dock är detta väldigt svårt att veta då man är ny för att man inte kan göra avvägningen. Men man kan som regel säga att det är bättre att spela säkert, döda minions och lvla upp, än att du går aggresivt på din motståndare och dör.
En sak som är mycket farligare än vad man tror är just de små minionsen som kommer längs din lane. Om du börjar attakera en motståndare i närheten av dem eller kommer fram till dem först kommer du få aggro (focus) dvs de attakera dig. Vid låga lvlar är detta väldigt farligt och något att se upp för!
Akta dig även för att gå in i gräs efter motståndare då de ofta står beredda på att vända och döda dig.

Det som jag tror du lär dig mest av är att lira med dina polare och LYSSNA på vad de säger när du gör något "fel". Där är för många heroes (120+) för att sitta och googla varje, man lär sig efterhand som man möter dem. Ska du lira någon speciell kan det vara bra att kika på hur man gör detta. Ofta har man masa tid i loadingscreen för detta.

Lycka till och bli inte för nedslagen när du blir överkörd (händer tyvärr för det flesta i början) orkar du dig förbi den biten kommer du älska denna MOBAS!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att först och främst köra med fri kamera on du inte redan gör det eftersom detta gör det lättare att få koll på vad som händer runtom på kartan. Det kan vara svårt att komma in i men det är bara en vanesak, när man kör med det så är det bra att veta att Space centrerar kameran på sin egen karaktär igen. Något mer som kan vara bra att börja tidigt med men som kanske är lite mer komplicerat är smart cast, det får du lättast förståelse för genom att kolla Youtube skulle jag nog säga.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk

Attityd är viktigt tycker jag.

När du blir högre level och vill börja ranked är det viktigt att du kollar noga på din egen spelstil istället för att skylla på andra..
Bli inte en Flamer.
Lär dig alla lanes också.. väldigt nödvändigt.

Permalänk
Inaktiv

Ha koll på din totala skada när du drar allt du har. Ta initiativ, du kommer aldrig att bli bättre om du är räd för att testa dig fram. Om du håller ner tab så kan du muta spelare som inte har något vett. Kör med vänner. Är det inte kul så behöver du inte spela, det är trots allt bara ett spel för underhållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Nja, jag tycker att du ska försöka spela det mesta (vänta med support till senare, möjligen jungler ett tag också) och när du senare kommer upp i högre nivåer kan det vara värt att fördjupa sig i olika roller då man faktiskt kan känna en aning teamplay!
Försök att spela många olika karaktärer då det är lättare att vinna om man vet vad man möter och hur fiendens mekanik fungerar (och dina lagkamrater för den delen)
Guld får man genom att:
1. Döda minions - de som alltid kommer från nexus
2. Döda monsters - Monster i jungeln
3. Döda andra champions
4. Döda torn (alla på laget får guld av det)
5. Passivt eftersom tiden går.
Jag kan dra basic-rollerna som alltid finns i de flesta ranked games!
Top - En person går ensam i top lane (längst upp) och vanliga gubbar där är ofta tankiga närstridskaraktärer, såsom Garen, Jax etc.
Mid - Också ensam, den i mid lane är oftast en mage, som i allmänhet får skada av att köpa ap, Ability Power Man kan tänka ungefär: Magi får skada av AP och fysiska attacker får skada av AD, T.ex basic attacker och så.
Jungler - En person väljer smite på ena summoner spell och levlar främst genom att döda monster i skogen, jungeln. Det är viktigt för att också kunna ganka lanes lättare. Ganka är ungefär som att göra ett inlägg och skjuta på fotboll, man kommer helt enkelt till en lane med målet att döda någon.'
Carry/Adc - Ad-carry är den i laget som oftast skjuter (ashe t.ex) och köper mer eller mindre bara attack damage (motsvarigheten till AP), attack speed och critical chance. Carryn ska vara den på laget som gör mest damage, han har en support i sin lane.
Support - Som support är det viktigt att dels placera ut wards (Wards är små "spionkameror" som utvidgar lagets sikt över banan.) för att bl. a vara redo på Ganks. Supporten ska också hjälpa carryn. Som support får man helst inte ta någon farm (ta sista slaget på minions) och man har oftast mycket CC (Crowd-control, basically man slowar, stunnar eller förhindrar fienden på något sätt)
Missade jag något får ni lägga till
En sak som gillas är att man säger ss
Det innebär att när man märker att ens fiende(r) sticker till en annan lane antingen skriver man SS i chatten eller gör en s.k missing ping genom att hålla inne alt och sedan klicka och dra musen till vänster.
När folk får rage och börjar skriva skit i chatten, strunta bara i det. De flesta är bara arroganta snorungar

Edit: Märkte nu att någon redan fått med det mesta jag skrev här. Skitsamma

Värt att nämna är ju dragon också(vet att du skrev jungle mobs) men dragon ger 750g (150g tillalla) det kan avgöra matcher väldigt lätt

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxVoB:

Spela Dota 2 eller HoN istället! xD

Nu är jag inte helt 100% på siffrorna då jag kollade upp detta för några veckor sedan och kan dessutom rört ihop något MEN

DOTA 2 har ca 200 000 aktiva accounts (största Steam spelet följt av Skyrim på 187 000), HoN har ca 120 000 activa accounts, LoL har 12 000 000 (12 miljoner) aktiva accounts. Sannolikheten för att någon han känner spelar just LoL är ju betydligt större. Lite extra trivia är att när LoL peakar med antalet spelare samtidigt på dygnet är 5 miljoner online och lirar.

Jag har själv lira både Dota, Dota 2 och HoN (ca 2 år). Visst kan jag hålla med om att ingångströskeln är högre i både HoN och Dota än LoL. Dock så är skillcapen den samma, så varför skulle en nybörjare välja ett spel som ger en mycket större käftsmäll? Den enda stora fördelen är väll att alla champs är uplåsta från början.

Tycker klar han ska lira det han kompisar gör. Inget problem att byta mellan då många saker är väldigt lika. Tänkte bara lägga ut lite mer fakta om TS nu tänkt att lira Hon / Dota 2.

Permalänk
Avstängd

Jag kan ge dig ett tips: försök at sluta spela så fort du kan. Jag har vääääldigt många spelade matcher som i princip inte har gett mig någonting. I "vanliga" single-player finns det oftast något typ av slut då det inte är någon poäng att spela spelet längre. Detta finns dock inte i LoL. Så av min egen erfarenhet - försök att börja spela något annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Värt att nämna är ju dragon också(vet att du skrev jungle mobs) men dragon ger 750g (150g tillalla) det kan avgöra matcher väldigt lätt

Dragon ger 190 + 25 till lasthit.
Tror att torn ger 150 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imo:

Nu är jag inte helt 100% på siffrorna då jag kollade upp detta för några veckor sedan och kan dessutom rört ihop något MEN

DOTA 2 har ca 200 000 aktiva accounts (största Steam spelet följt av Skyrim på 187 000), HoN har ca 120 000 activa accounts, LoL har 12 000 000 (12 miljoner) aktiva accounts. Sannolikheten för att någon han känner spelar just LoL är ju betydligt större. Lite extra trivia är att när LoL peakar med antalet spelare samtidigt på dygnet är 5 miljoner online och lirar.

Jag har själv lira både Dota, Dota 2 och HoN (ca 2 år). Visst kan jag hålla med om att ingångströskeln är högre i både HoN och Dota än LoL. Dock så är skillcapen den samma, så varför skulle en nybörjare välja ett spel som ger en mycket större käftsmäll? Den enda stora fördelen är väll att alla champs är uplåsta från början.

Tycker klar han ska lira det han kompisar gör. Inget problem att byta mellan då många saker är väldigt lika. Tänkte bara lägga ut lite mer fakta om TS nu tänkt att lira Hon / Dota 2.

Jag förstår inte hur LoL kan vara så populärt :s

OnT: TS, kolla mycket på youtube tutorials för att lära dig grunderna, samt snacka med dina kompisar. Ju mer du spelar desto mer lär du dig.

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Haha det är lugnt ;P kände att det blev så mycket ändå så skippade objectives ^^
Spelar du dig till level 30 och försöker lära dig av både dina vänner och fiender så lär du få ganska bra koll till slut! Det finns många som har bra koll och hjälper dom dig kan man trycka på en Honor-knapp bredvid deras namn i score-screen.
off-topic men jag uppmanar alla att INTE reporta för att folk leavar games. Det känns som att reports blir mindre och mindre värda och leaverbuster-systemet finns redan och punishar leavers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxVoB:

Jag förstår inte hur LoL kan vara så populärt :s

Jag tror det är grafiken ärligt talat Nu syftar jag inte på effekter och så utan mer på temat och loren. Det finns också väldigt många söta champions

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Jag tror det är grafiken ärligt talat Nu syftar jag inte på effekter och så utan mer på temat och loren. Det finns också väldigt många söta champions

Detta tycker jag är rätt sida av spelet!

Permalänk
Medlem

Om du skall välja ett MOBA-spel så skulle jag köra på Dota2. Klicka här för att se en jämförelse mellan Dota2 och LoL. Personligen håller jag mig till Dota2 då det är aningen mer invecklat. Min åsikt är att Dota2 är mer tävlingsbaserat än casual, något man bör ta in i beräkningen beroende på vad man vill gå någonstans med sitt spelande. Lycka till annars!

Permalänk

Nu har jag inte läst alla poster. Men ett tips är att spara dina ip du får för varje game tills du är lvl 20 iaf. Vid lvl 20 så kan du köpa Tier 3 runor, och enligt mig är det slöseri med ip att köpa runor om man inte kan lägga det på Tier 3. Vänta även med att köpa champions tills du vet vad du vill spela för lanes. Det är bättre att ha en hel del champs till den position man vill spela, än att köpa många olika champs och bara använda 3-4 i slutändan.
Bästa sättet att lära sig spelet är att spela. Så bara hoppa in i normalgames och gör ditt bästa.
Guider finns till alla hjältar på internet, det är bara att söka "Champ" + build på valfri sökmotor och sen välja länkar från mobafire eller solomid.

My 50 cents

regards,

Permalänk
Entusiast

Jag har 2 tips:

1: Överspela det inte, League of Legends blir en drog precis som cigaretter efter ett tag och man bara vill spela mer och mer men man vet verkligen inte varför och för att sluta krävs det nikotinplåster
Naevars men spela det endast när du har lust. Själv är jag "LoL-fri" sedan 2 månader nu!

2. Var beredd på ovårdat språk och rage som du aldrig sett förut, har du en kort stubin så undvik att spela rankat eller liknande om du har svårt för att handskas med idioter på Internet.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullstrand:

Nu har jag inte läst alla poster. Men ett tips är att spara dina ip du får för varje game tills du är lvl 20 iaf. Vid lvl 20 så kan du köpa Tier 3 runor, och enligt mig är det slöseri med ip att köpa runor om man inte kan lägga det på Tier 3. Vänta även med att köpa champions tills du vet vad du vill spela för lanes. Det är bättre att ha en hel del champs till den position man vill spela, än att köpa många olika champs och bara använda 3-4 i slutändan.
Bästa sättet att lära sig spelet är att spela. Så bara hoppa in i normalgames och gör ditt bästa.
Guider finns till alla hjältar på internet, det är bara att söka "Champ" + build på valfri sökmotor och sen välja länkar från mobafire eller solomid.

My 50 cents

regards,

Kan hålla med om att inte köpa runor förrän level 20 [OBS! KÖP T3!!!]
Däremot kan jag inte alls hålla med om att vänta med att köpa champions. Tips jag kan ge är att inte investera i de dyrare champions direkt (de som kostar 6300 ip) utan hitta några som ser roliga ut att spela/som du spelat innan och impuslköpa

Skrivet av Gullstrand:

Det är bättre att ha en hel del champs till den position man vill spela, än att köpa många olika champs och bara använda 3-4 i slutändan.

Detta tycker jag är ren Bullshit ärligt talat, när man går in i ett game är det inte säkert att man får den roll man vill spela och då är det att föredra att man har några av varje roll.
Mångsidighet och möjlighet att anpassa sig är a och o när man spelar league of legends

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Tips jag kan ge är att inte investera i de dyrare champions direkt (de som kostar 6300 ip) utan hitta några som ser roliga ut att spela/som du spelat innan och impuslköpa

Det är väl helt orelevant vad champsen han köper kostar. Man köper det man vill lira.

Skrivet av binnen97:

Detta tycker jag är ren Bullshit ärligt talat, när man går in i ett game är det inte säkert att man får den roll man vill spela och då är det att föredra att man har några av varje roll.
Mångsidighet och möjlighet att anpassa sig är a och o när man spelar league of legends

Jag vet inte hur du fungerar i en champselect, men skriver man "Mid or afk" så får man självklart inte sin roll. Det är väldigt sällan jag inte får spela det jag vill.
Spelar man tillräckligt mycket så hinner du få de champsen du vill, sen får du upp skräpchamps till andra lanes också med tiden. Det är inte så svårt tbh. Eftersom killen är långt ifrån lvl 30 så har han 10 f2p champs varje vecka också, de klarar man sig långt på. Bara att testa alla olika 10 champs, sen köpa de man tycker om att spela.