Nja, jag tycker att du ska försöka spela det mesta (vänta med support till senare, möjligen jungler ett tag också) och när du senare kommer upp i högre nivåer kan det vara värt att fördjupa sig i olika roller då man faktiskt kan känna en aning teamplay!
Försök att spela många olika karaktärer då det är lättare att vinna om man vet vad man möter och hur fiendens mekanik fungerar (och dina lagkamrater för den delen)
Guld får man genom att:
1. Döda minions - de som alltid kommer från nexus
2. Döda monsters - Monster i jungeln
3. Döda andra champions
4. Döda torn (alla på laget får guld av det)
5. Passivt eftersom tiden går.
Jag kan dra basic-rollerna som alltid finns i de flesta ranked games!
Top - En person går ensam i top lane (längst upp) och vanliga gubbar där är ofta tankiga närstridskaraktärer, såsom Garen, Jax etc.
Mid - Också ensam, den i mid lane är oftast en mage, som i allmänhet får skada av att köpa ap, Ability Power Man kan tänka ungefär: Magi får skada av AP och fysiska attacker får skada av AD, T.ex basic attacker och så.
Jungler - En person väljer smite på ena summoner spell och levlar främst genom att döda monster i skogen, jungeln. Det är viktigt för att också kunna ganka lanes lättare. Ganka är ungefär som att göra ett inlägg och skjuta på fotboll, man kommer helt enkelt till en lane med målet att döda någon.'
Carry/Adc - Ad-carry är den i laget som oftast skjuter (ashe t.ex) och köper mer eller mindre bara attack damage (motsvarigheten till AP), attack speed och critical chance. Carryn ska vara den på laget som gör mest damage, han har en support i sin lane.
Support - Som support är det viktigt att dels placera ut wards (Wards är små "spionkameror" som utvidgar lagets sikt över banan.) för att bl. a vara redo på Ganks. Supporten ska också hjälpa carryn. Som support får man helst inte ta någon farm (ta sista slaget på minions) och man har oftast mycket CC (Crowd-control, basically man slowar, stunnar eller förhindrar fienden på något sätt)
Missade jag något får ni lägga till
En sak som gillas är att man säger ss
Det innebär att när man märker att ens fiende(r) sticker till en annan lane antingen skriver man SS i chatten eller gör en s.k missing ping genom att hålla inne alt och sedan klicka och dra musen till vänster.
När folk får rage och börjar skriva skit i chatten, strunta bara i det. De flesta är bara arroganta snorungar
Edit: Märkte nu att någon redan fått med det mesta jag skrev här. Skitsamma