Sandy Bridge Intel I7 2600k, Memory-bandbredds komplex, behöver rådgivning!

Permalänk
Medlem

Sandy Bridge Intel I7 2600k, Memory-bandbredds komplex, behöver rådgivning!

Hej yo. Tjena. Hoppas du mår bra Nörd
Jag har nyligen fått ihop den musik-pc, occasional-gaming rigg jag alltid drömt om.
Med lite kluriga begagnat inköp fick jag ihop dessa komponenter:
Intel 2600K
Asus P8Z68-V/GEN3
Corsair Dominator 1600mhz DDR3, 4x2gb.

Tråkigt nog hade moderkortet olagbara revor på baksidan, strax vid kanalerna som leder från Memory-slottarna tillbaka till FSB/CPU. Detta kan inte RMA:s då jag köpte det för 430 kr. Fick pengar tillbaka från herren som köpte det (250 kr) och står i valet och kvalet att antingen köpa nytt eller köra på det. Inga funktioner mer än det har hittats felaktiga.

Dessa revor gör att jag just nu bara kan använda Slot 3, Slot 4, vilket innebär Single-Channel.
Dessutom har jag ju 2 stickor över, som jag inte kan använda just nu. Valet jag har är att antingen sälja stickorna och köpa en helt ny 8gb med tajta timings och köra i den i en slot. Eller leta efter ett nytt billigt mobo och använda de lite daterade Corsair-minnerna.

Jag har mätt upp Minnesbandbredden när jag kör single-channel till cirka 13 gb/s vilket är lågt.
Frågan är om det är för lågt? Det är ju enklare att köpa ett minne, och sälja RAM. Än att hitta ett lika billigt mobo, och sedan köra i mina gamla.

Frågan är vad ni skulle gjort? Om jag kör med att köpa nytt minne, hur ser artkitekturen ut, är det bättre att köpa 2x4gb, eller satsa på ett 1x8gb? "Lainsen" är ju fortfarande bara 64-bit. Men kanske innebär det mindre cpu-instruktioner att enbart jobba mot ett minne. Eller blir flaskhalsen då minnets interna "fyllningshastighet", kontra bussens? Clarification is needed.

Tack för tips!

MArtin

Ska tillägga att jag gillar low latency, generellt. Audio gillar också detta.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hjälpsam

Jag hade bytt moderkort kort och gott.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har ju ändå läst att SB ska vara exemplariskt på att inte påverkas av RAM-speed.
Och detta är ju inte ett byggde jag kommer ha för evigt så att säga.

Och det är svårt att slå priset på 410 kr för moderkortet.

Vad får ni i MEM-bandwidth gb/s?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

jag hade oxå skaffat ett nytt mobo.

Permalänk

Använd det du har och se om du blir lidande. Ärligt talat tror jag aldrig att jag har väntat på minnet. Är nog snarare lagringsdisk, cpu eller gpu som varit långsam. Det är det billigaste du kan göra iaf.

Skickades också från m.sweclockers.com

Edit: om jag inte förstått fel så är bandbredden för DDR3 1600 MHz just 12,8 GB/s. Vilket är vad du får ut.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Får läsa lite mer helt enkelt, tack försvaren ändå grabbar. Känns som att leta efter nål i höstack... ;p

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det innebär single-channel?
För lågt för vadå?

Permalänk
Medlem

Ja det är jag. Det blir Single.

För lågt för vadå, Ja. Fråga inte mig? Jag är bara en simpel underhållare

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

har ett http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD55.html liggandes som har drabbats av http://www.msi.com/service/faq/775.html som jag inte lyckades fixa så jag bytte ut det, vetifan hur jag kan frakta det isåfall eftersom jag inte har några kartonger kvar men kan släppa det för en symbolisk summa

har slarvat bort kvittot så RMA har aldrig varit aktuellt och det är köpt på cdon i december -12

använt kanske 2 månader högst innan de började strula

Edit: letade upp moderkortet och den ligger i en annan moderkortslåda jag kan skicka den i tillsammans med en http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/adapters/dw...

låg I/O plåt och lite sata kablar låg där i med och modekortet var nästan komplett, plastskyddet för cpu sockeln sitter på och det ligger i en antistat påse och allt men manualen har jag ingen aning om var den kan vara, säkert slängt den vid någon städning blir så när man har för mkt elektronik

finns manual på: http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD55.html#/?div=Manual

kan släppa den för 250kr + frakt om du är intresserad!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Ja det är jag. Det blir Single.

För lågt för vadå, Ja. Fråga inte mig? Jag är bara en simpel underhållare

Minnesbandbredd är sällan ett problem vid vardagssysslor. Många sitter fortfarande med betydligt långsammare DDR2, och dom tycks glada ändå.

Så högst sannolikt kommer du inte att lida av att bara en minneskanal används. Jag hade nog sparat en slant, och ändå fått ut 99% av prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har ett http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD55.html liggandes som har drabbats av http://www.msi.com/service/faq/775.html som jag inte lyckades fixa så jag bytte ut det, vetifan hur jag kan frakta det isåfall eftersom jag inte har några kartonger kvar men kan släppa det för en symbolisk summa

har slarvat bort kvittot så RMA har aldrig varit aktuellt och det är köpt på cdon i december -12

använt kanske 2 månader högst innan de började strula

Intressant att chansa på det där kortet faktiskt, då har jag ju min lösning Jag PM:ar dig när jag läst mer om det.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Intressant att chansa på det där kortet faktiskt, då har jag ju min lösning Jag PM:ar dig när jag läst mer om det.

editade mitt inlägg lite så du kan läsa det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

har ett http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD55.html liggandes som har drabbats av http://www.msi.com/service/faq/775.html som jag inte lyckades fixa så jag bytte ut det, vetifan hur jag kan frakta det isåfall eftersom jag inte har några kartonger kvar men kan släppa det för en symbolisk summa

har slarvat bort kvittot så RMA har aldrig varit aktuellt och det är köpt på cdon i december -12

använt kanske 2 månader högst innan de började strula

Edit: letade upp moderkortet och den ligger i en annan moderkortslåda jag kan skicka den i tillsammans med en http://www.dlink.com/se/sv/home-solutions/connect/adapters/dw...

låg I/O plåt och lite sata kablar låg där i med och modekortet var nästan komplett, plastskyddet för cpu sockeln sitter på och det ligger i en antistat påse och allt men manualen har jag ingen aning om var den kan vara, säkert slängt den vid någon städning blir så när man har för mkt elektronik

finns manual på: http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD55.html#/?div=Manual

kan släppa den för 250kr + frakt om du är intresserad!

Jag kör tyvärr inte trådlöst... Men ja, kanske borde chansa på detta kort ändå.
I värsta fall får man väl stoppa i ett PCI-nic även om det tar emot. + kostar mer pengar

Körde du windows 7 eller 8?

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Jag kör tyvärr inte trådlöst... Men ja, kanske borde chansa på detta kort ändå.
I värsta fall får man väl stoppa i ett PCI-nic även om det tar emot. + kostar mer pengar

ethernet porten fungerar, det är bara att den tror att den är en annan typ av inbyggd krets som enbart kan fixas genom eeprom flashning tror jag det var? och jag har ingen aning av hur man gör det men finns en rejäl tråd här där de tar upp problemet http://forum-en.msi.com/index.php?topic=158591.0 (gd55/65 är i princip samma moderkort bara att gd65 har fler sata portar och usb portar)

jag körde GTX 680 SLI och i7 3770k @ 4.4ghz och 4x4gb ddr3 1600mhz minnen på denna bräda utan några problem tillsammans med min samsung 840 pro 256gb och en corsair H70 kylare

körde både windows 7 och windows 8 under denna perioden när jag använde detta och båda OS fungerade utan problem tills ethernet porten började krångla

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ethernet porten fungerar, det är bara att den tror att den är en annan typ av inbyggd krets som enbart kan fixas genom eeprom flashning tror jag det var? och jag har ingen aning av hur man gör det men finns en rejäl tråd här där de tar upp problemet http://forum-en.msi.com/index.php?topic=158591.0 (gd55/65 är i princip samma moderkort bara att gd65 har fler sata portar och usb portar)

jag körde GTX 680 SLI och i7 3770k @ 4.4ghz och 4x4gb ddr3 1600mhz minnen på denna bräda utan några problem tillsammans med min samsung 840 pro 256gb och en corsair H70 kylare

körde både windows 7 och windows 8 under denna perioden när jag använde detta och båda OS fungerade utan problem tills ethernet porten började krångla

Okej! provade du denna fixen?
https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=220...

Mvh

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

jupp, fick inte den och fungera, kan säga att detta problem uppstod efter att jag hade monterat in ett till GTX 680 så kan ha med det och göra också

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

jupp, fick inte den och fungera

Attans. Antar att ett PCI-E/PCI NIC är det som får lösa problemet då.
Lär ta lite mer CPU-cycles, och inkräkta lite med latencies på PCI-bussarna.
Jag kör mitt studio-ljudkort över Firewire på PCI-bussen och den måste ha maxxad bandbredd

Men det får nog gå ändå!

Jag tar kortet!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Attans. Antar att ett PCI-E/PCI NIC är det som får lösa problemet då.
Lär ta lite mer CPU-cycles, och inkräkta lite med latencies på PCI-bussarna.
Jag kör mitt studio-ljudkort över Firewire på PCI-bussen och den måste ha maxxad bandbredd

Men det får nog gå ändå!

alltså döm inte ut ethernet porten än, den kan fungera med en ny bios update som kanske kommit nu senare eller med denna fixen eller med windows 8 eller något liknande jag har ingen aning men jag orkar iallafall inte fixa med det eftersom jag har bytt ut det för länge sedan

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

alltså döm inte ut ethernet porten än, den kan fungera med en ny bios update som kanske kommit nu senare eller med denna fixen eller med windows 8 eller något liknande jag har ingen aning men jag orkar iallafall inte fixa med det eftersom jag har bytt ut det för länge sedan

Yes, jag får hitta en lösning.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

alltså döm inte ut ethernet porten än, den kan fungera med en ny bios update som kanske kommit nu senare eller med denna fixen eller med windows 8 eller något liknande jag har ingen aning men jag orkar iallafall inte fixa med det eftersom jag har bytt ut det för länge sedan

jag har pm:at dig!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Bäste herr Oliver har nu redan fraktat iväg kortet till mig med en burk extra kylpasta, och nån slags USB3-pryl för det unika priset av 320 kr! Sweclockers i sitt esse och fantastiskt bra fångat av Oliver! Rekommenderar att göra affärer med han, mycket smidigt!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinforest:

Bäste herr Oliver har nu redan fraktat iväg kortet till mig med en burk extra kylpasta, och nån slags USB3-pryl för det unika priset av 320 kr! Sweclockers i sitt esse och fantastiskt bra fångat av Oliver! Rekommenderar att göra affärer med han, mycket smidigt!

Låg bara och skräpade i garderoben ändå och nu spenderar jag dina pengar på en lyxpizza med kantareller och mozarella och oxfilé tillsammans med en kall öl haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Låg bara och skräpade i garderoben ändå och nu spenderar jag dina pengar på en lyxpizza med kantareller och mozarella och oxfilé tillsammans med en kall öl haha

Skickades från m.sweclockers.com

Haha underbart

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Låg bara och skräpade i garderoben ändå och nu spenderar jag dina pengar på en lyxpizza med kantareller och mozarella och oxfilé tillsammans med en kall öl haha

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas den smakade ^^

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U