Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk

Det verkar som att flashbacks användare har hittat hit

För övrigt, om inte någon har postat det redan;

http://www.youtube.com/watch?v=7XqOrs0TKuM

Ett gott skratt förlänger livet!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fantalzade:

Det verkar som att flashbacks användare har hittat hit

För övrigt, om inte någon har postat det redan;

http://www.youtube.com/watch?v=7XqOrs0TKuM

Ett gott skratt förlänger livet!

Kan nog lika gärna vara från Avpixlat.

http://avpixlat.info/newsdesk/det-ser-bra-ut-for-sd-bland-nor...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Lite necro, sorry för det.

Skrivet av SuperBerra:

Steg nummer 1: Gör aldrig ett online test igen. Läs på själv, använd din kunskap och hjärna och bilda en riktig åsikt.

Han har tydligt förklarat att hans åsikter stämmer väl överens med SD. Det förstår jag och andra, varför förstår inte du det?

Skrivet av SuperBerra:

För höga löner? Senast jag kollade var det bara partiledare på höger sidan som tog ut stora löner, inte någon på vänsterblocket..

Varje statsråd har 58000 i månaden, eller mer. Vänsterpartister och miljöpartister ligger dessutom i topp vad gäller utnyttjande av den extremt generösa inkomstgaranti som de åtnjuter. De lever som blodiglar på oss arbetare och de värsta av alla är V och MP.

Skrivet av SuperBerra:

Straff är vetenskapligt bevisat att inte minska brottsbegående, så det tjänare inget till förutom att de utsatta för brott kanske kan känna lite "hämnd". Jag stödjer verkligen inte att hämnas när det inte har någon som helst mening.

Det handlar bara delvis av hämnd. Den stora biten är att samhället ska markera mot brottslingen att vad han gjort är fel, och samhället ska samtidigt stå på brottsoffrets sida. I Sverige behandlas brottsoffer som skit och brottslingar som kungar. Det läggs mångdubbelt mer resurser på dömda brottslingar än på brottsoffren. Det är ett sjukt system som ingen normal människa respekterar. Dessutom får du gärna visa dina vetenskapliga undersökningar som understödjer vad du påstår, om du kan. Frågan är djupt politiserad och det finns många olika undersökningar som visar olika resultat. En sak är säker, en brottsling som sitter inne begår väldigt få brott gentemot samhället.

Skrivet av SuperBerra:

Vi har inget användning för vårat försvar som det ser ut idag, det är mycket bättre att vi ser hur vi kan göra vårat försvar mer effektivt på att hjälpa istället för att lägga pengar på att styrka hur det kan försvara vårat land (eftersom det inte behövs försvaras, vi gör bättre i att aktivt försöka hjälpa andra länder).

Inte idag, men vi kan aldrig veta när vi behöver det igen, därför ska vi ha ett försvar värt namnet. Det tar LÅNG tid att bygga upp ett försvar, du kan inte köpa det på blocket. Så om det världspolitiska läget snabbt förändras, vilket historien visar att det ofta gör, ja då står vi där med byxorna nere pga obildade, ignoranta människor som lagt ner försvaret för att "vi behöver det inte idag".

Skrivet av SuperBerra:

Och sedan detta med invandring och rasism, jag säger inte att du är rasist, jag säger dock att du röstar på ett parti som öppet har rasistiska värderingar och deras politiska frågor handlar om att göra situationen bättre för rasister och sämre för invandrare, jag stödjer inte sådant tänk men det kanske du gör. Du behöver fråga dig själv:

SD vill minska invandringen till samma nivå som tex Danmark eller Finland. Tycker du att Danmark och Finland är rasister?

Skrivet av SuperBerra:

Tycker jag sämre om invandrare än vad jag tycker om svenskar? Om ditt svar är ja så tycker jag att du har en hel del att tänka över.

Man kan tycka illa om invandringen och den politik som Sverige för på området utan att tycka illa om specifika personer, det förstår du kanske?

Skrivet av SuperBerra:

Om det bara handlar om att du är obekväm med ökad religion i sverige så kan jag förstå dig, men igen, då är Vänsterpartiet ett lika bra val.

Nej, du har helt fel. Vänsterpartiet och alla andra vänsterorienterade rörelser gör inte ett skvatt för att stå emot den pågående islamiseringen, vare sig i Sverige eller i övriga Europa. Tvärtom är vänsterrörelser som AFA, megafonen mfl ofta tätt lierade med islamiska rörelser och stödjer ofta direkt islamiska terrororganisationer. Vänstern har genom historien ofta varit lierade med islamister i mellanöstern. Resultatet är alltid det samma, när de fått makten så gör sig islamisterna av med vänstern, men vänsternissarna är alltid lika villiga att liera sig med dem nästa gång, de lär sig aldrig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon4992:

Ja verkligen, och massor med människor blir lurade, och kanske röstar på något man inte tänkte sig. Läser man bara ett partiprogram och tror att det är allt, ja då kan man lika gärna rösta blankt. (gäller alla partier)
Oavsett åsikt, så måste man ju veta bara vad sitt parti stod för och gjorde åtminstone förra året, men givetvis gärna mer än så.

Precis min mening, frågan är bara hur långt tillbaka man ska gå i tiden, vad tycker du?
Rasforskningen S stödde kan kännas lite främmande idag, likaså Ohlys alla klumpiga uttalanden som är rent ut sagt motbjudande att läsa.

Det är svårt det här, balansgång deluxe.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ice Frontier:

SD vill minska invandringen till samma nivå som tex Danmark eller Finland. Tycker du att Danmark och Finland är rasister?

1. Olika länder har olika förutsättningar.
2. Det är inte handlingen som nödvändigtvis är rasistisk, utan motiveringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Precis min mening, frågan är bara hur långt tillbaka man ska gå i tiden, vad tycker du?
Rasforskningen S stödde kan kännas lite främmande idag, likaså Ohlys alla klumpiga uttalanden som är rent ut sagt motbjudande att läsa.

Det är svårt det här, balansgång deluxe.

Man får kolla till omvärlden, hur situationen var, hur man generellt såg på människor, jämdställdhet etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swiifty:

Man får kolla till omvärlden, hur situationen var, hur man generellt såg på människor, jämdställdhet etc.

Ohly var ju faktiskt senare på bollen med sina vidrigheter än SD, hur kan det komma sig att V inte ställs till svars för det enligt samma modell vi talar om här i tråden?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Att inte rösta SD nästa val är att skicka Sverige ner i en våldspiral av massinvanding/motsättningar sämre sjukvård för alla,brottslighet vi inte sett i närheten av ännu. Husby etc är bara början. Trust me jag har bott i Paris och sett allt som händer nu i Sverige hända där...SD 2014.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ilstallione:

Precis min mening, frågan är bara hur långt tillbaka man ska gå i tiden, vad tycker du?
Rasforskningen S stödde kan kännas lite främmande idag, likaså Ohlys alla klumpiga uttalanden som är rent ut sagt motbjudande att läsa.

Det är svårt det här, balansgång deluxe.

Ja det är jättesvårt, för att inte säga omöjligt att dra en gräns då det garanterat finns dumheter överallt. Beror ju helt på om partiet i fråga har visat att dom faktiskt har ändrat sig, att man exempelvis röstar annorlunda och för en annan politik. Skulle nog vilja påstå att det är upprepande handlingar som visar motsatsen av sin gamla idioti som får stå för att man iallafall delvis har genomfört en förändring. Men hur lång tid, ja det vet jag inte.

Skrivet av lionheart74:

Att inte rösta SD nästa val är att skicka Sverige ner i en våldspiral av massinvanding/motsättningar sämre sjukvård för alla,brottslighet vi inte sett i närheten av ännu. Husby etc är bara början. Trust me jag har bott i Paris och sett allt som händer nu i Sverige hända där...SD 2014.

Vad har hänt i Paris, du menar upploppen, eller tänker du på något annat? Och hur applicerar du din kunskap från tiden i Paris på Sverige? Hade ett SD där "räddat" Paris, eller kan upploppen (om du nu tänker på dom) bero på något annat?

Vad är enligt dig "våldspiral av massinvandring"?

Skrivet av Ice Frontier:

SD vill minska invandringen till samma nivå som tex Danmark eller Finland. Tycker du att Danmark och Finland är rasister?

Nej, du har helt fel. Vänsterpartiet och alla andra vänsterorienterade rörelser gör inte ett skvatt för att stå emot den pågående islamiseringen, vare sig i Sverige eller i övriga Europa.

Vet inte om dom andra är rasister, spelar det någon roll för SD? Så om SD vill göra samma sak som ett annat parti, då blir dom per automatik som det partiet, eller som det landet i förlängningen?

Vilken pågående islamisering pratar du om? Varför har inte jag lagt märke till den? Du menar att det kommer hit folk som håller fast vid sin religion i enlighet med vår religionsfrihet, eller menar du att samhället håller på att tas över av sharialagar? Vilket europeiskt land har stiftat lagar som stödjer en "islamisering"? Det råder väl ändå någon slags högervind i Europa, där partier med liknande åsikter som sverigedemokraterna vinner mark? Och har jag hängt med, så är dom inte övervägande positivt inställda till muslimer?

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Inte ett enda av riksdagens partier ser ut att vilja samarbeta med vänstern efter valet. Jag förmodar att du kommer att applicera samma resonemang i försvar av V då som du gör av SD nu?

Vänstern diskrimineras inte, det förs ständigt dialog mellan dem och de andra mer vänsterinriktade partierna. Börjar de bli behandlade som en pestsjuk som SD blir så kan du räkna med att detta kommer göra mig lika upprörd!

Citat:

Du skriver "ju fler ju bättre" när det gäller hur många barn homosexuella bör skaffa. Har du lust att utveckla detta resonemang? För att förtydliga, jag har inget emot att homosexuella skaffar barn, men varför är fler bättre?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu gäller det inte homosexuella specifikt, utan jag tycker det inhemska barnafödandet borde öka, om homosexuella kan bidra till det är ju bara bra. (surrogatmammor och så vidare)

Skrivet av Huzzbutt:

Vilka indirekta kostnader?

Belastning på rättsväsendet togs t.ex inte upp. Erm sen det faktum att rapporten inte ens innehöll migrationsverkets miljardbudget är för mig underligt.

Citat:

Eftersom han är doktor har han rätt!

Vad du talar om är rapporter och då det såsom nu ofta missförstås så ska vi ta en snabblektion i vad en rapport är:
-Ett vetenskapligt dokument som ej genomgått formell granskning och har till syfte att vara beslutsunderlag.

Nu tar du till gammal van retorik hos ditt läger där ni försöker dumförklara någon av motsats åsikt istället för att argumentera. Det är ovärdigt, försök hålla det på en bättre nivå, jag är inte dum.

Så vi har endast rapporter där ingen tydligen gått igenom formell granskning, att alla dessa pekar på kostnader med invandringen gör dem illegitima. Jag litar på kompetensen hos flertalet nationalekonomer där vissa är doktorer mer än på din, men det är endast för att deras kompetens är bevisad - din är det inte (inte för mig i alla fall).

Citat:

Sluta säga fakta, det blir bara löjligt. Nu tänker jag dock säga det men det är på en nivå över: Faktum är att ingen av rapporterna som tagits upp i diskussionerna på Sweclockers har kunnat vissa på vare sig förlust eller vinst.

Bara för att du tycker det. Jag rekommenderar boken "Invandring och mörkläggning" av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin.

Citat:

Det hade varit alltför tacksamt om du faktiskt lät diskussionen som försiggått innan du kom in men jag kan ta en repris, igen, som vanligt:

Ger invandrare positiva eller negativa effekter på Svenskars anställningsgrad?
-Positiva, Så länge som invandrare i lägre utsträckning än svenskar anställs så kommer det ökade service behovet till större delen vägas upp av svenskar.

Är Utbildning något föränderligt?
-Ja, det är fullt möjligt att utbilda sig som vuxen i Sverige, vi har till och med en av de högsta genomsnittsåldrarna för studier i världen.

Nu ponerar vi då följande festlighet:

Svensk man (med snopp): anställs vid 28år som företagsekonom, Sammantaget har han gått i skola i 12 år, drällt i 2-3 år och timjobbat mellanskillnaden: Tämligen standard i Sverige. Lägg då till en 4 årig utbildning och vi talar om sammanlagt 16 år i utbildningsväsendet. Han kanske inte är så effektiv eller hur?

Men nu sitter ju du och gör dig skyldig till allt du kritiserar dina meningsmotståndare för. Vart kommer detta ifrån? Jag ser inget som helst understöd och om man skall bortse ifrån detta så tycker jag de är ganska undermåliga som logiska slutsatser.

Mannen du nämner har ju redan blivit betald för av sina föräldrar och mannen själv betalar för sina barn. Välfärden bygger ju på att generationen innan initialt kan finansiera sina barns börda på staten. Att förvänta sig denna generation som bara har pengar att betala för ett bestämt antal helt plötsligt få 100.000 till att betala för går ju som du kanske ser inte ihop.

Citat:

Lever du längre idag än för 20 år sedan? kan vi bota mer än då?

Störtenkelt, bombis!

Det här resonemanget förstår jag inte i huvudtaget. Skall vi vara nöjda eller vad då? Hur patienter behandlas av sjukvården idag (på grund av underfinansiering) är ta mig fan skandalöst, att vi sedan har bättre vård än Nigeria säger ingenting.

Citat:

Nej du är ingen ekonom och det märks. Den här diskussionen har redan pågått här och nu tar jag en snabbrepris:

Alla samhällsutgifter går inte att härröra till individerna, alla individer konsumerar inte lika mycket. Kategoriernas sammanlagda summa är i vissa fall irrelevant eftersom det rör sig om personliga kostnader vars korrelation med den valda kategorin kan ses som obefintlig i jämförelse med andra sorteringar (tex rättsväsendet). Var det åt mer?

Börjar bli less på att allt är otillräckligt.

Citat:

Du vet inte om den är värd 50Miljarder kronor du kan inte dra den slutsatsen från Ekberg och du ska inte heller försöka dra den slutsatsen från Ekberg eftersom Ekberg inte presenterar något underlag som den slutsatsen kan dras från. Frågor på det?

Tydligen: Ställ frågan men var och en kan inte besvara den oavsett om de har läst Ekberg, Tullberg eller Tino.

Nu var det väl inga fler frågor?

Jag refererade endast till inlägget jag citerade och de slutsatser denna skribent tog, läs det först. Åter sluta med dina översittarfasoner. Du får ingen legitimitet på grund av det.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Skrivet av anon4992:

För 40år sedan var det gällande, men jag säger inte att det är ok bara för att det var längesedan. Och deras fel gör det ok för SD att nu vara fientliga mot HBTQ? Man måste förstå, att andra partiers misstag, omänsklighet och fel inte på något sätt legitimerar att SD gör samma sak nu. Vad är det för tänk?

Gällande SD pratar vi senast 2003 och framåt. 2012 röstade dom ju för en fortsatt sterilisering exempelvis, det är ju då ett år sedan. 2013 är allt ok med HBTQ enligt SD? Tror du själv på det?

Självklart håller jag med dig i ditt resonemang, men man måste ju samtidigt förstå att detta inte är något unikt för Sverigedemokraterna, man måste låta partiet mogna. Och till skillnad ifrån dig så ser jag en klar förbättring ifrån SD, de går åt rätt håll. Jag tolererar så här initialt en del tokstollar bara de snabbt blir borttagna. Jag kommer inte tolerera ens så mycket om ett par år, då är det oacceptabelt. Jag finner socialkonservatism sunt för Sverige i nuläget, att detta råkar komma med en del idioter är något man måste beklaga men inget annat parti ger mig ett acceptabelt alternativ till deras politik.

Som jag även nämnt tidigare är HBTQ frågan i storleksordning till hela nationens välfärd väldigt liten. Jag kan inte låta mina ekonomipolitiska åsikter bära eller brista hos dem, även fast jag personligen finner deras utökade rättigheter på intet vis förargande.

Citat:

Vad luktar jag efter?
Klart att invandringen kostar pengar, det har jag aldrig nekat. Någon som tror att det är graits?
Men var är vinsterna? För samhället och individen?

Det vi hela tiden hör är att invandringen kostar pengar, och därtill endast negativa och ogrundade argument, som att islam kommer att ta över sverige osv. Dvs skrämselpropaganda, för den har ju även du hört?
Och logiken går som följer: stoppa invandring = mer pengar till sjukvård. Är det så enkelt? Då så, stoppa allting, skapa superlandet Sverige. Så fungerar det inte.

Mitt motstånd mot invandring är nästan helt ekonomiskt (och till en viss del hur politiker åsidosätter svensk kultur i förmån till utländsk sådant, märk väl att jag inte skyller på invandrare utan på svenska politiker). Jag är ingen rabiat nazist som tror att Sverige kommer bli något kalifat - vissa som du påpekar är tyvärr det. Jag ser bara inga som helst ekonomiska (eller kulturella) förmåner med en generös invandring.

Huruvida ett stopp i invandring magiskt skulle leda till bättre sjukvård, erm vi vet självklart inte säkert. Men en extra utgift på nu hur många miljarder det än mår vara, som inte på något vis är nödvändig sätter självklart sina spår i andra samhällsnyttiga budgetar.

Citat:

Fast SD skiljer ju sig stort från de andra partierna, det lever dom ju själva på. Att vara "underdogs" och att hela tiden vara utsatta för resten av det orättvisa samhället, vi har ju hela snacket om PK osv.

Vilka andra partier använder våld och hot, vilka andra partier får göra egna stora utrensningar av oliktänkande inom partiet? Vilka andra partier (återigen, jag är tjatig) säger sig vara för HBTQ och därefter röstar för tvångssterilisering vid könsbyte? Men som sagt, den enes fel gör det inte till att någon annan har rätt.

De är underdogs. Det andra anförandet anser jag vara mer intressant; Jag har aldrig hört den Sverigedemokratiska ledningen förespråka våld emot någon och kommer aldrig någonsin få höra det, vet du däremot vad jag har hör? Fredrik Reinfeldt vid förra valet säga att man som Sverigedemokrat får skylla sig själv om man blir utsatt för våld. Detta är det mest förbryllande jag hört komma ur en politiker i hela mitt liv, det är också ett hot mot hela rättsstaten, att vår statsminister kan säga detta och inte bli utslängt huvud först är förbryllande och inte så lite förargelseväckande. Jag har förövrigt röstat på Socialdemokraterna i hela mitt rösträttsberättigande.

Citat:

Nej att ställa helt logiska frågor om en statlig utgift är inte rasism, påstår du att SD och sina anhängare ställer oberoende logiska frågor?

Tack, jag vet vad en demokrati är. Menar du att bara för att jag uttrycker min åsikt så tror jag att jag själv bestämmer? För att jag är kritisk mot SD, så är det jag som bestämmer? Jag uttrycker min åsikt, det har jag rätt till.

Fråga till övriga SD anhängare: Jag får bilden av att om man kritiserar SD så är det lätt att få motargument som att man är fientlig mot demokratin, att man ensam får bestämma, och att man vill avskaffa yttrandefriheten. Får vi andra, 95%, inte ifrågasätta er politik utan att riskera att få våra åsikter om demokrati och yttrandefrihet ifrågasatta? Vi utnyttjar ju bara vår rätt från densamma.
Eller bara min bild av det som är felaktig? Vi ifrågasätter andras åsikter hela tiden, precis som ni.

Du säger det men det är ju inte så verkligheten ser ut. Kolla på en riksdagsdebatt och se hur många gånger man kallar SD rasister för att de tar upp denna ekonomiska fråga i kammaren.

Nej men ni bortser ju så fullkomligt vad flera hundratusen svenskar har i tankarna, ni ger deras oro ingen som helst legitimitet utan går i vägen att dumförklara alla dessa väljare, mage ev elitism och demokratifientlighet går väl knappast att finna. Och självklart har du all rätt att uttrycka din åsikt, och jag ser inte ner på dig för att du inte har samma lösning som mig i hur statsapparaten skall skötas.

Dina åsikter ifrågasätts inte, det är som jag nämnde ovan eran dumförklaring av så många väljare som gör det. Varför får inte dessa människor ställa legitima frågor utan att bli påhoppade? Ifrågasätt gärna, dumförklara ej.

Förövrigt så anser jag din argumentationsteknik betydligt trevligare och effektivare än dina andra meningsfränder. Men detta kanske bevisar i viss mån mitt anförande. Du är en av tre, de andra två försöker dumförklara mig bara för jag hyser en annan åsikt. Jag dumförklarar ingen av er. Se, den rabiata rasisten (vilket jag inte är) har en mer nyanserad hållning till politik än ni, demokratins förkämpar.

Edit:
Oj, blev två inlägg på raken, ber om ursäkt.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Pratar vi om sammanställningen av Ekbergs rapport som finns i den här länken eller är det någon annan uträkning som det diskuteras?

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-...

Nej, vi pratar om Tinos sammanställning av OECD rapporten och hur jag inte riktigt har förtroende för hans kritik när han lyfter upp utgifter som saknas men inte alls nämner inkomster så som t.ex. momsen.
I det lilla jag läst av originalrapporten så känns DNs uträkning därmed mer trovärdig, men jag kan inte försvara DNs uträkningar eftersom jag inte alls läst hela rapporten och dessutom är min akademiska ekonomi-engelska i princip obefintlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperBerra:

SD är inte ett riktigt parti. Jag kan förstå att de har några frågor som mycket enkelt lockar folk till att sympatisera, men snälla förstå att det är långt ifrån ett riktigt parti som förtjänar sin plats i riksdagen. Att bara styra några frågor fungerar inte, ett parti måste fungera på alla plan och ha idéer och planer för hela samhällets funktioner. SD är inte ett parti som kan svara i dessa frågor och ska därför inte röstas på om man värderar sin röst.

Håller inte med. Nu när de är stora så kommer också bredden och nytt folk med mer kunskap in. Samt tänk så här. De lagar o regler som vi har nu är ganska vettiga. Då behöver man inte ändra på så mycket. Risken är uppenbara att du ändrar till det sämre. Som jag tycker övriga partier verkar göra. De letar efter problem som de vill fixa. Nu ofta med resultatet att du sabbar för någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperBerra:

Om du tittar på urklippet jag la till i mitt första svar så ser du att Vänsterpartiet har som mål att vara HELT religiöst neutrala. Vad ska man med SD till då? Om du nu inte erkänner att det är invandring du är emot så kan du ju lika gärna rösta V istället för SD för att få ett neutralt religiöst samhälle.

Kunskap

Det är inga partier i dagens riksdag som är religiöst neutrala. SD ger viss fokus på kristendomen och tradition, resterande partier har mer eller mindre exakt samma inställning och värderar Islam och dess krav mycket högre än någon religionsfrihet eller religiös neutralitet. Nu har jag inte tid att gå in och leta fakta, men jag tvekar starkt på att V stödde SD i frågan om separata badtider för muslimer, böneutrop etc...

Skrivet av SuperBerra:

Straff är vetenskapligt bevisat att inte minska brottsbegående, så det tjänare inget till förutom att de utsatta för brott kanske kan känna lite "hämnd". Jag stödjer verkligen inte att hämnas när det inte har någon som helst mening.

Och sedan detta med invandring och rasism, jag säger inte att du är rasist, jag säger dock att du röstar på ett parti som öppet har rasistiska värderingar och deras politiska frågor handlar om att göra situationen bättre för rasister och sämre för invandrare, jag stödjer inte sådant tänk men det kanske du gör.

Du är alltså bekväm med att de 6 ungdomar som gruppvåldtog en jämnårig tjej i flera timmar får öppen ungdomsvård? Dvs. prata med psykolog ett par tillfällen och några timmar samhällstjänst... De har ju för fan förstört hennes liv för alltid!
Detsamma gäller misshandeln av Carl-Eric Cevander. De är en grupp och går på en pensionär, de sparkar ner honom och en av killarna hoppar på hans huvud. Han tappar synen på ett öga (om jag inte minns fel) och har stora problem med minnet sedan dess. Öppen ungdomsvård där också... stödjer du det också? Hur tror du att ungdomarna resonerar?
Det spelar ingen roll om dem sparkar ner och misshandlar något halvt till döds. Vad är nästa steg?

Kan du säga vad i SDs partiprogram som är rasistiskt? Jag vill gärna ha en referens. Det är många, så som du, som påstår att SD är rasistiskt men när man frågar vart i SDs partiprogram det står får man inget svar eller massa blaj om "Dold agenda".

Om du kan ge vettiga svar på ovanstående punkter kan jag mycket väl infinna mig att konvertera till V istället för SD

Visa signatur

Three men can keep a secret if two of them are dead

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nypifisel:

Nu sitter du och märker på ord, men jag skall förtydliga mig: Inget tyder på att invandring i den form som sker idag skulle ge ekonomiska fördelar.

Jag tycker det är viktigt att märka ord när man säger felaktiga saker.
Att prata om över 100.000 som får asyl varje år när det man menar är att över 100.000 får uppehållstillstånd är väldigt viktigt att poängtera.

Så även det här att man inte bara pratar om "invandring" när det är någonting annat man menar.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad du menar, du pratar om invandring och asylsökaande och flyktingar helt blandat, jag tycker det är viktigt att man faktiskt säger det man menar, det gör inte du, då måste jag märka ord för att förstå vad det är du faktiskt pratar om.

Skrivet av Nypifisel:

Jag är väl medveten om den planerade arbetskraftsinvandringen som skedde på sextio och sjuttiotalet och vilka positiva effekter det hade på svensk ekonomi.

Bra, då är det alltså inte invandring och mångkultur i sig du har problem med?

Skrivet av Nypifisel:

Men man kan inte se till detta och sedan applicera det som något bevis på att invandring alltid fungerar. Det beror ju självfallet helt på vilka förutsättningar som finns, vilka ändamål och varifrån invandringen sker.

Jag håller helt med.

Skrivet av Nypifisel:

Hur hjälper invandringen ekonomiskt när det råder stor arbetslöshet i landet?

Arbetslöshet är inte någonting statiskt. Det finns många typer av invandring som kan hjälpa ekonomiskt i ett land med hög arbetslöshet.
Men nu tror jag inte det är den typen av invandring du pratar om, men då du inte definerar vilken typ av invandring du pratar om så kan jag inte svara på din fråga.

Skrivet av Nypifisel:

Hur skall en kvinna ifrån Somalia som varken kan läsa eller skriva kunna konkurrera med en svensk som gått åtminstone 12 år i skola och förmodligen betydligt längre?

Jag ser inte flyktingar som arbetare, jag ser dom som människor som behöver hjälp.
Jag har aldrig och kommer aldrig påstå att flyktingar är någonting som vi tar emot för att tjäna pengar.
Flyktingar tar vi emot av humanitära skäl och det tycker jag är bra och jag tycker att vi har råd med det.
Om du inte tycker det är bra att ta emot flyktingar så okej, det kan man så klart tycka.
Men jag har svårt att veta vad du pratar om då du blandar invandrare och flyktinga, asylsökande och andra hej vilt.

Skrivet av Nypifisel:

Att finansiera det ansvarslösa invandringen som råder idag kostar mer än hela Sveriges sjukvård,

Du inte riktigt räkna så, dom där 50 miljarderna som våra offentliga finanser går back enligt Ekberg handlar inte bara om dom skatterna som finansierar vår sjukvård. Det är som sagt mycket mer komplext än att bara ta hans slutsiffra och sedan applicera på en specifik utgiftspost. Men okej, med det sagt så låt oss för enkelhetens skull acceptera det.

Då tycker jag att Alliansens skattesänkningar på 100 miljarder är större bov i dramat. http://www.expressen.se/ekonomi/alliansen-har-sankt-skatten-1...
Och utöver dom 100 miljarderna så är det åtskilliga miljarder som förut gick tillbaka till den offentliga verksamheten som idag går ner i fickorna på privata ägare.

Det tycker jag är ett större problem än invandringen. Men det är så klart en smaksak.

Och jag håller med om att vi har en ansvarslös invandringspolitik, vi har en ansvarslös arbetsmarknadspolitik, vi har en ansvarslös sjukvårdspolitik, eller helt enkelt, vi har en väldigt ansvarslös politik helt enkelt. Att politiker inte tar ansvar för sin politik är ett av dom största demokratiska problemen vi har idag och det är den främsta anledningen jag ser

Skrivet av Nypifisel:

och som någon som varit i intensiv kontakt med denna den senaste halvåret kan jag säga att den minst sagt är undermålig. Det krävs betydlig mer resurser där.

Jag har personligen varit i kontakt med sjukvården väldigt mycket och väldigt regelbundet i 25 år och har släktingar och vänner som jobbar inom den, jag håller helt med om att sjukvården idag är sanslöst dålig på många sätt och att den har blivit mycket sämre.

Skrivet av Nypifisel:

Om du läste den analys Tino gjorde så hade du sett i vilket anseende DN hade fel. Bl.a att de ignorerade att uppge 60% av utgifterna. Jag är ingen ekonom, det är varken du (antar jag) eller DNs skribent heller men det är Tino. Men vare sig du du tror honom eller inte så går det ju knappast förneka att DN i sin artikel undanhöll väsentlig information för de slutsatser man drog. Och du kritiserar min källkritik.

Utav det jag läst av studien så upplever jag inte att DN undanhöll någonting, studien har olika poster för olika saker. Studien påpekar att man inte har räknat med inkomster som kommer ifrån direkta skatter så som t.ex. moms, citera mig inte ordagrant här, jag minns inte exakt hur dom formulerade sig.
Så som jag fattar det, så har DN räknat på dom kolumnerna som inte heller räknar med utgifter som betalas av momsen.

Det Tino har gjort är att han har räknat med dom utgifterna men utan att nämna att inkomsterna för momsen inte är med och dom därmed är missvisande.
Därför tycker jag Tinos uträkningar och kritik mot DNs sammanställning är mindre trovärdig.
Du kan själv läsa dom delar av rapporten som Tino refererar till och dra dina egna slutsatser.

Utav det lilla jag läst av rapporten, utan att vara ekonom och utan att förstå den typen av akademisk engelska som används i rapporten så förstår jag varför DN valt att fokusera på dom poster dom gjorde, men jag förstår inte varför Tino gjort som han gjort.
Därför håller jag DNs sammanställning som mer trovärdig än Tino.

Hoppas du förstår bättre nu.
Men med det sagt så försvarar jag inte DNs sammanställning, det vet jag för lite för att kunna göra.
Men den kritiken som Tino har tycker jag är oärlig och dålig.
Och ja, jag kritiserar jag din källkritik och gör det fortfarande.

Skrivet av Nypifisel:

Du borde också sluta ifrågasätta brist på kunskaper som om du själv vore en encyklopedi, det ger inte dina argument mer tyngd.

Jag påpekar din okunnighet, om du skriver okunniga saker så kommer jag att påtala det. Jag är inte intresserad av att ge mina argument tyngd eller inte.
Om du säger någonting okunnigt så kommer jag att påtala det. Vare sig det handlar om SDs HBT-politik, asylsökande eller vad det nu kan vara.
Är det någonting du sagt som jag påpekat varit okunnigt där du haft rätt?

Däremot jag är ingen expert öht, jag har mycket bristfälliga kunskaper. Men när du säger saker som jag vet är felaktiga så kommer jag påtala det.

Skrivet av Nypifisel:

Var man lever på sina egna meriter, och medan jag erkänt att jag inte besitter några definitiva svar utan har dragit logiska slutsatser utifrån den information som finns

Nej, du drar slutsatser utifrån den information du besitter. I många fall har den visat sig vara felaktig och/eller bristfällig.
Jag tycker dessutom din logik är oerhört bristfällig och enkelriktad. Men det är framförallt den information du verkar ta del av som är direkt felaktig eller oerhört bristfällig.

Skrivet av Nypifisel:

så sitter du och tror du vet alltihop och detta på grund av några högst otillräckliga källor som för det mesta har varit irrelevanta i dagens rådande klimat och åtminstone saknat någon som helst legitimitet.

Nej, jag vet inte alltihopa. Det finns mycket jag inte vet, väldigt mycket. Men jag vet uppenbarligen mer än dig om sakerna du pratar om i den här tråden. Vare sig det är antalet asylsökande, varför Tinos uträkningar inte är trovärdiga, SDs HBT-politik, studier och utredningar kring tvångsstereliering av personer som vill byta juridiskt kön osv.
Finns det någonting som jag har haft faktamässigt fel om? Jag har rättat dig på flera felaktiga påståenden ifrån dig och upplyst dig om flera saker du uppenbarligen inte kände till.

Vilka källor är det du tycker har varit irrelevanta eller saknat legitimitet?

Skrivet av Nypifisel:

50 miljarder tycker du är lite, det är t.ex mer än hela Sveriges försvarsbudget (också tragiskt underfinansierat och illa behandlat). Jag tycker inte invandringen är värd 50 miljarder kronor. Varför tycker du det?

Det är lite. Det är under 3% av våra offentliga utgifter. Jag tycker inte 3% är mycket.
Jag tycker personligen att en human flyktingpolitik är värd betydligt mer än vårat försvar och absolut värt 3% av våra offentliga finanser.
Däremot tycker jag det är tragiskt att det ser ut som det gör, att vi inte har en bättre bostadspolitik, integrationspolitik och mycket mycket annat. Men om vi bara pratar rena, förenklade finanser, en utgiftspost på 3% tycker jag är rimligt för en flyktingpolitik där vi hjälper människor som flyr.

Skrivet av Nypifisel:

Sen skillnad på invandrare och invandrare, jo där kan man dra skillnader. En högutbildad tysk är att räkna som en inkomst, en människa som sitter och kuggar SFI med flit i 9 år för pengarna är det inte.

Så som jag läser detta så menar du att du inte har problem med arbetskraftsinvandring, det är flyktingar du inte vill ha hit?

Skrivet av Nypifisel:

Man kan också fråga sig hur man själv skulle bli behandlad i deras länder, skulle du bli behandlad bättre i Irak än i Tyskland? Vad tror du?

Så, någon som flyr ifrån Irak ska behöva stå till svars hur man blir behandlad i Irak?
Eller vad fan menar du?
Detta tycker jag är en totalt irrelevant fråga, har ingen som helst vikt för mig.
Om du tycker det är en rimlig fråga att ställa så har jag ingen övrig kommentar på det.

Skrivet av Nypifisel:

Jag måste faktiskt ställa frågan, en som alla borde ställa sig själv: Vad tjänar landet på kraftig invandring?

Återigen, du säger "invandring" utan att prata om vad du faktiskt menar.
Jag antar att du menar flyktingar? För du verkar inte ha någonting emot arbetskraftsinvandring och liknande.

Och för mig så tjänar landet humanitet på att ta emot flyktingar.
Att hjälpa personer som flyr.
Att dela med sig av det välstånd vi har osv.
Det tjänar vi på. Att skapa en humanare och bättre värld där frihet, demokrati, tillgång till utbildning osv når fler människor.
Det tycker jag är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ohly var ju faktiskt senare på bollen med sina vidrigheter än SD, hur kan det komma sig att V inte ställs till svars för det enligt samma modell vi talar om här i tråden?

Vad syftar du på?

Permalänk
Hedersmedlem

Det mesta från den mannen kvalar in men jag bjuder på en länk.

http://sv.wikiquote.org/wiki/Lars_Ohly

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hur många rasister får vi upp i nätet nu matros?

Skrivet av Ice Frontier:

Varje statsråd har 58000 i månaden, eller mer. Vänsterpartister och miljöpartister ligger dessutom i topp vad gäller utnyttjande av den extremt generösa inkomstgaranti som de åtnjuter. De lever som blodiglar på oss arbetare och de värsta av alla är V och MP.

Hur menar du nu?

Skrivet av Ice Frontier:

Inte idag, men vi kan aldrig veta när vi behöver det igen, därför ska vi ha ett försvar värt namnet. Det tar LÅNG tid att bygga upp ett försvar, du kan inte köpa det på blocket. Så om det världspolitiska läget snabbt förändras, vilket historien visar att det ofta gör, ja då står vi där med byxorna nere pga obildade, ignoranta människor som lagt ner försvaret för att "vi behöver det inte idag".

Jag gillar det här, men jag måste fråga. Vad ska vi med alla marktrupper till? Vi har redan idag ett löjligt stort flygvapen, förvisso en Svensk paradgren och om det nu skulle vara ett delmoment i OS så skulle Sverige ta kamma hem guld och "gold plated latinum" varje år. Stridsvagnar har vi inte dåligt med heller. Visst har vi lite taskigt med manskap men vad fan ska vi med dem till? vakta övergångsställen som sprängs av kryssningsrobotar?

Skrivet av Ice Frontier:

SD vill minska invandringen till samma nivå som tex Danmark eller Finland. Tycker du att Danmark och Finland är rasister?

Synnerligen dum fråga, ingen här har påstått att en minskning av invandringen är en rasistisk åtgärd utan det är motiveringen bakom minskningen som ska granskas, Vad det gäller våra grannländer så skiljer sig anledningarna. Dansken är många gånger rasistisk i sin politik emedan Finnen främst är isolationistisk De rasistiska tendenserna i Finland är dock nuförtiden starka.

Skrivet av Ice Frontier:

Man kan tycka illa om invandringen och den politik som Sverige för på området utan att tycka illa om specifika personer, det förstår du kanske??

Det hade dock varit mindre rasistiskt att ogilla invandringen för att man ogillar specifika personer, klura ut den du

Skrivet av Ice Frontier:

Nej, du har helt fel. Vänsterpartiet och alla andra vänsterorienterade rörelser gör inte ett skvatt för att stå emot den pågående islamiseringen, vare sig i Sverige eller i övriga Europa.

Vilken Islamisering? Konkreta saker inte töntigt SD trams. Jag vill veta exakt hur denna Islamisering ser ut och jag vill veta det för att uttrycka det enkelt, Snabbt som attan.

Skrivet av Ice Frontier:

Tvärtom är vänsterrörelser som AFA, megafonen mfl ofta tätt lierade med islamiska rörelser och stödjer ofta direkt islamiska terrororganisationer.

MM nu är det dock så att jag är lite bättre än dig på nutidshistoria, såpass mycket bättre på det och faktiskt väldigt bra på att skilja på sak och sak. Vänsterorganisationerna har länge varit i kontakt med sina motsvarigheter i Mellanöster tillexempel PKK och PLO. Dessa organisationer är främst socialistiska rörelser som genom klassisk historieförvanskning har tillskrivits islamistiska förtecken. Eller tänkte du på nåt annat? VPK ständiga stöd för Luminaro Sendioso? (Sydamerika).

Skrivet av Ice Frontier:

Vänstern har genom historien ofta varit lierade med islamister i mellanöstern.

Nej

Skrivet av Ice Frontier:

Resultatet är alltid det samma, när de fått makten så gör sig islamisterna av med vänstern, men vänsternissarna är alltid lika villiga att liera sig med dem nästa gång, de lär sig aldrig.

Något sådant regimskifte har inte skett.

Skrivet av lionheart74:

Att inte rösta SD nästa val är att skicka Sverige ner i en våldspiral av massinvanding/motsättningar sämre sjukvård för alla,brottslighet vi inte sett i närheten av ännu. Husby etc är bara början. Trust me jag har bott i Paris och sett allt som händer nu i Sverige hända där...SD 2014.

Härlig rasism, varm och god.

Skrivet av Nypifisel:

Vänstern diskrimineras inte, det förs ständigt dialog mellan dem och de andra mer vänsterinriktade partierna. Börjar de bli behandlade som en pestsjuk som SD blir så kan du räkna med att detta kommer göra mig lika upprörd!

Nej det kommer du inte, du kommer att säga att det är rätt åt dem.

Skrivet av Nypifisel:

Nu gäller det inte homosexuella specifikt, utan jag tycker det inhemska barnafödandet borde öka, om homosexuella kan bidra till det är ju bara bra. (surrogatmammor och så vidare)

Varför ska det inhemska barnafödandet öka?

Skrivet av Nypifisel:

Belastning på rättsväsendet togs t.ex inte upp.

För att det är individuell fråga som korrelerar starkare med ADHD och Knark än Invandrare, frågor på det?

Skrivet av Nypifisel:

Erm sen det faktum att rapporten inte ens innehöll migrationsverkets miljardbudget är för mig underligt.

Ja för att du inte tänker på att det är en politiskt beslutad budget och inte en kostnadsfråga som invandrare personligen kan hållas ansvariga för.

Skrivet av Nypifisel:

Nu tar du till gammal van retorik hos ditt läger där ni försöker dumförklara någon av motsats åsikt istället för att argumentera. Det är ovärdigt, försök hålla det på en bättre nivå, jag är inte dum.

Jag menar inte att du är dum utan att du inte förstod vad en rapport var, jag förklarade det för dig så i fortsättningen så kan du väl undvika att förlita dig på specifika rapporter i beslut som kräver mycket mer data?

Skrivet av Nypifisel:

Så vi har endast rapporter där ingen tydligen gått igenom formell granskning, att alla dessa pekar på kostnader med invandringen gör dem illegitima.

jag har aldrig sagt att de är oriktiga utan de blott är otillräckliga.

Skrivet av Nypifisel:

Jag litar på kompetensen hos flertalet nationalekonomer där vissa är doktorer mer än på din, men det är endast för att deras kompetens är bevisad - din är det inte (inte för mig i alla fall).

Det är inte kompetensen hos nationalekonomerna jag ifrågasätter.

Skrivet av Nypifisel:

Bara för att du tycker det. Jag rekommenderar boken "Invandring och mörkläggning" av Karl-Olov Arnstberg och Gunnar Sandelin.

En bok av en gnällig fjant som är arg för att han inte får vara journalist och en forskare som är inne på fel område?
Jag rekommenderar Gilje & Grimens

Skrivet av Nypifisel:

Men nu sitter ju du och gör dig skyldig till allt du kritiserar dina meningsmotståndare för. Vart kommer detta ifrån? Jag ser inget som helst understöd och om man skall bortse ifrån detta så tycker jag de är ganska undermåliga som logiska slutsatser.

Hrhr Nej jag vet att du missar det men låt oss då förklara det hela lite djupare: Genom bidrag eller lön har alla i Sverige möjlighet att konsumera. Förutsatt att de privata företagen inte har ständig överkapacitet så kommer tillskottet av nya människor öka behovet av människor som kan tillfredsställa konsumtionsbehovet, då invandrare är anställda i lägre grad än svenskar så kommer svenskar ta större delen av de nya jobben.

Det senare är dvs det svenska ungdomar är något som återkommer i OECD rapporter, i Utbildningsväsendet osv. Det är det egentliga skälet till vår ungdomsarbetslöshet nämligen den kollektiva vanvetts idén att när man klarat av gymnasiet ska hanka sig fram i några år på korta anställningar och spånk.

Givetvis kommer allt från min kulturmarxistiska röv där vishetenssten göms.

Skrivet av Nypifisel:

Mannen du nämner har ju redan blivit betald för av sina föräldrar och mannen själv betalar för sina barn. Välfärden bygger ju på att generationen innan initialt kan finansiera sina barns börda på staten. Att förvänta sig denna generation som bara har pengar att betala för ett bestämt antal helt plötsligt få 100.000 till att betala för går ju som du kanske ser inte ihop.

Barnlösa? Lustig uträkning som i stort inte stämmer eftersom skattesystemet inte är finansierat genom individer utan kollektivet (klura lite så ska du se)

Skrivet av Nypifisel:

Det här resonemanget förstår jag inte i huvudtaget. Skall vi vara nöjda eller vad då? Hur patienter behandlas av sjukvården idag (på grund av underfinansiering) är ta mig fan skandalöst, att vi sedan har bättre vård än Nigeria säger ingenting.

Vad är det du inte förstår? Jag förstår uppriktigt sagt inte att du inte förstår, för mig är det oförståeligt att du inte förstår att vården måste anses bättre om den medger längre liv.

Det kanske inte är så kul med köer, men det är inte så jävla kul att vara död heller.

Skrivet av Nypifisel:

Börjar bli less på att allt är otillräckligt.

Det är helt tillräckligt, du måste dock förstå ekonomiska sammanhang för att ta till dig det.

Skrivet av Nypifisel:

Jag refererade endast till inlägget jag citerade och de slutsatser denna skribent tog, läs det först. Åter sluta med dina översittarfasoner. Du får ingen legitimitet på grund av det.

Min legitimitet kommer från att mitt ifrågasättande av dina resonemang är korrekt, precis som i fallet du nu referar till.

Skrivet av Nypifisel:

Som jag även nämnt tidigare är HBTQ frågan i storleksordning till hela nationens välfärd väldigt liten. Jag kan inte låta mina ekonomipolitiska åsikter bära eller brista hos dem, även fast jag personligen finner deras utökade rättigheter på intet vis förargande.

Nej men du kan gott nog se den frågan som en del av något såpass grundläggande som allas lika värde.

Skrivet av Nypifisel:

Mitt motstånd mot invandring är nästan helt ekonomiskt (och till en viss del hur politiker åsidosätter svensk kultur i förmån till utländsk sådant, märk väl att jag inte skyller på invandrare utan på svenska politiker). Jag är ingen rabiat nazist som tror att Sverige kommer bli något kalifat - vissa som du påpekar är tyvärr det. Jag ser bara inga som helst ekonomiska (eller kulturella) förmåner med en generös invandring.

Nej du vill att det ska vara ekonomiskt, du försöker motivera det ekonomiskt och det går inte så bra för det underlag du använder medger inte den hållningen.

Skrivet av Nypifisel:

Huruvida ett stopp i invandring magiskt skulle leda till bättre sjukvård, erm vi vet självklart inte säkert. Men en extra utgift på nu hur många miljarder det än mår vara, som inte på något vis är nödvändig sätter självklart sina spår i andra samhällsnyttiga budgetar.

Hur?

Skrivet av Nypifisel:

De är underdogs. Det andra anförandet anser jag vara mer intressant; Jag har aldrig hört den Sverigedemokratiska ledningen förespråka våld emot någon och kommer aldrig någonsin få höra det, vet du däremot vad jag har hör? Fredrik Reinfeldt vid förra valet säga att man som Sverigedemokrat får skylla sig själv om man blir utsatt för våld. Detta är det mest förbryllande jag hört komma ur en politiker i hela mitt liv, det är också ett hot mot hela rättsstaten, att vår statsminister kan säga detta och inte bli utslängt huvud först är förbryllande och inte så lite förargelseväckande. Jag har förövrigt röstat på Socialdemokraterna i hela mitt rösträttsberättigande.

Det finns hot mot rättsstaten till exempel ett parti som heter SD som vägrar grunda sin politik i korrekta resonemang eller ta hänsyn till det som motsäger dem. Det är också ett hot att de vill införa en separat lagstiftning för invandrare.

Skrivet av Nypifisel:

Du säger det men det är ju inte så verkligheten ser ut. Kolla på en riksdagsdebatt och se hur många gånger man kallar SD rasister för att de tar upp denna ekonomiska fråga i kammaren.

Ekonomiska frågor som de inte förstår.

Skrivet av Nypifisel:

Nej men ni bortser ju så fullkomligt vad flera hundratusen svenskar har i tankarna, ni ger deras oro ingen som helst legitimitet utan går i vägen att dumförklara alla dessa väljare, mage ev elitism och demokratifientlighet går väl knappast att finna. Och självklart har du all rätt att uttrycka din åsikt, och jag ser inte ner på dig för att du inte har samma lösning som mig i hur statsapparaten skall skötas.

Klart det går att dumförklara dem: Om 5% av Sveriges invånare tror att en minskning av invandringen leder till fler sjuksköterskor eller lärare eller godare potatis eller vad nu de vill så är 5% av väljarna dumma i huvet.

Skrivet av Nypifisel:

Dina åsikter ifrågasätts inte, det är som jag nämnde ovan eran dumförklaring av så många väljare som gör det. Varför får inte dessa människor ställa legitima frågor utan att bli påhoppade? Ifrågasätt gärna, dumförklara ej.

Det är inte legitima frågor, det är frågor som grundas i deras egen oförmåga att ta till sig det material som de genom just sin inkompetens använder för att ställa dumma frågor. Vad de borde fråga sig är följande:

Vad är långtids effekterna av en artificiell befolkningstillväxt.

Skrivet av Nypifisel:

Förövrigt så anser jag din argumentationsteknik betydligt trevligare och effektivare än dina andra meningsfränder. Men detta kanske bevisar i viss mån mitt anförande. Du är en av tre, de andra två försöker dumförklara mig bara för jag hyser en annan åsikt. Jag dumförklarar ingen av er. Se, den rabiata rasisten (vilket jag inte är) har en mer nyanserad hållning till politik än ni, demokratins förkämpar.

jag söker inte dumförklara dig för din åsikt.

Skrivet av Copy:

Det är inga partier i dagens riksdag som är religiöst neutrala. SD ger viss fokus på kristendomen och tradition, resterande partier har mer eller mindre exakt samma inställning och värderar Islam och dess krav mycket högre än någon religionsfrihet eller religiös neutralitet. Nu har jag inte tid att gå in och leta fakta, men jag tvekar starkt på att V stödde SD i frågan om separata badtider för muslimer, böneutrop etc...

Gå in och leta mer och motivera din åsikt ordentligt.

Skrivet av Copy:

Du är alltså bekväm med att de 6 ungdomar som gruppvåldtog en jämnårig tjej i flera timmar får öppen ungdomsvård? Dvs. prata med psykolog ett par tillfällen och några timmar samhällstjänst... De har ju för fan förstört hennes liv för alltid!

Vad vill du göra döda dem? om nu SD har en kristen profil så vill de förstås förlåta dem och låta gud göra grovjobbet.

Skrivet av Copy:

Detsamma gäller misshandeln av Carl-Eric Cevander. De är en grupp och går på en pensionär, de sparkar ner honom och en av killarna hoppar på hans huvud. Han tappar synen på ett öga (om jag inte minns fel) och har stora problem med minnet sedan dess. Öppen ungdomsvård där också... stödjer du det också? Hur tror du att ungdomarna resonerar?
Det spelar ingen roll om dem sparkar ner och misshandlar något halvt till döds. Vad är nästa steg?

Vad är du ute efter? Hämnd eller förebyggande åtgärder?

Skrivet av Copy:

Kan du säga vad i SDs partiprogram som är rasistiskt? Jag vill gärna ha en referens. Det är många, så som du, som påstår att SD är rasistiskt men när man frågar vart i SDs partiprogram det står får man inget svar eller massa blaj om "Dold agenda".

Motivationen till SD partiprogram är en hejdlös kombo av dumhet och rasism.

Skrivet av Copy:

Om du kan ge vettiga svar på ovanstående punkter kan jag mycket väl infinna mig att konvertera till V istället för SD

V skulle skicka busarna till ungdomsvården istället för som SD förlåta dem och låta gud ta hand om dem.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Varför känns det alltid som att Sverige ska vara i framkant när det gäller så mycket?
Miljön, vi ligger bra till, i jämförelse med övriga EU-stater och övriga världen. Ändå är det inte nog. Nähe, gör något åt Japan och Kina först då för helvete.
Invandring, vi är generösa, vi är för generösa. Titta bara på listan ovan, bara Tyskland och Frankrike är "bättre".
För min del kan vi gärna sjunka ner kraftigt på den listan.

Absolut. Svenska självgoda multikulturalister som vurmar för allt utländskt och förlöjligar allt svenskt som "inskränkt" eller "tråkigt". De älskar att vara "medmänskliga" med andras pengar, men väljer alltid att prioritera den senaste tekniska prylen eller den fina bostadsrätten framför att donera sina egna pengar till behövande. Och allt detta samtidigt som de sitter i sina elfenbenstorn långt ifrån den mångkultur de själva förespråkar samt fnyser föraktfullt åt de som tvingas leva mitt i den och som inte tycker att det är så kul, spännande och häftigt som de mästrande moralisternas självgoda pekpinnar säger att man skall tycka att det är.

Som du säger, man måste alltid ha någon att förakta och känna sig överlägsen. I synnerhet de som påstår sig stå för "öppenhet och tolerans" samt "medmänsklighet".

(S) uttalar sig:
“Det samhälle som vi vill forma drivs av gränslös solidaritet. Våra värderingar känner inga landgränser.”

Där satt den. Socialdemokratisk solidaritet omfamnar hela världen. Men om den gränslösa solidariteten bara flödar i en riktning – till men inte från? Till Sverige från alla andra länder men aldrig tillbaka? Måste inte solidaritet vara ömsesidig? Ett evigt ensidigt givande som politisk strategi – hur realistiskt är det?"

Tror det förklarar vad jag röstar på.

Permalänk

Tänker naturligtvis rösta SD, känner rätt mycket invandrare (bor i en väldigt invandrartät liten stad) många av dem tänker också rösta på SD. De flesta har samma åsikt som jag "hur har ni tänkt att det här ska funka egentligen?". Det funkar inte här, och det fungerar besvisligen ingen annanstans heller, det går inte att motivera det på något sätt.

Jag kan absolut inte se något rasistiskt i att vara emot massinvandring eller att vilja ha en invandring som är på nivå som resten av europa (man måste såklart ta i förhållande till antal människor som bor i landet). I Danmark så skulle ju i så fall deras vänsterparti vara rasister, resten av europa också, med svenska mått. "Rasistisk" betyder i sverige "person som är emot idioti", ingen tar ordet ens på allvar längre pg.a hur man totalt misshandlar ordet i media. Jag tycker det är genomsjukt. Man använder "rasistiskt parti" om SD eftersom det helt enkelt är det enda argument man har att komma med, ganska tröttsamt och genomskinligt.

Har varit i en del diskussioner med MP'are och Vänstermänniskor och det tar inte länge förrän första mordhotet man får är ett faktum. Jag tycker det säger ganska mycket om dessa människor och den totala bristen på argument. Hatiska människor som jag eg. inte tror är så intresserade av politik egentligen, mer att dom är intresserade av personangrepp eller våld.

Vänstern tutar i sina vevuzelor så fort SD öppnar munnen, eller så tar dom till knytnävarna, dvs de har inte motargument, de har oväsen (dvs censur) eller våld som enda "argument". Sorgliga, antidemokratiska människor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Nej, vi pratar om Tinos sammanställning av OECD rapporten och hur jag inte riktigt har förtroende för hans kritik när han lyfter upp utgifter som saknas men inte alls nämner inkomster så som t.ex. momsen.
I det lilla jag läst av originalrapporten så känns DNs uträkning därmed mer trovärdig, men jag kan inte försvara DNs uträkningar eftersom jag inte alls läst hela rapporten och dessutom är min akademiska ekonomi-engelska i princip obefintlig.

När man ska presentera skatteintäkter pratar man om direkta och indirekta skatter. Indirekta skatter är alkoholskatt, tobaksskatt, moms mfl, de sitter direkt på prislappen. En direkt skatt är exempelvis inkomstskatt. OECD har valt att bortse från 40% av de offentliga utgifterna, man har inte ens gjort schablonberäkningar för att kompensera för den ökade befolkningsmängden. Gör man det (vilket man borde om man inte menar att invandrare skulle dra mindre nytta av exkluderade utgifter) så är invandringen en kostnad, vilket också står i rapporten (tabell 3.7). Finns annars utförligt redovisat i Ekbergs rapport. OECD räknar (bortsett från tabell 3.7) att kostnader som inte går att specificera helt ska bortses från. Vilket är rätt absurt. Det är alltså inte Tinos uträkningar, eller DNs uträkningar, det är OECDs uträkningar.

Det är helt okej att inte förstå, men det blir underligt om man samtidigt anklagar den andra sidan för ignorans när det inte är så jäkla avancerade grejer. Även om man inte är ekonom.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

SD 2010, SD 2014...

Jag håller med JÅ i allt han sa tex. i Almedalstalet förra veckan. Motståndarna har noll att kontra med och fortsätter svamla sina floskler medan hela landet sjunker ner i slasken. Som exempel:
I botten av listan på antal sjukhusbäddar av alla OECD-länder (http://www.expressen.se/nyheter/sverige-har-farre-sjukbaddar-...)
En skola i förfall, idag motsvarande Kazakstans nivå (http://allastudier.se/artiklar/973-svenska-skolan-får-underkä...)
Jag kan fortsätta rabbla punkt efter punkt, men de flesta borde veta hur illa läget är.

Det är dags att bla. dra åt kranen för bidragsturismen tills det blir lite ordning och reda. Jag vill inte att hela landet förvandlas till ett ghetto där endast de allra högst på samhällsstegen har råd att skydda sig i homogena grindsamhällen. För övrigt där redan idag de flesta förespråkare av massinvandringen har sina adresser.

Permalänk
Hedersmedlem

Snart 60% av rösterna på SD i pollen. Läser de inte era inlägg innan de röstar Huzzbutt, Kilroy och Swiifty?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lolight:

Håller inte med. Nu när de är stora så kommer också bredden och nytt folk med mer kunskap in. Samt tänk så här. De lagar o regler som vi har nu är ganska vettiga. Då behöver man inte ändra på så mycket. Risken är uppenbara att du ändrar till det sämre. Som jag tycker övriga partier verkar göra. De letar efter problem som de vill fixa. Nu ofta med resultatet att du sabbar för någon annan.

Vad grundar du det på? Vilka nya individer har dom skaffat som har mer kunskap, och kunskap inom vad? Rasism? Invandring?

Alla lagar och regler vi har idag är inte vettiga, eller har blivit för gamla och reflekterar inte samhället, dom måste ju förändras. Hade alla tänkt som du hade de första lagarna i Sverige gällt fram tills idag.

Vilka förstör för någon annan genom att uppdatera en lag som är verkningslös, ineffektiv, värdelös eller kanske tom diskriminerande? Tvärtom, om samhället inte förändras står vi kvar i samma spår och trampar hela tiden, ingen utveckling, ingen forskning, inget rättsamhälle. Dom där sakerna hänger ihop.

Att SD letar efter problem håller jag med om, men annars har du fel i vad du säger. Vi kan inte ha ett samhälle som står stilla och förlitar sig på gamla lagar. Eller visst kan vi det, men då hade vi varit kvar på stenåldern också.

Här är en artikel från wikipedia som visar lite hur arbetet med utvecklande av lagar har sett ut:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_rätt

Vilken är din favorit, Visbys egna stadslag från 1300-talet?
Livegenskapen (aka slaveri) hade ju skurit sig lite anno 2013 iaf. Du förstår vad jag menar? Utan förändringen och anpassandet av lagar, hur ser vi då ut år 2500?

Skrivet av Copy:

Kan du säga vad i SDs partiprogram som är rasistiskt? Jag vill gärna ha en referens. Det är många, så som du, som påstår att SD är rasistiskt men när man frågar vart i SDs partiprogram det står får man inget svar eller massa blaj om "Dold agenda".

Läs hela tråden så får du svar på det?

(eller börja här åtminstone
#13654828)

Jag ska vara så dryg och ego så jag tar fan o citerar mig själv:

Skrivet av Aresz:

Det är förbannat mycket rök runt SD, och vi som argumenterar emot får aldrig något riktigt svar mer än "det står i partiprogrammet". För helvete. Ni har så mycket bevis mot er, och både inom partiet och bland anhängarna finns det mycket rasism, främlingsfientlighet eller vad nu ni _inte_ vill kalla det.
Hade dom bara hållt sig till partiprogrammet hade nog jag gillat dom också, men det är ju allt annat runtomkring. Användarna på detta forum, avpixlat, tuben, facebook osv. Partiets bakgrund, från bevara sverige svenskt. Nyhetsrapporteringen, både från vad SD kallar "PK media" och från sina egna led som gör mig rädd. Som gör att jag tänker, "hmm vad finns bakom partiflaggan".

Hur kan ni lägga er röst på dom, när ni vet? Är ni så hatiska mot andra? Litar ni på Ekeroth, Åkesson o gänget? Människor som lägger upp filmer på youtube där dom ljuger för att miskreditera någon annan. Som pratar med polisen och försöker sätta dit oskyldiga? Har ni läst kommentarerna på bland annat youtube och avpixlat? Det är ju rasism om något. Det är frågan jag vill ha svar på, hur tycker ni att dom förtjänar din röst som medborgare i en demokrati? Inget annat parti har i närheten så många "lik i garderoben" som SD. Det gör mig fundersam och väldigt orolig för vad som kan hända om dom får för mycket makt. Och det borde ni också vara.

Självklart skriver dom inte i sitt partiprogram något i stil med: "ut med blattarna" "vi är rasister" osv. Vem skulle vara så dum?
Det är ju hur partiet agerar som gäller, inte vad dom skriver i sitt partiprogram. Eller tror du på allt som skrivs i media, i all reklam du ser? Det är precis vad paritprogrammet är, ett reklamblad där alla partier försöker framstå så bra som möjligt. Snälla nån, säg inte att du röstar på SD för vad som står i deras partiprogram?
Citerar igen från tidigare i tråden:

Skrivet av Huzzbutt:

Kalle säger att han ska diska och skriver upp det på sin lista, Kalle diskar inte.

Har Kalle diskat?

Här tänker då Huzzbutt på själva listan, där man skriver vad man vill, men tanken är ju sen att man faktiskt ska göra det som står på listan. Istället gör SD en massa saker som inte står på listan, tom saker som är rakt emot vad dom tydligen numera står för. Som återigen, (ordet återigen använder jag ofta) att rösta för tvångsteriliseringar. Om detta orkar jag inte länka eller citera, klicka bakåt i tråden ett par ggr så ser du. Vilket väger tyngst, det man skriver i ett reklamblad, eller hur man faktiskt agerar när man är ute och arbetar som politiker?

Skrivet av Nypifisel:

Självklart håller jag med dig i ditt resonemang, men man måste ju samtidigt förstå att detta inte är något unikt för Sverigedemokraterna, man måste låta partiet mogna. Och till skillnad ifrån dig så ser jag en klar förbättring ifrån SD, de går åt rätt håll. Jag tolererar så här initialt en del tokstollar bara de snabbt blir borttagna. Jag kommer inte tolerera ens så mycket om ett par år, då är det oacceptabelt. Jag finner socialkonservatism sunt för Sverige i nuläget, att detta råkar komma med en del idioter är något man måste beklaga men inget annat parti ger mig ett acceptabelt alternativ till deras politik.

Ja där har vi helt skilda åsikter, jag tror inte på att dom förbättrar sig, utan att denna "normalisering" bara är ett spel för att få mer röster. Men jag hoppas det verkligen. Vore så skönt att se att dom är ett annat parti om ett par år, jag hoppas verkligen på det.

Nu har jag inget förtroende alls för dom, och det kanske du förstår? Jag har, till skillnad från Åkesson, nolltolerans mot rasister, homofober och dylikt.

Skrivet av Nypifisel:

De är underdogs. Det andra anförandet anser jag vara mer intressant; Jag har aldrig hört den Sverigedemokratiska ledningen förespråka våld emot någon och kommer aldrig någonsin få höra det, vet du däremot vad jag har hör? Fredrik Reinfeldt vid förra valet säga att man som Sverigedemokrat får skylla sig själv om man blir utsatt för våld. Detta är det mest förbryllande jag hört komma ur en politiker i hela mitt liv, det är också ett hot mot hela rättsstaten, att vår statsminister kan säga detta och inte bli utslängt huvud först är förbryllande och inte så lite förargelseväckande. Jag har förövrigt röstat på Socialdemokraterna i hela mitt rösträttsberättigande.

Du har sett järnrösfilmerna va, vad dom säger, deras kroppspråk och vad dom gör, samt vad dom är på väg att göra? "Såna som dig ska vi ta hand om", använder ord som babbe och hora. Du har läst deras uttalanden om homosexuella? Finns såklart fler exempel, men dessa klassiker ligger närmast i hjärnan, och de som är mest upprörande. (vad jag vet än så länge) Det ser jag som väldigt klara hot, även om dom uttryckligen inte har sagt eller skrivit på ett papper "härmed hotar, vi i SDs ledning dig". Deras agerande har gång på gång visat var dom står, och det kan inte tolereras.

Ang Reinfeldt så har jag inte hört det, men stämmer det så håller jag med dig. Det är ju för jävligt. .

Skrivet av Nypifisel:

Du säger det men det är ju inte så verkligheten ser ut. Kolla på en riksdagsdebatt och se hur många gånger man kallar SD rasister för att de tar upp denna ekonomiska fråga i kammaren.

Nej men ni bortser ju så fullkomligt vad flera hundratusen svenskar har i tankarna, ni ger deras oro ingen som helst legitimitet utan går i vägen att dumförklara alla dessa väljare, mage ev elitism och demokratifientlighet går väl knappast att finna. Och självklart har du all rätt att uttrycka din åsikt, och jag ser inte ner på dig för att du inte har samma lösning som mig i hur statsapparaten skall skötas.

Dina åsikter ifrågasätts inte, det är som jag nämnde ovan eran dumförklaring av så många väljare som gör det. Varför får inte dessa människor ställa legitima frågor utan att bli påhoppade? Ifrågasätt gärna, dumförklara ej.

Förövrigt så anser jag din argumentationsteknik betydligt trevligare och effektivare än dina andra meningsfränder. Men detta kanske bevisar i viss mån mitt anförande. Du är en av tre, de andra två försöker dumförklara mig bara för jag hyser en annan åsikt. Jag dumförklarar ingen av er. Se, den rabiata rasisten (vilket jag inte är) har en mer nyanserad hållning till politik än ni, demokratins förkämpar.

Antar att man kallar SD för rasister av andra skäl än enbart ekonomiska?

Oftast behöver man inte dumförklara någon, bara slå hål på deras argument. Du måste ju själv tycka, att vissa inlägg i denna tråden åtminstone skrevs i vredesmod och av ganska många kan tolkas som rätt så korkat? Det blir ju nu isåfall elitism och demokratifientlighet vs rasism och dumhet?

Det är ju argumenten i sig, och lösningen på "problemet" som gör att man undrar hur vissa tänker. Att exempelvis dra upp avsnitt från efterlyst som argument, det säger ju sig själv lite att "fan det här är ju inte riktigt smart." Hur ska man i ett svar kunna undgå att ur motståndarnas ögon verka elitistisk? (osäker på grammatiken här) Det finns garanterat dom i tråden här som tycker att jag är helt jävla dum i huvudet det får dom tycka, och jag anser inte dom vara demokratifientliga. Lite det som är demokrati, du får säga och göra vad du vill så länge du inte ägnar dig åt exempelvis förtal eller våld.

Att kalla oss för demokratifientliga är ju helt felaktigt, man måste kunna kritisera och säga att någon har fel, utan att återigen kallas för demokratifientlig.
En person säger vad den tycker, en annan säger emot. Ingen blir straffad eller torterad = (mer eller mindre) demokrati och yttrandefrihet.
Detta förändras inte för att någon är aggressiv i sitt tonläge.

De får gärna ställa frågor, och blir inte påhoppade, utan får motargument, det är inte samma sak. Men absolut, visst händer det att påhopp sker (från båda sidor) och det för ju inte argumenten framåt. Själv har jag och många andra i tråden mängder med obesvarade frågor och påståenden. Ursäkta långt svar om demokratifientlighet, men jag är så trött att få detta kastat i ansiktet bara för att jag inte håller med SD.

Men jag håller med dig, kanske skulle det behövas ett litet artigare tonläge, men då måste SD anhängarna i sin tur sluta upp med sina konspirationsteorier om "PK-Sverige", "sanningen kommer enbart från avpixlat och fria tider" och allt sånt trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon4992:

Det har du rätt i, men ser inte kopplingen till att med tvång från statens sida sterilisera någon?

Igen, om du vill bli man eller kvinna och vill bli det på statens bekostnad så tycker jag inte att det är konstigt att man ställer krav på sterilisering. Det är inte så att vi (jag sållar mig till gruppen som inte tycker att det var något fel på kravet) tycker att transpersoner är olämpliga som föräldrar, utan att män är män och kvinnor är kvinnor på ett biologiskt plan. Vill du skapa något hybridkön på egen bekostnad så kör hårt, men jag vill inte betala för det.

Skrivet av anon4992:

Du har rätt, alla partier ändrar åsikt efter hand. Däremot är det sällsynt med partier som SD, uttrycker sig
så kraftigt negativt om HBTQ för att sen då vända helt, det är ju väldigt märkligt.

Det finns gott om personer med Söders åsikter inom KD också vill jag lova, men det hindrar inte KD som parti från att ha en annan åsikt än enskilda partimedlemmar.

Skrivet av anon4992:

Du missförstår mig, kanske med vilje? Jag menar inte att det är farligt att försöka få en större väljagrupp, jag säger att SD ändrar åsikt för rösternas skull, inte för att dom i grunden har ändrat ideologi.

Igen, partiet kan ha en annan linje än enskilda medlemmar, så ser det ut i alla andra partier också. Möjligt att Björn Söder tycker att homosexuella är äckliga, men så länge hans parti inte står för den linjen så är det hans enskilda åsikt till vilken han är berättigad. Det som är av intresse är vilken politik som förs, det är ju det som har en faktisk effekt.

Skrivet av anon4992:

Problemet är ju att ta in ett parti som inte respekterar andras åsikter, har många rasister och där ledningen och många politiker inom partiet vid flera tillfällen har visat tecken på extremt dåligt omdöme. Det ser jag som ett problem för vår demokrati i framtiden, om dom blir större.

Det är enkelt löst genom att andra partier börjar ta tag i frågorna som är relevanta för SD-väljare igen. Om du nu inte menar att 10% av Sveriges röstberättigande är fullständigt blinda och döva, rasister eller dumma i huvudet (vilket vi i.o.f. vet vissa andra i den här tråden faktiskt tycker).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Snart 60% av rösterna på SD i pollen. Läser de inte era inlägg innan de röstar Huzzbutt, Kilroy och Swiifty?

Förmodligen är de för dumma i huvudet för att förstå vad de skriver

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valiumballong:

Igen, om du vill bli man eller kvinna och vill bli det på statens bekostnad så tycker jag inte att det är konstigt att man ställer krav på sterilisering. Det är inte så att vi (jag sållar mig till gruppen som inte tycker att det var något fel på kravet) tycker att transpersoner är olämpliga som föräldrar, utan att män är män och kvinnor är kvinnor på ett biologiskt plan. Vill du skapa något hybridkön på egen bekostnad så kör hårt, men jag vill inte betala för det.

Hybridkön, vad pratar du om? Anledningen till steriliseringen var ju följande:

(http://sv.wikipedia.org/wiki/Tvångssterilisering_i_Sverige)
"I samband med könstillhörighetslagen införande 1972 infördes ett krav på att den som ansökte om fastställelse i ny juridisk könstillhörighet på grund av transsexualism måste vara steril. Motiveringen för steriliseringskravet var att man inte ville ställa till oreda i släktleden, några medicinska skäl angavs inte."

Den extra kostnaden isåfall är ju att utföra sjävla steriliseringen. Kanske den du inte borde betalt för?

Skrivet av Valiumballong:

Det finns gott om personer med Söders åsikter inom KD också vill jag lova, men det hindrar inte KD som parti från att ha en annan åsikt än enskilda partimedlemmar.
Det är ju inte som att vända i frågan om vi ska ha ett ytterigare jobbskatteavdrag, eller hur mycket pengar som ska satsas på äldrevården, det kan vi väl vara överens om? Här finns ju ingen respekt för andra sexuella läggning, utan jag tycker att det ser mer ut som rent hat och oförståelse.

Igen, partiet kan ha en annan linje än enskilda medlemmar, så ser det ut i alla andra partier också. Möjligt att Björn Söder tycker att homosexuella är äckliga, men så länge hans parti inte står för den linjen så är det hans enskilda åsikt till vilken han är berättigad. Det som är av intresse är vilken politik som förs, det är ju det som har en faktisk effekt.

Hur kommer det sig att SD har mängder av avvikande åsikter i sitt parti, bland medlemmar och ledning, och att denna aldrig stämmer överens med "partiets linje"? Man kan ju för fan inte ha en ledning som skapar en linje, och sen så avviker dom som skrivit policies och liknande från den. Du måste skämta?
Alltid samma motargument, det är individer och enskilda händelser. Det är ju rent skitsnack. Vi pratar inte om enskilda medlemmar, vi pratar om cheferna inom organisationen. Deras åsikt om någon måste väl vara representativ? Vad gör dom annars där, om inte för att debattera för sina åsikter?

Det är stor skillnad att som parti har individuella medlemmar som avviker från den generella linjen, och att ha en ledning som avviker från sin linje. Förstår du skillnaden? Precis det här jag pratat om innan, hur kan ni anhängare till SD ens ha förtroende för ett parti som agerar på detta sätt?

_Möjligt_ att han tycker så? Du litar inte ens på hans egna ord? Den politik som faktiskt förs är ju bland annat rasistisk och homofobisk.

Nu hamnar vi där igen, SD skriver en sak i sitt partiprogram/policies/partilinje, men deras agerande (det som du kallar för faktiskt effekt) visar ju en helt annan sida. Politiker är inte som att arbeta inom ett företag, en anställd eller chef kan jobba för ett företag enbart för sin egna skull, eller för att främja företaget, åsikter osv behöver inte spela någon roll.

Inom politiken är det helt annorlunda, det går ju inte att ha en ledning som säger en sak och gör en annan, och sen att kalla det för deras "enskilda åsikt". Som om Reinfeldt egentligen vore sosse, skrek "krossa kapitalet" men tog jobbet inom M för att "det är kul o ger bra med cash".
Vad säger det om ett partis förtroende och pålitlighet?

Det håller inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

När man ska presentera skatteintäkter pratar man om direkta och indirekta skatter. Indirekta skatter är alkoholskatt, tobaksskatt, moms mfl, de sitter direkt på prislappen. En direkt skatt är exempelvis inkomstskatt. OECD har valt att bortse från 40% av de offentliga utgifterna, man har inte ens gjort schablonberäkningar för att kompensera för den ökade befolkningsmängden. Gör man det (vilket man borde om man inte menar att invandrare skulle dra mindre nytta av exkluderade utgifter) så är invandringen en kostnad, vilket också står i rapporten (tabell 3.7). Finns annars utförligt redovisat i Ekbergs rapport. OECD räknar (bortsett från tabell 3.7) att kostnader som inte går att specificera helt ska bortses från. Vilket är rätt absurt. Det är alltså inte Tinos uträkningar, eller DNs uträkningar, det är OECDs uträkningar.

Det är helt okej att inte förstå, men det blir underligt om man samtidigt anklagar den andra sidan för ignorans när det inte är så jäkla avancerade grejer. Även om man inte är ekonom.

Ok. Jag antar att jag sade fel när jag sade tvärtom på direkta och indirekta skatter. Jag ber om ursäkt för det.
Men på vilket sätt försvarar det Tinos användning av att bortse ifrån momsen?
Som jag fattat det av det jag läst av rapporten så är det dom delarna av dom offentliga uppgifterna som indirekta skatter betalar för som man inte har med i listan.
I just textstycket strax innan tabell 3.7.
Tino nämner bara hur konstigt det är att man inte räknar med kostnader som inte går att specifiera men nämner ingenting om hur konstigt det är att man inte tar med inkomster som inte går att specifiera.
Tycker inte du det är märkligt?

Jag förstår inte relevansen av Ekbergs rapport i sammanhanget då det är en helt annan uträkning.

Och jag förstår inte vad det är du säger som säger emot något av det jag sagt, förutom att jag blandade ihop vilket som var direkta och indirekta skatter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon4992:

Vad grundar du det på? Vilka nya individer har dom skaffat som har mer kunskap, och kunskap inom vad? Rasism? Invandring?

Precis som när man har ett stort land så har man ett bättre fotbollslag. Det finns fler spelare att välja mellan.

Citat:

Alla lagar och regler vi har idag är inte vettiga, eller har blivit för gamla och reflekterar inte samhället, dom måste ju förändras. Hade alla tänkt som du hade de första lagarna i Sverige gällt fram tills idag.

Vilka förstör för någon annan genom att uppdatera en lag som är verkningslös, ineffektiv, värdelös eller kanske tom diskriminerande? Tvärtom, om samhället inte förändras står vi kvar i samma spår och trampar hela tiden, ingen utveckling, ingen forskning, inget rättsamhälle. Dom där sakerna hänger ihop.

Att SD letar efter problem håller jag med om, men annars har du fel i vad du säger. Vi kan inte ha ett samhälle som står stilla och förlitar sig på gamla lagar. Eller visst kan vi det, men då hade vi varit kvar på stenåldern också.

Här är en artikel från wikipedia som visar lite hur arbetet med utvecklande av lagar har sett ut:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_rätt

Vilken är din favorit, Visbys egna stadslag från 1300-talet?
Livegenskapen (aka slaveri) hade ju skurit sig lite anno 2013 iaf. Du förstår vad jag menar? Utan förändringen och anpassandet av lagar, hur ser vi då ut år 2500?

Du verkar vara ett offer för otåligheten som råder. Det finns exempel på samhällen som har haft samma lagar i tusentals år och har funkat bra. Utvecklingen i samhället kommer inte av att man skapar nya lagar. Den kommer av teknikutveckling och mänsklig utveckling, dvs personlig moral. Vettiga lagar är vettiga nu som om 100 år. Exempel du ska inte döda osv. En massa nya lagar finns det ofta ett ganska litet behov av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Snart 60% av rösterna på SD i pollen. Läser de inte era inlägg innan de röstar Huzzbutt, Kilroy och Swiifty?

Varför är du bara intresserad av vår åsikt, och hur ska vi veta om folk läser den här tråden eller inte?