Permalänk

Kombinerad NAS/HTPC

Hejsan!

Går i tankarna att jag ska bygga en kombinerad HTPC/NAS till hösten, eller två olika maskiner. Dock så lär jag hålla priset nere då det inte är speciellt högt upp på prio listan.

Tanken är att hela systemet ska använda XBMC Ubuntu, såg i en annan tråd att det fanns någon form av dist utformad för just htpc/nas maskiner? Eller kanske ska köra på Linux med VM för t ex FreeNAS och XBMC?

Kommer inte att köra på RAID direkt men vill gärna ha möjlighet till det i framtiden.

Burken kommer främst användas till film tittande, men även lagring utav film, musik mm. Vill gärna ha möjlighet att styra "Nas delen" genom något WebUI med stöd för uTorrent eller likvärdigt. Dropbox eller liknande skulle också smaka fint.
HTPC delen kommer ju som sagt mest användas för att spela upp film på TV (ej inhandlad än).

Har satt ihop ett paket så undrar väl kort och gott om det ser bra ut eller om det finns något jag bör ändra på? Priset blev något högt så får gärna ner det om det finns möjlighet till det.

Tack på förhand!

Edit: glömde länka till kundvagnen! http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingList...