Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Det är riktigt irriterande :/
Hm, om jag inte minns fel så brukar det finnas en lista över diverse felkoder och vad dom "betyder" i manualen som följer med moderkortet. Kika där ifall du hittar.

Det står om många olika, men inte mina..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Jag har lagt så att den ska boota av mitt usb, och jag har windows där.

Har du följt denna guide (eller motsv.) för att skapa en boot-bar USB?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Gjorde du den bootbar med ett program? Använde mig av USB bootmaker eller vad det heter, en gång så failade den och fick meddelandet att det inte fanns någon bootbar device tillgänglig på usb-stickan. När får du felkoderna? Kan du ta ett kort t ex?

I övrigt, otroligt stiligt förstabygge! Hatten av!

Nej jag satte boot prioritet i bios, koderna kommer precis innan man kan välja att gå in i bios om du förstår, och efter det om man inte går in i bios för man koden AE. Jag är otroligt orolig, finns det någon här som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du följt denna guide (eller motsv.) för att skapa en boot-bar USB?

Nej det har jag inte men jag är säker på att det funkar då jag har använt det förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Nej jag satte boot prioritet i bios, koderna kommer precis innan man kan välja att gå in i bios om du förstår, och efter det om man inte går in i bios för man koden AE. Jag är otroligt orolig, finns det någon här som kan hjälpa?

Du behöver nog inte vara orolig, koderna meddelar bara att något är fel. Jag gissar på att du inte har kopplat in alla kablar ordentligt, dubbelkolla att allt sitter i som det ska överallt. Om du hade kopplat in pc speakern så hade du antagligen fått några fel beep som meddelat vad som inte fungerar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Du behöver nog inte vara orolig, koderna meddelar bara att något är fel. Jag gissar på att du inte har kopplat in alla kablar ordentligt, dubbelkolla att allt sitter i som det ska överallt. Om du hade kopplat in pc speakern så hade du antagligen fått några fel beep som meddelat vad som inte fungerar.

Jag kopplade precis in, och det låter ingenting, alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Gjort, visste inte att det är de dem lever på och jag har alltid bara haft på adblocker. Men visst ska man stödja hemsidan man hänger mest på.

Sen är ju reklamen helt okej på swec, sjyssta deals ibland osv

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Det står om många olika, men inte mina..

9A~A7,B4 = Onboard devices Initialize and Detect (USB/ SATA/SCSI……)

Ingen egentlig felkod, den säger bara vad som är inkopplat.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Nej det har jag inte men jag är säker på att det funkar då jag har använt det förut

Om du inte följt guiden, eller motsvarande, undrar jag hur du använt den förut. Jag skulle i alla fall kontrollera USB-stickan i en annan dator och inte anta att den fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Om du inte följt guiden, eller motsvarande, undrar jag hur du använt den förut. Jag skulle i alla fall kontrollera USB-stickan i en annan dator och inte anta att den fungerar.

USB minnet är inte mitt men ägaren har förmodligen gjort detta, A2 koden kommer precis innan denna bild

Och USB minnet funkar då jag provade det nyss

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Och USB minnet funkar då jag provade det nyss.

Bra, då kan vi utesluta den.

Får du inte upp Boot Menu om du trycker på F11 under uppstart? Där ska du kunna välja ditt USB-minne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bra, då kan vi utesluta den.

Får du inte upp Boot Menu om du trycker på F11 under uppstart? Där ska du kunna välja ditt USB-minne.

Jag kommer in dit, mitt USB visas 3 ggr, jag har prova att trycka på alla, men varje gång kommer jag tillbaka till "Reboot and Select propor Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Jag kommer in dit, mitt USB visas 3 ggr, jag har prova att trycka på alla, men varje gång kommer jag tillbaka till "Reboot and Select propor Boot device or insert Boot Media in selected Boot device and press a key"

Verkar som om usb-stickan inte fungerar som den ska då. Gör om och gör den bootbar.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Verkar som om usb-stickan inte fungerar som den ska då. Gör om och gör den bootbar.

Det kan vara sant, jag får reda ut det här och så får jag åter komma..

Permalänk
Medlem

Men borde den inte funka då den funkar på den andra datorn?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RamRoll:

Men borde den inte funka då den funkar på den andra datorn?

Ren gissning, men BIOS på gamla och UEFI på nya kan reagera olika om det är nåt halvknas på USB-minnet. Bästa är att göra om det för att utesluta problem med det iaf.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ren gissning, men BIOS på gamla och UEFI på nya kan reagera olika om det är nåt halvknas på USB-minnet. Bästa är att göra om det för att utesluta problem med det iaf.

Så vad borde jag göra menar du?

Permalänk
Medlem

Okej boys det funkar med CD !!! Jag är överlycklig, men cdn är bara 32 så jag får skaffa 64 och återkomma till projektet

Permalänk
Medlem

Stämmer utmärkt att en USB-sticka kan vara bootbar på en dator, men inte en annan. Har råkat ut för precis detta själv.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RamRoll:

Så vad borde jag göra menar du?

This.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Har haft problem med USB 3-portar. Har du försökt med USB 2-porten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har haft problem med USB 3-portar. Har du försökt med USB 2-porten?

Jag provade båda, men som sagt så har jag prova och det funkar med DVD-R skiva, jag ska hämta en utav min kompis (64 bit, då jag bara har 32 hemma) och installera

Tack till alla för hjälpen!

Permalänk
Lego Master
Skrivet av RamRoll:

Jag provade båda, men som sagt så har jag prova och det funkar med DVD-R skiva, jag ska hämta en utav min kompis (64 bit, då jag bara har 32 hemma) och installera

Tack till alla för hjälpen!

Gött snack, whatever floats your...öh...rigg. In med steam o rulla igång Skyrim o mys lite med dig nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Gött snack, whatever floats your...öh...rigg. In med steam o rulla igång Skyrim o mys lite med dig nu.

Ska gamea sen så fort jag har setatup allt haha, men eftersom att jag var konsolgamer förut så har jag inga "bra" spel till PC bara några få titlar som Mincraft, Protal 2, Free2Play StarCraft2, MW2 osv. Men jag ska skaffa BF4, Simcity och det nya Elder Scrolls:)

Permalänk
Medlem

Update 5

Så jag fick allting att fungera så här är lite bilder medan jag installerar Windows.

Min älskling, som sagt, svart + rött = <3

Men det finns några moderkorts LEDS som jag inte alls gillar :/

Permalänk
Medlem

A2 får jag varenda gång datorn startar Då mobot kortslöts så fick jag inte den koden så du ska va glad den visas i övrigt, sjukt bygge asså Vet redan nu som nästan 15 att jag inte kommer ha råd med ett såntdärnt bygg om 2 år o.O keep going

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

A2 får jag varenda gång datorn startar Då mobot kortslöts så fick jag inte den koden så du ska va glad den visas i övrigt, sjukt bygge asså Vet redan nu som nästan 15 att jag inte kommer ha råd med ett såntdärnt bygg om 2 år o.O keep going

Tack jag hoppas att du får ha lika kul som mig när jag byggde, en sak jag ska säga är att när jag började bygga var det vid 7 tiden, jag slutade vid halv 2.
Det kanske beror på att jag är en nybörjare, men se till att ha mycket tid på händerna :D!

Permalänk
Medlem

Update 6

Här kommer en update med bilder utav det slut gjorda bygget, så här kommer lite glory bilder

Färdig byggd dator-

PSU, 860 watts of awesomeness.

Sido bild.

Socket område.

H100i.

GPU.

Ser riktigt snyggt ut, synd att man inte kan montera kortet upp och ner.

Sist men inte minst en till bild på hela systemet.

Så det har varit skit roligt att bygga och allt, det var lite jobbigt när jag inte kunde installera OS men det gick bra till slut. Jag kommer då och då uppdatera tråden när nya saker händer. Men nästa steg är att skaffa ett till grafik kort, kanske ssd, LEDS, överclocka GPU och CPU, sleeva och skaffa vattenkylning.

Jag ska försöka kontakta olika företag för att se om dem kanske vill sponsra fortsättningen utav mitt projekt. Vad tror ni kommer det att gå? Och finns det några jag borde/inte borde kontakta?

Det var allt för mig just nu vi får höras!

Permalänk

Riktigt snyggt bygge, jag har alltid älskat det där chassit, och jag tror att jag kommer bygga i det när jag bygger senare i höst. Riktigt snyggt färgtema också.

Visa signatur

Om någonting går fel, skyll på Gabriel.

AMD FX-8350@4Ghz AMD R9 270X @ 1100Mhz COOLER MASTER Hyper 212 EVO
MSI 970A G43 CORSAIR Vengeance 8GB DDR3 @1600Mhz FRACTAL DESIGN Arc midi R2 XFX Core 550W
APPLE MacBook Pro -08 15'' Core2Duo 6GiB DDR3 OSX 10.9

Permalänk
Medlem
Skrivet av RamRoll:

Update 6

Här kommer en update med bilder utav det slut gjorda bygget, så här kommer lite glory bilder

http://i.imgur.com/VOhLpFj.jpg

Färdig byggd dator-

http://i.imgur.com/YcMPafK.jpg

PSU, 860 watts of awesomeness.

http://i.imgur.com/zGgjpCn.jpg

Sido bild.

http://i.imgur.com/vyexszi.jpg

Socket område.

http://i.imgur.com/hKPEi6V.jpg

H100i.

http://i.imgur.com/heA94sN.jpg

GPU.

http://i.imgur.com/W2Jjxrl.jpg

Ser riktigt snyggt ut, synd att man inte kan montera kortet upp och ner.

http://i.imgur.com/Jlcny9T.jpg

Sist men inte minst en till bild på hela systemet.

Så det har varit skit roligt att bygga och allt, det var lite jobbigt när jag inte kunde installera OS men det gick bra till slut. Jag kommer då och då uppdatera tråden när nya saker händer. Men nästa steg är att skaffa ett till grafik kort, kanske ssd, LEDS, överclocka GPU och CPU, sleeva och skaffa vattenkylning.

Jag ska försöka kontakta olika företag för att se om dem kanske vill sponsra fortsättningen utav mitt projekt. Vad tror ni kommer det att gå? Och finns det några jag borde/inte borde kontakta?

Det var allt för mig just nu vi får höras!

Skriv ihop ett mail med vad du gjort, vad du tänkt göra, någon bild kanske, sen hoppas att något av företagen inte har "använt årets sponsor budget"

Kolla in mitt senaste inlägg i loggen för lite nyheter kring just detta