Epic Games: Fotorealistiska spel inom tio år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De sa samma sak för 10 år sen...

Skickades från m.sweclockers.com

De säger de hela tiden, PS2 någon ?

Om detta skulle vara sant skulle vi behöva en prestanda ökning på en miljon gånger eller mera samt
PS5 och Xbox Two skulle kräva runt tio Terabyte i ram och många hundra tusen cpu'er, för att gömföra med dagens
teknik kan vi ju fastställa att dom flesta CGI effecter EJ är fotorealistiska och bara en stillbild kan ta många dagars rendering på en haswell cpu.

Permalänk
Medlem

Fotorealism kan nog göra mycket i vissa titlar o genrer. Men jag tycker att den "dåliga" grafiken, tänk Morrowind (men tänk inte på animationerna !1) och det "stuket" är så jäkla skönt... Det blir så mystiskt och det är intressant. Jag tycker inte att vi ska gå tillbaka dit, men att man kanske skulle kunna bevara atmosfären på något sätt... Kanske inte har något med grafik att göra?

Mer fysik iallafall, trött på superlimmade kläder!

edit: Och just det, varför så mycket fokus på talad dialog och lipsync? För mig duger det med en utförlig text med gester och miner, men alla är olika!

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

är 40 nu .. dom 10 år kan jag inte ens logga in på en dator, och höjdpunkterna i livet är sjöväderrapporten i p1 .. nyheterna och allsång på skansen

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

är 40 nu .. dom 10 år kan jag inte ens logga in på en dator, och höjdpunkterna i livet är sjöväderrapporten i p1 .. nyheterna och allsång på skansen

Jag är 42 och tänker aldrig bli vuxen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har vi inte hört detta förut?

Det finns en marknad för kanske max fem datorer i världen (Thomas Watson, IBM) och de kommer kanske väga ungefär ett ton (Popular Mechanics) och bestå av rör, för vad är en microprocessor bra för (IBM Senior)? Det finns ingen anledning till att någon vid sina fulla sinnens bruk skulle vilja ha en dator hemma (Ken Olson, Digital).

Ändå är datorn en naturlig del av våra liv i dag till ett överkomlig pris.
Bara fantasin sätter gränser.

Nu hänger jag inte med på vad de citaten har med texten du citerade att göra men whatever. Jag är inte helt hundra säker på när alla citat kom till, men jag är rätt säker på att det tog mer än 10 år från samtliga av dessa citat innan en dator fanns i vart hem för ett överkomligt pris.

Det jag skrev var att det kräver mer och mer kraft för varje förbättring av grafiken samtidigt som varje förbättring gör mindre och mindre skillnad på utseendet. Så händer det inget revolutionerande inom programmeringen/designen i spelen så kommer inte hårdvaran orka med att driva ett verklighetstroget spel om 10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Exakt, många spel är väldigt imponerande att se på men man blir leds rätt fort.
Speciellt spelen där man inte har någon frihet, utan det är bara en korridor man följer med massa cutscenes.

Denna bild är så spot on =

http://gamingirresponsibly.com/wp-content/uploads/2012/04/fps...

När det gäller profit-profit-profit-profit och inget annat så blir det alltid på det där viset, jepp. Allt anpassas efter medelidioten som har en attention span på 4 sekunder och får ont i huvudet när det måste tänkas till lite.

Enligt mig ska spel helst vara både grafiskt tilltalande och roligt (intressant, utmanade osv), 50-50. Precis som med den gamla debatten om arv kontra miljö.

Spel som är roliga men grafiskt sett så vidriga att ögonen vill ta livet av sig (Minecraft) uppfyller ju bara ena halvan, 0-50. Dålig balans. Detsamma med spel som är väldigt snygga men får hjärnan att vilja ta livet av sig. 50-0.

För övrigt ser jag definitivt fram emot högrealistisk grafik, så länge som hårdvarumarknaden inte tvärstannar pga alla värdelösa mobila leksaker.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

De sa samma sak för 10 år sen...

Tänkte precis skriva detsamma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Lär knappast hända.

Faceworks verklighetstrogna ansiktet som renderas i realtid kräver en del för att flyta med 60FPS. Då snackar vi bara om ett ansikte!
Testa rendera en hel spelnivå med samma detaljnivå och vi kommer upp i enorma mängder data samt krav på renderingskraft där 100st Titan kort skulle få det svettigt.

Det största problemet är realistisk ljussättning samt att man behöver väldigt högupplösta texturer.

Realistisk ljussättning samt skugga, det håller jag med. Jag tror dock inte att högupplösta texturer är lika problematiskt.

Permalänk
Medlem

Texturer kan göras procedurellt beroende på vad det är.

Problemet är att det blir kanske en uncanny valley-effekt på spelen när man får det väldigt troget men man fortfarande märker saker som inte är realistiskt, som t.ex. vissa rörelser, etc.

Jag tror däremot att vinsterna om 10 år är inte så mycket på bättre prestanda, utan mer på programmingen som görs smartare. Dvs. att sådant som ska vara "out of focus" kanske inte behöver beräknas lika perfekt som det som är "in focus", då det ändå ska "approximeras ut" (vilket blur/out of focus är).

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är inte AI:n som närmar sig oss, det är vi som närmar sig AI:n

Den enda vettiga kommentaren

Permalänk
Medlem

Har sett den förut, och han har defenitivt en poäng. Lösning på detta som jag ser det är att göra en stark spelmotor, och sedan göra den lätt att göra om och anpassa (Se Source, Unreal Engine, etc) och då skapa billigare spel på en mera rimlig budget (Till exempel Far Cry Blood Dragon).

Moddare och indie-team gör många gånger spel som lätt kunde vara "AAA-spel", som exempel Black Mesa och Renegade X (För dom som inte är betatestare i den ständga betan). Att dom lyckas med en budget på många gånger -X kronor med liknande och många gånger bättre saker än vad ett företag lyckas med på budgetar för flera miljoner måste antyda att något är fel.

Det är knappast hälsosamt för marknaden att spel 'måste' sälja "Minst 4 mijoner kopior, annars är det misslyckat." Hade jag spenderat ett par år på att skapa ett spel med ett litet team av kompisar hade jag blivit överlycklig om bara 1000 laddade ner/köpte det.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArtMan:

Lär knappast hända.

Faceworks verklighetstrogna ansiktet som renderas i realtid kräver en del för att flyta med 60FPS. Då snackar vi bara om ett ansikte!
Testa rendera en hel spelnivå med samma detaljnivå och vi kommer upp i enorma mängder data samt krav på renderingskraft där 100st Titan kort skulle få det svettigt.

Det största problemet är realistisk ljussättning samt att man behöver väldigt högupplösta texturer. Om de kan skapa ny teknologi som fejkar dessa på trovärdig sätt samt får ner datamängden till accepterad nivå då lär vi få se "nästan" fotorealistiska omgivningar men knappast om 10 år speciellt med tanke på att upplösningen på skärmar om 10 år bör ligga på 8000x5000 pixlar som standard eller nåt sånt

Raytracing lär nog fixa det åt oss om 10år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Så i Battlfield 7 skulle man kunna ha sitt eget ansikte på gubben och känna igen sina kompisar man spelar med. Tufft !

hmmm
Rätt säker på att jag läste det i en PC Gamer för väldigt längesedan angående Quake 2 ^^

Visa signatur

Intel Core i7-4790K CPU @ 4.00GHz | MSI Radeon HD7850 2048MB TWIN FROZR III OC |Corsair Vengeance DDR3 PC3-12800 1600MHz (2x8GB) | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 - ATX / Intel Z97

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Raytracing lär nog fixa det åt oss om 10år.

Ray tracing är redan utdaterat, path tracing är vad som gäller nu.

Permalänk
Medlem

Sen bör man kanske nämna att det är en stor skillnad på realismen i alla rörliga element i spelen, som man sällan sett närma sig verkligheten. Stillbilderna är ju riktigt snygga redan nu, men exempelvis animationer, smällar/skador och naturkrafter tror jag inte kommer vara i närheten av realistiska inom 10 år.

Permalänk
Medlem

med dagens teknik för den kräsne spelaren så kan datorn inte ens rendera Toy Story i realtid så det känns avlägset med fotorealism om 10år men det kanske blir en boom snart.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anon@tor:

Ray tracing är redan utdaterat, path tracing är vad som gäller nu.

Lite optimistiskt av dig, en simpel pathtracead bild tar 2-3 timmar så kanske om 20 år.

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att fixa fler-trådade spel...

Permalänk

den säger realtime path tracing, fruktansvärt snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

http://www.youtube.com/watch?v=pXZ33YoKu9w

Det går ju inte ens att titta på det videoklippet utan att störa sig på hur kornigt allt är! Videoklippet kanske visar en fotorealistisk grafikmotor, men om det korniga ska vara med, så är det inte fotorealistiskt!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha fotorealistiska spel...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag vill inte ha fotorealistiska spel...

Jag håller med. Det är inte grafiken som gör spelet. Det är hur spelet är som gör spelet, och det är därför Half-Life, Counter-Strike 1.6, System Shock 2, Thief 1 och 2, samt Deus Ex håller än i dag.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Jag håller med. Det är inte grafiken som gör spelet. Det är hur spelet är som gör spelet, och det är därför Half-Life, Counter-Strike 1.6, System Shock 2, Thief 1 och 2, samt Deus Ex håller än i dag.

Jag spelar System Shock 2 samt Final Fantasy VII fortfarande. Grafiken är verkligen inte allt!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makerspace:

http://www.youtube.com/watch?v=pXZ33YoKu9w

Realtime-VM-i-punkter?
Orkade inte kolla klart mina ögon blöder, så vem vann?

Men ärligt talat nu, det där duger enbart till att låta en artitekt/inredare visa hur ens hem skulle kunna se . Till spelande duger inte att visa en miljondels bild när man rör sig, behövs oerhört mycket mer kraft för att inte behöva gör den kornig vid rörelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Sitter och kör igenom en massa D&D-spel, Planescape: Torment var riktigt bra. Fallout 1&2 är ju sjukt bra också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koffski:

Sitter och kör igenom en massa D&D-spel, Planescape: Torment var riktigt bra. Fallout 1&2 är ju sjukt bra också.

Kör precis en complete re-run av hela Baldurs Gate I och II samt Throne Of Bhaal. Bästa RPG spelet någonsin.

Du är ingen riktig RPG gamer innan du kört igenom BG 1 och II !!!!

Permalänk
Medlem

Vi säger att det händer, kolla på industrin idag, för ett rätt-så-bugg-fritt spel ska släppas tar det 4-6år, men den fotorealistiska grafiken kan det ta längre än så om inte teknologin på något sätt stärker spelets grafik medans den drar ner på tillverkningsprocessen men aa... det var väll inte första gången vi fick höra --PHOTOREALISTIC GRAPHIC COMING SOON, ABOUT XX YEARS... skärpning säger jag... jämför en ivy bridge med en haswell så är det inte så jätte stor skillnad som man hade trott en ''ny teknologi'' skulle kunna vara, Vänta och se, det lönar sig. iallafall när det kommer till att köpa saker.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - Black Pearl | Nvidia MSI GTX 980 Ti Lightning 6GB | MSI Z170A XPOWER | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666Hz CL16 DDR4 (4x4GB) | i7-6700k 4,0GHz | Noctua NH-D15 | Corsair PSU 850W 80+Gold | Samsung SSD 850 500gb | Fractal Design Chassifläkt Dynamic GP-14 140mm x4 |

Permalänk
Medlem

Att man kommer ha datakraften (gud vad jag hatar det uttrycket) att göra fotorealistiska spel förr eller senare är väl absolut inget konstigt, det jag undrar över är om det finns ekonomi i att göra sådana spel. Det är ju inte så att en tillräckligt fet dator automagiskt kommer spotta ur sig ett fotorealistiskt spel, den som gör spelet måste lägga ner motsvarande mängd arbete på att få till utseendet också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bioshock Infinite tycker jag är ett spel som har riktigt fin och snygg grafik, men inte alls ser fotorealistisk ut. Jag tycker flera spel ska använda sig av denna stil. Dishonored är även ett exempel där.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Så för att en 2 timmars film idag kan få vissa datorgenerarade scener att se fotorealistiska ut på just det avståndet och ljuset ska man nu då tro att vi kommer få liknande kvalité i spel inom 10år?!

Herp derp är allt jag kan säga om det.