Permalänk
Medlem

Får "No signal" på skärmen

Hej !

Jag har precis byggt ihop min första dator, och den startar upp som den ska, problemet är när jag skall koppla den till skärmen jag köpt då det står "no signal" på skärmen. Har provat att koppla en annan dator till skärmen och då funkar den som den ska. Så felet ligger därmed inte i skärmen.
Jag har också provat att plocka ut och sätta in batteriet i moderkortet utan resultat.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra för det att funka ?

Tacksam för svar.

Erik

Permalänk
Lego Master
Skrivet av spejsans:

Hej !

Jag har precis byggt ihop min första dator, och den startar upp som den ska, problemet är när jag skall koppla den till skärmen jag köpt då det står "no signal" på skärmen. Har provat att koppla en annan dator till skärmen och då funkar den som den ska. Så felet ligger därmed inte i skärmen.
Jag har också provat att plocka ut och sätta in batteriet i moderkortet utan resultat.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra för det att funka ?

Tacksam för svar.

Erik

1. Lista dina komponenter.
2. Har du kopplat skärmen i rätt uttag? (I grafikkortet, om du har ett sånt, inte i moderkortet)
3. Har du kopplat det eventuella grafikkortet rätt? Strömkablar osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

8-Pins strömsladd?

Kan ju bara snabbt fråga ifall du missat att koppla i denna kabel i moderkortet, då detta ger "No signal" (jag gjorde detta misstag vid min andra databyggning)

Uttaget sitter oftast ganska nära CPUn, ungefär som på denna bild:

Hoppas att du löser det med denna information
//Bildoor

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Både skärmen och grafikkortet ska vara rättkopplade, så tror inte det kan vara det

Permalänk
Medlem

Och 8-pins strömsladden är också ikopplad från nätaggregatet

Permalänk
Medlem

Testa att koppla in skärmen i moderkortet, kan vara så att BIOS/UEFI är inställt på att det ska köra via den integrerade grafikkretsen.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Felsökning

Skrivet av spejsans:

Och 8-pins strömsladden är också ikopplad från nätaggregatet

Först och främst: citera gärna, så man vet vad du svarar på. och så att man hittar tillbaka

Okaj, då var det ju...mindre bra, kan du säga vad du har för delar i datorn?
Kan du skicka ett gäng bilder (ju fler destå bättre) på hur allt är kopplat?

Har du en CPU med integrerad GPU, dvs: kan du starta datorn UTAN att koppla i ditt grafikkort och se ifall du får någon bild?
Ifall du har ett mer extremt grafikkort, har du kopplat in eventuella sladdar i grafikkortet rätt?

Ifall du använder en annan skärm, fungerar det då?

använde du samma sladd (VGA, DVI)då du testade skärmen på en annan dator?

Visa signatur

CPU Intel core i5-3570k│MB ASRock Z77 Extreme4│Cooler Corsair Hydro H80i + 2xNoctua NF-F12│GPU 2x EVGA Classified GTX 780 Sli│HDD Western Digital 2tb│SSD Intel 330 reseller│RAM Corsair Vengeance (2x4GB) + Gskill Ripjaw (2x8GB)│PSU Corsair RM1000 │Chassi Fractal Design define r4 titan│Mus Mionix NAOS 7000│Tangentbord FUNC kb-460 cherry mx blue│Belysning NZXT HUE RGB LED Controller│

Permalänk
Medlem

Jag har testat det med, både provat med VGA, HDMI och DVI på både grafikkort och moderkort, utan resultat

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är att det är strul med antingen grafikkortet eller moderkortet, så börja med att sätta grafikkortet i en annan dator och se om det kommer bild. Om det blir bild testa att starta din dator med endast moderkort, cpu och nätagg(inga minnen eller hårddisk och sån skit)

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

1. Funkar skärmen i en annan dator?
2. Har du valt rätt input på monitorn?
3. Testa en annan skärm till datorn

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bildoor:

Först och främst: citera gärna, så man vet vad du svarar på. och så att man hittar tillbaka

Okaj, då var det ju...mindre bra, kan du säga vad du har för delar i datorn?
Kan du skicka ett gäng bilder (ju fler destå bättre) på hur allt är kopplat?

Har du en CPU med integrerad GPU, dvs: kan du starta datorn UTAN att koppla i ditt grafikkort och se ifall du får någon bild?
Ifall du har ett mer extremt grafikkort, har du kopplat in eventuella sladdar i grafikkortet rätt?

Ifall du använder en annan skärm, fungerar det då?

använde du samma sladd (VGA, DVI)då du testade skärmen på en annan dator?

Intel Core i5-4670K Processor
MSI GeForce GTX 760 2GB PhysX CUDA
Corsair CX 600W PSU
MSI Z87-G43, Socket-1150
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB

Dessa är några av de delar jag har i datorn.

Jag har provat att starta datorn utan grafikkortet i och det funkar men fortfarande ingen bild när jag kopplar från moderkortet istället. Provade också nu att koppla den med HDMI till tvn men fick ingen bild då heller.

Ska se om jag kan lösa några bilder

Permalänk
Medlem

Kolla så att minnerna sitter som de ska och att de verkligen är itryckta som de ska. Funkar inte det kan du testa att bara köra med ett minne åt gången för att se om det är något minne som är defekt.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

Kolla så att minnerna sitter som de ska och att de verkligen är itryckta som de ska. Funkar inte det kan du testa att bara köra med ett minne åt gången för att se om det är något minne som är defekt.

Har nu varit och testat mitt grafikkort hos en kompis och det funkade inte där heller så då innebär det att grafikkortet är paj.. Jag har ju även provat att koppla skärmen direkt till moderkortet och får ingen bild då heller !

Fick låna kompisens grafikkort istället för mitt och får ingen bild då heller ??!

Kan jag ha sån otur att både moderkort och grafikkort är dåliga från fabriken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spejsans:

Har nu varit och testat mitt grafikkort hos en kompis och det funkade inte där heller så då innebär det att grafikkortet är paj.. Jag har ju även provat att koppla skärmen direkt till moderkortet och får ingen bild då heller !

Fick låna kompisens grafikkort istället för mitt och får ingen bild då heller ??!

Kan jag ha sån otur att både moderkort och grafikkort är dåliga från fabriken ?

Tror mer på att ni gjort nått fel när ni kopplar in ditt grafikkort i din kompis dator också är jag rädd.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Tror mer på att ni gjort nått fel när ni kopplar in ditt grafikkort i din kompis dator också är jag rädd.

Fast det är jag ytterst tveksam till, i och med att vi sekunder efter att vi kopplade i mitt, kopplade vi i hans på samma sätt och det funkade

Permalänk
Medlem

Får jag fråga om vad för grafikkort din kompis har?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Se till att ramen är i rätt portar samt testa bara med en ramsticka i alla olika vanligaste problemet.

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Medlem

Frågan kvarstår, ta en annan skärm och koppla in i din egen dator när du HAR GRAFIKORTET UTANFÖR datorn, bara moderkortet dvs

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Om du kopplat in PC-speaker, är det något ljud från den?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara