Permalänk
Medlem

CPU Core Temp?

Hejsan!

i bios på så står det
CPU Surface Temp - ligger på 42-46 ungefär
CPU Core temp - ligger på 90-91 ungefär!
när jag kör XP 2600+
Om jag då sänker FSB till 100 så går CORE temp ner till ungefär 80C

Vad är det för fel? Är det normalt???
låter otroligt mycket!

Permalänk
Medlem

Du det låter inte bra...

Vad har du för cpu-fläkt, låda och har du några lådfläktar?

Är lådan varm ovanför cpu:n?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

Har inte hört nåt om bios ska kunna avläsa två olika temps på prollen. Sök lite i forumet så kanske du hittar nåt. Är nåt nytt isåfall. Men om du har den core temp som jag kan avläsa i min bios så ligger den väldigt högt.

Visa signatur

[size="1"]Koolance PC2-C i moddad Chieftec fulltower, Abit KR7A-RAID133 KT266A, XP1700+@2,2Ghz, IBM 60GB 7200rpm, WD 120GB 8MB cache, 2x256Mb TwinMOS Winbond PC3200, Leadtek GF3 Ti200, Soundblaster Live 5.1, Lite-On 16X DVD/48X CD[/size]

Permalänk
Medlem

Neon Light Chassi 350W
Thermaltake Volcano 9
två st chassi fläktar som medföljde chassit.

joo mitt BIOS läser då av det iaf!
Det står
Surface temp och
Core temp

men asså 90C det måste ju vara alldeles för högt...!
?!?!

Permalänk
Medlem

ekco, jag har precis som du har det i bios, två temperaturer alltså.

Har du provar att montera om cpu-fläkten? det måste vara något skumt här... Vad kör du för volt på CPU?

Visa signatur

:: Palamino XP (AGOGA) 1700+ :: GlacialTech 2320 PRO :: Abit KD7 :: TwinMos PC2700 512 Mb :: MSI Ti4200 128 Mb :: Seagate Barracuda V 80 Gb :: Hansol 920D 19" :: Chieftech 5x80mm fläktar ::

Permalänk
Medlem

Har du fått ordentlig kontakt mellan flänsen och coren. Inte lagt på för mycket eller ojämt med kylpasta. Har du precis satt ihop prylarna eller har det bara plötsligt börjat bli konstiga temps?

Visa signatur

[size="1"]Koolance PC2-C i moddad Chieftec fulltower, Abit KR7A-RAID133 KT266A, XP1700+@2,2Ghz, IBM 60GB 7200rpm, WD 120GB 8MB cache, 2x256Mb TwinMOS Winbond PC3200, Leadtek GF3 Ti200, Soundblaster Live 5.1, Lite-On 16X DVD/48X CD[/size]

Permalänk
Medlem

Går den stabilt så är det lugnt.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

Det är ju så att det inte är jag som har monterat. Utan Datorbutiken där jag köpte datorn.
tyvärr så kommer jag inte ihåg vad det är för volt på CPUn..
vågar nästan inte starta datorn. den är ju 90C kan ju smälta!
men vad är normalt för Volten på CPU?
MVH ekco

Permalänk
Medlem

Sundelin@ det går verkligen inte stabilt! den dör på samma ställe (tror jag iaf 3 ggr).
dör=stängs av.
den hade dött totalt igår gick inte att få det att starta ens.. sen fick jag igång den. men jag vågar nästan inte pilla nått mera!
Ska ringa till Datorbutiken imor igen och prata!
tack för hjälpen!

Permalänk

skaffa bätre kylning vid 90C tar tbred ska fort

Visa signatur

In`salah

Permalänk
Medlem

beror, kanske är någon utomjordiskt mätare som mäter inuti coren =D eller så har dom satt mätaren till där chassit visar tempen på framsidan på coren vilket gör att det har blivit ett mellanrum där...(har ett likadant chassi)

Visa signatur

xlycpq

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aprox
beror, kanske är någon utomjordiskt mätare som mäter inuti coren =D eller så har dom satt mätaren till där chassit visar tempen på framsidan på coren vilket gör att det har blivit ett mellanrum där...(har ett likadant chassi)

Mmmm, det kanske är nån praktikant på datorbutiken som satt ihop din dator.. Å då satt mätaren till där chassit visar tempen på framsidan på coren och gör att det har blivit ett mellanrum där å då blir det varmt

Men seriöst så tycker jag du ska ringa datorbutiken och säga vad som är fel.. Säg hur ostabil den är och att den blir piss varm.

Visa signatur

Data

Permalänk

Jag har också två temp!=)
Men att den stängs av är pga av att datorn (cpun)blir för varm!
Du har säker ett program i bios som är inställt på en viss tempsom datorn ska stängas av vid!
MEn gör som alla säger,snacka med datorbutiken!
Om nått skulle gå sönder har jag för mig att du kan kräva att du ska på en ny,pga att det är dom som har monterat fel!(eller har jagt fel)?