Copyswede stämmer Telia för utebliven kopieringsavgift

Permalänk

Vad finns det för undersökningar på hur mycket egentligen folk privatkopierar? Copyswede antar alltså att de iPhones som endast Telia säljer orsakar nästan 20 miljoner kronor (!) varje år i privatkopiering. Känns inte det lite väl mycket?

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Det här var ju fruktansvärt roligt!

Hoppas Telia kan smälla dom på fingrarna och att det eventuellt resulterar i att lagen om privatkopiering tas bort eller görs om.

Tror du på det själv, så är du väldigt naiv. Men det är klart, att hoppas kan man alltid göra.
Jag hoppas och önskar, men jag vet till 99.9% att det inte kommer att hända. Vi har alla sett det innan, och dom får exakt det dom vill. Sorgligt men sant.

Vi kan sitta här och böla så mycket vi vill, men det hjälper inte ett skit.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk

Detta börjar bli sjukt löjligt.
Snart kan vi inte ha en elektronisk pryl hemma utan att Copyswede ska vara framme och härja.
Vad är näst, BIOS och UEFI?
Finns snart inte mycket kvar att välja på......

Visa signatur

MSI GS60 Ghost Pro. I love laptops!

Permalänk

En fundering, betalas avgiften ut till alla Artister eller bara svenska?
Bryter det då inte mot någon konkurrenslagstiftning? Det kan inte vara rätt att en artist i Sverige har en fördel som inte en ex tysk artist har.

Permalänk
Medlem

hoppas på telia

Har varken iphone eller telia. Blir bara trött på alla som även i samband med detta hackar på telia och iphone, speciellt när artikeln handlar om copyswedes stämning.
Personligen hoppas jag att telia inte viker sig i tvisten, bara det skulle creds till operatören och påverka mitt val av mobiloperatör i framtiden. Så sluta hacka och stå bakom parter som eventuellt tar strid mot copyswede.

Permalänk
Medlem

Whats next, RAM?

Permalänk
Medlem

Det skulle vara intressant att se hur Copyswede har kommit fram till sina siffror.
Jag menar, 74 miljoner är ju inte en siffra dragen ur luften.

Som någon tidigare skrivit, det är dags att pröva Copyswedes tolkningar i domstol och Telia har musklerna att göra det.
Tyvärr så tror jag detta kommer avgöras i förhandling.
Var är Telia stämda?

Efter att ha läst lite mer:
Det är alltså ingen som är överens med Copyswede om att betala avgift, så då stämmer man Telia för att få action.
Vilka muppar.
Och 73 miljoner har man verkligen dragit ur luften.

Läste en artikel
Visa signatur

Min signatur - inte din!

Permalänk
Medlem

hur länge ska dom få hålla på, folket har tröttnat! När tröttnar politikerna?

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Ska inte alla tillverkare av lagringsteknik också få ersättning då deras enheter säljer sämre på grund av högre pris i så fall?

Det är som att ta pengar från de fattiga och ge till de rika. Inte fan behöver ett skivbolag upp till 80kr per lagringshårdvara jag inhandlar bara för att jag KANSKE kopierar över några mp3-filer som JAG REDAN BETALT FÖR från PC-hårddisken till mobilen.

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Whats next, RAM?

Det skulle inte förvåna mig, tyvärr...

Visa signatur

When the last tree is cut down, the last fish eaten, and the last stream poisoned, you will realize that you can not eat money

Permalänk
Medlem

Är det alltså företagens uppgift att betala avgiften nu och inte de privatpersoner som brukar produkterna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man blir smått förbannad på copyswede att de tror att dom kan bete sig hur som helst... Hoppas Telia piska dom på fingrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Wtf... jag må inte vara Telias största fan.. men vad i helvete är detta för jävla bullshit stämning?... Detta är fan mafia taktiker för helvete..
Får hoppas att Telia kan krossa dom i tingsrätten med en arme av advokater..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Fram med facklorna, nu går de fan för långt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Fan vad sur jag blir! Vem är det som ger Copyswede makten att göra som dom vill så jävla löjligt åt helvete med er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paradoxnode:

Vad finns det för undersökningar på hur mycket egentligen folk piratkopierar? Copyswede antar alltså att de iPhones som endast Telia säljer, orsakar nästan 20 miljoner kronor (!) varje år i privatkopiering. Känns inte det lite väl mycket?

Det handlar inte om piratkopiering.. utan något mycket löjligare än så.. privatkopiering..

Seriöst.. hur många idag håller ens på med det?

Plus så är privat och pirat kopiering av musik, nästan helt utrotat till stor del tack vare Spotify.

Sen tror jag folk knappast privatkopierar idag för överhuvudtaget.. Om något, så piratkopierar man däremot.. Men det är inte piratkopiering som lagen ska täcka..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Om dom retroaktivt kan begära pengar från Telia borde dom kunna göra det från vilka företag som helst som säljer telefoner/flashminnen/hårddiskar etc sen många många år tillbaks. Var ska det sluta?

Permalänk
Medlem

Tror det är bäst att Telia snaskar in stålarna på Copyswedes konto för allas trevnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 1700 | Vega RX 56 | 32gb DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

Om dom retroaktivt kan begära pengar från Telia borde dom kunna göra det från vilka företag som helst som säljer telefoner/flashminnen/hårddiskar etc sen många många år tillbaks. Var ska det sluta?

Tills Magnus Uggla får sina kära Copyswede pengar för all musik som han gjort, som naturligtvis privat kopieras helvilt bland svenska folket!

Eller nått sånt gissar jag på tomtarna i CopySwede resonerar..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Säger inget nu och väntar på utfallet, men jävlar så komiskt!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Skrivet av Liftaren:

Jag menar, 74 miljoner är ju inte en siffra dragen ur luften.

Och 73 miljoner har man verkligen dragit ur luften.

Hahah, WHAT!? Bestäm dig nu!
Annars nä copyswede gå o lägga sig nån stans..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Kan någon förklara för mig vad "privatkopieringsersättning" är och vad det ska vara bra för?

För att sammanfatta det så enkelt som möjligt. Det hela går ut på att du exempelvis köper låtar, filmer eller liknande och vill lagra dessa på fler enheter, t.ex. på telefonen, i surfplattan och tydligen även på din spelkonsol. Eftersom att du inte köper en film för varje enhet du äger så straffas du med en avgift då Copyswede vet bäst hur du använder din lagringsmedia och inte du själv. Att du t.ex. skapar något eget för att göra kopior av det du skapat går absolut inte enligt Copyswede. Utan köper du en hårddisk, DVD-skivor, USB-minnen m.m. så är det per automatik för att du ska kopiera andras verk.

Copyswede är en jävla blufforganisation där styrelsen håvar in en massa pengar som dom stoppar i fickorna. Dom har hittills inte presenterat vart pengarna går, utan bara hur mycket som gått till exempelvis författare, regissörer, musiker m.m., vilket är omöjligt att kolla upp då det finns tusentals personer som man måste stämma av med om uppgifterna är korrekt. En annan lustig sak är att personalstyrkan har minskat, men löneutgifterna har ökat. Verkar ju helt klart som att dom gör detta för upphovsrättsinnehavarna och inte av eget intresse för pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamaon:

Whats next, RAM?

Självklart, finns ju ramdisk

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Detta är larvigt, bara för att dom själva ska tjäna pengar och inget annat.

Och roligaste av allt, kopieringsavgift på Apple iPhone, varför i helvete då om jag får fråga?

För det första har Apple redan med egna metoder försökt stoppa kopiering av allt möjligt genom iTunes. Ansluter jag en apple-enhet till någon annans dator, så kommer ju all skit vederbörande har att föras över till min dator, detta för att undvika kopiering. Nu finns det program som kringgår detta, men ärligt talat, hur många människor orkar ens med att göra det?

Och vad för filer skulle spridas tror man? Musik, de flesta streamar musik via Spotify idag och det betalar man för. Vilka patetiska människor det finns alltså.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Man kan väl hoppas att Copyswede's vida tolkning av "kasettavgiften" kombinerat med deras stora iver att tillämpa den blir deras fall.

NÅT TAG måste väl denna galenskap upphöra.

"Privatkopiering" och "kassettavgift"... hela konceptet är outdated 2013...

Permalänk
Medlem

Har någon en fin bild på VDn av Copyswede? Ska springa ner och köpa en piltavla innan dom avgiftabelägger den också.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Copyswede, gå i konkurs...nu. Sicket ofattbart girigt skitföretag.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Skrivet av Liftaren:

Det skulle vara intressant att se hur Copyswede har kommit fram till sina siffror.
Jag menar, 74 miljoner är ju inte en siffra dragen ur luften.

Som någon tidigare skrivit, det är dags att pröva Copyswedes tolkningar i domstol och Telia har musklerna att göra det.
Tyvärr så tror jag detta kommer avgöras i förhandling.
Var är Telia stämda?

Efter att ha läst lite mer:
Det är alltså ingen som är överens med Copyswede om att betala avgift, så då stämmer man Telia för att få action.
Vilka muppar.
Och 73 miljoner har man verkligen dragit ur luften.

73 miljoner motsvarar 20368,3 TB. Blir en jävla massa telefoner som telia stäms för. Sen var det ju ränta också, men den kan inte vara så hög.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rottemark:

Finns själva lagparagrafen som Copyswede stödjer sig på tillgänglig på någon hemsida? Jag skulle gärna vilja se den.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har citerat den en gång och länkat till den två gånger i tråden redan. Alla lagtexter finns fritt tillgängliga på riksdagens hemsida här: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/
Det finns även med lite kommentarer på www.lagen.nu och www.notisum.se.

Det aktuella stycket är Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, Kapitel 2, §26 k-m.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

"När en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet tillverkar eller till landet inför anordningar på vilka ljud eller rörliga bilder kan tas upp och som är särskilt ägnade för framställning av exemplar av verk för privat bruk, har upphovsmän till skyddade verk som därefter har sänts ut i ljudradio eller television eller som har getts ut på anordningar genom vilka de kan återges rätt till ersättning av näringsidkaren.

Upphovsmännen har dock inte rätt till ersättning, om de tillverkade eller införda anordningarna skall
1. användas till annat än framställning av exemplar av verk för privat bruk,
2. föras ut ur landet eller
3. användas till framställning av exemplar av verk till personer med funktionshinder. Lag (2005:359)."

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Skulle SIFO kunna göra en stor undersökning över hur många svenskar som faktiskt PRIVATkopierar? jag känner inte NÅGON som gör det längre.
Den musik jag köper köps via iTunes eller spotify och hamnar då direkt på den enhet jag tänk spela upp den på.
Mer pengakåt organisation får man fan leta efter.

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ