Permalänk
Medlem

Vad är driftkostnaden för min dator?

Hej allesammans!

Jag har nyligen börjat använda min dator som media server och i.o.m detta så står den på väldigt mycket på dagarna, många gånger helt i onödan.

Vore därför kul att veta ungefär hur mycket pengar per dag som jag skänker bort till mitt elbolag E-ON. Ni har säkert inte koll på vad jag betalar per Kwh men den infon kan jag ta reda på själv. Det jag nu undrar, då jag inte har någon elmätare, är hur mycket ström min dator drar när den är helt passiv (endast drivrutiner, Dropbox och Plex Media Server igång).

Jag stänger alltså av skärm och ställer mina fläktar i chassit på ca 20%. Mina komponenter ser ni nedan, både CPU och GPU är klockat men båda klockar ner sig automatiskt, även 500GB disken stängs av efter ett par minuter.

Skriv gärna, om ni har koll på detta ämne, hur mycket ström ni tror att min dator kan förbruka i idle per dag (avstängd nattetid)?

Permalänk
Medlem

Svårt att säga utan att mäta. Har för mig att min gamla setup drog en ca 160w idle (det var inkl 2 skärmar och en receiver).
Det enda sättet att veta hur mycket just din dator drar är att köpa en elmätare.

Så din dator drar kanske 50-100w när den inte göra något. Hur mycket den drar när du använder den är svårt att säga. Plex drar ju bara cpu och spel drar båda.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Svårt att säga utan att mäta. Har för mig att min gamla setup drog en ca 160w idle (det var inkl 2 skärmar och en receiver).
Det enda sättet att veta hur mycket just din dator drar är att köpa en elmätare.

Så din dator drar kanske 50-100w när den inte göra något. Hur mycket den drar när du använder den är svårt att säga. Plex drar ju bara cpu och spel drar båda.

Okej, tack för din uppskattning! Ja det jag behöver veta är bara hur mycket jag slösar när den står i idle. Tiden som datorn är i load, vid arbete, spel osv. ser jag inte som slöseri då den ju vid dem tillfällena har ett syfte att vara igång. Så som sagt, endast vad den drar i load.

Permalänk
Entusiast

Oerhört lite för att summera det.

En modern stationär dator drar cirka 100W och säg att en kWh kostar 1 SEK, då kostar alltså datorn 10 öre i timmen att ha på och cirka 1 krona om dagen om man stänger av den.

Här har du en video om datorers strömförbrukning över huvud taget, även om den kanske inte handlar om din situation helt och hållet så tycker jag själv att den är intressant: http://www.youtube.com/watch?v=iKk2_1u26tg

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

det är så gott som omöjligt att svara på köp en watt mätare och kolla själv,

EDIT: det kostar nog bara max nån krona per dag så det är väl ganska oväsentligt att räkna på egentligen,

står den ofta flera timmar i idle så lägg den i viloläge (gör så att den gör de automatiskt efter 1h kanske?)

Permalänk
Medlem

http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

Ta det som den visar gånger ditt elpris. Mer exakt än så kan du inte få det...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Oerhört lite för att summera det.

En modern stationär dator drar cirka 100W och säg att en kWh kostar 1 SEK, då kostar alltså datorn 10 öre i timmen att ha på och cirka 1 krona om dagen om man stänger av den.

Här har du en video om datorers strömförbrukning över huvud taget, även om den kanske inte handlar om din situation helt och hållet så tycker jag själv att den är intressant: http://www.youtube.com/watch?v=iKk2_1u26tg

Tack för svaret.. Ligger förbrukningen runt 1 kr per 12h så är det inget mer att prata om.

Skrivet av fax110:

det är så gott som omöjligt att svara på köp en watt mätare och kolla själv,

EDIT: det kostar nog bara max nån krona per dag så det är väl ganska oväsentligt att räkna på egentligen,

står den ofta flera timmar i idle så lägg den i viloläge (gör så att den gör de automatiskt efter 1h kanske?)

Skrivet av Extremaz:

http://www.clasohlson.com/se/Elenergim%C3%A4tare/36-2897

Ta det som den visar gånger ditt elpris. Mer exakt än så kan du inte få det...

Då jag löst hela detta problemet utan att lägga ut 99 kr så kan jag ödmjukt säga att det var tur att jag inte köpte någon elmätare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MacRyhage:

Tack för svaret.. Ligger förbrukningen runt 1 kr per 12h så är det inget mer att prata om.

Då jag löst hela detta problemet utan att lägga ut 99 kr så kan jag ödmjukt säga att det var tur att jag inte köpte någon elmätare.

Medelförbrukningen av el i en lägenhet är 2500kWh/år så datorn kan alltså dra en avsevärd del av ett normalhushålls elförbrukning och i många fall kan man köpa en ny dator med låg effektförbrukning för pengarna man spara på elen på ungefär 2 år om man ska ha en maskin som alltid är igång, dessutom blir det varmt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.