Microsoft ökar klockfrekvens i Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Att höja klockfrekvensen med ynkliga 53 MHz känns som riktig noob-nivå. Höjningen kommer inte göra ett skit för prestandan. Med lite tur så kanske dom får ut 2-3 FPS, vilket inte är många extra polygoner.

Nu har dom justerat minnet och GPUn, och den är fortfarande inte mer kraftfull än PS4. Om ni frågar mig börjar Xbox One känns mer och mer som en riktig Snål-Werner maskin ala von Anka. Dom har på efterhand förbättrat både minnet och GPU:n. Dom hade med andra ord tänkt sälja underdimensionerad hårdvara till oss. Förmodligen så dom kan spara in pengar på kylning. Och spara in vet vi ju redan att dom gör när dom inte ens kan skicka med ett headset. För 700kr mer än vad PS4 kostar så förväntar jag mig 700kr mer i värde.

Du kan ju se på TV med den ;P

/ironi

Dold text
Visa signatur

|Asus PG278Q|Fractal Design R4|i7 4770K|Noctua NH-U14S P&P|MSI Z87-G45|Corsair 850 HX|
|8GB HyperX Predator 2400MHz|MSI GTX 780 TF OC|Xonar D2X| Corsair ForceGT SSD 120GB|Samsung 840 Basic 250GB|
|Fanatec FM4 CSR Wheel|CSR Elite Pedals|rSeat EVO3|Buttkicker Gamer 2|Xbox 360|PS3|PS4|

Permalänk
Medlem

All aboard the hate train, Cho Cho!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Skirner:

Med andra ord så kommer Wii U bli en jätte succé, eller? Känns lite osannolikt men den som lever får se.

Nja (Är en Nintendo fanboy så jag tänker inte säga mer angående det), men videon fick mig att tänka om en del rörandes XboxOne och PS4.

Fortfarande kniper PS4an vinsten hos mig, lägre priset blev avgörande ^^.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 6700 | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad som händer vid eventuella garantier? Kommer AMD att godkänna att MS överklockar deras gpu? Eller chansar MS på att det inte blir några problem och står för eventuella fel själva? Eller så är gpu byggd för mycket högre klockfrekvens och nerklockad...

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Sluta nu Microsoft endast en väldigt sjuk människa skulle köpa eran skitkonsoll, gör operativsystem istället då det är det enda ni faktiskt kan lyckas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pcnoob:

känns som de kommer att "lura" folk med den högre klockfrekvensen

en vanlig svensson/ p12 kommer att tro att xbox är bättre

Hö, 0,1 % av befolkning kommer inte ha en susning om klockfrekvenser, och det kommer knappast användas som marknadsföring från MS.

Konstigt påstående....

Permalänk
Sötast
Skrivet av JDM:

Sluta nu Microsoft endast en väldigt sjuk människa skulle köpa eran skitkonsoll, gör operativsystem istället då det är det enda ni faktiskt kan lyckas med.

Dom var hyfsat bra iaf.... Fram tills Windows 7, sen vet jag inte vem det var som fick en stroke.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Hö, 0,1 % av befolkning kommer inte ha en susning om klockfrekvenser, och det kommer knappast användas som marknadsföring från MS.

Konstigt påstående....

Räcker med att folk ser en högre siffra för att de ska tro att det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Du kan ju se på TV med den ;P

/ironi

Dold text

Sant, men det blir ju extra ironiskt när den stora nyheten inte ens lär funka här i Sverige Plus att man måste köpa en extern mottagare. Med andra ord så blir den ännu dyrare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Att höja klockfrekvensen med ynkliga 53 MHz känns som riktig noob-nivå. Höjningen kommer inte göra ett skit för prestandan. Med lite tur så kanske dom får ut 2-3 FPS, vilket inte är många extra polygoner.

Nu har dom justerat minnet och GPUn, och den är fortfarande inte mer kraftfull än PS4. Om ni frågar mig börjar Xbox One känns mer och mer som en riktig Snål-Werner maskin ala von Anka. Dom har på efterhand förbättrat både minnet och GPU:n. Dom hade med andra ord tänkt sälja underdimensionerad hårdvara till oss. Förmodligen så dom kan spara in pengar på kylning. Och spara in vet vi ju redan att dom gör när dom inte ens kan skicka med ett headset. För 700kr mer än vad PS4 kostar så förväntar jag mig 700kr mer i värde.

Du måste tänka på att du får med kinect kameran i det priset, och du får inte Sonys motsvarighet i deras pris. Där har du några 100lappar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

"Microsoft ökar klockfrekvensen i Xbox One"

Men allvarligt talat så tycker jag det här är en trevlig nyhet, även om man egentligen inte får några svar på hur den kommer att prestera i slutändan.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skirner:

Med andra ord så kommer Wii U bli en jätte succé, eller? Känns lite osannolikt men den som lever får se.

Enbart om rätt spel kommer ja, just nu är det dött på spelfronten på Wii U förutom ett par bra spel, det behövs många fler bra spel för att konsolen kommer sälja.

Samma sak hände med 3DS, alla sa att den var död, mobiler har tagit över och jada jada, Det tog 1,5 år innan 3DS började sälja bra, varför? Jo för bra spel började komma. Just nu är 3DS den mest sålda konsolen på marknaden, och har en bra lista med bra spel och har en lista med ytterligare många bra spel på väg.

Poängen är, Spel säljer konsoler.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem

Om ni inte har sett denna video:

Där jämför de hur stor skillnaden blir i olika tester. Jag tror inte att folk kommer märka någon skillnad så länge som de inte sitter och spelar bredvid varandra med 2 tv-apparater.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

De är ändå tillräckligt bra för att PC-spelen ska bli betydligt mer krävande. Jag vill ha en anledning att köpa ny hårdvara.

Köp en 4k-skärm och modda Skyrim om du har för mycket pengar som bränner i fickan

Permalänk
Medlem

Lite OT men det slog mig nu när jag såg båda två sida vid sida att jag inte tycker att någon av dessa är särskilt tilltalande rent estetiskt. Bara jag som tycker det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Hårdvara till konsollerna i all ära, men det är ju de exklusiva spelen som egentligen är det enda intressanta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du måste tänka på att du får med kinect kameran i det priset, och du får inte Sonys motsvarighet i deras pris. Där har du några 100lappar.

Bara bra att slippa bli påtvingad en gimmick jag ändå inte planerar att använda.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

http://www.youtube.com/watch?v=G6VLvKHAeXQ

Där jämför de hur stor skillnaden blir i olika tester. Jag tror inte att folk kommer märka någon skillnad så länge som de inte sitter och spelar bredvid varandra med 2 tv-apparater.

Det har aldrig varit någon större skillnad mellan Playstation och Xbox när det gäller multiplattformar. De största skillnaderna kommer vi märka i exklusiva titlar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara bra att slippa bli påtvingad en gimmick jag ändå inte planerar att använda.

Jag visste nästan att du skulle svara så, men du ville veta varför den är dyrare. Dessutom har den inbyggd mic så att de inte skickar med skit headset (som originalet på 360) gör knappast så mycket.
Och sen finns det fördelar med att alla har en kinect. Vet spelskaparna att alla sitter med en kinect till sitt xbox är det mer troligt att de skapar spel som använder det på ett bra och smart sätt, istället som på denna generationen där det mer känns påklistrat.
Om det blir så märker vi om några år.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

http://www.youtube.com/watch?v=G6VLvKHAeXQ

Tycker inte testet säger mycket då de inte har med skillnaden mellan minnena. Prestanda lyftet kan komma att bli större då GPU tar bra fördel av snabbare minnen.

Xbox One:
8 GB DDR3, 2 133 MHz
256-bit, 68 GB/s
32 MB SRAM, 102 GB/s

PS4:
8 GB GDDR5, 5 500 MHz
256-bit, 176 GB/s

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Gigabyte GeForce RTX 4070 Super 12GB Eagle OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag undrar vad som händer vid eventuella garantier? Kommer AMD att godkänna att MS överklockar deras gpu? Eller chansar MS på att det inte blir några problem och står för eventuella fel själva? Eller så är gpu byggd för mycket högre klockfrekvens och nerklockad...

Haha, så du menar att MS och Amd inte pratar med varandra.

Permalänk

Detta lär knappast påverka prestandan så mycket. Snarare så att Microsoft vill få goda nyheter om Xbox One och att man ska tro att den är kraftfullare än Playstation 4 vilket den verkligen inte är.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Wow, dom ökar integrerade gpu frekvensen liten grann, nu får vi en halv fps mer i spel! Zzz...
Och nej, skulle Sony göra det hade jag inte skuttat glatt som en hare.
Fattar inte poängen bakom detta, förmodligen kommer det bara göra så att den blir varmare.
Då man äger en 360 slim (2010) vet man att MS failar stort på kylning.
Fläkten brummar riktigt ordentligt och konsolen blir så varm att du kan steka ägg på den.
Tycker inte att namnet "slim" passar den precis. Kanske stekpanns-propeller edition hade varit bättre.

Den heter faktiskt inte Slim heller, bara i folkmun. Den heter bara Xbox360, precis som den tidigare modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AirRaid:

Det är påstår jag väl inte. Men som privatperson får man glömma all form av garanti vid överklockning i alla fall om man säger att man gjort det. Jag tror inte heller AMD skulle säga ok överklocka på bara vi skickar ett nytt om det går sönder om man ringer och frågar dom. Men i och med att MS köpt så stor volym så kanske AMD kan godkänna det.

Det finns fabriksöverklockade grafikkort på marknaden och som jag förstår det så är det tillverkarna av kortet som får ta smällen om det skulle gå sönder. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av AirRaid:

Precis min tanke, Tror folk verkligen att Microsoft personligen drar upp klockfrekvenserna utan att konsultera med AMD..
Självklart finns det en större anledning till detta än att få "1-3 fps" extra i spel, Kanske fanns det stort utrymme för överklockning på chippen.
Och ~50 mhz extra på gpu kommer inte få konsollen att låta som "ett sågverk" eller "ett propeller plan"

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag visste nästan att du skulle svara så, men du ville veta varför den är dyrare. Dessutom har den inbyggd mic så att de inte skickar med skit headset (som originalet på 360) gör knappast så mycket.
Och sen finns det fördelar med att alla har en kinect. Vet spelskaparna att alla sitter med en kinect till sitt xbox är det mer troligt att de skapar spel som använder det på ett bra och smart sätt, istället som på denna generationen där det mer känns påklistrat.
Om det blir så märker vi om några år.

Finns nog inget "bra och smart sätt". Alla sitter liksom inte i ett öppet vardagsrum och kan röra sig speciellt mycket.
Det enda som skulle kunna fungera för alla kanske är ansiktsrörelser, vad man nu ska med det till, sen så beror ju det på hur det fungerar på 1 meters avstånd jämfört med 3-4 meter osv.
Nä, tycker bara det är dumt att dom prackar på en jävla kamera. Kan nästan lova att det kommer komma en version inom en snar framtid efter release som inte har någon Kinect i sig.

Permalänk
Skrivet av igelkotte:

Det finns fabriksöverklockade grafikkort på marknaden och som jag förstår det så är det tillverkarna av kortet som får ta smällen om det skulle gå sönder. Någon får väl rätta mig om jag har fel.

Nej så är det inte, Så var fallet med till exempel GTX 660 power edition kortet som "MSI?" släppte, Det kortet kunde överklockas brutalt och det är såna kort som till exempel Nvidia säger att dom inte tänker ersätta om något skulle gå sönder.

Men självklart så skulle dom inte dra upp klockfrekvensen på gpu om AMD inte håller med om att det är okej.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd

Mycket prat om att Xbox One kommer leva om likt Xbox 360. Har ni missat nyheten att den i princip kommer vara knäpptyst?

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av pcnoob:

känns som de kommer att "lura" folk med den högre klockfrekvensen

en vanlig svensson/ p12 kommer att tro att xbox är bättre

Om de nu vet vad klockfrekvens betyder:P

Visa signatur

Dator: I7 37.... Skit i det! den är bäst... för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej så är det inte, Så var fallet med till exempel GTX 660 power edition kortet som "MSI?" släppte, Det kortet kunde överklockas brutalt och det är såna kort som till exempel Nvidia säger att dom inte tänker ersätta om något skulle gå sönder.

Men självklart så skulle dom inte dra upp klockfrekvensen på gpu om AMD inte håller med om att det är okej.

Tack för ett seriöst svar. Jag skulle ändå inte förvånas om MS ändå väljer att överklocka trots att garantin kan ryka för att försöka boosta försäljningen istället. Risken att GPU går sönder brukar väl inte vara så stor. Det känns som att det är så sent i utvecklingsstadiet att ändra en sån sak. Men nån gång ska väl bli den första.

Visa signatur