Permalänk
Medlem

Tre 4G + D-Link nätverkskamera

Hej,

Har införskaffat ett Tre 4G-abonnemang samt en D-Link nätverkskamera. Det är företagsabonnemang med statisk IP så det borde ju gå att få fart på.

Allt funkar fint förutom att nå kameran externt. Port forwarding inställningar är satta i routern (Huawei E5172) och överensstämmer med de inställningar jag gjort i kameran (D-Link DCS-2230). Det verkar som att porten öppnas men ingen trafik forwardas till kameran.

Skärmdumpar av konfigurationen: http://sdrv.ms/1aP18yq

Bild 1: Port forwarding inställningar i routern
Bild 2: Nätverksinställningar i kameran
Bild 3: Port check resultat

Surfar jag till kameran från en extern adress får jag inget svar aka. Sidan kan inte visas...

Någon som har förslag på vad som kan vara fel?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Efter mycket testande visade det sig att detta beror på ett problem i Tre's nät. Jag kan utan problem nå nätverkskameran från mobiltelefoner med Telia eller andra bredbandsoperatörer. Dock inte från telefoner med Tre-abonnemang. Detta är bekräftat på både min Windows Phone och en iPhone med olika SIM-kort. Efter att ha kontaktat supporten fick jag följande svar (se nedan). Kanske kan det vara till nytta för någon som inte vill spendera lika många timmar på detta elände som jag.

Citat:

Hej,

Anledningen att våra dynamiska IP-adresser ej kan kommunicera med statiska IP-adresser är för att de dynamiska adresserna är NAT:ade. Med detta menas att den publika IP-adressen skiljer sig från den verkliga IP -adressen. Detta betyder att när den verkliga IP-adressen byts kan den publika ligga kvar vilket resulterar i att från andra enheters ögon ser det ut som att den ligger kvar på samma IP-adress när den i själva verket har bytts till en annan.

Ytterligare en anledning att våra system ej stöder detta är av säkerhetsskäl. Vi har ett begränsat antal IP-adresser vilket gör att det händer att två enheter under en period kan använda sig av samma IP-adress. Detta kan resultera i att fel enhet får tillgång till information som ej är menad för offentligheten.

Har jag uttryckt mig tydligt nog? Återkom om du har några funderingar.

Ha en trevlig dag!

Vänliga hälsningar,

Elin ******
Kundservice Företag