Är Hallon en bra operatör?

Permalänk
Medlem

Är Hallon en bra operatör?

Kom ju en ny operatör för ett tag sen, Hallon. Jag undrar om någon har någon erfarenhet med dem? Deras fastpris abonnemang är ju ganska bra ser det ut som, men hur är täckningen? Står att de använder 3:s n't, har ingen aning om hur bra det är. Använder Comviq just nu och är nöjd med täckningen, men jag skulle kunna spara 100kr i månaden om jag tar Hallon istället.

Permalänk

Har 3, oftast full tekning men det beror väl på vart man bor. Vart bor du?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

har ingen erfarenhet själv, men jag har hört att 3:s och Comiviqs nät är ungefär lika bra.
Supporten däremot kan jag tänka mig är väldigt dålig på Hallon. brukar vara det på såna små operatörer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd

Det är ett dotterbolag till 3, kolla den här tråden:

http://www.swedroid.se/forum/showthread.php?t=94646

Deras support är tydligen riktigt kass.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

har ingen erfarenhet själv, men jag har hört att 3:s och Comiviqs nät är ungefär lika bra.
Supporten däremot kan jag tänka mig är väldigt dålig på Hallon. brukar vara det på såna små operatörer.

Är inte förvånad om 3 och Hallon delar kundtjänst, på samma sätt som Tele2 och Comviq gjort med support.
(Så frågan är hur 3s support är.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är inte förvånad om 3 och Hallon delar kundtjänst, på samma sätt som Tele2 och Comviq gjort med support.
(Så frågan är hur 3s support är.)

det vet jag inte, men jag tänkte på att telia och halebop har samma nät, men halebops support är värdelös medan telias är en av de bästa.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Är inte förvånad om 3 och Hallon delar kundtjänst, på samma sätt som Tele2 och Comviq gjort med support.
(Så frågan är hur 3s support är.)

Den är riktigt kass, var dock helt ok för några år sedan. Samma sak gäller de flesta av deras anställda i butiker, mer än hälften av dem vet inte vad de säger. Antar att deras standard sänkts avsevärt mycket... Och jag var deras kund sen 2003! Bytte förra året för jag blev så trött på dem.

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen erfarenhet av Hallon. Men har använt Tre's nät nu i drygt 4 år. Är riktigt nöjd med täckning och farten i deras 3g nät. Åker du ut o fiskar eller så, då har du förmodligen ingen mottagning, annars bra. Kolla på bredbandskollens karta

Tre har väldigt bra kundsupport enligt mig.
Då Hallon inte har någon bindningstid så testa.
Tycker att det abonnemanget för 249:- per månad verkar riktigt prisvärt.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Comviq har väl fastpris för 199/249:- eller något?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det vet jag inte, men jag tänkte på att telia och halebop har samma nät, men halebops support är värdelös medan telias är en av de bästa.

Halebops support är ju svin bra, använt mig mycket av deras chattsupport och den är klockren, snabba svar och alltid svar på allt så vet inte vart du fått den uppfattningen ifrån.

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Har själv Tre och tycker täckningen är bra. Har aldrig haft några problem att ringa där inte kompisar med Telia, Telenor mm också haft problem. Tex när man är ute och åker bot eller i skogen långt bort.
Hallon har vad jag förstått någon chatt och mailsuport främst och är väl nästan ingen telefonsuport. Bland annat där dom drar in mycket pengar antar jag. Men o andra sidan har jag aldrig någonsin ringt suporten till Tre vad jag kommer ihåg och jag haft haft Tre sen dom lanserades på marknaden.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

Halebops support är ju svin bra, använt mig mycket av deras chattsupport och den är klockren, snabba svar och alltid svar på allt så vet inte vart du fått den uppfattningen ifrån.

nu ska jag inte sitta här o gnälla på deras support, men jag kan ge ett väldigt bra exempel.
Jag är kund hos halebop, jag har alltså ett abonnemang hos dom. jag vill gå in på deras sida för att kolla upp lite information om mitt abonnemang.
jag försöker logga in med samma lösen och namn som jag har på deras android-app, det funkar inte. jag försöker då skapa ett nytt konto, men när man klickar på "registrera" så tas man istället till "glömt lösenord" vilket givitvis inte fungerar då jag tydligen inte har något konto från första början.
jag skickar mail till supporten om problemet, och de svarar inte på 5 dagar. idag är sjätte dagen och de har inte svarat än.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Kom ju en ny operatör för ett tag sen, Hallon. Jag undrar om någon har någon erfarenhet med dem? Deras fastpris abonnemang är ju ganska bra ser det ut som, men hur är täckningen? Står att de använder 3:s n't, har ingen aning om hur bra det är. Använder Comviq just nu och är nöjd med täckningen, men jag skulle kunna spara 100kr i månaden om jag tar Hallon istället.

Jag har bara haft dålig erfarenhet av 3s nät och eftersom Hallon går under 3s nät så är det enligt mig inte bra. Har bara haft problem med 3 och det gäller även i Stockholms området

Skrivet av Rydisen:

Comviq har väl fastpris för 199/249:- eller något?

Abonnemang finns i 195 kr/mån och 245 kr/mån och studentpris 195 kr/mån 3 GB istället för 1 GB

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag bor i Göteborg och täckningen är det inga problem med. För 249 kr fastpris får du 5 GB surf jmf. med Comviqs 3 GB för samma pris. Jag bytte från Comviq för 3 månader sedan.

Visa signatur

« CITERA FÖR SVAR »

CPU: AMD Ryzen 7 3700X ║ MB: ASUS X570-PLUS ║ RAM: 32GB ║ GPU: GeForce GTX 1080 ║ PSU: EVGA SuperNOVA 750 G2 ║ SSD: Samsung 970 EVO+ 500GB ║

Permalänk
Medlem

hahaha hallon? wtf , äpplet då? Var det uppdataget redan?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Telia annars, men just deras täckning och support brukar vara riktigt jävla bra. Just Hallon tror jag inte mycket på utifall det är ett dotterbolag till Tre.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Beror på vart man bor. 3 (Vilket Hallon kör på) är till exempel helt kasst här i Dalarna.

Skrivet av Oneone:

hahaha hallon? wtf , äpplet då? Var det uppdataget redan?

Dom hade kunnat blivit stämmda av ett annat Äpple.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Säga vad man vill om Telia annars, men just deras täckning och support brukar vara riktigt jävla bra. Just Hallon tror jag inte mycket på utifall det är ett dotterbolag till Tre.

Supporten är väl ok,, men täckning? nä inte i V-G då är faktiskt deras nät lite glest

Ursäkta,, det var väldans ot

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Jag har kört hallon sedan de började och fick ett bra nummer Support var helt okej i början och man fick svar inom 24h men nu när de fått lite mer att göra så tar det för lång tid (upp emot 3 dagar)

De har fortfarande barnsjukdomar men det blir bättre och bättre, täckningen har jag inte haft något problem med.
En stor dealbreaker kanske är att de inte har 4G men eftersom min telefon (i4s) inte har 4G spelar det inte någon roll för mig.

5GB data + 3000 samtal + 10 000 SMS/MMS per månad tycker jag funkar bra för 250kr.
och om du inte ringer/surfar så mycket kan du ju välja deras andra variant med
500MB data + 60 samtal + 5 000 SMS/MMS för 100kr.

Något som är dåligt är dock att marknadsför det som obegränsat med samtal och sms/mms men när man kollar sin användning på "Mina sidor" så står det att man har ett begränsat antal.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Okej. Kanske värda att spana in då? Tänkte köra på det mindre pakete för 100kr och lägga til 1gb surf för 39kr. (använder runt 600-800mb i månaden). Jag bor i Skåne, Kristianstad trakten. Hade ju varit bra om någon som bor här vet om den är bra eller dålig? Sen beror det väl en del på vilken telefon det är med. Hur många antenner, var de sitter osv.

Permalänk
Medlem

Nej!

Jag använder mig av denna operatör och idag så bestämde jag mig för att dom kan dra åt h*vete.
Det funkade bra med Hallon liten i 2 månader, beställde ett till kort till min bror nyligen som också fungerar.
Den 18/2 laddade jag med STOR för 249 då mitt LITEN hade gått ut men 3g funkar i varken min iPhone eller brors Android lur men hans kort funkar i båda telefonerna.

Jag har skickat 2 mail angående problemet, ett den 18e och ett idag men har fortfarande inte fått något svar och uppkopplingen är fortfarande nere, det går att ringa och smsa som vanligt dock. Men det är just 3g jag är i stort behov av.

Läser att det är fler som har problem med denna operatör, folk som betalat men inte kunnat använda sig av någon av utlovade funktioner och att dom drar pengar ifrån ens konto utan man lagt en beställning. Det går även inte att ta bort kortuppgifterna som man registrerat på deras hemsida, endast byta...

Så jag beställde ett Comviq FASTPRIS för 195kr via mecenat där det ingår obeg sms och ring + 3gb 4G surf. Hallon är sämst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wifi:

Säga vad man vill om Telia annars, men just deras täckning och support brukar vara riktigt jävla bra. Just Hallon tror jag inte mycket på utifall det är ett dotterbolag till Tre.

Telias support är nog det värsta man kan råka ut för.. Kan de göra något rätt?

-Jag sitter o kollar i datorn men det finns inga fel. (Telekabeln var avgrävd)
-----------------
-Ursäkta vilka portar använder eran bredbandstelefoni?
-Vi använder inga portar..
-Nehe!!?
------------------
Efter tre månaders konstant telefonkontakt.
-Kan ni sluta skicka smartboxar o skicka en vood322 bredbandstelefoniadapter?
-Ja (iq badboll)
Efter några dagar får man ytterligare en smartbox att lägga till samlingen/traven i garderoben.
*Repeat*

o.s.v.
o.s.v.
Tills man nu äntligen är helt fri från dem (grävde in fiber).
Sådan lättnad så det är inte sant.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

det vet jag inte, men jag tänkte på att telia och halebop har samma nät, men halebops support är värdelös medan telias är en av de bästa.

Det går att vända sig till telia för att få support med halebop

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk

Betyg: ABSOLUT IG

Kan intyga att hallon supporten är ett riktigt dåligt skämt..

Kort sagt, fullt fungerande telefon. Får mitt simkort och senare får jag meddelande om att numret är flyttat.
Allt verkar ju bra.

Byter simkort, bara telefoni fungerar. Rensar alla inställningar osv (iphone) fortfarande samma fel, bara ringa ut och in fungerar.
Varken sms eller datatrafik fungerar.

Väntat ett antal dagar med omstarter och helt avstängd telefon osv osv, ingen skillnad.
Bra tänker jag, uppenbarligen fel på deras sida så detta bör dom ju lösa snabbt.

Skapat ett ärende och inser att det ska ta minst 2dagar innan dom hör av sig, kontaktar då deras chatt.
Ledorden man har verkar vara "starta om" och "fel på din hårdvara".

Ifrågasatte om dom inte har en secondline och tydligen har dom både en second och en thirdline.. Eller ja "vi är.."

https://gist.github.com/anonymous/702f03fe3a79353757f9
Kopia på chatten.

Efter sista raden så svarade jag med ios 7.1.1 och något med att det är tråkigt att dom inte kan lösa sina problem.. Sen tröttnade jag och för att inte avsluta i något som kanske kan resultera i en anmälan så valde jag att stänga ner och svara på deras kundnöjdhetsfrågor. :@

Vad gör man nu, kan ju inte använda telefonen.. Kanske vänta någon dag och se om det kommer igång alternativt är det väl bara att byta operatör ASAP!

Kan inte ha comviq/tele2 pga dom har radioskugga där jag bor.
Om någon har förslag så mottages dom gärna per pm (så slipper vi smutsa ner tråden med OT)

Så, det är min story och mitt betyg på Hallon, visst bra pris men om det inte ens fungerar och man inte vill hjälpa till att fixa problemet, då är det ingen operatör jag kommer kunna rekommendera någonsin till någon.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk

Jag har abonnemanget för 99kr i månaden och jag tycker det fungerar utmärkt till det jag använder det till!
Supporten har jag inte haft problem med iaf. Den enda gången jag fick ett skumt svar i början av dom när jag frågade varför man inte kan stänga av 3G i mobilen och bara köra GSM.. då fick jag som svar att typ "Det vill vi inte gå in på" :S...

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

inte bara glömt att ta ner internetinställningarna från leveratörens hemsida?

Apn till deras nät ska vara.
data.tre.se

så gör en ny internetprofil med det APNét och se om de hjälper
(visserligen för padda men borde funka på ifåne också)
Byta APN i iPad

Viktigt att veta är att hallons APN inte ställs in automatiskt i iPad utan detta behöver du antingen lägga in manuellt under ”inställningar” eller synkronisera din iPad med iTunes med SIM-kortet i för att få rätt inställningar.

Klicka på inställningar
Klicka på Mobildata och sedan APN-inställningar
I fältet APN skriver du in ”data.tre.se”

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Inga fel på APN med mera, allt är trippekollat innan jag kontaktade deras kundtjänst.
Har väl som dom flesta sweclockare teknik som intresse och det är även något jag jobbar med och gjort i hela mitt liv.

Så som sagt, jag har kollat alla grejer och testat
Men från mitt håll har jag inte kunnat göra mer och få detta bemötande från deras kundtjänst "goddag yxskaft" så får det vara nog.

..halebop nästa kanske?

Edit, kontaktade comviq för att se om dom kan se något. Dom har avslutat mig som kund och släppt allt vidare, så ingen blockering som ska ligga kvar där.

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikbrann:

Inga fel på APN med mera, allt är trippekollat innan jag kontaktade deras kundtjänst.
Har väl som dom flesta sweclockare teknik som intresse och det är även något jag jobbar med och gjort i hela mitt liv.

Så som sagt, jag har kollat alla grejer och testat
Men från mitt håll har jag inte kunnat göra mer och få detta bemötande från deras kundtjänst "goddag yxskaft" så får det vara nog.

Det är fel på SIM-kortet eller i deras system.

Jag beställde tre SIM-kort på deras "födelsedag" och ett av korten fungerar inte på det sättet du och andra i tråden har beskrivit. Den går inte att få mobildata utan det står "Status för mobilt nätverk: okänt". Med samma telefoner (provat tre olika) och samma APN (data.tre.se) fungerar det med de två andra korten.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk

Japp. Fel hos dom har det varit, eller något i övergången iaf.

Kontaktade Comviq igår (som var hjälpsamma även om jag inte var kund längre) och dom hade precis avslutat mitt abonnemang där.
Startade om telefonen idag igen och nu fungerar data.

Så kort sagt, Hallon säger "allt är klart", fungerar inte. Hallon supporten säger att detta har aldrig hänt förut och man ska bara starta om telefonen och fungerar det inte så är min telefon trasig.

I själva verket var nog inte alls hela flytten klar, man kan ju tycka att Hallon bör ha sett detta på något sätt, eller iaf kunnat säga något i stil med "kontrollera så verkligen din gamla operatör har släppt allt".
Men nej, istället försöker dom idiotförklara mig?

Ajja, nu fungerar det iaf och jag hoppas verkligen att jag aldrig mer behöver kontakta Hallon supporten, för dom kommer antagligen inte kunna göra annat än be mig köpa en ny telefon...

Kort sagt, 5dygn efter att allt ska vara klart så börjar det fungera, på denna tid har jag endast kunna ringa och använda internet där det finns wifi.

//Patrik

Visa signatur

//Wopido

Permalänk
Skrivet av patrikbrann:

Japp. Fel hos dom har det varit, eller något i övergången iaf.

Kontaktade Comviq igår (som var hjälpsamma även om jag inte var kund längre) och dom hade precis avslutat mitt abonnemang där.
Startade om telefonen idag igen och nu fungerar data.

Så kort sagt, Hallon säger "allt är klart", fungerar inte. Hallon supporten säger att detta har aldrig hänt förut och man ska bara starta om telefonen och fungerar det inte så är min telefon trasig.

I själva verket var nog inte alls hela flytten klar, man kan ju tycka att Hallon bör ha sett detta på något sätt, eller iaf kunnat säga något i stil med "kontrollera så verkligen din gamla operatör har släppt allt".
Men nej, istället försöker dom idiotförklara mig?

Ajja, nu fungerar det iaf och jag hoppas verkligen att jag aldrig mer behöver kontakta Hallon supporten, för dom kommer antagligen inte kunna göra annat än be mig köpa en ny telefon...

Kort sagt, 5dygn efter att allt ska vara klart så börjar det fungera, på denna tid har jag endast kunna ringa och använda internet där det finns wifi.

//Patrik

Tele2 (Comviq) är experter på att inte "rensa" sina utporterade nummer i tid. Men hallon verkar ha en riktigt rutten support som tydligen inte har jobbat med telekom och har en aning om hur det fungerar.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!