Antagningsbesked till Universitet 2013

Permalänk
Medlem

Kom in på Högskole.ing på KTH Kista inom Datatekink. Hamnade på reservplats 9 på Civ.Ing programmet, håller tummarna tills de blir blå!

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Grattis alla som kommit in och lycka till! Själv är man färdig nu och efter sex år blev ljuset i slutet av tunneln rejält starkt

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det brukar vara ett betydande bortfall från just Teknisk fysik (F) den första tiden (~första terminen), så även om din reservplats inte utmynnar i en programplats så kan du säkerligen byta inom Chalmers när du väl kommit in på ett annat civilingenjörsprogram. Jag vet de som gjort just bytet från Maskinteknik (M) till F efterhand (även om det är mycket vanligare med byten från F, vilket också är enklare iom den matematikbas som ges där).

Beroende på hur snabbt det kan ordnas så kan det bli mer eller mindre extraarbete för att komma i fas, men studievägledarna brukar göra sitt bästa för att fixa liknande situationer.

F är så teoretiskt det blir vad gäller civilingenjörsprogrammen på Chalmers. Om du redan nu vet att du vill sikta på ett masterprogram på M-sektionen så ska ju M i sig duga som grundplåt (möjligen beroende på kursval inom programmet) enligt programmens egna förkrav. F ger å andra sidan access till de flesta masterprogrammen på Chalmers direkt, eller efter någon kompletterande kurs.

M innehåller hyfsat skiljda saker beroende på om du väljer att läsa en mer designorienterad eller en mer tekniskt orienterad väg. Om du redan nu (vilket är högst osannolikt, och hinner säkert ändras tio gånger under din tid på Chalmers) vet att du vill doktorera på M så är det dock inte fel att gå vägen via F, just med anledning av den starkare teoretiska basen. Jag vet flertalet som vandrat just den vägen.

Tack för ditt svar! Har nog inte tänkt byta till F om min reservplats inte vill sig, just för att även M intresserar mig. Jag får låta "slumpen" bestämma vart jag hamnar, extraarbete och att tvingas hitta nya kompisar känns för besvärligt

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Någon som kom in på Chalmers Informationsteknik? Jag kommer vara på Götaplatsen för att ta emot de nya antagna.

Skickades från m.sweclockers.com

Sökte, blev reserv nr 13

Vet du hur det är med möjlighetenra att byta från högskoleingenjlr på chalmers till civ.ingenjlr? syftar på datateknik (3år) till datateknik (5år)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Greenpapw:

Teknisk Fysik på KTH, någon annan som skall börja?

Välkommen! Se till att vara med på hela mottagningen, du vill inte missa något! Boka inte upp något annat, se till att köpa hem mat och tvätta innan.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Sökte, blev reserv nr 13

Vet du hur det är med möjlighetenra att byta från högskoleingenjlr på chalmers till civ.ingenjlr? syftar på datateknik (3år) till datateknik (5år)

Ett omedelbart byte ser jag nog ganska liten chans till då de ska ta in reserver, men när det "gått för lång tid" för att ta in reserver då kanske ett byte kan ske i mån av plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ett omedelbart byte ser jag nog ganska liten chans till då de ska ta in reserver, men när det "gått för lång tid" för att ta in reserver då kanske ett byte kan ske i mån av plats.

Ja, jag syftade på runt jul när byte kan ske , då kan ma söka senare del av program eller vad dom kallar det. Undrar hur det är med möjligheter att göra det osv.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ja, jag syftade på runt jul när byte kan ske , då kan ma söka senare del av program eller vad dom kallar det. Undrar hur det är med möjligheter att göra det osv.

Jag vet att matten är annorlunda upplagd på johanneberg än på lindholmen, men jag tycker att inom "samma sektion" så borde ett byte kunna ske i mån av plats. Jag rekommenderar att du pratar med studievägledaren för datateknik redan nu, eller efter semestern, för att få klarhet i det hela.

Permalänk
Skrivet av eas@tetris:

Förstahandsval: Teknisk fysik (Chalmers). Reserv 28 av 190 via betyg, reserv 7 av 177 via HP.
Andrahandsval: Maskinteknik (Chalmers). Antagen.

Med tanke på att HP-kvoten är 40 elever stor har jag en hyffsad chans att komma in via högskoleprovet, men jag är nöjd med mitt andrahandsval. Det verkar vara en mindre teoretisk utbildning, men många av masterprogrammen är gemensamma så jag antar att skillnaden inte blir så stor i slutändan. Hoppas ändå på att jag efter utbildningen hamnar inom fordonsindustrin, och då är maskinteknik ett ganska självklart val.

Har köat 1,5 år på Boplats och ett år på SGS, sökt kanske 100 lägenheter men inte fått någon.

Då ses vi kanske Antagen på M

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Hedersmedlem

För de som ska börja på LTH: Välkommen till Lund och LTH. Missa inte nollningen. Undrar ni något är det bara att fråga.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dubadai:

Kom in på System Engineering and Management på GU, mitt andra val. Står som 4e reserv på Systemvetarprogrammet som var mitt första val.

Ska bli kul att plugga efter ett års uppehåll.

Trevligt kom in på den linjen med haha

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag kom in på mitt andraval, högskoleingejör i elektroteknik:) dock så för jag se om jag ska byta till civil eller läsa till ett master senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamingrigg: 2600X | Asus ROG STRIX X470-F | G.Skill Flare X 16GB | Palit RTX 3060 Ti Gaming Pro OC | EVGA SUPERNOVA G3 750W | Fractal Design Meshify C-TG

Permalänk

Antagen på Datateknik, Chalmers (civ.ing.) vilket var mitt förstahandsval. Inte så oväntat med 20.45 (18.7+1.75) i intagningspoäng.

Har kötid sen slutet av september på både Boplats och SGS. Har sökt lägenheter sedan maj men ännu inte fått någonting. Har en klasskompis från gymnasiet som ska gå samma linje med en 27kvm etta i Kviberg som jag kanske får bo i om det krisar

Fick tips på reddit (r/chalmers) om att kontakta NollK direkt vid skolstart om man ännu inte har någon bostad, så ska de försöka fixa någonting, då de är beredda på detta.

Grattis till alla som har kommit in och lycka till med studierna. Se till att plugga hårt ända från start!

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Läkarprogrammet vid KI.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Antagen på Datateknik, Chalmers (civ.ing.) vilket var mitt förstahandsval. Inte så oväntat med 20.45 (18.7+1.75) i intagningspoäng.

Härligt! Du får berätta hur det är, från skolstart! Första intryck på lärarna och sånt, intressant att veta då jag ska söka till datateknik nästa år

Permalänk
Skrivet av Dragzone:

Härligt! Du får berätta hur det är, från skolstart! Första intryck på lärarna och sånt, intressant att veta då jag ska söka till datateknik nästa år

Det kan jag göra. Du får nog dock påminna mig lite senare ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Hur jobbiga är civilingenjörsutbildningarna i början? När är det lämpligast att ta studieuppehåll?(vad vet jag, men känns t.ex inte riktigt optimalt att ta ett uppehåll eftet t.ex ett år?) Är det problematiskt att hoppa av? (inga lån)
Kom in på en civ.ing jag sökte på KTH(vill inte säga vilken, men det är inte F), och har tackat ja, men är ändå väldigt tveksam. Känner mig riktigt otaggad, därför jag ställer alla dessa frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ja, jag syftade på runt jul när byte kan ske , då kan ma söka senare del av program eller vad dom kallar det. Undrar hur det är med möjligheter att göra det osv.

Jag pluggar det treåriga datateknikprogrammet på Chalmers Lindholmen (högskoleingenjör). Programmet leder till en högskoleingenjörsexamen, en bachelor degree. Vi har reserverade platser på vissa masterprogram uppe på Johanneberg, (nätverk och algoritmer är de två jag kommer på såhär direkt, finns nog nån/några till) så man kan läsa upp till master, fem år, utan några konstigheter. Strulet är att man antagligen inte får ut sin civilingenjörsexamen (en rätt svensk företeelse, internationellt är det master degree som används för att jämföra) utan att kompletera med lite fler kurser som till exempel matematiskanalys i flera variabler, vi på Lindholmen räknar bara envariabelanalysen.

Så vill man läsa på Chalmers i fem år och är nöjd med en internationell gångbar examen som Master så är högskoleingenjör en bra början. Kommer man på halvvägs att man nöjer sig med en högsoleingenjörsexamen så är man bättre rustad för arbetslivet om man läst på det treåriga eftersom det är mer "praktiskt" inriktat (hur praktiskt det nu blir inom data/it) än de första tre åren uppe på Johanneberg.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Jag pluggar det treåriga datateknikprogrammet på Chalmers Lindholmen (högskoleingenjör). Programmet leder till en högskoleingenjörsexamen, en bachelor degree. Vi har reserverade platser på vissa masterprogram uppe på Johanneberg, (nätverk och algoritmer är de två jag kommer på såhär direkt, finns nog nån/några till) så man kan läsa upp till master, fem år, utan några konstigheter. Strulet är att man antagligen inte får ut sin civilingenjörsexamen (en rätt svensk företeelse, internationellt är det master degree som används för att jämföra) utan att kompletera med lite fler kurser som till exempel matematiskanalys i flera variabler, vi på Lindholmen räknar bara envariabelanalysen.

Så vill man läsa på Chalmers i fem år och är nöjd med en internationell gångbar examen som Master så är högskoleingenjör en bra början. Kommer man på halvvägs att man nöjer sig med en högsoleingenjörsexamen så är man bättre rustad för arbetslivet om man läst på det treåriga eftersom det är mer "praktiskt" inriktat (hur praktiskt det nu blir inom data/it) än de första tre åren uppe på Johanneberg.

Har mailat lite fram och tillbaka med en helt fantastisk syo på Chalmers. Så nu har ja en lista på alla kurser som krävs för att plocka civ.ing Så ja känner ju nu att det kommer lösa sig för mig som väldigt gärna vill bli civ.ing ^^

Har även en liten chans att komma in som reserv på civ.ing datateknik / informationsteknik. Annars har ja tänkt byta till jul / vår eller söka om nästa år / söka senare del av program. Har fått mailbekräftelse att man har nog med kurser att tillgodoräkna sig efter 1 år på 3åriga

Men man har alltså viss platsgaranti? Det visste jag inte att man fick på högskoleingenjör. Men det låter ju skitbra! Hur är det med platsgaranti på software engineering programmet?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Har mailat lite fram och tillbaka med en helt fantastisk syo på Chalmers. Så nu har ja en lista på alla kurser som krävs för att plocka civ.ing Så ja känner ju nu att det kommer lösa sig för mig som väldigt gärna vill bli civ.ing ^^

Har även en liten chans att komma in som reserv på civ.ing datateknik / informationsteknik. Annars har ja tänkt byta till jul / vår eller söka om nästa år / söka senare del av program. Har fått mailbekräftelse att man har nog med kurser att tillgodoräkna sig efter 1 år på 3åriga

Men man har alltså viss platsgaranti? Det visste jag inte att man fick på högskoleingenjör. Men det låter ju skitbra! Hur är det med platsgaranti på software engineering programmet?

Det är platsgaranti för dataingenjörer på Software Engineering, här är hela matrisen över platsgarantier. Dataingenjörer har förkortningen Di i tabellen och alla högskoleingenjörer syns till höger, de markerade rutorna visar vilka masterprogram som det ges platsgaranti för.

Platsgarantin funkar så att den garanterar att du får plast på en masterutbildning som har garanti mot ditt program, men den garanterar inte att du kommer in på ditt förstahandsval utan du måste söka flera olika mastrar. Jag hittar inte hur många plaster respektive master har, men blir det konkurans är det betyget under de tre första åren på Chalmers som avgör vem som får förtur. Ser ut att vara samma urvalssystem oavsett om man läser det treåriga eller femåriga.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Skrivet av QuantoR:

Det är platsgaranti för dataingenjörer på Software Engineering, här är hela matrisen över platsgarantier. Dataingenjörer har förkortningen Di i tabellen och alla högskoleingenjörer syns till höger, de markerade rutorna visar vilka masterprogram som det ges platsgaranti för.

Platsgarantin funkar så att den garanterar att du får plast på en masterutbildning som har garanti mot ditt program, men den garanterar inte att du kommer in på ditt förstahandsval utan du måste söka flera olika mastrar. Jag hittar inte hur många plaster respektive master har, men blir det konkurans är det betyget under de tre första åren på Chalmers som avgör vem som får förtur. Ser ut att vara samma urvalssystem oavsett om man läser det treåriga eller femåriga.

Jajo hur det funkar med garantin visste jag, visste bara inte att dataingenjörer hade garanti dom med Hursomhelst så känns det riktigt bra nu då jag vet att det ordnar sig no matter what ^^

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av roggeee:

Hur jobbiga är civilingenjörsutbildningarna i början? När är det lämpligast att ta studieuppehåll?(vad vet jag, men känns t.ex inte riktigt optimalt att ta ett uppehåll eftet t.ex ett år?) Är det problematiskt att hoppa av? (inga lån)
Kom in på en civ.ing jag sökte på KTH(vill inte säga vilken, men det är inte F), och har tackat ja, men är ändå väldigt tveksam. Känner mig riktigt otaggad, därför jag ställer alla dessa frågor.

Det varierar säkerligen, men de som brukar nämnas som "tyngst" är de med mest fokus på matematik, då det ligger långt ifrån gymnasieundervisningen. Just F är i viss särställning där, men på de flesta (alla?) lärosäten så börjar civilingenjörsutbildningarna med ett par mattekurser. Hur jobbigt man tycker det är beror på hur van man är vid att lägga ner tid på sina studier, men allmän opinion brukar beskriva det som rätt tufft att klara tentorna, vilket det är långt ifrån alla som gör.

Att stanna upp mitt i utbildningen kan jag se främst har två egenskaper:

  1. Om du inte "håller igång" under året så tappar du mycket vad gäller matematik och studievana. Det ska inte underskattas, men kan så klart lösas genom att inte försvinna helt på det mentala planet.

  2. De studiekamrater man lärt känna kommer i stor utsträckning läsa andra kurser när du hoppar på igen. Hur mycket detta påverkar beror på hur man är som person och hur självständigt man väljer att studera, och det är ej heller några egentliga svårigheter i att träffa nya studiekamrater i min erfarenhet (det händer ofta att man läser kurser med nya elevsammansättningar, speciellt senare under utbildningen).

Det kommer en "naturlig" paus efter tre år då kandidatprogrammet är klart och masterprogrammet ska börja, då studiekamrater ändå naturligt delas upp.

Jag skulle rekommendera att satsa på att läsa fulla läsår. Då kommer man in i studietempot på samma sätt som övriga i klassen efter de uppehåll som hafts, i stället för att hoppa rakt in i "hetluften" om man känner sig lite rostig.

Vad gäller studiebidrag så kommer du "förbruka" studietid när du studerar, oavsett om du tar lån eller ej. Om du tar studiebidraget så kommer CSN alltså att räkna bort den tid du studerar från din totalt möjliga tid att få bidrag och/eller lån (i andra ord: har du 6 års studiemedel kvar och studerar 1 år med enbart bidrag så har du likväl bara maximalt 5 år kvar att kunna få lån). Att "slösa" ett år på en utbildning som man inte riktigt är sugen på skulle kunna vara dumt.

Om du öht inte är sugen på att studera så kanske du inte ska göra det; främst om problemet är att du kommit in på ett program som du egentligen inte är sugen på att läsa. Om du dock kommit in på ett program du känner skulle kunna vara intressant, men känner att studiesituationen i sig känns lite "skrämmande" så skulle jag rekommendera att testa på det likväl. Om du märker efter ett par månader att "nä fasen, detta var inget kul" så kan du enkelt hoppa av/stanna upp i utbildningen, och då har du åtminstone provat och slipper sitta hemma i framtiden och tänka: "jag kanske skulle ha testat ändå, det kanske hade blivit kalas…".

Rent praktiskt vad gäller att hoppa av från program så är det i min erfarenhet inte speciellt "svårt". Du blir inte "utkickad" från programmet bara för att du pausar ett år eller så. Om du väl antagits så är det säkert bara att gå till en studievägledare och bli registrerade på de kurser du vill läsa när du vill läsa dem. Är du antagen och inskriven så håller skolan klorna i dig tills du blir klar .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det varierar säkerligen, men de som brukar nämnas som "tyngst" är de med mest fokus på matematik, då det ligger långt ifrån gymnasieundervisningen. Just F är i viss särställning där, men på de flesta (alla?) lärosäten så börjar civilingenjörsutbildningarna med ett par mattekurser. Hur jobbigt man tycker det är beror på hur van man är vid att lägga ner tid på sina studier, men allmän opinion brukar beskriva det som rätt tufft att klara tentorna, vilket det är långt ifrån alla som gör.

Att stanna upp mitt i utbildningen kan jag se främst har två egenskaper:

  1. Om du inte "håller igång" under året så tappar du mycket vad gäller matematik och studievana. Det ska inte underskattas, men kan så klart lösas genom att inte försvinna helt på det mentala planet.

  2. De studiekamrater man lärt känna kommer i stor utsträckning läsa andra kurser när du hoppar på igen. Hur mycket detta påverkar beror på hur man är som person och hur självständigt man väljer att studera, och det är ej heller några egentliga svårigheter i att träffa nya studiekamrater i min erfarenhet (det händer ofta att man läser kurser med nya elevsammansättningar, speciellt senare under utbildningen).

Det kommer en "naturlig" paus efter tre år då kandidatprogrammet är klart och masterprogrammet ska börja, då studiekamrater ändå naturligt delas upp.

Jag skulle rekommendera att satsa på att läsa fulla läsår. Då kommer man in i studietempot på samma sätt som övriga i klassen efter de uppehåll som hafts, i stället för att hoppa rakt in i "hetluften" om man känner sig lite rostig.

Vad gäller studiebidrag så kommer du "förbruka" studietid när du studerar, oavsett om du tar lån eller ej. Om du tar studiebidraget så kommer CSN alltså att räkna bort den tid du studerar från din totalt möjliga tid att få bidrag och/eller lån (i andra ord: har du 6 års studiemedel kvar och studerar 1 år med enbart bidrag så har du likväl bara maximalt 5 år kvar att kunna få lån). Att "slösa" ett år på en utbildning som man inte riktigt är sugen på skulle kunna vara dumt.

Om du öht inte är sugen på att studera så kanske du inte ska göra det; främst om problemet är att du kommit in på ett program som du egentligen inte är sugen på att läsa. Om du dock kommit in på ett program du känner skulle kunna vara intressant, men känner att studiesituationen i sig känns lite "skrämmande" så skulle jag rekommendera att testa på det likväl. Om du märker efter ett par månader att "nä fasen, detta var inget kul" så kan du enkelt hoppa av/stanna upp i utbildningen, och då har du åtminstone provat och slipper sitta hemma i framtiden och tänka: "jag kanske skulle ha testat ändå, det kanske hade blivit kalas…".

Rent praktiskt vad gäller att hoppa av från program så är det i min erfarenhet inte speciellt "svårt". Du blir inte "utkickad" från programmet bara för att du pausar ett år eller så. Om du väl antagits så är det säkert bara att gå till en studievägledare och bli registrerade på de kurser du vill läsa när du vill läsa dem. Är du antagen och inskriven så håller skolan klorna i dig tills du blir klar .

Tack för ditt utförliga svar! Jag ändrade mig inte i sista stund eller något, och som du skriver är jag hyfsat säker på valet av utbildning men mer allmänt tveksam till studier just nu. Får hoppas på att det känns bättre när utbildningen påbörjats.

Permalänk
Skrivet av phz:

Det varierar säkerligen, men de som brukar nämnas som "tyngst" är de med mest fokus på matematik, då det ligger långt ifrån gymnasieundervisningen. Just F är i viss särställning där, men på de flesta (alla?) lärosäten så börjar civilingenjörsutbildningarna med ett par mattekurser.

Jag ska som sagt börja KTH (F) och det oroar mig lite hur folk snackar om att F är en 'tung' utbildning och att det ska vara så svårt. Jag undrar hur det är möjligt då civilingenjörsutbildningen är den vanligaste "svenssonutbildningen" (vanligare enligt statistiken än t.ex. ekonomi, men lärare är något fler) och många civilingenjörer läser ju samma kurser med samma litteratur. Speciellt den här basmatematiken.
När jag tittar på begagnade böcker så ser jag att de flesta säljs av folk som gått ett annat program.

Jag har aldrig varit särkilt bra på matte eller fysik i grundskolan eller på gymnasiet (fick knappt G i C-kursen) men intresset för vetenskap väcktes av personer som Feynman, Hawking, Dawkins och Krauss. Jag gick sedan basterminen och fick A i D-kursen och B i E-kursen då jag nu var mer intresserad och var beredd att lägga ner lite tid. Kom då in på Fysik.

Jag hade väl läst fysik på SU eller U då det kanske är lite lugnare där men på KTH har man ju lite mer valmöjligheter och kan specialisera sig mot annat då jag knappast kan bli en fysiker eller matematiker.

Har hört från andra att tempot på civ.ing. inte skiljer sig mycket från hur det är på basåret/basterminen (speciellt nu då de har höjt kraven där och urvalsbetygen har dalat).

Jag hoppas nu att det 'tunga' ryktet är spritt av F-studenter som ska vara lite "coolare" än de andra. Men det är ju inget häftigt med att ha ett mycket begränsat socialt liv under ett par år. Det är inte vad universitetet handlar om. Sverige är inte ett utvecklingsland som Indien eller Kina. På ett universitet ska studenten hinna tänka efter filosofera lite - och framför allt vidga sin bildning genom att läsa sådant som inte har med ens egen inriktning och göra.

Jag tycker nästan att det låter som om teknisk fysik är ett riktigt u-landsprogram. Utan några bildningsambitioner alls.

Kan någon på Sweclockers försäkra mig om att det här snacket om F (främst på sidor som flashback) är överdrivet? Börjar ha en liten existentiell kris över mitt val här annars.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Greenpapw:

Jag ska som sagt börja KTH (F) och det oroar mig lite hur folk snackar om att F är en 'tung' utbildning och att det ska vara så svårt. Jag undrar hur det är möjligt då civilingenjörsutbildningen är den vanligaste "svenssonutbildningen" (vanligare enligt statistiken än t.ex. ekonomi, men lärare är något fler) och många civilingenjörer läser ju samma kurser med samma litteratur. Speciellt den här basmatematiken.

Olika civilingenjörsutbildningar har olika krav på den rena matematikundervisningen. Jag minns att matematiksektionen på Chalmers skrev ett öppet brev i en Chalmerstidning om att de ansåg att matematikkraven i allmänhet sjunkit alltför lågt på civilingenjörsprogrammen, vilket troligen skett för att kompensera för den förändrade matematikundervisningen på gymnasiet (främst det minskade fokuset på analys och teoretisk uppbyggnad av matematiken med bevisföring till förmån för annat). De ansåg att något behövde göras på antingen gymnasiet eller högskolenivå (Chalmers har t ex två extra veckors matematikintroduktion för nyinkomna elever). Det enda undantaget som de uttryckligen skrev om i denna artikel var just Teknisk fysik som de ansåg höll en fortsatt hög nivå i matematikkraven (vilket ju dock som sidoeffekt gjorde att det var färre som klarade kurserna, vilket inte heller var lysande).

Du ska inte missta pratet om Teknisk fysik (F) för något "yeah, svårt, cooolt!"-snack. Från vissa på Flashback är det måhända (*säkerligen) så, men det är en diskussion som även hålls på en mer seriös nivå bland lärarkåren. Jag kan egentligen bara prata för just Chalmers, men här har F en viss särställning grundat i att det är ett av de program som lyckas hålla söktrycket uppe år efter år trots att det dalat kraftigt i allmänhet, och detta till stor del just pga dess rykte om att kräva mycket av eleverna. Av den anledningen så har exempelvis mattekursernas omfattning inte minskat för att "få igenom" fler elever, för en del av programmets utstrålning för att attrahera nya elever är just att hålla programmet "svårt". Att säga något annat till de som söker vore kontraproduktivt både för Chalmers och eleverna. Det ligger i skolans intresse att de får elever som är redo att gå hela vägen genom programmet då detta genererar pengar, och det ligger i elevernas intresse att inte förledas in på en utbildning som de inte har intresse nog att fullfölja.

Trots detta så är F det program med i särklass störst andel avhopp, och det ofta redan efter en termin eller två. För Chalmers är detta ingen "katastrof" i sig då dessa elever ofta går till andra program på skolan och således genererar nödvändiga resurser ändå, men du ska inte tro att universitet har något egentligt incitament till att "ljuga" om hur mycket arbete som krävs för ett visst program. Det bästa för alla parter är när studenten får det de förväntar sig.

Skrivet av Greenpapw:

När jag tittar på begagnade böcker så ser jag att de flesta säljs av folk som gått ett annat program.

Kurslitteratur kan vara gemensam, men kursinnehåll ändå skilja sig. Just på Chalmers vet jag att F använder annan litteratur än övriga program, men det handlar också om vilket fokus som läggs på teori, extramaterial och annat. På Chalmers så har programmen ofta suffix till sina mattekurser av typen "Inledande matematisk analys F", "Matematisk analys D", "Analys i flera variabler M", osv, och de är inte direkt överförbara.

Skrivet av Greenpapw:

Jag har aldrig varit särkilt bra på matte eller fysik i grundskolan eller på gymnasiet (fick knappt G i C-kursen) men intresset för vetenskap väcktes av personer som Feynman, Hawking, Dawkins och Krauss. Jag gick sedan basterminen och fick A i D-kursen och B i E-kursen då jag nu var mer intresserad och var beredd att lägga ner lite tid. Kom då in på Fysik.

En sak som man kanske missar om man läser populärlitteratur är vilken oerhörd matematikgrund som ligger bakom de upptäckter som Hawking et al beskriver i relativt lättförståeliga ord. För att göra "vettigt arbete" inom fysik så krävs tung matematik. Teoretisk fysik och matematik har inte sällan drivit varandras absoluta spetsutveckling. Witten vann Fieldsmedaljen för sin fysikforskning — man måste inte vara Witten eller syssla med strängteori för att vara fysiker givetvis, men utan matematik så är det omöjligt att beskriva världen systematiskt.

Vad gäller matematik på högskola så skulle jag säga: så länge du kan lägga ner ordentligt med tid på den så kommer det gå bra. Jag anser inte att man behöver vara någon Ramanujan med intuition som gör allt självklart på första försöket — det är viktigare att kunna jobba aktivt för att lära sig. Jag hade högsta betyg i alla mattekurser på gymnasiet utan större insats, men jag hade betydligt svårare att komma igång med högskolematematiken. Jag vet också de som hade motsatt utveckling. Att du precis klarade G i en mattekurs på gymnasiet ser jag inte som något tecken på att du inte skulle kunna klara högskolematte galant.

Om du har gått tekniskt basår nyligen så har du snarare en stor fördel gentemot de som kanske tagit något år ledigt innan påbörjade studier, iom att du har "ångan uppe".

Skrivet av Greenpapw:

Har hört från andra att tempot på civ.ing. inte skiljer sig mycket från hur det är på basåret/basterminen (speciellt nu då de har höjt kraven där och urvalsbetygen har dalat).

Jag kan inte uttala mig om basåret, men jämfört med gymnasiet är det natt och dag. Högskolestudier är tänkta att vara en seriös heltidssyssla i omfattning. Vissa program kräver långt mer tid än så. Jag vet många perioder under F-utbildningen då jag klockade bortåt 100 timmar i veckan på rent skolarbete (ingen klarar det kontinuerligt över en termin, men i perioder), och i vissa tentaperioder så har det verkligen varit all vaken tid som lagts på studier. Jag var aldrig i närheten av att behöva lägga så mycket tid på gymnasiet.

Men ingen vill väl lägga så mycket tid på något som är tråkigt, så varför gör eleverna då detta? Svaret är ju att det faktiskt inte är tråkigt, utan det blir väldigt belönande och stimulerande med tiden. Precis som det är "belönande" att läsa populärvetenskap för att man känner att man lär sig nya saker så är det belönande att studera nya saker. Ifall man är i gruppen av människor som verkligen kan "gå igång" på att lära sig nya saker så är det lätt att motivera tiden.

Skrivet av Greenpapw:

Jag hoppas nu att det 'tunga' ryktet är spritt av F-studenter som ska vara lite "coolare" än de andra. Men det är ju inget häftigt med att ha ett mycket begränsat socialt liv under ett par år. Det är inte vad universitetet handlar om.

Vad gäller det sociala livet så behöver du vara medveten om att socialt liv och skola inte måste vara frånkopplat — då man tillbringar mycket tid med studiekamrater så blir ju det också en social samvaro. Man träffar människor mer eller mindre hela dagarna, beroende på hur mycket man vill göra detta. Raster under föreläsningar, pluggsessioner, etc., är alla sociala situationer.

Många studenter (även på F — inte minst av egen erfarenhet) jobbar betydande tid i ideella engagemang bredvid skolarbetet — både kopplat till sektionen och utanför. Det gav mig ett väldigt brett socialt liv utanför F:s direkta kontext.

Skrivet av Greenpapw:

Sverige är inte ett utvecklingsland som Indien eller Kina. På ett universitet ska studenten hinna tänka efter filosofera lite - och framför allt vidga sin bildning genom att läsa sådant som inte har med ens egen inriktning och göra.

Jag tycker nästan att det låter som om teknisk fysik är ett riktigt u-landsprogram. Utan några bildningsambitioner alls.

F brukar kallas den bredaste av de civilingenjörsutbildningar som erbjuds. Ett mätvärde är att man på Chalmers har tillgång till merparten av masterprogrammen efter en F-kandidat. Just den breda utbildningen nämns ibland som en negativ aspekt av F.

Vad gäller filosoferande så är naturvetenskap i sig något som driver reflektioner av världsbilden. Vetenskapen föddes ur vad som idag kallas naturfilosofi, och bara en term säger inte allt, men tanken är inte att man ska generera en sorts "räknemaskiner" som inte kan tänka själva, utan tvärtom — man ska generera problemlösare som just kan tänka själva. Det är ingen slump att personer som Leibniz och Descartes hade betydande inflytande inom filosofi så väl som naturvetenskap, och relativitetsteori och kvantfysik har påverkat och tom skapat nya grenar av den filosofi vi har idag. Att sätta sig in i sådana saker kräver nödvändigen att man utvecklar sitt sätt att tänka.

Men att nå denna förståelse är inget som händer av sig själv. Det är troligen bland de mest komplexa koncept mänskligheten har producerat, vilket tvingar elever att lägga ner tid på detta. Skämtsam artikel på temat [The Onion] .

Jag använde just fysik som exempel ovan, men liknande resonemang går att göra om kemi, biologi, mekanik, datavetenskap, etc.

Jag anser mig själv inte heller ha blivit totalt världsfrånvänd gällande allt som inte har med fysik att göra av mina många år i "branschen", och det skulle säkert inte mina nära bekantskaper heller tycka. Min bedömning är att jag lyckas konversera alldeles utmärkt med människor helt utan vare sig fysik- eller ingenjörsbakgrund .

Skrivet av Greenpapw:

Kan någon på Sweclockers försäkra mig om att det här snacket om F (främst på sidor som flashback) är överdrivet? Börjar ha en liten existentiell kris över mitt val här annars.

Jag skulle inte lägga speciellt stor värdering i vad som sägs på Flashback, och du är välkommen att ignorera vad jag skriver här; men tro inte att det finns någon anledning för skolan i sig att mörka vilka utbildningar som är mer tidskrävande än andra. Jag skrev ett inlägg på forumet för ett år sedan som berörde detta, där jag också tog upp det jag sade ovan om matematikundervisningen (det som främst är relevant i denna kontext är kanske det jag gömde i en spoiler den gången).

Vad gäller existentiell kris eller ej, så är det ju bara att prova på själv. Kanske du triggas av att hela tiden lära dig nya saker, och utmanas av tempot med vilket de presenteras, och uppfattas det kul och utmanande så är det inte jobbigt (jfr m att läsa en bok som man verkligen "fastnar" i — då är det inga problem att läsa 500 sidor i sträck). Kanske märker du att du verkligen inte kan motivera dig, och då kanske något annat program skulle passa bättre, och studievägledare kan säkert hjälpa dig att byta inom KTH (eller så kanske du märker att du inte vill läsa ingenjörsämnen alls — men du måste ju ha något intresse iom att du sökt, då detta vet du inte om du inte provar). Om det är just fysik du brinner för, och speciellt om du vill lära dig den teoretiska fysik som Hawking, Feynman och Krauss skriver om så kommer du behöva en bra mängd matte i grunden. Jag minns t ex att en kurs i generell relativitetsteori som jag läste på masternivå lästes tillsammans med matematikdoktorander i identisk form pga dess matematiska inslag.

Men var inte rädd och trissa upp dig innan du ens testat på saker och ting. Som sagt: "jobbigt" är relativt. Jag säkert tyckt att en ekonomlinje varit jobbigare på vissa plan, då jag tror att jag skulle ha svårt att "triggas" av ämnet på samma sätt.

Det jag skriver är väldigt inkomplett på många plan, men redan en vägg av text, så jag stannar där.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Imorgon gäller det! Andra urvalet!

Någon som har en hyffsad reservplats och satsar järnet imorgon?

Sj har man plats nr 2 på dataingenjör samt 28 o 29 på civ.ing program datateknik och IT (Chalmers)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Imorgon gäller det! Andra urvalet!

Någon som har en hyffsad reservplats och satsar järnet imorgon?

Sj har man plats nr 2 på dataingenjör samt 28 o 29 på civ.ing program datateknik och IT (Chalmers)

Lycka till! Jag håller tummarna för D på Chalmers så kanske vi ses senare

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Entusiast

Hade jag inte skrivit tenta på förmiddagen hade jag gått och tittat på alla nya förvirrade nollan på Teknologgården på Chalmers. Nu kommer jag sitta instängd i V-huset och slita med differentialekvationer istället.

PS Aspa Pyrot!

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexandberg:

Lycka till! Jag håller tummarna för D på Chalmers så kanske vi ses senare

3 eller 5 år?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jahopp... Nu har beskedet kommit.

FRÅN plats 2 TILL plats 1....

Ändå ganska stora chanser iom att folk säkerligen kommer utebliva ifrån upprop/inskrivning men det känns ändå helt förjvligt....

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |