Överklockningsguiden för Sandy Bridge, Ivy Bridge, Haswell

Permalänk
Skrivet av Skipan:

Endast i BIOS ^^

Den slår över till 4,5GHz I BF3 dock. Vet inte riktigt varför den håller lägre frekvens i prime. Kört prime i 2h 40minuter nu och inte en enda error

Det beror på att BF3 inte lastar alla kärnor alls lika hårt. Vet dock inte vart man hittar inställningen annat än i asus bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det beror på att BF3 inte lastar alla kärnor alls lika hårt. Vet dock inte vart man hittar inställningen annat än i asus bios.

aah okej, Men det är ju i spel frekvensen spelar roll för mig xD Kör inte Prime95 för att se trevliga siffror ^^. Tack för hjälpen (jag kör ett liknande Asrock kort som skaparen av denna guide körde med)

Visa signatur

MB: Asus Maximus VII Gene Z97 CPU: Intel core i7 4790k @ 4.4GHz GPU: Zotac Geforce GTX 980 RAM: 4x 4GB Corsair DDR3 1600MHz/CL9/XMS3 PSU:Corsair RM 750 80+ Gold HDD: 1TB WD Caviar Black SSD1: 120GB OCZ Agility 3 SSD2: 120GB Samsung SSD 840-Series Ljudkort: Creative Sound Blaster Z

Permalänk
Medlem

Jag kör prime själv aldrig längre än 30 minuter för jag kommer ändå aldrig göra något som arbetar så mycket

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem

Jag har klarat prime i över 1 timme i 4,7 ghz sen fick jag error, så jag brukar iaf köra minst 2-3h innan jag är nöjd med stabiliteten

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Aa kanske bäst att göra det, men jag kör iofs med 4.2 på offset 0.110 vilket jag hört här förut att det inte ska vara några problem,
mina temps är inte det bästa men helt OK, ca 85 C som max då (Intelburntest) ska testa nu prime i ett par timmar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Aa kanske bäst att göra det, men jag kör iofs med 4.2 på offset 0.110 vilket jag hört här förut att det inte ska vara några problem,
mina temps är inte det bästa men helt OK, ca 85 C som max då (Intelburntest) ska testa nu prime i ett par timmar

Är det med stock kylare så är det normala värden skulle jag tro.

IBT ger 5-10c mer än prime

Jag får ca 52-57c i prime 95, och körde ett litet snabb test i IBT precis o fick :

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Det är med h80i, men vad jag hört ska det vara ok så länge jag inte går över 90 C
Jag får ca 70-75 C när jag spelar bf3 ändå och det är det mest krävande jag gör så borde vara helt ok

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

Det är med h80i, men vad jag hört ska det vara ok så länge jag inte går över 90 C

Jo och den temperaturen når du inte i normalt användande och spelande. Endast i tortyr program så tror inte du behöver oroa dig alls.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Helt korrekt, jag fick tips från annan kille här att så länge jag inte ser några märkbara problem med mitt "dagliga" användade ska det inte vara något störra problem ^^ Kanske lite varmt men värmen i rummet gör också mycket skillnad

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk

Va körde du för klock/volt då? 75 grader i bf3 är mkt!

Skulle öka på i bios ändå så alla kärnor kan ligga på 4.6 hela tiden, dom lär hoppa upp och ner i frekvens som det är nu.

Permalänk
Medlem

klock 4.2ghz, har stälölt v-core på offset mode på 0.0110, men overclock är abslut inget jag behöver. Om 75 grader inte är bra så kör jag lika gärna stock, kommer ändå aldrig behöva mer än stock settings Vet någon vilka temps grafikkort borde ha under bf3, har evga gtx 670

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: AsRock Z77 Pro4, PSU: Antec VP650PM 650W, CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.3Ghz, HDD: 500GB Western Digital Caviar Green 3,5, SSD: Samsung 840 Pro Series 128GB, OS: Windows 7 Ultimate 64 Bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red110:

klock 4.2ghz, har stälölt v-core på offset mode på 0.0110, men overclock är abslut inget jag behöver. Om 75 grader inte är bra så kör jag lika gärna stock, kommer ändå aldrig behöva mer än stock settings Vet någon vilka temps grafikkort borde ha under bf3, har evga gtx 670

Någon gång kommer du behöva mer än stock år jag rätt säker på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Även jag sitter på en stockkylare fast på en i5 2500k och jag når 85°C vid ett blend-test och 88°C vid ett Small FFTs-test. Det underliga är att jag endast nått en klockfrekvens på 3,5 GHz. Det ska tilläggas att det här är första gången jag försöker mig på att överklocka, så något kan givetvis blivit fel i inställningarna. Dock tyckte jag mig följa guiden till punkt och pricka. Min fråga är då om min processor går snabbare vid 3,5 GHz än vid standardinställningar (3,3 GHz & 3,7 GHz Turbo), och om ni har några tips på hur jag ska få upp den ytterligare? Jag inser själv att stockkylare inte är något att hänga i julgranen, men lite bättre än så här bör den prestera tycker jag.

CPU: i5 2500k
MB: AsRock P67 Pro 3
Chassi: Cooler Master Centurion 534

Bild på test:
http://imageshack.us/photo/my-images/27/ny8e.jpg/

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk

Har jag rätt, eller har jag fått något om bakfoten:
Jag vill klocka processorn till 4,4 ghz. Behöver jag endast ändra multiplier och v-core, utan att pilla med turbo-boosten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Har jag rätt, eller har jag fått något om bakfoten:
Jag vill klocka processorn till 4,4 ghz. Behöver jag endast ändra multiplier och v-core, utan att pilla med turbo-boosten?

Jepp.

börja med multi 44 sen om du får errors eller bsod så öka vcore , får du för hög temp på cpu sänk multipl

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Jepp.

börja med multi 44 sen om du får errors eller bsod så öka vcore , får du för hög temp på cpu sänk multipl

Okej, vilken v-core bör jag utgå ifrån ( innan jag eventuell höjer den lite extra dvs) om jag siktar på 4,4 ghz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Narcissisten:

Okej, vilken v-core bör jag utgå ifrån ( innan jag eventuell höjer den lite extra dvs) om jag siktar på 4,4 ghz?

Testa 1.3 o är den stabil så backa volt steg för steg

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Nithram:

Även jag sitter på en stockkylare fast på en i5 2500k och jag når 85°C vid ett blend-test och 88°C vid ett Small FFTs-test. Det underliga är att jag endast nått en klockfrekvens på 3,5 GHz. Det ska tilläggas att det här är första gången jag försöker mig på att överklocka, så något kan givetvis blivit fel i inställningarna. Dock tyckte jag mig följa guiden till punkt och pricka. Min fråga är då om min processor går snabbare vid 3,5 GHz än vid standardinställningar (3,3 GHz & 3,7 GHz Turbo), och om ni har några tips på hur jag ska få upp den ytterligare? Jag inser själv att stockkylare inte är något att hänga i julgranen, men lite bättre än så här bör den prestera tycker jag.

CPU: i5 2500k
MB: AsRock P67 Pro 3
Chassi: Cooler Master Centurion 534

Bild på test:
http://imageshack.us/photo/my-images/27/ny8e.jpg/

Jag skulle kolla över att kylaren sitter fast som den ska, om du med en knapp volt når 3,5GHz men 85 grader. Även om stockkylaren inte är bra så ska den inte vara så dålig. Du har ju i praktiken inte gjort en överklockning än.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag skulle kolla över att kylaren sitter fast som den ska, om du med en knapp volt når 3,5GHz men 85 grader. Även om stockkylaren inte är bra så ska den inte vara så dålig. Du har ju i praktiken inte gjort en överklockning än.

Montera om kylaren med en bra pasta när du endå är igång , håller med om att tempen är helt fel tanke på låg ghz

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Skrivet av Mogwaii:

Testa 1.3 o är den stabil så backa volt steg för steg

Jag har ett MSI-moderkort och försöker att pröva mig fram lite försiktigt. Ett problem dock: i bios kan jag inte öka multipliern till mer än 38, och v-core har bara tre alternativ; +0,02 +0,04 eller +0,06. Jag försöker att använda mig av + och - för att ändra värdena, men inget av värdena går högre? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Jag skulle kolla över att kylaren sitter fast som den ska, om du med en knapp volt når 3,5GHz men 85 grader. Även om stockkylaren inte är bra så ska den inte vara så dålig. Du har ju i praktiken inte gjort en överklockning än.

Jag har ställt om den till stock-inställningar igen, och då minskade det konstigt nog någon grad. Kanske var jag som inte riktigt förstod mig på offset-inställningarna. Men en helt ny kylare ska troligen införskaffas inom en snar framtid och då försöka med fixed voltage så jag får lite känsla för det hela.

Skrivet av Mogwaii:

Montera om kylaren med en bra pasta när du endå är igång , håller med om att tempen är helt fel tanke på låg ghz

Min tanke precis. Har du något tips på bra kylpasta till rimligt pris?

Visa signatur

i5-2500K @ 4.3 GHz with CM Hyper 212 EVO | EVGA GTX 980 SC ACX 2.0 @ 1367/7010 MHz
16 GB Corsair Vengance @ 1600 MHz | ASRock P67 Pro3 ATX | Samsung 840 EVO 250 GB | WD Black 1 TB
EVGA G2 850W | Fractal Design Define XL R2 | AOC q2770Pqu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nithram:

Jag har ställt om den till stock-inställningar igen, och då minskade det konstigt nog någon grad. Kanske var jag som inte riktigt förstod mig på offset-inställningarna. Men en helt ny kylare ska troligen införskaffas inom en snar framtid och då försöka med fixed voltage så jag får lite känsla för det hela.

Min tanke precis. Har du något tips på bra kylpasta till rimligt pris?

COOLLABORATORY Liquid Ultra

http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4610246

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Hello,
Kan nån tipsa om nåt lämpligt test program som man kan använda för att jämföra? Jag har alltså tänkte försöka klocka min 3770K lite och det skulle va kul om man kunde ha lite siffror att jämföra med efteråt. Så man kan jämföra före och efter klockning.

Permalänk
Skrivet av FANTEN:

Hello,
Kan nån tipsa om nåt lämpligt test program som man kan använda för att jämföra? Jag har alltså tänkte försöka klocka min 3770K lite och det skulle va kul om man kunde ha lite siffror att jämföra med efteråt. Så man kan jämföra före och efter klockning.

Här är en lista på benchmarks som används av överklockare: http://hwbot.org/benchmarks/processor

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Har som inte fått det och klicka i skallen hur man använder sig av offset voltage. Säkert något fundamentalt jag missat någon stans. Tycker att jag har läst en jäkla massa men det klickar it...

Hur vet jag vilken eller vad som bestämmer spänningen jag ökar eller minskar? + eller -
För när jag sänker spänningen så blir det ingen skillnad i tex Core temp på VID: står på samma fast jag sänker offset voltage?

Går det att lita på att VID: i core temp visar rätt volt?

Jag kör med ett P67 Sabertooth 2500k

//La till lite mera.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Wollepwn:

Har som inte fått det och klicka i skallen hur man använder sig av offset voltage. Säkert något fundamentalt jag missat någon stans. Tycker att jag har läst en jäkla massa men det klickar it...

Hur vet jag vilken eller vad som bestämmer spänningen jag ökar eller minskar? + eller -
För när jag sänker spänningen så blir det ingen skillnad i tex Core temp på VID: står på samma fast jag sänker offset voltage?

Går det att lita på att VID: i core temp visar rätt volt?

Jag kör med ett P67 Sabertooth 2500k

//La till lite mera.

VID är inte samma sak som VCore.
ViD är alltid samma på chippet oavsätt vad du förser chippet med.

ViD är "standard spänning för stock frekvenser uppmätt av tillverkaren". Kolla på rätt ställe och leta efter Vcore. Det som står i bios är correct men CPU-Z är hyfsat nära.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

VID är inte samma sak som VCore.
ViD är alltid samma på chippet oavsätt vad du förser chippet med.

ViD är "standard spänning för stock frekvenser uppmätt av tillverkaren". Kolla på rätt ställe och leta efter Vcore. Det som står i bios är correct men CPU-Z är hyfsat nära.

Så här ser det ut för mig i Ai Tweaker ( Har gammalt Bios ) Ända jag kan minnas att jag ser är CPU Voltage

Menar du att det skall se ut så här? Är det detta VCORE du menar?

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken inställning man ska köra i Cpu llc på asus kort. Mitt z87 har level 1 till 9 eller 10.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Armada:

okej, men det kanske beror på mig, jag är ny för överklockning så jag kanske gör något fel.
Det jag gjord var att sätta mutiplen till 44, sätta Vcore till 1,4 och ändra den så spänningen inte sjunker vid load till 50%.

Du har mycket mer volt än vad som behövs.
Jag skulle satt multiplier till 45, vcor till 1.35V samt LLC till 75%, den du har på 50% nu.
Fungerar inte det så prova att öka volten med 0.05V tills du når en stabil volt.
Prova prime95 i typ 5-10 minuter, går den inte över 85C är tempen okej.
Fungerar det efter 10 min så brukar jag prova bf3 i typ 30 minuter, fungerar det bra, kör prime95 i typ en timme eller mer.
Krashar den i något av testen så öka volten med 0.05 och kör igen.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wollepwn:

Så här ser det ut för mig i Ai Tweaker ( Har gammalt Bios ) Ända jag kan minnas att jag ser är CPU Voltage
http://static.techspot.com/articles-info/380/images/Asus/UEFI...

Menar du att det skall se ut så här? Är det detta VCORE du menar?
http://archive.benchmarkreviews.com/images/articles/Intel-X79...

Ja manual mode ska du köra.
Och har du vcore på över 1.4v nu så rekommenderar jag starkt att du sänker illa kvickt, 1.4v är vad vi brukar säga är max, om man inte har rejält bra kylning och/eller bara ska köra några testrundor. För 24/7 bör man hålla sig runt eller under 1.35v och under 80°.

Jag kör min 2500k i 4.7GHz @1.390v som mest och får då relativt höga temps med intelburntest.
Bortåt 85°, men jag kör ju inte så intensiva "program" så ofta, ett par rundor BF3 brukar landa på max 68°.