Dr. Debug kod 39 -- Svart skärm vid start av dator

Permalänk
Medlem

Dr. Debug kod 39 -- Svart skärm vid start av dator

Tjena,

Jag har precis pusslat ihop min dator igen efter att jag var tvungen att byta ut en trasig CPU kylare. Det var en kylare som krävde demontering av nästintill all hårdvara då jag var tvungen att skruva lös moderkortet. Nu när jag startar upp datorn så snurrar alla fläktar och saker lyser, men inget visas på skärmen och tangentbord/mus förblir av. På Dr.Debug displayen får jag upp nummer 39. Kollar jag upp det numret i manualen så står det "0x39 Post-Memory North Bridge initialization (North Bridge module speci c)". Vad exakt betyder detta?

Jag har provat med annan skärm.
Jag har provat byta grafikkort.
Jag har provat att köra båda minnena separat i alla portar.
Jag har resetat CMOS.
Jag har startat med endast vital hårdvara.

Jag har inget extra nätagg så jag har inte haft möjlighet att prova det. Dock så är nätagget relativt nytt så jag tror (hoppas) inte det är felet.

Min hårdvara består av:

Moderkort: ASRock P67 Extreme4
CPU: Intel i5 2500k
RAM: 8GB Corsair XMS3 DDR3 1600Mhz
GFX: Nvidia GeForce 560Ti 1GB
HDD: Intel SSD

Tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, tror att du inte tryckt i minnena ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Hade samma problem, tror att du inte tryckt i minnena ordentligt

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har tagit ur/satt i minnena 10+ gånger. Är ganska säker på att det inte är problemet.

Permalänk
Medlem

Ta ut minnena och testa dom ett i taget i olika slots, troligtvis kommer datorn att boota upp vid något av försöken. Antingen är en sticka kaputt eller en slot död

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

har du tryck in cpu 8pins kontakten ordentligt?

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem
Skrivet av grodmanen:

har du tryck in cpu 8pins kontakten ordentligt?

Yep.

Permalänk
Skrivet av Gottih:

Jag hittar inte alls felkod 39, men därimot så hittade jag felkod 38 som nästan är likadan. då har alltså en cpu pin blivit böjd, eller något som kortsluter bakom cpun
Länk där jag hittade info

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 4770k @ 4.2GHz w/ Noctua NH-U14S (NF-A15x2 @900RPM) | GPU: RTX 2070 | MB: Asus Z87-DELUXE | RAM: 16GB Corsair Vengance 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | PSU: Corsair AX 760W | Chassi: Fractal Design Define XL R2 | OS-disk: Samsung 850 pro 256GB | Media-disk: Samsung 850 pro 1TB | Lurar: Sennheiser HD 660S & Sennheiser IE 80 | Mikrofon: Samson C01U

Permalänk
Medlem

Ta isär allt igen och bygg ihop det. Jag har fått diverse olika knepiga fel på min nuvarande rigg under tidens lopp. Jag får känslan av att något hände med CPUn när du monterade kylaren.
Jag råkade böja 5-10 stift och smeta CPUn full med kylpasta (på den sidan man inte vill ha pasta på) och efter det började det spöka. Fungerar klockrent 98% av tiden men ibland spökar den till och hoppar igång igen efter några omstarter och demontering av kablar/div hårdvara/remontering.
Ta bort CPUn och kontrollera den och även socketen så inget som inte hör hemma där har smitit emellan och gömt sig.

Permalänk
Medlem

Provade fippla runt med minnena lite till och det visade sig att dom 2 första minnesportarna har gått sönder. Port 3-4 funkar dock och datorn går igen. Blir väl till o skaffa nytt moderkort när plånboken tillåter.