Köra någon form av lagring och torrentklient på Raspberry Pi

Permalänk
Medlem

Köra någon form av lagring och torrentklient på Raspberry Pi

För ett tag sedan köpte jag en raspberry pi och den har mest stått oanvänd då jag inte har haft några bra idéer på vad jag egentligen vill göra med den.
Härom dagen fick jag dock en tanke om att det skulle vara kul om man kunde koppla in den till routern och sedan ansluta en USB-disk till den som delas ut över nätverket och även kan köra någon sorts torrentklient samtidigt. Jag tänker mig även att man skulle kunna logga på den och styra den från någon annan enhet på nätverket (gärna telefon eller surfplatta).
Problemet är att jag inte vet någonting som gör detta eller vad jag ska söka på så om ni har några tips hade det varit uppskattat!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Borde väl gå med någon linux-dist.
Fixa Samba som filserver och exempelvis transmission till torrent(har ett trevligt webinterface).
Ska väl tilläggas att jag inte har testat detta på en paj så vet ej om det finns någon begränsning där.
Finns gott om SSH-appar till telefon/surfplattor och till windowsburkar funkar ju Putty utmärkt för fjärrstyrning

Permalänk

Sökte lite snabbt och hittade denna, vet ej hur pass aktuell den är.
Raspberry Pi Torrent Manager:
https://docs.google.com/document/d/1yEunzA1DHaYake4jQYlgh4IPo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barra85:

Borde väl gå med någon linux-dist.
Fixa Samba som filserver och exempelvis transmission till torrent(har ett trevligt webinterface).
Ska väl tilläggas att jag inte har testat detta på en paj så vet ej om det finns någon begränsning där.
Finns gott om SSH-appar till telefon/surfplattor och till windowsburkar funkar ju Putty utmärkt för fjärrstyrning

Okej, vilken dist skulle du rekommendera? Raspbian har jag hört ska vara rätt bra och nybörjarvänlig, men man kanske vill ha något mer lättdrivet?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Rtorrent + Rutorrent(Web interface) för torrent + Samba för fildelning i lokala nätverket + FTP (vsftpd, glftpd, proftpd).

Visa signatur

Main dator: i5 750 4Ghz, GTX 770 4GB, Intel SSD 80GB, 8GB Ram
Servern: Core 2 Duo, 4GB Ram, 4x2TB Lagring, Ubuntu Server 12.04

Permalänk