Fel på bilden vid tittande på filmklipp

Permalänk

Fel på bilden vid tittande på filmklipp

Hejsan!

Vet inte riktigt vad det är som händer.. Men enda gången det händer är när jag startar ett youtubeklipp eller ett facebookklipp, det händer dock inte varje gång utan det är lite slumpmässigt. Det har aldrig hänt när jag har slagit på en stream på twitch.tv eller azubu.tv.

Kolla på bilderna nedanför så ser ni hur det blir.

Dold text

När det väl händer så är det enda sättet att lösa det att starta om datorn.

Inte så mycket mer jag kan säga om det. Speccs ser ni i sign.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk

Bilderna fungerar tyvärr inte.

Permalänk

Bättre?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk

Japp! Jag kan dock inte hjälpa dig direkt, du skulle kanske kunna uppdatera flashplayer.

Permalänk
Medlem

Vilken typ av kabel kör du? DP, DVI eller HDMI?

Kan du prova att köra med en annan kabel på samma interface eller helt byta interface och se om du har kvar problemen?

Skulle kunna vara att dator och skärm tappar synken, jag har vid vissa tillfällen fått något liknande själv. Kör DP till en KVM switch, för mig räcker det dock med att stänga av skärmen och sätta igång den igen för att lösa det.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Vilken typ av kabel kör du? DP, DVI eller HDMI?

Kan du prova att köra med en annan kabel på samma interface eller helt byta interface och se om du har kvar problemen?

Skulle kunna vara att dator och skärm tappar synken, jag har vid vissa tillfällen fått något liknande själv. Kör DP till en KVM switch, för mig räcker det dock med att stänga av skärmen och sätta igång den igen för att lösa det.

Till den utsatta skärmen kör jag DVI och HDMI på den andra. Och det finns endast DVI och VGA port på den skärmen och som jag har förstått det så funkar inte VGA med HDMI, eller har jag missuppfattat det?
Vad menar du med interface?

Nu när jag tänker efter så är jag tveksamm om jag ens har testat att bara stänga av skärmen. Har bara testat att dra ur DVI-kabeln och sätta i den igen, så ska testa att stänga av skärmen nästa gång.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk
Medlem

Interface, jag menar de olika anslutningstyperna DP, DVI, HDMI och VGA.

Prova att stänga av skärmen nästa gång det sker. Fungerar det efteråt så kanske du kan prova att köra VGA om du har sådan utgång på ditt grafikkort (eller adapter så att du kan ansluta i DVI kontakten) för att se om det sker med VGA inkopplat.

Eftersom DVI är digital överföring så antingen funkar det eller inte (vanligtvis), jag undrar om det kan vara så att du har någon form av glapp i din kabel som bara uppstår ibland. Detta skulle kunna testas av dig genom att prova en annan DVI kabel.
Gå inte och köp någon kabel för flera hundra, elektronerna går inte bättre än en billig köpt på Kjell&Co

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut i spel?
Temperaturen på kortet ser bra ut osv? Det är inte artifacts du har där?

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Interface, jag menar de olika anslutningstyperna DP, DVI, HDMI och VGA.

Prova att stänga av skärmen nästa gång det sker. Fungerar det efteråt så kanske du kan prova att köra VGA om du har sådan utgång på ditt grafikkort (eller adapter så att du kan ansluta i DVI kontakten) för att se om det sker med VGA inkopplat.

Eftersom DVI är digital överföring så antingen funkar det eller inte (vanligtvis), jag undrar om det kan vara så att du har någon form av glapp i din kabel som bara uppstår ibland. Detta skulle kunna testas av dig genom att prova en annan DVI kabel.
Gå inte och köp någon kabel för flera hundra, elektronerna går inte bättre än en billig köpt på Kjell&Co

Japp ska prova stänga av skärmen nästa gång. Jag vet inte riktigt det där med glapp i kablen... Eftersom det (hittils) endast händer ibland när jag starta youtube/facebookklipp. Har provat att försöka få det att bli så med vilja så att säga, men utan resultat. Men nästa gång så är det av och på med skärmen.

Skrivet av cAWPer:

Hur ser det ut i spel?
Temperaturen på kortet ser bra ut osv? Det är inte artifacts du har där?

Det har aldrig uppstott i samband med spel, endast när jag har startat videoklipp. Temperaturen är väl helt okej gissar jag, CPU går aldrig över 55 grader och grafikkortet seglar som mest upp till 70-80 grader.
Artifacts?

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition

Permalänk

Okej... Då har det hänt igen och jag testade att stänga av skärmen men när jag startade igen så såg det fortafarande likadant ut, tyvärr.

Dock hände det en annan grej i samband med detta den här gången. Stängde av datorn och när jag skulle starta igen så var allt som vanligt, i alla fall första sekundrarna. Efter att ha startat upp en datorn ex antal gånger så "vet" man hur datorn låter när den startar. Denna gången, efter de där sekundrarna så lät den annorlunda och det blev ingen bild på någon av skärmarna. Alla fläktar gick men ingen bild och det gick inte att stänga av datorn genom att hålla in powerknappen, vet inte hur länge det ska behövas men jag höll in den minst 10 sekunder och resetknappen gav inga resultat heller. Då var det bara att bryta via nätagget och sen provade jag att starta utan någon skärm i kopplad, denna gången så startade datorn för att efter 2-3 sekunder dö. Tänkte va fan nu då... Så startade den upp igen (av sig själv, rörde ingenting) dock lät den fortfarande inte som den brukar, testade att koppla i skärmarna men det blev ingen bild.

Testade då att byta nätagg, det roliga här är att mitt gamla nättagg har en 6pin och en 6+2 pin pci kontakt och mitt grafikkort har två stycken 8pin kontakter. Någon som vet om det funkar att köra 6pin eller måste det vara 8pin som mitt nuvarande (som troligen är trasigt) nätagg har?
Fick i alla fall inte igång datorn med gamla nätagget när jag kopplade in 6+2 i ena och 6 i andra.
Testade istället med mitt gamla grafikkort (geforce 6870) och då startade upp som vanligt.

Så... Går det att koppla 2x6pin i ett grafikkort med 2x8pin kontaker eller måste det vara 2x8pin?
Och utifrån min lilla berättelse, tror ni det är nätagget som har varit orsaken till mitt ursprungliga problem? Tycker dock det låter lite konstigt att nätagget skulle ge vika för facebookklipp och inte när jag spelar...

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO : AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz : ASUS ROG Strix LC 240 RGB White Edition
ASUS GeForce RTX 3090 24GB ROG STRIX OC WHITE : Cooler Master V850 SFX Gold
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO Vit : Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition