Permalänk
Medlem

Hjälp mig! Min dator e slö!

Tjena! allt väl?

Nu e det såhär, jag här rätt nyligen köpt en ny dator (del för del) kan man väl säga. Och jag trodde att det skulle bli mycket mer flow i spelen jag spelade (bf3, guildwars 2, TERA online osv) men icke, jag ligger på en väldigt låg fps i spelen (ca 20fps?), även fast jag sänker mina grafikinställningar ligger jag på knappt spelbart!?

nu till topic:
Har ni någon som helst aning om varför det kommer sig? är det så att jag helt enkelt har en jävla skit datan? här e mina specs iaf:
moderk: asus M5A78L LE
cpu: AMD FX 4130 quad 3.8GHZ
RAM: DDR3 8gbx1600mhz
Grafik: Radeon HD 6870 1GB
Jag kör förtillfället win8 men testade med win7 och ingen speciell skillnad..
All hjälp uppskattas enormt!

Tack! qeckan

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Tjena! allt väl?

Nu e det såhär, jag här rätt nyligen köpt en ny dator (del för del) kan man väl säga. Och jag trodde att det skulle bli mycket mer flow i spelen jag spelade (bf3, guildwars 2, TERA online osv) men icke, jag ligger på en väldigt låg fps i spelen (ca 20fps?), även fast jag sänker mina grafikinställningar ligger jag på knappt spelbart!?

nu till topic:
Har ni någon som helst aning om varför det kommer sig? är det så att jag helt enkelt har en jävla skit datan? här e mina specs iaf:
moderk: asus M5A78L LE
cpu: AMD FX 4130 quad 3.8GHZ
RAM: DDR3 8gbx1600mhz
Grafik: Radeon HD 6870 1GB
Jag kör förtillfället win8 men testade med win7 och ingen speciell skillnad..
All hjälp uppskattas enormt!

Tack! qeckan

Dålig processor och inte direkt jättefantastiskt grafikkort. Jag misstänker hårdvaran.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

det är så fallet är? :/ tycker att det konstiga e att min polare har en mycket äldre sämre dator och han fpsar mycket bättre än vad jag gör...

tack

Permalänk
Medlem

Testa uppdatera dina drivrutiner om du inte redan gjort det

Permalänk
Medlem

Jag installerade just nya beta drivrutiner till grafikkortet så där har jag dom nyaste, hur e det med BIOS och motherboard drivers? Skulle du kunna länka rätt drivers åt mig så att det verkligen blir rätt? Det skulle vara riktigt schysst!

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Den där CPU:n är ganska slö, och både BF3 och GW2 är väl ganska CPU-tunga...

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Gå in på http://www.ma-config.com/en ... den sidan hittar alla dina saknade drivrutiner och uppdaterar allt till senaste versionen.

Visa signatur

ABC 80

Permalänk
Avstängd

Hans hårdvara är inte felet, det ska inte ge 20FPS.

Jag spelade BF3 på high med ett 6850 och en Phenom X4 3.4Gh/z

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Medlem

Okej tack för hälpen! ska pröva att uppdatera drivers om det saknas någon förstås. Olle vet du hur det ligger till med TERA online? Jag fpsar overall 25, då kör jag nästan på lägsta grafik...

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Okej tack för hälpen! ska pröva att uppdatera drivers om det saknas någon förstås. Olle vet du hur det ligger till med TERA online? Jag fpsar overall 25, då kör jag nästan på lägsta grafik...

Nej, tyvärr inte...
Hur ligger temperaturerna? Kan hända att cpu:n eller gpu:n throttlar.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Okej kollade just in "driversena" och allt var okej utom USB och Ralink wireless driver. Så nu är alla drivers up to date, men tror nog att felet kvarstår har inte startat om datan än men. Mera förslag på vad det kan bero på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Okej kollade just in "driversena" och allt var okej utom USB och Ralink wireless driver. Så nu är alla drivers up to date, men tror nog att felet kvarstår har inte startat om datan än men. Mera förslag på vad det kan bero på?

Om du har möjlighet att överklocka din processor skulle det troligtvis ge ett ordentligt lyft.
Temperaturerna som redan frågats om är mycket relevanta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min GPU ligger på 39 C och min processor på min 32c max 48c, när jag drog igång TERA och lira kanske 3-5 min så låg tempen på ca 55C

sorry för segs svar!

Permalänk
Medlem

grafikkortet gick upp i ca 48c när jag spelade dom där 3 minuterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

grafikkortet gick upp i ca 48c när jag spelade dom där 3 minuterna

Vilket nätagg har du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Corsair TX 650

Permalänk

Köp bättre komponenter från början, är ett bra tips om spelen ska flyta på.

Men 20 fps låter ändån lite.

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 9600k
Minne: 2x 8 GB Corsair 16gb DDR4 2400Mhz
Grafikkort: Gainward RTX2070
Hårddisk: Samsung evo 970gb M.2
Nätaggregat: Fractal Design Edison M 750w

Permalänk
Medlem

Man kan spela BF3 med en dual core CPU och ännu sämre grafikkort än ett 6870 och fortfarande få över 30 FPS på medel inställningar.

Någonting verkar vara fel. Testa att köra några CPU och GPU benchmarks och kolla om de skiljer sig från andra med samma hårdvara.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Tack för tipset men när man inte har budget för dyra komponenter och tycker om att spela så blir de komplikationer som detta :), okej men det nu är hårdvaran så far ja la clocka skiten, nu skulle jag behöva tips om hur jag clockar, jag kan sjävla basicsen men just med volt och grejjer e jag extremt okunnig på

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Corsair TX 650

Använd gärna knappen som heter "citera".

Överklocka din processor och se om det hjälper.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Använd gärna knappen som heter "citera".

Överklocka din processor och se om det hjälper.

oj okej! men behöver jag ställa in voltage eller funkar det bara med att höja Mhz:n?

Permalänk
Medlem

Kolla aktivitetshanteraren om den drar kraft även utan att spela. Kan vara en enhet som drar cpu vilket ger dig väldigt lite att leka med när du ska spela. Brukar då bli "system interupts" (Systemavbrott om du har svenska). Kolla även med GPU-z hur mycket grafikkortet belastas när du spelar. Borde ligga på 99-100%

Visa signatur

MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI. AMD Ryzen 3700X. Corsair Vengeance LP 16GB. AMD RX 5700XT. Samsung 970 EVO Plus SSD. Corsair RM750X 750W v2. Noctua NH-U12A

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

oj okej! men behöver jag ställa in voltage eller funkar det bara med att höja Mhz:n?

Jag kan kolla upp det. Men först måste du berätta vilken kylare du har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan kolla upp det. Men först måste du berätta vilken kylare du har.

Det jobbiga e att jag sitter på AMDS standard kylare... Den jag fick med när jag köpte processorn vill säga.

Permalänk
Medlem

Tycker 55 grader är lite mycket.. googlar man processorn så står det att den ska hålla under 60 grader för att gå säkert.

Testa och kör prime95 samtidigt som du kör CoreTemp och kolla om processorn klockar ner sig och hur varm den blir.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Det jobbiga e att jag sitter på AMDS standard kylare... Den jag fick med när jag köpte processorn vill säga.

Men då kan du glömma all form av överklockning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Tycker 55 grader är lite mycket.. googlar man processorn så står det att den ska hålla under 60 grader för att gå säkert.

Testa och kör prime95 samtidigt som du kör CoreTemp och kolla om processorn klockar ner sig och hur varm den blir.

tack, kommer med raport

Permalänk
Medlem

Men då kan du glömma all form av överklockning.

tänkte väl de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Kör testet nu, processorn gick upp i 72c på sin höjd, alla cores höll sig oftast på 3817 mhz men hoppa ner 1 sec till 3716 mhz men sedan upp till 3817 igen. alla cores va på 100% load. något skumt?

tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av qeckan:

Kör testet nu, processorn gick upp i 72c på sin höjd, alla cores höll sig oftast på 3817 mhz men hoppa ner 1 sec till 3716 mhz men sedan upp till 3817 igen. alla cores va på 100% load. något skumt?

tack

Torture test completed 4 tests in 7 min - 0 errors, 0 warnings