Fördelar med Mac vs PC (Fanboys undanbedes)

Permalänk

Hejsan,

Står i valet om kvalet om jag ska köpa en ny Mac eller PC.

Jag har alltid haft PC, men är eventuell lite sugen att pröva ett nytt operativsystem.

Det uppenbara är att komponenterna kostar mer per krona än vad det gör i en PC, men resten?

Vad finns det för för- och nackdelar med varje operativsystem?

Som sagt så vill jag helst inte ha något krig i en tråd som denna, utan folk som besvarar får gärna vara "open minded" och inte ställa sig på den ena sidan eller andra.

Tack

Permalänk
Medlem

Vad skall du använda datorn till?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vad skall du använda datorn till?

Mest till att kolla på film och spela poker. Den är inte till för att spela på.

Dock kommer jag inte hålla på med fotoredigering, göra musik eller dylikt heller.

Jag vill dock gärna använda 2 externa skärmar, men det verkar inte vara något problem med varken PC eller Mac med en dockstation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Mest till att kolla på film och spela poker. Den är inte till för att spela på.

Dock kommer jag inte hålla på med fotoredigering, göra musik eller dylikt heller.

Jag vill dock gärna använda 2 externa skärmar, men det verkar inte vara något problem med varken PC eller Mac med en dockstation.

Alltså, du får i princip mer för pengarna om du väljer windows. Innan sa man att mac har bättre byggkvalitet och det är väl fortfarande delvis sant men de andra har kommit upp i ungefär samma klass nu.

Finns väl redan massa trådar om detta?

Edit: Vill du testa något nytt kanske linux också är ett bra val?

Permalänk

Hatar allt med windows. Finns en anledning att ha det och det är om man är gamer eller har behov av ett visst program.

OSX känns så mycket nyare och enkelt.

(Notera att jag är den enda som tycker det på detta forum) kan även tillägga att jag har barot trogen windows sen win98 till förra året jag bytte sida.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Hatar allt med windows. Finns en anledning att ha det och det är om man är gamer eller har behov av ett visst program.

(Notera att jag är den enda som tycker det på detta forum) kan även tillägga att jag har barot trogen windows sen win98 till förra året jag bytte sida.

Utveckla lite mer!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SimpanDirr:

Något som är trevligt med Mac, är deras drivrutiner. Allt fungerar så fruktansvärt bra. Linux däremot, där är det rena skämtet. Windows fungerar bra, men långt ifrån tillfredställande många gånger.

Jag hade nog testat Mac om jag ändå bestämt mig för att inte tex spela eller köra tunga renderingar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Betala mer för design och sämre prestanda välj mac.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Skrivet av fermia:

Du läste bara rubriken va?

Tack för feedbacken...

Permalänk
Medlem

Du kan ju annars bygga en hackintosh, dvs i korthet en PC du kan installera OSX på, så får du PC-priser på komponenterna, och kan lätt byta tillbaka till Windows om det skulle visa sig att OSX inte var din grej.

Visst, dina valmöjligheter vad det gäller komponenterna blir lite snävare, och det kan vara struligt att få igång den absolut färskaste hårdvaran innan Apple släpper någon produkt som använder samma hårdvara, men det är inga större avkall man behöver göra jämfört med vad man hade skaffat om man byggde en PC att köra Windows på.

Tonymacx86 tycker jag personligen är den bästa sidan i ämnet om man tänkte sig en clean installation från Apples originalreleases av OSX. Det finns även en del moddade versioner av OSX du kan installera på nästan vad som helst, men de befinner väl sig i en legal gråzon, och dessutom är det ju alltid trevligare att köra originalet med tanke på uppdateringar och sånt. I forumen där finns massor av information om vilken hårdvara man ska satsa på och sådant.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

någon macbook air eller någon ultrabook för de änvändningsområdena jag är ett "litet" pc fanboy men macen tycker många är skön på dessa områden dock har airen inte lika bra upplösning som pro och ultrabooks och inte heller tutch (vilket jag inte är helt för) som många ultrabooks har.
mycket handlar om oprativsystem också, är man som jag bekväm med windows orkar jag inte byta (ska kanske köra lite linux för skojs skull) och det beror på person.
finns många mer men det här är grovt

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
  • Designen, inte bara det som ser snyggt ut. Utan även UX designen. Det vill säga användarupplevelsen är bättre.

• Terminalen (unix <3, tabbar <3)

• Maximera = Ta upp så mycket yta fönstret behöver. Till skillnad från windows där maximera = fullscreen.

• Tangentbordet är mer logiskt (kolla på hur man skriver (){}[], @, |/\, <> på mac. Jämför med windows. Finns en logik bakom mac tangentbordet).

• Spotlight

• Designen.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem

Jag hade kört med en PC, det finns många småsaker som stör mig med en mac när det gäller användandet. Tex så är många kortkommandon dumt placerade så som ctrl+x/c/v, på mac så trycker man command istället för ctrl och då är knapparna helt plötsligt för nära varandra så man anstränger handen onaturligt ifall man använder det ofta.
Eller många saker i GUIt som antingen inte har kortkommandon eller är dumt placerade så man spenderar för mycket tid med att försöka klicka exakt rätt.
Det finns alldeles för många liknande situationer med mac och det är endast därför jag valde bort den, annars är de trevliga maskiner.
Dock tyvärr för många småfrustrationer för min smak.

Permalänk
Skrivet av Sony?:
  • Designen, inte bara det som ser snyggt ut. Utan även UX designen. Det vill säga användarupplevelsen är bättre.

• Terminalen (unix <3, tabbar <3)

• Maximera = Ta upp så mycket yta fönstret behöver. Tillskillnad från windows där maximera = fullscreen.

• Tangentbordet är mer logiskt. (kolla på hur man skriver (){}[], @, |/\, <> på mac. Jämför med windows. Finns en logik bakom mac tangnetbordet.

• Designen.

• Spotlight.

Nu är jag inne på Mac spåret, men om jag ska vara ärlig så var just dessa fördelar inget "wow".

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på att pröva OS X, så köp en mac. Macarna har högt andrahands värde om det skulle vara så att du ångrar dig. OS X vs Windows är mer av en smaksak, tycker personligen att OS X är rätt så "mysigt".

Permalänk
Medlem

Min kompis har en macbok och det kanske bara är jag som är dum men det går ju inte att hantera filer på mac! Att flytta över lite filer eller mixtra lite osv är väldigt mycket svårare än pc :/ Kanske jag som gjorde fel....

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Om du är sugen på att pröva OS X, så köp en mac. Macarna har högt andrahands värde om det skulle vara så att du ångrar dig. OS X vs Windows är mer av en smaksak, tycker personligen att OS X är rätt så "mysigt".

På vilket sätt "mysigt"?

Permalänk
Medlem

I mitt yrke föredrar 9/10 jag diskuterat ämnet med Mac. När jag frågar varför får jag oftast svar som "de bara funkar", "de är bättre" och "de är gjorda för programmen vi använder". Inget av argumentet är direkt bra, anser jag, men det är extremt svårt att diskutera just Mac/PC eftersom många har en så bestämd bild och t.o.m. identifierar sig med sitt val.

Jag använder själv PC hemma och Mac på jobbet. Jag tycker att Finder till skillnad från Windows fungerar rätt dåligt när flera fönster ska hanteras samtidigt. Samma sak gäller docken som jag anser är lite för enkel då flera instanser av samma program körs. Till exempel öppnas min webmail i ett separat fönster och jag måste då tabba för att få tag i det på en Mac.

Kortfattat, är prisskillnaden inga problem och du inte ska spela några spel eller använda datorn till något krävande, är det helt upp till vad du föredrar. Hoppas detta kan hjälpa lite i alla fall. Utvecklar gärna mina erfarenheter mer.

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Min kompis har en macbok och det kanske bara är jag som är dum men det går ju inte att hantera filer på mac! Att flytta över lite filer eller mixtra lite osv är väldigt mycket svårare än pc :/ Kanske jag som gjorde fel....

Lite av typ detta som jag har funderingar på. Vilka begränsningar i "vardagen" som finns hos Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Så lyder rubriken, bara att kolla på din sign och se att du är en fanboy

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Fel, du får lika bra prestanda på Mac som på PC om du jämför Ultrabook med Macbook i samma prisklass,
i alla fall för det mesta.

Skrivet av Skinnsoffa:

Du läste bara rubriken va?

Tack för feedbacken...

Inte bara det, han spottar ut sig skitsnack utan fakta.
Kolla bara på prisjakt, jag har lagt upp jämförelser tusen gånger.
Det handlar inte om vilken som är bäst rakt av för det finns ingen som är det.
Det handlar om vad du prioriterar mest och vad du behöver/vill ha.
T.ex, söker du efter den ultimata prestandan eller vill du ha bästa skärm, eller bäst batteritid?
Exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1278900
VS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

MBAn vinner när det gäller grafikprestanda och batteritid.
Zenbooken vinner när det gäller upplösningen på skärmen.
Dom har lika cpu prestanda samt lika RAM, både har en 128GB SSD.
Alltså, prioriterar du batteritid mer än upplösning? Osv.

Att säga att Mac är en ripoff som kostar 3x mer för samma prestanda är ren skitsnack.
Tror det finns mycket fler PC fanboys som inte kan något eller ens kollar upp saker och ting.
Många anser ju att prestandan är det enda viktiga i en dator oavsett, och dom ska man ju aldrig lyssna på.

PS: Om du vill veta fördelar resp. nackdelar med själva OSet i sig, så kan jag förklara:
OS X är ett mer stängt OS, men det är inte bara negativt, med stängt menar jag att du är
fastlåst till en viss form av hårdvara, olikt Windows. Fördelen kan vara att det är enklare samt snabbare
för Apple att fixa problem, buggar och allt sådant, även stabilitet och kompabilitet.
Nackdelen är precis vad Windows har som fördel, att du inte har lika mycket programvalmöjligheter
och även låst till, som sagt en viss hårdvara. Köper man en laptop ser jag dock inga problem i det.
Så Windows nackdel är OS X fördel och tvärtom. Du vet nog själv vad som passar dig,
sen om du är som jag nyfiken på nya grejer och OS så varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Lite av typ detta som jag har funderingar på. Vilka begränsningar i "vardagen" som finns hos Mac.

nja en "den här datorn" behövs verkligen eller så måste den förbättras rejält.

Permalänk
Skrivet av Saeros:

I mitt yrke föredrar 9/10 jag diskuterat ämnet med Mac. När jag frågar varför får jag oftast svar som "de bara funkar", "de är bättre" och "de är gjorda för programmen vi använder". Inget av argumentet är direkt bra, anser jag, men det är extremt svårt att diskutera just Mac/PC eftersom många har en så bestämd bild och t.o.m. identifierar sig med sitt val.

Jag använder själv PC hemma och Mac på jobbet. Jag tycker att Finder till skillnad från Windows fungerar rätt dåligt när flera fönster ska hanteras samtidigt. Samma sak gäller docken som jag anser är lite för enkel då flera instanser av samma program körs. Till exempel öppnas min webmail i ett separat fönster och jag måste då tabba för att få tag i det på en Mac.

Kortfattat, är prisskillnaden inga problem och du inte ska spela några spel eller använda datorn till något krävande, är det helt upp till vad du föredrar. Hoppas detta kan hjälpa lite i alla fall. Utvecklar gärna mina erfarenheter mer.

Jag får en uppfattning om att de som har gått från PC till Mac fastnar oftast för Mac, men om man går åt det andra hållet så tycker man PC är skit, någon erfarenhet utav detta?

Som jag skrev tidigare så hade det varit intressant att veta vilka "problem" som uppkommer på en Mac som en vanlig hemma-användare får som har använt PC hela sitt liv? Med problem menar jag inte problem, utan olika begränsningar osv i Mac.

Permalänk
99:e percentilen

Jag hävdar att Apples bärbara datorer har bättre byggkvalité än den absoluta majoriteten av alla bärbara på PC-sidan. Jag har en Asus UX32VD med helt OK byggkvalité, men den är ändå LITE plastig och den knakar och har sig när man belastar den. Skärmen skakar om man skriver medan man har den i knät.

Apple gör bättre pekplattor. Den som kom på att musknapparna på en pekplatta ska vara en del av pekplattan borde låsas in på vatten och bröd.

Om man jämför till exempel då en UX32VD-R4002H med en Samsung 840 120 GB med en MacBook Air så kostar UX32VD:n något mindre, och har då dessutom:
- 1920x1080 istället för 1440x900 (blä!)
- uppgraderingsbart RAM istället för inte (oklart, rätta mig gärna)
- Core i7 3517U istället för Core i5 3427U
- tre USB-portar istället för två
- HDMI istället för inte
- GT 620M istället för bara HD 4000
- en hårddisk på 500 GB som blir en utmärkt extern disk för 149 kr

Men:
- något sämre byggkvalité i chassi och tangentbord
- dålig pekplatta
- bloatware
- mycket sämre laddningskontakt
- allt kanske inte fungerar så bra out of the box som på MacBooken
- man måste själv byta ut snigeldisken till en SSD

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Till de grejer du säger att du ska ha den till finns det inga uppenbara begränsningar. Det är väl egentligen bara om man ska 1) spela eller 2) använda obskyra program till specialområden som Mac är en dålig idé på allvar.

För dig blir det egentligen bara en fråga om du vill betala Apples påslag på hårdvaran, och huruvida du gillar operativsystemet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fel, du får lika bra prestanda på Mac som på PC om du jämför Ultrabook med Macbook i samma prisklass,
i alla fall för det mesta.

Inte bara det, han spottar ut sig skitsnack utan fakta.
Kolla bara på prisjakt, jag har lagt upp jämförelser tusen gånger.
Det handlar inte om vilken som är bäst rakt av för det finns ingen som är det.
Det handlar om vad du prioriterar mest och vad du behöver/vill ha.
T.ex, söker du efter den ultimata prestandan eller vill du ha bästa skärm, eller bäst batteritid?
Exempel:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1278900
VS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1980530

MBAn vinner när det gäller grafikprestanda och batteritid.
Zenbooken vinner när det gäller upplösningen på skärmen.
Dom har lika cpu prestanda samt lika RAM, både har en 128GB SSD.
Alltså, prioriterar du batteritid mer än upplösning? Osv.

Att säga att Mac är en ripoff som kostar 3x mer för samma prestanda är ren skitsnack.
Tror det finns mycket fler PC fanboys som inte kan något eller ens kollar upp saker och ting.
Många anser ju att prestandan är det enda viktiga i en dator oavsett, och dom ska man ju aldrig lyssna på.

Ehh. Beror på dator
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1605084
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1980530

Har bara kikat igenom snabbt men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

På vilket sätt "mysigt"?

Som sagt, en smaksak. De är väldigt lika med skiljer sig lite här och var. Vissa tycker att OS X passar deras workflow bättre medans andra föredrar Windows. Du måste verkligen testa någon månad och se vad som passar dig bäst. Både Windows och OS X (och GNU/Linux) är fullt kompetenta OS.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Fast det är väl inte skitsnack någonstans, det säger till och med jag som är inne på att köpa en mac.

Du kan få bättre grafikkort, ram och hårddisk relativt enkelt om man jämför med den billigaste Macen, detta har dock inte riktigt med ämnet att göra eftersom jag redan visste om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skinnsoffa:

Nu är jag inne på Mac spåret, men om jag ska vara ärlig så var just dessa fördelar inget "wow".

Helt rätt, det finns inga "wow" fördelar med Mac. Men det finns många små detaljer som gör Mac bättre.

Dessutom går de flesta saker att fixa på windows med program och hacks:

• Spotlight -> Launchy

• Designen (utseende) -> Windows teman (patcha theme.dll eller vad filen nu heter)

• Tangentbordet -> Går att skapa en egen layout

EDIT:
Jag använder windows 7 hemma och iMac på jobbet.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Macen vinner fortfarande stort när det gäller batteritid där, 8h på Zenbooken och 12 på Macbooken.
Samt att denna Zenbook har en vanlig HDD på 500GB och en 24GB SSD, alltså bara tillräckligt med uttrymme
på SSDn för att ha OSet på, så i program är den långsammare (startup, laddningstider) samt att hårddiskar låter
vilket inte SSDer gör.

Skrivet av Skinnsoffa:

Fast det är väl inte skitsnack någonstans, det säger till och med jag som är inne på att köpa en mac.

Du kan få bättre grafikkort, ram och hårddisk relativt enkelt om man jämför med den billigaste Macen, detta har dock inte riktigt med ämnet att göra eftersom jag redan visste om detta.

Jodå, för hur är det överprisat? Det är det inte alls, men om du prioriterar prestanda och endast detta
så ska man inte kolla på varken Ultrabook eller Macbook, då får du en plastklump med värdelöst batteri
som väger ton och inte har den bästa design. Prestanda är inte allt

Skrivet av HurMycket:

Jag hävdar att Apples bärbara datorer har bättre byggkvalité än den absoluta majoriteten av alla bärbara på PC-sidan. Jag har en Asus UX32VD med helt OK byggkvalité, men den är ändå LITE plastig och den knakar och har sig när man belastar den. Skärmen skakar om man skriver medan man har den i knät.

Apple gör bättre pekplattor. Den som kom på att musknapparna på en pekplatta ska vara en del av pekplattan borde låsas in på vatten och bröd.

Om man jämför till exempel då en UX32VD-R4002H med en Samsung 840 120 GB med en MacBook Air så kostar UX32VD:n något mindre, och har då dessutom:
- 1920x1080 istället för 1440x900 (blä!)
- uppgraderingsbart RAM istället för inte (oklart, rätta mig gärna)
- Core i7 3517U istället för Core i5 3427U
- tre USB-portar istället för två
- HDMI istället för inte
- GT 620M istället för bara HD 4000
- en hårddisk på 500 GB som blir en utmärkt extern disk för 149 kr

Men:
- något sämre byggkvalité i chassi och tangentbord
- dålig pekplatta
- bloatware
- mycket sämre laddningskontakt
- allt kanske inte fungerar så bra out of the box som på MacBooken
- man måste själv byta ut snigeldisken till en SSD

Du glömmer att Macbooken har 4 timmar mer batteri än den där Samsungen.
Förresten så jämför du förra årets modell MBA, visst, Samsungen är också från förra året,
men det spelar ingen roll eftersom det är priset som man kollar på i slutändan.
Den Samsung du länkade med en SSD blir lika mycket som MBA 13" 2013.

En annan fördel jag glömde tillägga förut var att med alla Macbooks får du som standard med Magsafe
eller vad det nu heter, skitbra då det är magnet så om du råkar gå på sladden välter du inte datorn.