Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Logitech tillkännager trådlöst tangentbord med pekplatta

Permalänk
Medlem

Detta såg riktigt lovande ut, tills jag såg rekommenderade priset... Visst, det verkliga priset brukar hamna en ganska bra bit under det efter några månader, men min gräns för ett andra tangentbord är nog 500 kronor, mitt Logitech K400 fungerar fortfarande bra. Tyvärr är det väldigt plastigt, men det är väl i huvudsak funktionen som räknas.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit så dyrt hade det gärna fått ersätta mitt Dinovo Edge som bara krånglar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Det går sjukt snabbt att skriva siffror på numpad när man vant sig vid det.
Och du gör det med 1 hand istället för 2, och kan där med lägga till bokstäver osv med andra handen. Eller hålla i papper eller vad du nu vill göra.
För övrigt om vi ska hård dra det så skulle man tekniskt kunna sitta med 2 händer på en numpad också.
Men det finn noll anledning till det eftersom det gå så fort med en bara.
Att det inte går snabbare för just dig har bara med vana att göra.
Om det inte vore för att det gick så mycket snabbare som det gör hade numpaden försvunnit totalt från tangentbord för länge sedan.

Tror inte det går fortare men det är möjligen bra om du gör flera saker samtidigt.
Utöver det tar det bara plats, för mig har jag hellre ett mindre tangentbord,
för vanligt användande så känner jag ingen som faktiskt använder den utan endast under arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Nein.
Vet inte om det bara är mitt K400 eller allas.
Men min räckvidd är totalt värdelös.
Får liksom leta efter rätt position på tangentbordet för att det ska få kontakt med datorn.
Ska tilläggas att jag har ingenting som står i vägen, utan NUCen har fri sikt mot där jag sitter.
Och jag ansluter mottagaren till en USB 2 port.

Kör du med adaptern som följde med? Står alla fall i instruktionerna att den förbättrar räckvidd. Och har aldrig haft problem med mottagning trots att den är på baksidan av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Håller med många innan att detta skulle nog kunna passa bra till HTPC:n. Kör med Dinovo mini och den tuchpaden är inte mycket att hurra för även om det är skönt att det är ett litet tangentbord.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Tror inte det går fortare men det är möjligen bra om du gör flera saker samtidigt.
Utöver det tar det bara plats, för mig har jag hellre ett mindre tangentbord,
för vanligt användande så känner jag ingen som faktiskt använder den utan endast under arbete.

Men det är väl ändå ganska viktigt i många sammanhang? Sen är det ju personligt vilket man föredrar men jag tycker numpaden är sjukt mycket smidigare när man ska knappa siffror.

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem

Numpad behövs knappast på ett tangentbord som man har till soffbordet/vardagsrummet.

Men vilka sjuka priser på denna och även den lite lyxigare K400, med bakgrundsbelysning, jämfört med just K400. Fattar inte hur ett tangentbord kan komma upp mot 1000:- bara för att den har bakgrundsbelysning, jämfört med K400 som ligger på drygt 250-300:-

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Skillnad på arbete och saker som t.ex HTPC dock.

Absolut, tror ingen menar att alla alltid måste ha en numpad i alla situationer, utan bara att den absolut har sina användningsområden på en dator.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kör du med adaptern som följde med? Står alla fall i instruktionerna att den förbättrar räckvidd. Och har aldrig haft problem med mottagning trots att den är på baksidan av datorn.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag gjorde det i början.
Tills jag flyttade mottagaren till framsidan av NUCen.
Då ville jag inte ha en stor grej som sticker ut så mycket.
Men det gjorde iallfall ingen skillnad för min del.

Men som sagt det är möjligt att just mitt exemplar är dåligt.
Är lite sugen på detta tangetbordet.
Eller ett mac tangentbord tillsammans med Magic trackpad från apple.
Men jag är osäker på om det går att få alla multitouch grejer att fungera.
Om det gör det så känns det som ett bättre val faktiskt.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av medstud:

Ska man skriva in mer än några enstaka siffror är det väldigt skönt. Förde över 250 case report forms till excel för mitt exjobb och det blev en bra bit över 10 000 celler att fylla i. Hade aldrig gjort det utan numpad.

Och detta gjorde du på din HTPC? Alltså segmentet som detta tangentbord riktar in sig på.
Jag har en K400 till HTPC:n och endast till den. Funkar ypperligt till det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk

Tangentbordet har Insert/Delete.
Men det är korrekt att Home/End/Page up/Page down saknas.

Läckert tangentbord och om det hade varit bluetooth hade den varit given för mej.
Då hade den varit riktigt AiO, och varit perfekt att koppla mot både dator, surfplatta och mobil.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Avstängd

Är en manisk numpad användare så denna går bort tyvärr. Går mycket snabbare och det känns nästan som att smsa i hög fart. Tar dock gärna ett tangentbord i full storlek och en musplatta undertill som på en normal bärbar då djupet inte är något problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Lugnt värt att offra numpad och insert, delete, home, end,pgup, pgdown för att få plats med en... tochplatta.... Nej tack.

Jag såg både DEL och INS, men det är ju bara DEL som är viktig. Förövrigt så är dessa tangentbord gjorda för exempelvis soffan... Inte ett skrivbord där man arbetar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shogun-r:

Numpad behövs knappast på ett tangentbord som man har till soffbordet/vardagsrummet.

Men vilka sjuka priser på denna och även den lite lyxigare K400, med bakgrundsbelysning, jämfört med just K400. Fattar inte hur ett tangentbord kan komma upp mot 1000:- bara för att den har bakgrundsbelysning, jämfört med K400 som ligger på drygt 250-300:-

Touchpaden har multi gester... Det har verkligen inget annat trådlöst tangentbord med en musplatta...

Permalänk

Med blåtand, inte något extra skräp dongel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Inaktiv

Ser inte så praktiskt ut för gamers,, men om man inte spelar så mycket så antar jag att det kan vara kul att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

När använder man Numpad egentligen förutom i möjligtvis en del program?
Min tar då bara onödig plats på bordet.

Visst man kanske inte nyttjar numpad precis varje dag men är som tidigare nämnt väldigt smidig så fort man ska in med mer än ett par siffror. Också trist att de tycks plockat bort Delete, Home & End - De använder åtminstone jag dagligen, tex när jag skriver här på forumet.
Fast å andra sidan, med en touchplatta så nära kan det kanske fungera lika smidigt att navigera i sin text med den istället. Det återstår att se, då jag kommer köpa en sådan här för soffbruk.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Mekaniskt tangentbord + touchpad.

Här är mitt nya CM Storm QF TK med mekaniska brytare (bruna Cherry MX Brown).

Till höger har jag Logitechs touchpad T650 som fungerar riktigt bra (ser ut att vara liknande som sitter i denna nya kombinerade produkten).

Fördelen med detta QF TK är att du kan enkelt växla om du vill ha normalläge med pilar, pg up/down, etc, till höger, eller om du matar in mycket siffror så växlar du till NumPad-funktion istället. Trots denna funktionalitet så tar det obetydligt större plats än normala TKL (en knapprad mer), och mycket mindre än fullstora 101/103:or. Tycker det är en grym kombination av det bästa.

Som tangentbord till iPad, HTPC, etc, så har jag dessa tre varianter nedan.

1. Den här är perfekt för surfplattor då den har innbyggt stöd för plattan:

2. De här är bra för att koppla till datorer som inte används så mycket för arbete normalt och som man vill ska ta liten plats, men då man någon gång vill ha numpad (helt separat ifrån huvudtangentbord):

3. Det här är allmänt det mest portabla tangentbordet (är även bakgrundsbelyst, och kan kopplas upp emot tre olika profiler/BT-prylar):

Fördelen med det nya ifrån Logitech är dock att man slipper ha separat tangentbord och platta/mus i soffan vilket är kanon för tex HTPC.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

om det bara hade varit bakgrundsbelysning också..

Permalänk
Medlem
Skrivet av OptiMizer:

om det bara hade varit bakgrundsbelysning också..

Det har det (mitt BT Logitech, längst ner på bild).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/